Paljonko Peptidi-Tutteli apteekissa maksaa?
Vauvalla ei ole vielä Kela-korttia tullut ja Lastenlääkärillä käynti parin viikon päästä. Neuvola lääkäri kuitenkin suositteli kokeilemaan jo tuota ja kirjoitti siitä reseptin.
Kelalta siitä ei saa korvausta ennenkuin lasten-lääkäri on kirjoittanut Kelalle todistuksen. ilmeisesti sen jälkeenkin pitää ensin itse maksaa koko hinta ja hakea sitten Kelalta korvausta,joka maksetaan takaisin?? Vai miten se menee? Kellään kokemuksia asiasta?
Eli hinta lähinnä askarruttaa...Paljonko pitäisi varata rahaa mukaan apteekki-reissulle, että pystyy tuota korviketta ostamaan?
Vauva nyt rintamaidolla, mutta moni-allerginen ilmeisesti.
Kiitos,jos joku viitsii vastata:)
Kommentit (6)
vasta kun tuo lääkärinlausunto on toimitettu kelaan.
Vai onko jollakin tämän vuoden faktatietoa.
Tuo systeemi muuttui juuri syksyllä?? En tajua miksi ylipäätään reseptejä annetaan kun ei mitään korvata ennen tuota lääkärinlausuntoa.. Vai olenko minä väärässä?
Kun hakija hakee oikeutta lääkkeiden erityiskorvaukseen tai kliinisten ravintovalmisteiden korvaukseen, hänen on toimitettava Kelan toimistoon lääkärinlausunto B korvaukseen oikeuttavasta sairaudesta. Lääkärinlausunnon tulee yleensä olla sairaalatutkimuksiin perustuva tai erikoislääkärin antama. Jos tällaista lausuntoa on vaikea hankkia, voidaan hyväksyä myös potilasta pitkäaikaisesti hoitaneen yleislääkärin lausunto. Lausunnon perusteella Kela tekee päätöksen korvausoikeudesta.
* Erityiskorvaus voidaan maksaa kustannuksista, jotka ovat syntyneet sen jälkeen, kun vaikea ja pitkäaikaisen sairauden osoittava hakemus (lääkärinlausunto) on saapunut Kelan toimistoon.
Kelan toimiston päätös hakijan oikeudesta erityiskorvaukseen voi olla määräaikainen tai ilman määräaikaa. Toimistossa hakijalle tilataan uusi Kela-kortti, johon merkitään korvausnumero ja korvausryhmä sekä määräaikaisen oikeuden voimassaoloaika. Kuvalliseen korttiin merkinnät tehdään vain hakijan suostumuksella.
No toivottavasti saatte jotain selvää:/ ja joku osaisi auttaa..
T:ap
että jos vauvalla ei ole vielä omaa kela-korttia, käytetään äidin korttia. eli sen kelavähennyksen kyllä saisi. voi olla että olen myös väärässä, mutta itse haimme meidän vauvalle jotain lääkettä ihan pienenä, eikä hänellä vielä ollut korttia, ja joku tämänkaltainen mielikuva olisi jäänyt mieleeni..
kela korvaa lapsen maidoista 70% kun olette saaneet sen merkinnän kelakorttiin ja aina kannattaa ostaa isompi satsi kerralla kun joka kerta menee omavastuu 5 ¿ ja muistaakseni tuo maito maksoi alta 20¿ apteekissa, meille tuo ei sopinut vasta neljäs maito sopi...eli elä ensiksi kuitenkaan osta kuin muutama purkki!! Tulipas sekavasti!! :)
itse jouduin antamaan kallista korviketta maitoallergia epäilyn johdosta ja maitoon paloi reilu 200 euroa ja selvisi että ei ollut maitoallergiaa.