voiko raskaana olevat kayda solariumissa tai kayttaa itseruskettavaa rasvaa? vai voiko niista olla jotain haittaa, esim rasvasta imeytya jotain sikiolle vahingollista ainetta?
Kommentit (12)
Olen kuullut että solariumiin ei saisi mennä raskauden aikana, siellä kun se säteily on niin paljon voimakkaampaa kun esim normaalissa auringossa...mutta tosta rasvasta en tiiä...=) en uskos kyllä että siitä kauheesti pahaa tulee, jos ei joka päivä ihan koko kroppaan sitä hölvää...=)
Tiina
minä jätin menemättä kun mun neuvola täti sanoi että älä mene jos ei ole aivan pakko...ja eipä sinne mikään pakko ollut mennä.
rasittavaa kun eri puolilla saa erilaiset ohjeet :(
krisse rv 16+6
olen myös ajatellut niin että ihan samahan se on jos käy etelässä ja siellä palvoo aurinkoa. Ja siitä valosta ja yleensä auringosta on kyllä ollut itselleni hyöty kukkivaan ihoon ja näppylöihin. joten itse uskaltaudun kyllä menemään.
Olen itsekin käynyt, piristää kummasti näin keskellä pimeää.
Solariumin vaikutukset ulottuvat ihon pintakerroksiin, joten tasan tarkkaan siitä ei ole mitään vaaraa vauvalle.
http://www.sateilyturvakeskus.fi/sateilytietoa/ukk/uvsateily/fi_FI/uv3/
Ja se ei sitte ole ollenkaan kiva vaiva, varsinkaan jos käy niinku mun äitille, jolla ne ei lähteny synnytyksessä pois, vaan ovat olleet koko loppuelämän riesa. Varsinkin naamassa ne on tosi häiritsevät. Tummuvat äitillä aina jo helmi-maaliskuussa ja kesällä ovat tummia ku mikkä.
Siksi itse vältän aurinkoa näin raskausaikana.
Teen parasta aikaa opinnäytetyötä Odottajien ihonhoidosta, opiskelen siis kosmetologiksi. Näistä asioista on todella vähän mitään tietoa missään, joten aika arvauspohjalla on vaikuttaako solarium tai voiteet sikiöön. Itse en menisi solariumiin raskaana ollessa ihan jo tuon maksaläiskä-mahdollisuuden vuoksi, enkä muutenkaan uskaltaisi. Niin ja itseruskettavaa voidettakaan en käyttäisi (ainakaan mahaan). Kosmeettisten tuotteiden PITÄISI vaikuttaa vain ihon ylimmissä kerroksissa, mutta sitä imeytyy useimmiten jonkin verran syvemmällekin, ja siellä syvemmällä on mahdollisuus päästä verenkiertoonkin. Ja kaikki mikä menee äidin verenkiertoon...
käyttö on sallittua myös raskaana ollessaan.
jos alkaa kaikkea miettimään niin esim. autojen pakokaasut kaupungilla, einesruokien säilöntäaineet, pyykinpesuaineiden jämät vaatteissa, hajusteet, ym. ym.
raskaana olevahan joutuisi pullossa elämään...
ei millään pahalla mutta joskus kyllä vähä naurattaa kun täällä lukee juttuja.
se säteily rajottuu vaan omaan ihoon.just luin jostain..tais olla kuntosalilla solariumin ohjeessa tai jossain,en muista kunnol..mut kuitenki jostain ihna kunnollisesta tietolähteestä..eli ihan varmana voi.
Ja siitä itseruskettavasta....jos sitä käyttää esim. ainoastaan kasvojen alueelle, vaikkapa kerran, kaksi viikossa, VÄITÄN, että puuterit, kosteusvoiteet, yövoiteet, meikit, lakat, muotovaahdot ja vahat aiheuttavat enemmän vahinkoa sikiölle, kuin tämä ohut kerros itseruskettavaa!!!!
Toinen asia on esim. nämä sellulliittivoiteet, joita levitetään suurelle alueelle, esim. peppuun ja reisiin..onkohan kellään niistä tietoa?
lääkärisiskoni antoi minulle luvan käyttää jopa Mobilatia särkyyn silloin tällöin, vaikka sitä ei kaiketi suositellakaan raskaana olevalle. Tämäkin siis vain siksi, ettei sitä ole testattu. Lääke/kosmetiikkafirmat eivät voi luvata mitään, etteivät sitten joudu vaikeuksiin. Näin esim. Arbutinista sanottiin, kun soitin suoraan firmaan ja kysyin.
Maalaisjärki siis käyttöön, arvon naiset! miettikääpä, kuinka paljon päiviittäin esim. huulipunaa käyttävä nainen itse asiassa SYÖ sitä mömmöä...;)
Ei niinkään säteilyn vuoksi, vaan sen takia, että vauvan lämpötila voi kohota kuumien lamppujen alla haitallisen korkeaksi. En sitten tiedä, jos solariumeissa on nykyään kunnon tuuletukset, mutta vuosia sitten joskus solariumissa käydessäni siinä kyllä tuli hirveä hiki.
JA jos jonkun lääkäri (pakko TK.lääkäri) väittää sikiön lämpötilan nousevan hurjasti solariumissa niin mitenköhän käy SAUNASSA (sielläkin muuten hikoilee :O ) saatikka etelän auringon alla? Itse siis olin Thaimaassa ja voin sanoa ettei ainakan kylmempi ole kuin solariumissa ;) eikä meidän sauna ole ainakan viileempi mistään kohtaa ja siellä ei ole edes tuuletusta ;D
Nyt minäkin jo nauran ja suosittelen kultaista keskitietä järjen käytössä.
Jokainen kuka ei solariumiin halua mennä, ei tarvikkaan. Eiköhän jokainen osaa päättää haluaako maksaläiskiä (mitä mulle ei ainakaan ole tullut koskaan..), rusketusta iholle tai sitten EI. Aurinko vanhettaa iho yhtä lailla kuin solariumissa käynti.
Uskon kuitenkin että tuo säteilyturvakeskus on kaikkein pätevin tähän sanomaan koska heillä on erittäin korkeat ja tarkat kriteerit asioiden tutkimiseen ja informoimiseen -> ei siis pohjaudu mihinkään: olen kuullut.., kaverille kävi..., itse en halua koska... -juttuihin.
Käyhän raskaanaolevat naiset ulkomaillakin ja ottavat siellä aurinkoa. Itse olen käyttänyt kasvoille itseruskettavaa koko raskauden ajan (esikoista odottaessa). Eipä tullut mieleenkään, etteikö nolisi voinut !käyttää! Kohtuudella tietty kaikkea, esim. solkkuakin.