Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia, mielipiteitä -espoo vai vantaa?vaiko helsinki

06.01.2006 |

Olemme varsinais-suomesta lähtöisin perheeni -mieheni ja poikani kanssa, nyt asumme vantaalla, tarkemmin sanottuna länsi-vantaalla. Täällä olemme asuneet nyt vuoden ja paikka rauhallinen ja lapsiystävällinen. Kuitenkin tuntuu kun toisesta kaupungista tänne muutimme, että käytän enemmän helsingin palveluja kuin vantaan. Mieheni on myös helsingin puolelle töissä, todennäköisesti myös minäkin tulevaisuudessa (nyt kotiäitinä). En jostain syystä ole oikein kotiutunut Vantaalle. Tuntuu, että pääkaupunkiseudulla kaupungit liian lähellä toisiaan ja sekoittaa, mitä palveluja käyttää missäkin kaupungissa. Toiset voivat ajatella sen vain monipuolistavan elämää, mutta itse menen sekaisin, mihin sitä oikein kuuluu. Ja sitäpaitsi tunnen olevani " liian kaupunkimainen" vantaalle. Täällä asuvat tuntuvat landeilta??Pukeutuvat " rennommin" , ja ajatustyyli on erilainen kuin mihin olen tottunut kaupunkilaisena. Ovatko ihmiset vantaalla ja espoossa samanlaisia? Olemme akateeminen perhe ja rehellisesti sanottuna kärsin välillä omanlaisten ihmisten seuran puutteesta. (Vaikka tosin uusia hyviä kavereita onkin löytynyt). En ole tavannut vuoden aikana kuin yhden akateemisen täällä lähiseuduilla vaikkei se mikään ihmisen kriteeri olekaan, mutta kuitenkin..Asuuko espoossa paremmin koulutettuja kuin vantaalla yleisesti ottaen?

Kysyisinkin, miten espoo ja vantaa eroavat? Tai pitäisikö muuttaa helsinkiin, kun tuntuu, että siellä tuntee olevansa palveluiden lähellä vaikka missä asuisi ja ihmiset pukeutuvat siististi ja olisivat muutenkin " samankaltaisempia" . Käyn harrastuksessakin kaksi kertaa vkossa hesassa, jotta pääsen ihmisten ilmoille ja " kaupunki-ilmapiiriin"

Toivottavasti saitte selkoa kirjoituksestani -vaikea vaan tietää, mihin sitä oikein kuuluu, kun ei tunne sen paremmin eri asuinalueita pääkaupunkiseudulta.

Jassi ja poika 2vuotta

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt saisi kunnolla kehua kotikaupunkiaan

Hyvät ja huonot puolet: Helsingistä, Espoosta, Vantaasta!!!!Otetaan ilomielin vastaan!

Vierailija
2/15 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalle en kyllä muuttaisi, ellei olisi pakko. Kauniainen saattaisi olla paras, mutta ei ole kokemusta.

Kyllä kai nämä asiat aika pitkälle riippuvat siitä, mitkä ovat omat tarpeet ja toiveet ja mitä ei tarvitsee.

Vantaa on kaupungeista kaiketi köyhin, ja keskimäärin kai palvelut ovat siellä heikoimmat (mutta ei tietenkään koske kaikkia aloja ja alueita, luulen että vaihtelu saman kaupungin sisällä on suurempaa kuin kaupunkien välillä) ja veroäyri suurin. Toisaalta siellä lienevät myös halvimmat asunnot.

Helsinki on hyvä kaupunki varsinkin niille, jotka liikkuvat julkisilla, koska siellä julkinen liikenne toimii ehdottomasti parhaiten. Helsinki on

kovin heterogeeninen, eli siellä on hyvin erilaisia alueita. Itse asuin keskustassa ja kaikki oli kivasti lähellä ja toimi minusta tosi hyvin. Jossain lähiöissä voi toki olla toisin. Helsingin asuntojen hinnat ovat kovasti riippuvaisia alueesta, mutta keskustasta tietysti löytyvät alueen kalleimmat asunnot ja jostain Itä-Helsingistä varmasti aika halpojakin asuntoja. Veroäyrit taitavat tällä hetkellä olla samat Helsingissä ja Espoossa.

Espoo taas on autoilijan kaupunki - julkinen liikenne ei toimi tai toimii huonosti ja kaupunki on levittäytynyt laajalle ilman selkeää keskustaa. Asuit missä tahansa niin aina joku paikka on kaukana ja on pakko sukkuloida ympäri kaupunkia, ruuhkassa körötellen tietysti tai bussia vaihtaen... Espoo on myös kasvava kaupunki (varmaan Vantaakin, mutta ei ole kokemusta) ja tuntuu, että hoitopaikat ja koulut ovat aina väärällä puolella kaupunkia, missään ei ole tilaa ja aina saa jonottaa, vaatia ja valittaa... Asuntojen hinnat ovat riippuvaisia alueesta, mutta ovat kai keskimäärin halvempia kuin Helsingin parhailla alueilla ja todennäköisesti yleensä kalliimpia kuin Vantaalla.

Jos voisi ihan tuosta vain valita, niin minä valitsisi todennäköisesti lapsiperheellisenä Kauniaisen asuinpaikaksi (ja yksinasujana Helsingin keskustan). Kauniainen on pienehkö " kyläyhteisö" , siellä kaikki on suhteellisen lähellä, ihmiset tuntevat kohtuullisesti toisensa, suurin osa palveluista toimii hyvin jne. Asunnot ovat Kauniaisissa samalla hintatasolla kuin Espoon parhailla alueilla ja komeita pytinkejä löytyy vaikka toisille jakaa. Veroäyri on suomen alhaisin. Liikenneyhteydet ovat radan ansiosta paremmat kuin Espoossa keskimäärin. Ruotsiahan kauniaisissa olisi suotavaa osata ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Espoossa (Olari, Pohjois-Tapiola, Tapiola), Helsingissä (Etelä-Haaga, Töölö) sekä Vantaalla (Varisto, Ylästö, Vaarala, Päiväkumpu) eli aika monta paikkaa on nähty. Mekin akateeminen perhe ja mainiosti olemme kotiutuneet nyt tänne Vantaalle. Espoosta olen kotoisin ja sen vuoksi veri vetäisi sinne päin mutta mieluiten ihan kotinurkille eli Pohjois-Tapiolaan. Tosin siellä on mielestäni nykyään liikaa " juppeja" eli raha kyllä haiskahtaa. Vertaillaan autojen merkkejä, mistä huonekalut on ostettu, paljonko tienataan yms. Ei kiva. Olarissa viihdyin hyvin, siellä asenne erilainen.

Helsingistä en pitänyt yhtään, liian kaupunkia meikäläiselle.

Vantaalla taasen... Länsi-Vantaalla tuli ihan sama olo kuin sinulle eli kaupungit liian lähekkäin eikä oikein tiennyt mihin kuuluu. Tuohon akateemisuus " ongelmaan" en ota kantaa sillä minä törmäsi kyllä tasapuolisesti kaikenlaisiin ihmisiin ja se ehdottoman positiivinen asia. Nyt asumme Itä-Vantaalla ja täällä erittäin hyvä olla. Nykyisessä asuinpaikassa luonto lähellä, kaupungin palvelut tässä ja naapurustossamme asuu " kaikenlaisia" ihmisiä (eli akateemisia sekä muita, tosin yleensä en kyllä kauheasti koulutuksia tivaa). Mutta siis meille tämä sopii, toiselle toinen... Asuinpaikan " maineelle" viitaisin kintaalla sillä kyllä se parhaiten asuinpaikan viihtyvyys yms selviää vasta paikanpäällä!

