Isyyslomasta...
Maksaako isyyslomalla työnantaja palkkaa ollenkaan vai haetaanko se takautuvasti kelasta? Vai miten se oli?
Meillä miehen olisi tarkoitus olla kaksi viikkoa nyt vauvan synnyttyä helmikuussa ja kesällä yhden viikon. Ja ollaan nyt sitten mietitty miten ne palkkajutut meneekään. (Mieheni on ollut samassa työpaikassa vajaa viisi vuotta... Onko mitään merkitystä?)
Napero rv35+1
Kommentit (6)
mutta kela maksaa saman verran kuin sairauspäiväraha olisi miehen työtuloista. eli sama maksuperuste on myös äippärahan ja vanhempainrahan määrittämisessä. toisinsanoen isyyspäiväraha on sen 60-70 % miehen tuloista, en muista tarkkaa prosenttia, mutta sinnepäin.
Jotkut työnantajat maksavat täyttä palkkaa isyysloman ajalta, jolloin työnantaja hakee korvauksen Kelalta. Aivan kuten jotkut työnantajat maksavat palkkaa äitiysloman ensimmäisten kolmen kuukauden ajalta. Yhteys henkilöstösihteeriin niin asia selviää!
se vika viikko menee siis Kelan rahoilla. Ei tunnu olevan yleistä tuo palkan maksu. Riippu TES:sta. Mihellä metallialan TES.
kun vasta sain itse mieheltäni asian selvitettyä. Eli miehen työnantaja maksaa isyysvapaan ajalta 18 päivän palkan. Jos on pitempään, niin sitten Kela korvaa. Varmaan aika tavallista, että mies on tuon kolme viikkoa isyysvapaalla, vai mitä?
Soile05:
kun vasta sain itse mieheltäni asian selvitettyä. Eli miehen työnantaja maksaa isyysvapaan ajalta 18 päivän palkan. Jos on pitempään, niin sitten Kela korvaa. Varmaan aika tavallista, että mies on tuon kolme viikkoa isyysvapaalla, vai mitä?
Varsinaista isyyslomahan ei itseasiassa ole kuin tuon 18 päivää, eli kolme viikkoa (pyhiä ei lasketa mukaan isyyslomassakaan). Isä voi sitten pitää ns. isäkuukauden vanhempainvapaan lopussa tai ottaa osansa vanhempainvapaasta. Äitiyslomahan kestää n. kolme kuukautta ja vaihtuu sitten vanhempainvapaaksi, jonka kumpi tahansa vanhemmista voi pitää.
Mun mielestä ainakaan mikään työnantaja ei maksa isyysloman ajalta palkkaa... mutta voihan sitä kysäistä. Kelasta haeteen takautuvasti isyyslomakorvausta. Muistaakseni hakuaika oli aika pitkä eli molemmat voi hakea samalla, jos taloudellisesti mahdollista. ( Mutta ne voi myös hakea erikseen).