Kuinka paljon maitoa noin 9-kuinen tarvitsee vuorokaudessa?
Tätä on varmaan täällä aiksemminkin kysytty, pahoittelen.
Olen lopettanut vauvan yöimetykset ja päivisin imetän enää kolme kertaa. Vierotus on mennyt aivan yllättävän hyvin mutta paljon hankalampaa onkin saada vauva juomaan korviketta!
Itselläni ei ole mitään käsitystä kuinka paljon vauvan pitäisi saada maitoa päivässä. Asumme Keski-Euroopassa ja täällä ei vauvat juuri saa maitoa puolen vuoden jälkeen (eivät ainakaan samoja määriä kuin Suomessa). Yleensä kyllä menen paikallisten normien mukaan mutta välillä tuntuu että kun meidän lapsilla kuitenkin on pohjoismaiset geenit... Tyhmää, en tiedä.
Nyt ennen kun joku ehtii ihmettelemään miksi sitten olen harventanut imetystä niin johtuu siitä että kohta alkaa allergiakausi ja ennen sen alkamista aion lopettaa imetyksen. Oli koko viime kevät ja kesä ja syksy aivan tuskasta koska imetykseni on pahentanut allergiat lähes sietämättömäksi ja periaatteessa ei saisi käyttää antihistamiineja.
Kommentit (5)
Suomessahan 10-kuiselle saa antaa jo hapanmaitotuotteita ja pikkuhiljaa tavallista maitoa. Ehkei ihan vielä maitoa, mutta viiliä ja jugurttia minä antaisin vastaavassa tilanteessa (en usko, että ero 9- ja 10-kuisen välillä on niin iso, ettei voisi antaa).
Vähän pelkäsinkin tuollaisia määriä... Voi apua, hyvä jos saan tällä hetkellä vauvan juomaan 20 ml muualta kun tissistä. No, laitan nyt työn alle tämän juomisharjottelun.
Täällä on tuo korvikeasia sellainen että eri-ikäselle on eri korvikkeet, ihan vastasyntyneille, sitten yli 4-kuisille, yli 8-kuisille ja sitten juniorimaitoa 10kk+ Sitten on hyllykaupalla kaikkia kalsiumioituja vitaminoituja baby-mehuja...
Mutta kiitos tiedosta!
Meidän vauva on nyt 9,5 kk. Kysyin imetysmäärää jo syksyllä, koska lähdin itse töihin nyt tammikuun alusta. Neuvolasta vakuutettiin, että kolme imetyskertaa riittää, koska meidän poju ainakin syö kerralla aamulla puoli tuntia, iltapäiväunien jälkeen puoli tuntia ja nukkumaan mennessään 20 minuuttia. Korviketta en anna yhtään, ja hapanmaitotuotteita aloitellaan loppukuusta. Luulisin, että imetysmääräsi riittää. Ja nythän voit jo antaa hapanmaitotuotteita. Minä en sinuna antaisi korviketta tässä vaiheessa.
Juu, minulla ei ole oikeen ollut minkäänlaista käsitystä kuinka paljon maitoa vauva saa rinnasta. Tuntuu ainakin että aamuimulla saa paljon koska onnistuu pienentämään tissin kokoa puolella...
Ihanaa jos ei tarvi stressata tuosta korvikkeesta, vauva syö kyllä vauvajugurttia ja korvikepohjasia puuroja.
Meillä on aina mennyt maitoa vähän huonosti, joten sen takia sitten kysyin. Uskoisin, että vielä näin 9 kk tienoilla määrät olisi samat. Meillä menee nykyisellään korviketta, riippuen vähän päivästä, 4-6 dl.. Yleensä kuitenkin yritän max. sen 4 desiä antaa päivän aikana. Tuo
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua =)