SYYSSÄTEET 05 LOPPIAISENA
Kommentit (14)
Itse kävin yksityisellä rv 7+2 ja se maksoi Kela korvausten jälkeen 60 euroa. Maksoin sen kuitenkin mielelläni, että sain itselleni mielenrauhan ja sillä sai suljettua ulkopuolelle juuri nuo tuulimunat ja kohdunulkoiset. Silloin sydänkin jo sykki ja kun sikiö on nähty oikeassa paikassa ja sydämen syke näkyy, niin km riskikin pienenee huomattavasti. Jos aiot mennä yksityiselle, niin kannattaa mennä vasta rv 7+ niin saat nähdä tuon sykkeenkin. Aiemmin ei välttämättä vielä näy.
Jaja ja pikkarainen rv 12+4
Neuvolassa ei yleensä noita sydänääniä kuunnella vasta kuin rv 10-12, koska aiemmin ei välttämättä kuulu. Joissain paikoissa on sitten tietysti neuvoloissakin nuo ultrat, joissa pääsee näkemään sykkeetkin aiemmin.
TAELSA; joo, kyllä se alkuraskauden ultra oli hyvä, sai suljettua nuo kohdun ulkoiset ym. pois ja näki, että vauvan alku sykkeineen siellä oikeasti on. Mä kävin viikolla 6+2, ehkä vähän ajoissa, mutta syke näkyi jo. Maksoi meillä n. 100euroa Kelan vähennyksen jälkeen, meillä näköjään aika paljon kalliimpi kuin monessa muussa paikassa.
Kamala nälkä! Laitoin uuniruuan tulemaan, mutta siinä menee varmaan tunti valmistuessa. Täytyy vaan kärvistellä ja ottaa vaikka omppu ensi hätään.
Me ei kotiin paljoa laitettu joulua, kun oltiin siellä reissussa. Loppiaisen hommana siis vaan ovikranssin ja ulkovalojen poisto.
Kuuleeko muuten Laos ja MAE?? Ei ole sinua täällä näkynyt aikihin. Etkös ollutkin nyt lomailemassa täällä Suomessa, vai muistankohan ihan väärin...
Mukavaa loppiaista säteet!
mallariina ja masulainen rv 12+4
Olin ihan äimänä, kun olin vaan muutaman päivän(maanantaista tähän päivään) poissa koneelta ja plussa-tuuli on pyyhkäissyt säteiden yli!!!!!!!! IHANAA! Ei jäänyt kyllä (pahoitteluni) teidän kaikkien nimet mieleen, kun tuntui että nikit niin outoja. Mutta onnea teille kaikilla ja Kathylle erityisesti, kun sinut muistan jo nikinkin perusteella! Hän taitaa vaan olla siellä reissussa nyt... Mutta kiva tosiaan kun joukko kasvaa tällä masun kasvattelu puolella, tutustellaan lisää tässä odotuksen myötä.
Kertoilen matkakuulummisia ja vastailen kysymyksiin myöhemmin, huomenissa varmaan. Nyt kutsuu nukkumatti, kun huomenna aamuvuoro.
Vielä sen verran, että vk. 9 oli viimeksi pahoinvointia ja nyt ollut taas monta päivää. Saanut oksentaa ainakin kerran päivässä ja etova olo koko ajan. Huokaus..... tää kamalaa.....
Kidelma rv. 13+4
Aivan luxukselta tuntuu tämä 3 päivän vapaa ja ollaan saatu vielä nukuttua koko yö ja neitikin omassa sängyssään :) Ollaan tosin koko perhe ihastuttavan räkätaudin kourissa ja kivaa kun ainakaan niitä yskänlääkkeitä ja nenäsumutteita mitä meillä on ei suositella raskaana oleville. hip hei. No jos olo tästä pahenee täytynee mennä apteekista jotain kysymään.
Ensi tiistaina on vihdoin se odotettu np-ultra. Jännittää kyllä kovasti mennä sinne, toivottavasti kaikki on hyvin. Pahaa oloa on edelleen mutta aika vähäisesti. Se tulee aina yhtäkkiä siinä klo 15-16 maissa ja tuntuu että oksennus tulee. Onneksi ei ole vielä tullut. Tätä pahaa oloa on kestänyt jo kauemmin kuin ekassa raskaudessa. Silloin alkoi vkolla 8, nyt vkolla 6. Saisi loppua pikku hiljaa.
Ensimmäisessä neuvolassa minulla oli verenpaine hieman koholla, siis ei mikään paha mutta alapaine 85. Normaalisti aina 70 luokkaa. Toivottavasti oli vain ohimenevää.
Olipas täällä viikolla pitkä pino, varmaankin joukkoon oli eksynyt sellasiakin jotka luulivat tätä syyskuussa 06 vauvan saaviksi. Oli meinaan jonkin verran sellaisia nikkejä joita en muista kuume puolelta.
Aah, tee ei ole maistunut melkein +-testin jälkeen ollenkaan. Nyt onneksi maistui kohtalaisesti, helpottaa hieman ärtynyttää kurkkua :)
" Syyllistyin" muuten jo laskemaan, että kuinka monta viikkoa töitä ennen mammalomaa. En nyt tarkkaan muista mutta reilu 5 kk sitä on :) Töissä on ihan kivaa mutta kyllä ikävöin niitä päiviä yhdessä tytön kanssa kotona..
Rentouttavaa viikonloppua,
matleena rv12+2
Olipas kiva huomata, että Jedeledekin käy jo kurkkimassa jo tällä puolella. Eiköhän se plussa tule sieltä sinullekin. Olen samaa mieltä, että kannattaa varmaan tuo 05 mainita tuossa otsikossa niin saadetaan pidettyä säteet ja keijut erillään.
Onnea kaikille uusille plussaajille! Suurin osa alkaa olemaan jo oudompia nikkejä, joita ei liene minun kuumeiluaikanani vielä olleenkaan kuumeilemassa. Mitäs tuumaatte jos vielä pidetään pieni esittelykierros, että kaikki tulee toisilleen tutuiksi? Vai pitäiskikö käydä vaan tuolla kuumepuolella lukemassa esittelyt? Kai ne sieltä löytyy?
Täällä ei omassa navassa mitään sen ihmeellisempiä. Liikkeitä tuntuu ajoittain. Nyt on ollu menkkakipujakin muutaman päivän ajan. Taitaa kohtu siellä kasvaa ja venyä. Supistuksiakin tulee jos kantaa jotain raskasta tai kyykistelee. Ihan satunnaisia kuitenkin. Nyt on alkanu tuntumaan, että on pakko alkaa taas liikkumaan. Pahoinvointi alkaa olla jo ohi. Lähinnä enää iltaisin on. Ajattelin, että jos sitä sais houkuteltua jonku kaveriksi ja lähtis kokeileen uimista. Se taitaa olla aika turvallinen laji näin raskaana ollessakin. Juokseminen multa jäi plussatestin jälkeen ihan kokonaan ku aloin sairastella flunssaa ihan urakalla. Neuvolassa tuumasi terveydenhoitaja, että flunssa loppuu sitten kun vauva on syntynyt... Jos nyt kuitenkin tohtis jotain kevyitä lajeja kokeilla. En halua ihan kokonaan rapistua raskauden aikana.
Tulipas taas omaa napaa... :) Sori.
Viikonloppuja teille!
mirju ja pikku-pööpöti 16+6
Ihana aurinkoinen ilma! Mies lähti koiran kanssa ulkoilemaan ja mun piti sillä välin siivoilla, mutta täältä koneeltahan minä itseni löysin! ;)
Mirju: Minäkin ajattelin aloittaa uimassa käymisen. Koiran kanssa tulee ulkoiltua ja silloin tällöin hiihdettyä, mutta uinti olisi varmaan melkein loppuun asti sopiva kuntoilumuoto. Yhden kaverin sain jo houkuteltua seurakseni, tarkoitus käydä kerran viikossa yhdessä.
Esittelypino olisi ihana mukava, kun uudempiakin on mukaan tullut. Tosin osa viimeviikkoisista taisi tosiaan olla eksyneitä. :) Esittelypinostahan saisi sitten listankin.. Onko meillä joku innokas/taitava? Minä olen noiden kanssa aivan kädetön, en siis voi lupautua... :(
Tänään tulee ruokavieraita, niin pitäis vähän imuroida ja alkaa valmistelemaan ruokaa. Ei siis auta kun ryhtyä hommiin.
Aurinkoista päivää säteet!
mallariina ja masulainen rv 12+5
Ihanaa kun tänään oli taas normaali olo ja ruokakin maistui. =) Oonkin tässä nauttinut herkuistakin, kun ei taas tiedä voiko huomenna syödä mitään. Mitään mielitekoja miulla ei kyllä ole vielä ollut, onko muilla? Esikoista odottaessa söin kovasti tomaattilohkoja joiden päällä oli sokeria, mehujäätelöä ja ihan jäätä.
Taelsa, kyllä sinuna menisin alkuraskauden ultraan, että pääsisit huolehtimasta onko masussa oikeasti joku kyydissä. Itse kävin tosiaan sen vuodon takia jo ultrassa rv.6+0 ja sillon näkyivät jo sydänäänet. En kyllä muuten olisi noin aikaseen sinne mennyt, mutta kun syy oli tuo. Ehkä viikoilla 7 ja 8 näkyy ainakin hyvin sydämensyke. Täälläkin piti maksaa kela korvauksen jälkeen myös n. 100¿ siitä lystistä, mutta kyllä sen maksoi kun sai tietää olevansakin raskaana.
Mukava oli kuulla, että Mallariinalla töihin paluu oli mennyt hyvin! Eiköhän se tyttäresi pian totu uuteen rytmiin ja ala kotonakin nukkua paremmin. Meillä oli myös aluksi unien suhteen ongelmia kotona, kun poika syksyllä hoidon aloitti.
Se esittelypino voisi olla hyvä juttu! =) Osan muistankin jo tuolta kuumeilupuolelta, mutta osa on siirtynyt jo odotuspuolelle ennenkun teihin ole tutustunut. Itsekään ei oikein luota itseeni, että osaisin alkaa mitään listoja pitämään yllä. En koe että sen hallitsisin niin hyvin ja en siksi ottaisi sellaista vastuuta. Olisiko meillä tarmoa, että alettaisiin muutenkin pitää aktiivisemmin pinoja? Toi viikko pino liian pitkä, mutta riittääkö juttua päiväpinoihin vielä?
Joku kyseli äitiyspakkauksen ottamisesta. Luulen että me ei oteta, sillä aika paljon jäi sen vaatteita kokonaan käyttämättä, kun sai niin paljon sisareltani ja lahjaksi. Muutenkin poika vasta reilu 2-v ja hänekin pakkauksen puku ja pussi ovat ihan muodikkaat vielä. Tytön jos saan, niin toivon että voin ostaa ystävältäni hänen tyttönsä vaatteita.
Meillä reissu mummolassa pojan kanssa meni mainiosti. Junamatkat mennen tullen menivät mallikkaasti, kun oli paljon eväitä mukana. Myös uusi palapeli menomatkalla ja kirpparilta ostettu uusvanha auto olivat ilonaiheita. Perillä mummo ja ukki olivat in ja siskoni perheineen myös. Hänellä 3 lasta ja aina oli pojalla leikittäjiä. Itselle teki hyvää päästä kotiympyröistä ja eri tavalla nautti vapaista, kun vaihtoi maisemaa.
Oma olo on tosiaan ollut välillä huonokin. Keskiviikosta perjantaihin on saanut oksentaa ainakin kerran päivässä ja ruokaa ei ole juuri mennyt alas. Aika vetämätön olo oli ja nyt on tosiaan nauttinut kummasti kun olo hyvä.
Maha on jo itsestä aika iso, mutta hyvin sitä näköjään osaa vaatteilla peittää jos on tarvetta. Töissä muutama työkaveri ei ollut yhtään osannut sitä bongata. Oon nyt töissä kertonut työtovereilleni vauvasta, sillä hoitotyössä kun olen niin toivon, että voisivat auttaa raskaammissa hommissa. Omat housut menevät jalkaan edelleen, mutta ajattelin josko penkoisin pienempiä äitiyshousuja jo esille huomenissa.
Ihanaa olla taas koneen äärellä ja kuulla teidän kuulumisianne!
Kidelma rv. 13+5
Viimeinen vapaapäivä on alkanut mukavasti, nukuin myöhään ja sitten syötiin hyvä aamiainen.
Ulkona pastaa aurinko ja on niin ihanan näköistä, lähdenkin tästä hiihtämään.
Mukavaa sunnuntaita!
mallariina ja masulainen 12+6
Juu. Tuo esittelypino voisi olla ihan hyvä idea. Minä tuolla kuumeilupuolella teinkin neliapiloiden ja suurperhekuumeiljoiden listoja, mutta eivät ne kyllä olleet mitään verrattuna Jedeleden hienoihin listoihin;) Jospa tuo Jedelede sieltä piakkoin tänne puolelle eksyisi...
Olikos se Mirju vai Kidelma kun kyseli mieliteoista? Minulla on ollut hirveä himo koko alkuraskauden ajan kaikkeen suolaiseen ja rasvaiseen ruokaan... Suolakurkut, meetvursti, lenkki, pizzat jne. maistuisivat niin hyville. Kaikkein oudoin makuyhdistelmä tähän mennessä on ehkä ollut hillosipulilla päällystetyt kinkkuvoileivät:) Mies ainakin vähän kohotteli kulmiaan nähtyään iltapalani.
Muutoin olo alkaa vähitellen helpottamaan. Välillä vähän öklöttää, mutta ei enää jatkuvalla syötöllä. Ylihuomenna pääsisi taas näkemään pikkaraisen kun on vihdoin se odotettu np-ultra. Toivottavasti kaikki on sielläkin ok.
Jaja ja pikkarainen rv 12+6
[color=green]Onpas täällä ollut hiljainen viikonloppu, mutta kai kaikilla on muutakin elämää kuin tämä ; ) . Itsekkään en kyllä kerennyt koneelle taaskaan vaikka mitään ihmeitä ei ollutkaan.
Tossa viime yönä tuli mieleeni kun en heti saanut unta seksin jälkeen (taisin käydä ylikierroksilla), että onko teillä muilla tullut sellanen fiilis, että heti kun testi on näyttänyt plussaa niin seksikin on maistunut ihan erilaiselta. Ihan kuin " suorituspaineet" olis kadonneet ja on taas pystynyt nauttimaan täysin rinnoin. Jotenkin se vaan on niin kivaa nykyään...
Joku oli kysellyt mieliteoista ja ainoat mieliteot mulla on ollut MAITO ja maksamakkara, mutta ton maksamakkaran syöminen on jäänyt kun luin jostain, että se ei ole hyväksi raskaana olevalle. Onkohan näin oikeasti?!?
Mä en oo vielä päättänyt mennäkkö sinne ultraan ykstyiselle jos vaikka joudunkin pettymään tai jotain on pahasti vialla. Mietin vielä tulevan viikon ja sit päätän. Ainakin soitan yksityiselle ja kyselen mitä mieltä ne ovat...
Eipä irtoo nyt muuta. Saunan lämpöön lähtee tämä raskautettu....
-Taelsa-[/color]
[color=RoyalBlue1]-Minähän täällä ahkerasti ravaan... *jäi kiinni itse teosta taas*
Taelsa, maksaa ei suositella raskaanaoleville sen sisältämän A-vitamiinin takia! Mutta pieni määrä maksamakkaraa tuskin haittaa, siinä sitä maksaa kuitenkaan niin kauheasti ole. Mutta totta se siis on. :)
Tuosta esittelylistasta ootte näköjään pähkäillyt. Mietin tässä, että jos teistä ei löydy halukkaita, niin voin kyllä sellaisen teille väsätä, jos haluatte. Parin viikon päästä selviää, pääsenkö " virallisesti" tänne puolelle(toivottavasti), mutta toki voin sellaisen listan tosiaan tehdä jo ennenkin. Nyt kun jaksaa vielä, itse ainakin olen aiemmissa raskauksissa (varsinkin alussa) ollut niin väsy, että sit en kyllä mene takuuseen, mitä jaksaa. ;)
Joka tapauksessa, ilmoitelkaa, jos haluatte minun tekevän sen ja mitä siihen haluisitte sisällyttää. Ihan mielelläni sen tekisin. :) Mutta, ilman muuta jos löydätte joukostanne jonkun halukkaan osaajan, niin en pahastu!
Joo.. painelen tästä nyt sinne minne vielä toistaiseksi kuulun... ;D
[color=HotPink][size=3]♥[/size](/color] Jedelede
Onpa tosiaan hiljaista täällä, ei silti en minäkään ole täällä ehtinyt juuri olla, kun oon tässä siivoillut noita joulukoristeita pois. Joulukuusen halusin pitää viikonloppuun sisällä ja tänään sekin sitten riisuttiin. Haikea olo, se oli niin kiva! Ei silti kamalasti siitä lähti neulasia ja varmaan juhannukseen asti neulasia löytyy jostakin, vaikka yritin huolella siivota.
Kiva kun Jedelede, käyt täällä " vakoilemassa!" Eipä se kiellettyä ole ja tuttujahan tässä muutenkin ollaan. Itse ainakin otan mielelläni tarjoamasi avun vastaan! Koen olevani tän koneen käsittelyssä vähän kädetön tosiaankin... Ja jospa pian siirryt tänne puolelle ja jatkat tutussa roolissasi, toivon niin! Peukut täällä pystyssä.
Niin Taelsa, tosiaan se maksamakkara kuuluu kiellettyihin herkkuihin, niinkun Jedelede valistikin. Miullakin on sitä tehnyt mieli ja kun en ollut raskaana, niin epä sitä syönyt aikoihin.
Kaivelin kaappeja ja löysin pienimmät äitiyshousut ja hyvin menevät jalkaan. Piti laittaa heti käyttöön, kun kävin kaverin kanssa illalla syömässä. Oli vähän järkyttynyt kyllä, sillä esikoista odottaessa otin housut käyttöön vasta muutamia viikkoja myöhemmin ja nyt olivat jo sopivat. No niitä voi vielä löysyttää vyötäröltä, mutta silti.... On sitä näköjään jo mahaa sitten. =)
Mutta eipä irtoa minultakaan tämän enempää.
Kidelma
[color=green]Ajattelin aloittaa uuden pinon kun tuo edellinen oli ainakin mun mielestä vähän sekava ja liian pitkä jo.
Täällä mennään rv 5 + jotain tai jo melkein 6 ja mua pelottaa ihan simona. Mitä jos tää onkin joku kohdun ulkopuolinen tai tuulimuna tai jotain muuta pahaa. Vatsakivutkin on jo hellittäneet, öisin tosin vähän nipistelee ja rinnat on tosi arat, mutta silti mua pelottaa. Ekaan neuvola aikaankin on vielä kaksi viikkoa ja vasta ekaa ultraankin pääsen vasta ens kuun puolella. Oliskohan järkevää varata yksityiseltä aika ja mennä sinne ultraan? Onko se kallista? Tietääkö kukaan?
Tänään pitäis mennä appiukolle syömään ja miehen kanssa ei olla vielä puhuttu siitä kerrotaanko heille nyt vai vasta myöhemmin. Katsotaan.
Kivaa loppiaista kaikille!
-Taelsa-[/color]