neuvoja????epätoivoinen äiti
tyttäreni 9v kertoi yksi ilta, että kun hän koskee pimppiään, menee hetki ja häntä " ihanasti nipistelee" joka paikkaan. menin sanattomaksi enkä todellakaan tiedä miten asiaan suhtautua. hän ei ilmeisesti " häpeä" asiaa,siis eihän seksuaalisuudessa ole häpeiltävää, mutta yksityisyyttä... pitäisikö sanoa että noita asioita ei tarvitse muille kertoa?? onko ylipäätään mahdollista että 9-vuotias on jo " herännyt seksuaalisuuteen" ja voiko hän saada orgasmeja? en tiedä miten käsitellä asiaa, en halua mitään lapsiinsekaantumissyytettä kuitenkaan. hän on esikoinen ja tämä asia on vaivannut minua äitinä ja kasvattajana. jätänkö siis huomiotta vai puhunko tyttärelleni? ja jos puhun niin mitä??? auttakaa!!
kiitos jo etukäteen!!
Kommentit (10)
Toiseksi, itse sisällöstä sinun ei tarvitse tai oikeastaan kannata kommetoida mitään lapsellesi, mutta kaitpa te olette jo ennenkin lapsellenne muistakin asioista sanoneet, ettei kaikkea kannata kertoa muille. Ja siihen voi tietysti erillisellä lauseella jatkaa tyyliin, " niin, minullehan voi tietysti kertoa muttei missään tapauksessa muille kannata kertoa kaikkea" . Ainakin täällä olisi varmaa ettei lapsi juuri siitä asiasta puhuisi enää muille ja suurella todennäköisyydellä kotonakaan. Vaikka lapsia ovatkin, niin vanhempana aina silloin tällöin pääsevät kuitenkin yllättämään fiksuudellaan... (9-vuotias mukula täälläkin).
Mutta joka tapauksessa. Älä hätäile. Eikö ole ihanaa, että tyttäresi keho toimii kuten pitääkin. Kun niin monet naiset eivät saa aikuisenakaan niitä orgasmeja.
Omalla suhtautumisellasi osoita, että kyse on mitä luonnollisimmasta asiasta. Vastaa kysymyksiin, älä kiertele. Mutta ihan hyvä vinkki tuossa tulikin jo edellä, että kerro, että kyse on asiasta, joka kannattaa pitää itsellään. (Siis että äidille toki voi kaiken kertoa.)
Väestöliitolla on kaikennäköisiä opaslehtisiä, joista voit saada " toimintaohjeita" . Eivät ole edes kalliita. Voi tilata netin tai puhelimen kautta. Itse tilasin sieltä joskus vihkosen, jossa kerrotaan, miten aivan pienille lapsille puhutaan seksistä. Ajattelin, etten haluaisi tehdä mitään pahoja mokia ja aiheuttaa lapsilleni traumoja. Olen lukenut, että jopa liian ankara wc-koulutus voi aiheuttaa lapselle myöhemmin seksiongelmia! Eli hyvä, että mietit, miten asioihin suhtautua!
Väestöliiton seksuaalisuuskasvatusoppaat:
http://www.vaestoliitto.fi/nettikauppa/seksuaalikasvatus/
Se, mikä opastaa pikkulasten seksuaalisuuskasvatukseen (siitä voisi löytyä ihan toimivaa asiaa koskien tätä 9-vuotiastakin, ja jos sulla on pienempiäkin lapsia, niin varmasti hyvä) on tämä:
Vauvasta naperoiseksi - pienten lasten seksuaaliterveydestä
" Vauvasta naperoiseksi - pienten lasten seksuaaliterveydestä" tietovihkosessa kuvataan lapsuuden seksuaalisuutta ja sen ilmenemistä ja annetaan ehdotuksia siitä, miten aikuinen voi sitä kulloinkin luontevasti suojata ja tukea. Lisäksi vihkosessa tarkastellaan monipuolisesti lasten seksuaalikasvatukseen liittyviä kysymyksiä ja käytännön elämässä esiin tulevia tilanteita.
Opas on tarkoitettu kaikille lasten kanssa toimiville, mutta etenkin vanhemmille. Vihkosen ovat kirjoittaneet Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan lastenpsykiatri Raisa Cacciatore ja kätilö-terveydenhoitaja Erja Korteniemi-Poikela.
Vihkosen hinta on 3,35 ¿/kpl + toimituskulut.
hän voi puhua kaikesta häntä askarruttavasta sinulle.
Kun muistelee omaa murrosikää, niin kyllä se olis vaan ollut todella hienoa, jos olisi ollut joku luotettava aikuinen juttukumppanina. Olis monet murheet selvinneet paljon paljon vähemmällä.
Vaikka eihän hän aina tule sinulle ihan kaikesta puhumaan, eikä tarvitsekaan. Mutta monista asioista kyllä voi puhua!
ehkä vähän ylireagoin, mutta mun lapsuudenkodissa ei puhuttu mistään asioista. joo meillä on tämä 9v ja sitten 3v tyttöjä molemmat.
tilaan heti opuksen, kiitos tiedosta! sitä menee vaan niin vaikeaksi kun ei todella tiedä miten suhtautua.
tuollaiset tilanteet vetävät vaikeaksi. Tulevat kuitenkin niin yllättäen. Mulla itelläni tytöt 6v ja 4v. Kihertävät kun teen heille suihkulla alapesua. Mäkin ekana tuossa tilanteessa vähän säikähdin. Mutta olen tehnyt normaalit pesut, enkä ole mitenkään negatiivisesti lähtenyt reagoimaan. Jos joskus ryhtyvät kyselemään, niin aion kyllä kertoa, että pimppi on ihmeellinen ja arvokas paikka, joka tuottaa paljon mielihyvää.
Sitä olen jo nyt heille puhunut, ettei sinne tai yleensä minnekään tarvitse antaa toisen koskettaa. Että se on heidän ikioma.
sain tuon ikäisenä ja mielestäni se on luottamuksen osoitus,että juttelee sulle. tuon ikäisenä sitä asiaa ei vielä oikein tajuakaan. myöhemmin teininä se vasta valkenee, että mistä on kyse. nyt just on sulla hyvä hetki kertoa, että nämä on joka naisen yksityisasioita ja on ettei anna kenenkään tehdä mitään temppuja mitä ei itse halua jne.
taitaa kuulua ihan normaaliin seksuaalikehitykseen. Itse keksin aika pienenä orgasmin (alle kouluikäisenä), ja joku aika sitten oma 4-vuotias tyttöni kertoi, että on kiva kaivella pimppiä, kun se tuntuu niin hyvältä. Totesin tähän, että sehän mukavaa, mutta tee sitä mieluiten omassa huoneessa...
mulla on 3 tyttöä, 17, 14 ja 13. sen verran olen heidän elämää nähnyt, että olen vanhimman yllättänyt poikakaverin kanssa ja näin pois päin... mut olen aika " rento" joten oon jättänyt aika lailla huomiotta... vastannut jos ovat kysyneet jotakin. meillä ollaan aina oltu avoimia, puhuttu menkoista ja ehkäisystä.
vastaa vaan että jättää noi jutut oman itsensä kanssa käsiteltäväksi.
tsemppiä!