Vierailija
4/15 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyviä vastauksia teillä jotka jo kerkesitte vastaamaan. Vertailitte hyvin asuinalueita j apalveluja ja kulkuyhteyksi. Meilläkään ei ole tällä hetkellä autoa ja tuntuu, että täältä länsi-vantaalta joka paikkaan on niin pirunmoinen matka julkisilla. Lisäksi linja-autoilla vaan kuljetaan, junayhteydestä ei meille hyötyö ole, sen verran kaukana rata kulkee. Kiva, että jumbon palveluja laajennettiin, mut sitä keskustaa lukuisin eri pienien kauppojen kera tänne kaipaisin ja tikkurilan keskustaa en osaa keskustaksi laskea. Sinne lisäksi melkein yhtä pitkä matka kuin hesan keskustaa, ni sitten sinne hesaan tulee lähdettyä mieluiten kun sieltä löytyy kaikkea inhimillisten välimatkojen päästä. Ja työpaikka jos löytyis vantaalta sit joskus ois kyllä niin onnenkantamoinen, et en usko et niin hyvää onnea edes käy, helsingistä suurinta osaa paikoista oon hakenutkin. Espoossakin niitä hyviä paikkoja olis ollu...Eli just tää vantaan palveluiden hajanaisuus eniten harmittava asia....!!Mut kiiros tosi paljon kommenteista, löytyykö vielä lisää kommentteja ehkä muiltakin??!

Vierailija
5/15 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Espoostakin löytyy alueita loistavilla kulukuyhteyksillä. Junaradan varrelta esim, Leppävaara, josta nykyään löytyy kaikki palvelut (uusi valtava Sello, liikuntamahdollisuuksia ym.), on tosin aika kerrostalovoittoista aluetta ainakin ihan se keskusta.

Ja Tapiolasta pääsee bussilla Helsingin keskustaan 10 minuutissa - jos sinne keskustaan enää on tarvetta mennä kun Tapiolastakin löytyy kaikki :-) Tapiolan keskusta on myös kerrostaloaluetta, mutta heti keskustan ulkopuolelta löytyy pientaloalueita.

Meillä tuttavia, jotka ovat Vantaalle muuttaneet juuri halvempien asuntohintojen takia, mutta ovat melkein kaikki muuttaneet takaisin Espooseen siinä vaiheessa kun lapsia on tullut. Uskoisin, että Espoo on kyllä aika lailla lapsiystävällisempi paikka jo ihan taloudellisia tukia ajatellen. Uskallaan myös väittää, että akateemisia ihmisiä löytyy melko lailla enemmän Espoosta jos niitä " ajaa takaa" .

Kauniainen on kiva (ja alueet Espoon puolella Kauniaisten rajalla, paitsi Espoon keskuksen puoli) ja sehän sijaitsee myös junaradan varrella. Palvelut vaan eivät ole niin hyvät Kauniaisissa, on se sellainen käpykylä ;-) Itse en muuttaisi Kauniaisiin, on se sellainen miniyhteisö, vaikka sen hyvin tunnenkin ja nyt asun ihan rajalla.

Varmaan on aika yleistä, että kun muualta Suomesta muutetaan pääkaupunkiseudulle niin Vantaa on ensimmäinen asuinalue. Sen verran halvempia ovat asunnot siellä keskimäärin.

Toivottavasti löydätte mieluisan asuinalueen! Kyllä niitä todella kivoja paikkoja löytyy yllin kyllin pk-seudulta!

Vierailija
6/15 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä eri puolilla ja Espoossa, ja Espoosta muutimme aika pian takaisin Helsinkiin. En vain kotiutunut Espooseen, siellä tuntui, että asui tosi " kaukana" vaikka ajallisesti matka ei varmasti Hgin keskustaan hirveästi pidempi ollut. Taisi olla enemmän henkistä välimatkaa se. Nyt asumme Helsingissä todella ihanalla, luonnonläheisellä alueella ja viihdymme koko perhe mainiosti. Vantaalle en osaa ajatella muuttavani saati minnekään kauemmas pk-seudulta.

Vierailija
7/15 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli uskon, että jokaisessa kaupungissa omat hyvät puolensa, mutta enemmän kuin kaupungista, riippuu varmaan asuinalueesta mihin kotiutuu. Jokaisessa kaupungissa kun on " hyvät" ja " huonot" alueet. Itse olen asunut Helsingissä monessa eri paikassa ja nyt Vantaalla. Espoossa asuu sisko ja paljon ystäviä, joten siihen on tullut tutustuttua toisen käden kautta.

Itsellänikin oli aikaisemmin se asenne, että " Ei missään tapauksessa Vantaalle." No, sitten kun alettiin katsella omaa asuntoa ja monenlaisia kriteereitä oli aika paljon, sopivin asunto löytyi kuitenkin sitten Vantaalta. Ja olemme olleet todella tyytyväisiä! Asumme Vantaan Ruskeasannassa, joka on pientaloaluetta - todella rauhallista ja viihtyisää. Työmatkani julkisilla kestää tasan puoli tuntia Helsingin keskustaan, yhdellä bussilla (ei siis vaihtoja ja bussipysäkkikin vain 200 m kotoa). Sekä lentokentälle, Tikkurilaan että Jumboon on jokaiseen vain noin 3-4 km matkaa. Lentokentän läheisyys on tärkeää meille, koska mies joutuu matkustamaan paljon työssään.

Lapsia ei vielä ole, mutta itseäni mahdollisesti heikompi julkisten palvelujen puute ei häiritse, sillä jos lapsia saamme, he menevät kuitenkin tod.näk. kansainväliseen tarhaan ja kouluun (mies toisesta pohjoismaasta kotoisin). Molemmilla työterveyshuollot ja ne palvelut, joita se ei kata, on varaa ostaa yksityiseltäkin. Toisin sanoen en usko, että tulemme kovin paljon julkisia palveluita käyttämään.

Meille siis kokonaisuus muodostui tärkeäksi: Miehen työpaikka ja lentokenttä matkustusta varten todella lähellä, minunkin työmatkani vain puoli tuntia, juuri sellainen asunto kuin halusimme, omaa pihaa, rauhallinen asuinalue.

Voisin kuvitella asuvani myös Helsingissä tai Espoossa, en kuitenkaan paikoissa, johon joutuu julkisilla menemään usealla eri kulkuneuvolla tai johon matka kestää suhteettoman kauan. Myöskään ihan alemman tason alueille (joissa esim. paljon vuokra-asuntoja), en muuttaisi. Jostakin syystä Kauniainen on mielestäni ruman näköinen kaupunki, erityisesti aseman seutu on slummimainen suorastaan, joten mieluummin kuin sinne, muuttaisin esim. Espoon Tapiolaan tai Olariin, jotka ovat lisäksi kohtuullisen matkan päässä Hgin keskustasta.

Teille voisi olla järkevää, että kävisitte vähän katsomassa asuinalueita ympäri pääkaupunkiseudun ja ehkä asuntonäytöissäkin? YTV:n sivuilta reittioppaasta pystyy helposti näkemään keskimääräiset Hgin keskustaan tuloajat eri osoitteista julkisilla kulkuneuvoilla (siitä näkee myös minkä verran tulee kävelyä ja joutuuko vaihtamaan kulkuneuvoa kesken kaiken).

Vierailija
8/15 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa radan varsi tai länsiväylän varsi ovat suht nopeita kulkea julkisilla, radalle on myös hyvä bussisyöttöliikenne. Nyt kun ostoskeskuksia on jo useita kuten Omena ja Sello ja Lippulaiva, ei tarvitse palvelujen takia juuri koskaan lähteä Helsinkiin. (olen keskustassa töissä joten en vapaa-aikana mielellään mene keskustaan...)

Me asumme noin 15-20 min bussimatkan päässä leppävaarasta rivitalo/omakotitaloaluella. Leppävaarassa on siis Sellon kaikki palvelut, töihin kuljen sujuvalla bussi-juna yhdistelmällä, tai jätän oman auton leppävaaran maksuttomaan junaliityntä pysäköintiin. Junaliityntä pysäkkejä on muuten muuallakin!

Akateemisia ja lapsiperheitä tuntuu kyllä olevan aika paljon omakoti/rivarialueilla, lähes kautta Espoon. Esim. Itiksessä ja Omenassa ihmisten olemus on mielestäni vähän erilainen, ehkä omenassa siistimpi yleisilme. Ehkäpä ajattelen jotenkin näin että espoossa maksamme asunnosta vähän enemmän. Vantaalla tai helsingissä on vähän useammin lähellä jokin " levottomampi" lähiö. Asuinpaikka merkitsee ehkä jossain määrin enemmän kuin asunnon hinta. Ja toki asunnon arvo säilyy erilailla eri alueilla. Toisaalta länsi-vantaa on ihan kiva alue, kuten mainitsit, mutta juuri palvelujen suhteen vähän sivussa. Helsingistä tykkään ainakin lauttasaaresta ja huopalahdesta, joissa toisessa olen asunut. Tosin niistäkin palvelujen perään pitää mennä keskustaan.

Espoon suurimmat ja ehkä ikävimmät lähiöt on espoon keskuksen suna ja suvela, matinkylästä kerrostaloalueet, soukan kerrostalolähiöitä ja osa espoonlahden kerrostaloalueista.

Käypä katsomassa seuraavia alueita joskus vaikka auton kanssa, nämä ovat mielestäni mukavia, ihan ok kulkuyhteyksien päässä ja varmaan ihmiset olisivat " samanhenkisiä" :o)

(Näistä pääsee aika sujuvasti bussilla junalle & sello lähellä)

-Mäkkylä (helsingin rajalla, oma junapysäkki)

-Laaksolahti (omakotialuetta, bussi leppävaaraan)

-Lippajärvi- rivi ja omakotialue (jatkuu järvenperään joka vähän kauempana mutta tosi kaunis alue, useita bussiyhteyksiä)

-Kauniaisten ympäristö: kuurinniitty, osa viherlaaksoa

Länsiväylän bussiyhteyksien lähellä, ison omenan tai lippulaivan palvelut (lippulaiva laajenee lähivuosina):

-Hannusjärvi (omakoti ja rivitaloalue)

-Laurinlahti ja soukan rantaosa

-Nöykkiö

-Mankkaa (sekä rataa että länsiväylää lähellä)

-Lystimäki/Niittykumpu

-Haukilahti

Suosittelen karttojen selaamisen lisäksi ajelua ympäri alueita, mikä miellyttää silmää, missä näyttää oman näköiseltä.

Me olemme hyvin pärjänneet julkisillakin, perheessä on myös 1 auto. Toista emme ole ajatelleen hankkia, koska bussi menee n.10 min välein lähikadulta.

Hiihtolatu lähtee meillä oven vierestä, koulut ja päiväkoti on lähellä, kaunis maisema, kivoja, aktiivisia ja harrastavia naapureita :o) olemme tykänneet. Työmatka ihan ok, n.45 minsaa keskustaan.

Vierailija
9/15 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Itä- ja länsi Vantaalla, Helsingin keskustassa sekä Espoossa Leppävaarassa ja nyt Tapiolan kupeessa.

Viestistäsi päätellen viihtyisit todella hyvin täällä Tapiolassa tai sen liepeillä. Ainoa ongelma on asuntojen niukkuus ja kalleus. Espoossakin on paljon erilaisia alueita, kuten on tullut jo esille.

Tapiolassa on juuri tällaisia boheemeja akateemisia perheitä, joilla osalla toki on rahaa enemmänkin, mutta yhteishenki on silti lähes kylämäinen. Valtaosa on kuitenkin lapsiperheitä jotka kärvistelevät liian pienissä asunnoissa kun eivät raaski kauemmas muuttaa juuri tämän hyvän hengen takia ja isompia asuntoja on kuten sanottu niukalti ja maksavat paljon.

Niin ja mikä parasta Tapiolasta löytyy kaikki mitä tarvitsee, ja Helsingin keskustaankin on vain 10 min auto- tai bussimatka.

