Imetys ja vastustuskyky
Miten imetys (6 kk) on vaikuttanut vauvojenne sairastavuuteen eli
onko tullut vastustuskykyä enemmän?
Kommentit (12)
Poikamme täytti toissapäivänä vuoden. Olen imettänyt häntä koko ensimmäisen vuoden ja imetys jatkuu nyt osittaisena kun olen antanut rasvatonta maitoa ruuan kanssa. 3 pientä nuhakuumetta on sairastanut vuoden aikana. Mitään korvatulehduksia tai muitakaan antibiootteja vaativia sairauksia ei ole ollut.
Aloin antamaan kiinteitä 4kk iässä. 7,5kk sairastui ekaan muutaman päivän nuhakuumeeseen.
Eihän sitä kukaan varmuudella osaa sanoa että olisiko sairastellut enempää korvikevauvanakaan. Tietty sitä haluaa ainakin itse ajatella että on antanut vauvalleen myös vastustuskykyä äidinmaidossa :)
Tässä imetyshommassa taitaa olla kyse samasta kuin maitohappobakteereissa: positiivisten vaikutusten pitäisi tulla näkyviin heti, muuten homma tuomitaan huuhaaksi. Itse olen imettänyt nyt 8 kk ja pari kunnon nuhaa ja yksi korvatulehdus on ollut. Samaan aikaan on myös mennyt Gefilusta joka päivä 3 viikon ikäisestä lähtien. Näinpä voisi siis päätellä, että eihän noista mitään hyötyä ole. Mutta minäpä olen päättänyt sinnikkäästi vaan jatkaa ja palaan asiaan sitten kun ukkeli on 3 vuotias. Siis en aio imettää niin kauan, mutta teen plus-miinus -listan vasta tuolloin :)
Ei sitä voi yksilötasolla päätellä, mikä on johtunut imetyksestä ja mikä jostakin muusta.
Tyttömme syntyi keskosena ja sai omaa maitoa, pikkuisen luovutusmaitoa, äidinmaidon vahvikkeita ja keskoskorviketta. Kiinteät aloitettiin 4-kuisena. Imetin 13 kk. Ekan elinvuotensa tyttö oli todella terve, vain pari kertaa oli lievää lämpöilyä, ei mitään lääkekuureja. 1,5-vuotiaana hän sairasti vauvarokon, ja sen jälkeen onkin ollut tautikoulua: flunssaa, yskää, pari korvatulehdusta ja keuhkokuume.
meillä poika joi vuoden pelkästään äidinmaitoa eikä yhtään korviketta ja kyllä on mielestäni ollut hyväksi.korvatulehduksia ei ole ollut vaikka on jo nyt 2 vuotta ja antibiootteja ei ikinä:yskää on ollut yhden kerran ja flussaakin aika harvoin ja lyhyitä hyvin nopeasti ohi meneviä.Sanoisin että kyllä se vaikuttaa.Äidin osteoporoosia estää ja lapselle sydänsairauksia isonakin ehkäisee ja juuri tulleen tutkimuksen mukaan jopa lisää älykkyyttä!
Täysimetin 4 kk ja jatkan edelleen muun ruuan ohella. Tyttö on nyt 8,5 kk. Kunnon räkänuha oli 2 vkon iässä, mutta sen jälkeen on ollut terve (kop kop kop...).
Kuulin myös sellaista, että imetys suojaisi äitiäkin flunssilta. Itselläni on jäänyt sairastamatta perinteiset syys- ja kevät-flunssat imetyksen aikana. Onkohan tässä perää vai onko vain hyvää sattumaa?
Tätä kuopusta täysimetin puolivuotiaaksi ja edelleen imetän, ikää reilu 7kk. Ihan hiljattain sairasti ensimmäisen flunssansa. Kolmea muuta lasta imetin kutakin noin 1 kk:n eivätkä he sen enempää sairastelleet. Esikoisella (nyt 15v) ollut elämässään yksi korvatulehdus, kakkosella (kohta 13v) myös yksi, ja kolmosella (tänään täyttää 7v) ollut kaksi. Tosin kuopuksen ollessa n.kuukauden vanha tämä kolmonen sai vesirokon eikä se tarttunut vauvaan.
Vauva nyt reilu 2kk ja täysimetän, eikä ole ollut kipeenä, vaikka isosiskonsa on 2 kertaa ollut vauvan syntymän jälkeen flunssassa, ja oli kovaa yskää.Uskoisin imetyksellä olleen merkitystä, ettei vauva saanut flunssaa.
Mä oisin sitten varmaan ollut sairaalakunnossa ilman imetystä ;) Sairastin flunssat, mahataudin, korvatulehduksen ja pari poskiontelon tulehdusta imetyksen aikana.
NIiskUNEiti-78:
Kuulin myös sellaista, että imetys suojaisi äitiäkin flunssilta. Itselläni on jäänyt sairastamatta perinteiset syys- ja kevät-flunssat imetyksen aikana. Onkohan tässä perää vai onko vain hyvää sattumaa?
Vauva on saanut syntymästään lähtien sekä äidinmaitoa että korviketta. Alussa kyllä korviketta huomattavasti enemmän kuin äidinmaitoa ja etenkin nyt kun lopettelen äidinmaidon antamista. Molemmat ollaan oltu täysin terveitä ja vauvalla ikää nyt reilut 6 kk.
on saanut pelkästään äidin maitoa ja eka korvatulehdus on jo sairastettu..
ja sen jälkeen ainoastaan korviketta.Kertaakaan ei ole ollut kuumeessa, korvatulehduksessa,ripulissa, mahataudissa tai missään muussakaan ja ikää tulee keväällä 3v. Muutaman päivän nuhan on sairastanut pari kertaa.Ja mitään allergioita ei perheessämme ole.
täysimetin poikaani 6,5 kk ja hän on nyt pian 9 kk ja ollut kaksi kertaa pienessä flunssassa. Mielestäni hän on siis aika vähän sairastanut. Kyllähän äidinmaidosta saa vasta-aineita.