Kotihoidontuki, kun esikoinen on alle 3v
Olen ollut välissä töissä ja jään äitiyslomalle. Saako esikoisesta äitiyslomalla kotihoidontukea, jos on kotihoidossa????
Kommentit (5)
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument
sain äitiyslomalla/vanhempainlomalla isommasta lapsesta sitä kotihoidontuen lisäosaa, en muuta. Nämä Kelan etuudet lasketaan niin oudosti ettei niitä kannata edes yrittää ymmärtää. " Kaikista alle 3v saa jotain.." lupaa kela, mutta eipä pidä paikkansa!
Mulle ei ainakaan tullut alle 3vuotiaasta mitään kun olin tuplilta äitiyslomalla. Ja kun vanhempainrahakausi loppui, saan tietty yhdestä alle 3v tuon tuen ja jotain korotuksia oli alle 3vuotiaista sisaruksista, mutta sitten hoitolisiä laskettaessa ei enää huomioidakaan kuin kaksi alle kouluikäistä lasta. Heh, tosi hienoa, kyllä tosiaan Suomessa tuetaan lapsiperheitä. Ja pah!!!!!