Vierailija
10/15 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiola ja espoo alkoivat kiinnostamaan toden teolla vastauksien puolesta. Niinhän se on, että jatkossa muuttoa miettiessämme, tarvitsee tutustua kunnolla alueisiin ja miettiä kokonaisuutta: välimatkoja, palveluja, lasten kannalta rauhallista aluetta, päiväkoti-ja koulupalveluja ym. Tuossa totesimme juuri, ettei tämän vuoden aikana mieheni ole kertaakaan esim. käynyt myyrmannissa, vaikka lähellä onkin. itse olen ollut siellä lukuisia kertoja, mutta miehen kanssa tosiaan aina käydään vkonloppuisin hesassa ostoksilla. Uutena vuotenakin käytiin syömässä helsingin keskustassa koska sinne tuntuu " kotoisammalta mennä" . Vaikken tosiaan helsingin keskustassa haluaisikaan asua. Mutta tosiaan kun varsinais-suomesta vantaalle muutettiin, haimme isomman kaupungin palveluja ja parempaa työllisyystilannetta.Ja itseäni häiritsee ajatus olla " kahden kaupungin loukussa" :) asumme vantaalla, lapsemme tulee olemaan hoidossa vantaalla, mieheni j aminä työskentelisimme helsingissä, harrastukset helsingissä, sosiaalinen elämä helsingissä...?? ei toimi!!

Hyvää vantaalla on ollut " kylämainen yhteisö" . Täällä tuntuu kuin asuisi maalla. Toisaalta on kiva, että naapurille voi mennä kylään ihan tosta noin vain, mutta kun kauppaan menee niin ei haluaisi tuntea kaikkia asiakkaita, keitä siellä käy. (lähellämme on yksi erityisen pieni kauppa)!!Lähin suuri kauppa on martinlaaksossa.

Mutta...vinkeistä sai hyvää apua...eikun etsiskelemään rauhassa uutta asuinympäristöä! KIITOS!

Vierailija
11/15 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asumme helsingissä, enkä muuttaisi espooseen enkä vantaalle. Minua miellyttää helsingissä julkinen liikenne- itse käytön metroa melkein päivittäin 8asumme Herttoniemessä) ja on fantastista kun on keskustassa 8 minuutissa ! Metro ei juuri koskaan ole myöhjässä eikä aikatauluja tarvitse ikinä kytätä kun menee ruuhka-aikoina 4-5 minuutin välein.

meillä asuu paljon ystäviä Espoossa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt Espoon viehätystä. minusta se on aika hajanainen eikä todellakaan kovin kaunis alue (paitsi että kyllähän sielläkin alueet vaihtelevat paljon), jossa on pakko olla kaksi autoa perheessä. en ymmärrä miten ihmiset jaksavat jonottaa joka aamu ja iltapäivä länsiväylälle---myöskin talojen tontit ovat pieniä. en avin tajua miksi niin moni hinkuu Espooseen. Mieluummin asun itse (olemme lapsiperhe) isossa kerrostaloasunnossa kuin kylki kyljessäparitalon puolikkaassa. en muutenkaan ymmärrä, miksi kerrostaloasumista aina parjataan- me asumme mielestäni tasokkaasti meren vieressä isossa asunnossa, leikkialueet ovat lähellä ja palvelut kaikki kävelymatkan etäisyydellä.

Vantaata en tunne ollenkaan tai hyvin vähän. en pidä vantaan perhepolitiikasta, joten sinne en edes halua harkita muuttoa. Itse olen hyvin kaupunkimyönteinen, jopa helsinkikin tuntuu välillä liian pieneltä ja rauhalliselta. Eli Helsinki on näistä kolmesta suosikkini !

Vierailija
12/15 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla akateemisellakaan lapsiperheellä on tänä päivänä taloudellisesti mahdollista valita asuinpaikkansa aivan mistä tahansa pk-seudulta, jos ei halua tinkiä asumisen tasosta. Ehkä ap:lle suosittelisin Espoon Westendiä tai Helsingin Kuusisaarta.

Vierailija
13/15 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asunut Helsingissä (Kalliossa ja Haagassa), Espoossa (Olarissa ja Viherlaaksossa) ja nykyään asumme länsi-Vantaalla. Perheen kasvamisen myötä tuli aika etsiä isompaa asuntoa ja tulot eivät meidän akateemisessa perheessä ole sieltä suurimmasta päästä (duunarina tienaisi varmasti paremmin kuin tällaisena umpiakateemisena!), joten päädyimme etsimään asuntoa Vantaalta. Katselimme kyllä asuntoja myös Helsingistä esimerkiksi vanhasta Kannelmäestä ja Haagasta, mutta mitä sieltä saikaan meidän varoilla... vanhan remonttikuntoisen asunnon putkiremppaa odottavasta talosta. Espoosta olisimme varmasti esim. Olarista tai Viherlaaksosta löytäneet kivan kodin, mutta työmatkat noista paikoista olisivat olleet kohtuuttomat. Niinpä päädyimme Vantaalle (ja minäkin olin aiemmin ollut sitä mieltä, että viimeiseksi muutaisin Vantaalle!) ja löysimme todella kivan kodin ja olemme todella tyytyväisiä päätökseemme.

Ja mitä akateemiseen seuraan tulee, niin ensimmäinen äiti, johon tutustuin lasten kanssa ulkoillessa, sattui olemaan akateeminen ja olenpa törmännyt muihinkin. Ja mielestäni sivistyneisyys ei suinkaan ole siitä akateemisuudesta kiinni. Olen löytänyt paljon juttukavereita esim. hoitoalalla työskentelevistä äideistä. Ei maisterin paperit tai tohtorin hattu takaa mitään.

Jos Espooseen muuttaisin, haluaisin muuttaa Tapiolaan, mutta siellä on nykyään perheasunnot kiven alla ja suht' kalliita. Leppävaara ei oikein kiivaasti kasvana keskuksena kiinnosta. Siitä ei oikein vielä tiedä, mihin suuntaan se on menossa. Muualta yhtydet varsinkin pk-seudun poikki ovat suht' hankalat. Helsingissä haluaisin Haagaan, mutta nyt asun kuitenkin onnellisesti Vantaalla ja elämääni täällä tyytyväisenä!

Vierailija
14/15 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ään kaupungin raja.

Me asutaan Espoossa erittäin rauhallisella okt-alueella, jossa ainoat ei akateemiset naapurit ovat lentokapteeneja, yrittäjiä, diplomi-insinöörien sairaanhoitajavaimoja, tmv. eli tällä alueella koulutustaso on korkea ja ihmiset hyvintoimeentulevia. Täällä on myös arvatenkin rauhallista - ainakaan ulospäin mitään ei tapahdu. Samaan aikaan kun nämä ihmiset jonotti hikipäässä jouluviikolla Tapiolan Stockan kalatiskillä mädinhakureissullaan, Espoon keskuksessa ihmiset värjötteli leipäjonossa... Espoota molemmat.

Teidän tilanteessa, jos työt ja harrastukset ovat Helsingissä ja kaupunkiasuminen tuntuu parhaalta, niin Etelä-Helsinkiä kokonaisuudessaan uskaltaa suositella ja Länsi-Helsingistä esim. Munkkiniemi-Munkkivuori-Etelä-Haaga voisi olla myös mieleenne. Ed.mainituilla alueilla löytyy varmasti samanhenkistä seuraa, lapsille hyviä päiväkoteja/kouluja/harrastusmahdollisuudet rajattomat.

Vierailija
15/15 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa on minulle täysin vieras, mutta olen asunut sinkkuaikoina vuosina 1994-1998 töiden takia Itä-Helsingissä hyvillä ja kohtalaisilla asuinalueilla ja vuodesta 1999 eri puolella Espoota. Pohjois-Espoossa koin olevani luonnon ja rauhan keskellä, mutta sen miinuspuoli on huonot kulkuyhteydet ja vähäiset palvelut. Länsi- ja etelä-Espoossa on mukavia omakotitalo- ja rivitaloalueita (esim. Latokaski-Nöykkiö, Kaitaa-Hannusjärvi-Hyljelahti, Laurinlahti-Soukan parempi osa), joissa palvelut ovat lähellä ja yhteydet Länsiväylälle hyvät. Olen asunut noista em. Hyljelahdessa ja Latokaskessa. Kivenlahdessakin tuli piipahdettua miehen sinkkuasunnossa kerrostalossa, mutta muuten olen tosiaankin asunut rauhallisilla ja lapsiystävällisillä pientaloalueilla.

Joku tässä ketjussa aikaisemmin mainitsi, että Espoossa on pitkät hoitojonot ja hoitoon joutuu jonnekin muualle kuin omalle alueelle. Ei ainakaan meidän kohdalla pitänyt paikkaansa, koska sain kaksoseni lähimpään hyvään päiväkotiin hoitoon eikä muita päivähoitopaikkoja edes ehdotettu. Tämä on varmaan kaupunginosakohtaista, kuten kaikissa muissakin kaupungeissa.

Ja mitä asuntojen hintoihin tulee, niin eteläisessä ja läntisessä Espoossa on asunnoilla ja tonteilla kovemmat hinnat, koska palvelut ovat paremmat, meri on lähellä ja täällä on ns. parempia alueita. Pohjoisesta asuntoja saa edullisemmin ja Espoon keskuksen liepeiltä käsittääkseni vieläkin edullisemmin - tosin ei kummastakaan millään pilkkahinnalla.

Akateemisuudesta en osaa sanoa mitään. Omalla asuinalueellani asuu koulutettua ja melko hyvätuloista väkeä, mutta eiköhän jokaiseen kaupunginosaan mahdu kaikenlaista porukkaa. Jopa Westendiin, jossa on oma " karvalakkipuolensa" . Olen itse kahden tutkinnon akateeminen ja kohtalaisen hyvätuloinen, mutta minulla on naapureina ja lähialueen tuttuina paljon erilaisia ihmisiä, joiden seurasta voin nauttia ihan yhtä paljon kuin ns. samantasoisten ihmisten. Joskus jopa paremmin näiden ensin mainittujen. Mutta jos akateemisuus on ainoa kriteeri asunnon valinnalle, niin sitten kannattaa kärkkyä asuntoja Helsingin tai Espoon paremmilta alueilta. Eiköhän niistä löydy melko homogeenisia asuinpaikkoja.

Jassi:

Olemme varsinais-suomesta lähtöisin perheeni -mieheni ja poikani kanssa, nyt asumme vantaalla, tarkemmin sanottuna länsi-vantaalla. Täällä olemme asuneet nyt vuoden ja paikka rauhallinen ja lapsiystävällinen. Kuitenkin tuntuu kun toisesta kaupungista tänne muutimme, että käytän enemmän helsingin palveluja kuin vantaan. Mieheni on myös helsingin puolelle töissä, todennäköisesti myös minäkin tulevaisuudessa (nyt kotiäitinä). En jostain syystä ole oikein kotiutunut Vantaalle. Tuntuu, että pääkaupunkiseudulla kaupungit liian lähellä toisiaan ja sekoittaa, mitä palveluja käyttää missäkin kaupungissa. Toiset voivat ajatella sen vain monipuolistavan elämää, mutta itse menen sekaisin, mihin sitä oikein kuuluu. Ja sitäpaitsi tunnen olevani " liian kaupunkimainen" vantaalle. Täällä asuvat tuntuvat landeilta??Pukeutuvat " rennommin" , ja ajatustyyli on erilainen kuin mihin olen tottunut kaupunkilaisena. Ovatko ihmiset vantaalla ja espoossa samanlaisia? Olemme akateeminen perhe ja rehellisesti sanottuna kärsin välillä omanlaisten ihmisten seuran puutteesta. (Vaikka tosin uusia hyviä kavereita onkin löytynyt). En ole tavannut vuoden aikana kuin yhden akateemisen täällä lähiseuduilla vaikkei se mikään ihmisen kriteeri olekaan, mutta kuitenkin..Asuuko espoossa paremmin koulutettuja kuin vantaalla yleisesti ottaen?

Kysyisinkin, miten espoo ja vantaa eroavat? Tai pitäisikö muuttaa helsinkiin, kun tuntuu, että siellä tuntee olevansa palveluiden lähellä vaikka missä asuisi ja ihmiset pukeutuvat siististi ja olisivat muutenkin " samankaltaisempia" . Käyn harrastuksessakin kaksi kertaa vkossa hesassa, jotta pääsen ihmisten ilmoille ja " kaupunki-ilmapiiriin"

Toivottavasti saitte selkoa kirjoituksestani -vaikea vaan tietää, mihin sitä oikein kuuluu, kun ei tunne sen paremmin eri asuinalueita pääkaupunkiseudulta.

Jassi ja poika 2vuotta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän