Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä tälläisestä? - liittyy kotitöihin ja niiden jakamiseen-

Vierailija
05.01.2006 |

On pariskunta, joista toinen on halustaan kotona lasten kanssa. Toinen käy töissä, aivan vastuullinen ja ajoittain stressaava työ mutta mielekäs ja hyvä työpaikka.

Pariskunnalla on aina ollut vähän eroava käsitys siisteydestä. Työssäkäyvä on paljon lasten kanssa ja koko perheen kanssa puuhataan paljon iltaisin yhdessä. Illat kuluvat nopeasti...

Pyykki huolto kuuluu kokonaan työssäkäyvälle (5-henkinen perhe)

Monesti työssä käyvä ihminen saa tulla kotiin kunnon kaaokseen, jossa ei päivän aikana tehty kotitöitä, ei edes pyyhitty ruokapöytää, josta sitten voi " lukea" , että mitä päivän aikana on syöty..

Nyt kotona oleva puoliso keksi tehdä keittiö-vuorolistan sekä siivouspäivät, joissa jokaiselle - molemmille puolisoille ja vanhimmalle lapselle- on jaettu päivät ja vuorot jolloin on vastuussa tietyistä asioista.. Esim. keittiö vuoro käsitteeseen on kirjattu astioiden tyhjennys tiskikoneesta ja sen täyttö sekä pöytien pyyhkimisen jne..

Toinen puolisoista on kuitenkin sitä mieltä, että päivän aikana voisi likaiset astiat nostaa suoraan tiskikoneeseen eikä kerätä siihen tiskipöydälle odottelemaan ja lapset voisi myös opettaa laittamaan ne likaiset astiat suoraan itse sinne koneeseen jne..

Haluaisin kuulla kommentteja, mielipiteitä ja ajatuksia, että mitä tämä teissä herättää ja myös omia kokemuksia, että kuinka teillä asiat hoidetaan? Kiitos.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamassa sekä lapsia että kotia.

Miksi ihmeessä sen joka ansiotyössä pitää tehdä kotihommia vielä illalla? En mäkään haluais aloittaa uutta työpäivää kun tulisin duunista kotia.

Meillä on kaikki tehty miehen työpäivän aikana, korkeintaan pikkasen paikkoja siistitään (siis minä) ruuan jälkeen jne. muuta pientä jos pakko. Illat on koko perheen yhteistä " laatuaikaa" jolloin ollaan yhdessä. No mies lämmittää joskus saunan ja vie auton korjaamolle jos tarve jne.

Teen kaikki kodin työt päivän aikana ja leikin ja ulkoilen lasten kanssa.

Hyvin on aika riittänyt vaikka iso talo, iso piha ja kaksi alle 2,5v lasta.

Kun hyvin organisoi ja on tehokas niin kyllä aika riittää.

Vierailija
2/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut kodin (siivoukset, pyykit, tiskit), kun olen ollut kotona äitiyslomilla ja silloinkin, kun olen ollut osittaisilla hoitovapailla. Mielestäni se on ollut minun työtäni silloin. Miehen työpaikka on ollut tuolloin toisaalla ja illat/vapaat ovat sujuneet lasten/perheen kanssa. Töissäollessani jaamme kotityöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

i]

Toinen puolisoista on kuitenkin sitä mieltä, että päivän aikana voisi likaiset astiat nostaa suoraan tiskikoneeseen eikä kerätä siihen tiskipöydälle odottelemaan ja lapset voisi myös opettaa laittamaan ne likaiset astiat suoraan itse sinne koneeseen jne..

[/quote]

Vierailija
4/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hoitaminen ja kodin siivoaminen samanaikaisesti ei aina vaan onnistu, ei vaan onnistu.

Iltatyöt pitääkin jakaa kahtia. Molemmat ovat silloin " vapaalla " päivätyöstään.

Vierailija
5/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on kotona, kotityöt kuuluvat työssäkäyvälle, samoin kuin yöheräämiset ja lasten ilta- ja viikonloppuhoito.

Jos nainen on kotona, hän tekee kaiken 7 päivää viikossa ja on pahoillaan, jos ei ole ehtinyt saada ruokaa valmiiksi kun mies palaa töistä makaamaan sohvalle.

Sorry sisters mutta tää on aivan meidän oma vika...

Vierailija
6/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole ainakaan iltaisin muita hommia kuin heittää tiskit koneeseen ruuan jälkeen. Sit vietän aikaa olohuoneessa lasten kanssa, luen, katon telkkaria. seuraava homma on iltapala, pesut yms systeemit ja lapset nukkumaan. Sitten mulla on taas omaa aikaa, ellen kans käy nukkumaan. Ai mitä mun mies tekee? Se on muualla töissä, tulee viikonlopuksi. Tykkää laittaa ruokaa ja tekee pyytämättä muitakin kotitöitä, jos vain ehtii, mutta asumme maalla ja hänellä on myös paljon ulkotöitä. Hän ei todellakaan laiskottele kotona, siksi otan mielelläni päävastuun kodinhoidosta. En kuitenkaan tee iltaisin juuri mitään, ehdin kaiken kyllä päivällä.

Vierailija
7/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko koululaisten kesälomaa ei koko perhe voi olla yhtä aikaa lomalla vaan aikuiset joutuvat vuorottelemaan.

Kun minä olen lasten kanssa kotona, niin päivät hurahtavat siivotessa ja pyykätessä ja mies touhuaa sitten töistä tultuaan lasten kanssa (jos jaksaa). Kun mieheni on lasten kanssa kotona, lähtevät he uimaan, pistäytyvät anoppilassa, menevät luontoretkelle tms. ja minä töistä tultuani siivoan ja pyykkään.

Vierailija
8/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin että työssäkäyvälle ei annettaisi koko päivän siivoja suoraan nokan eteen kun kotiin tulee, vaan että lasten kanssa oleva siivoaa jälkensä (laittaa samalla tiskit koneeseen jne) ja työssäkäyvä osallistuu enemmänkin yhteisiin siivoihin. Siis juuri pyykit, yleis-siivous, järjestely tms.. Tai näin ainakin meillä. Minä yritän pitää huolen omista sotkuistamme päivän aikana ja kun mies tulee kotiin, saa hän sitten jotain muuta tekemistä tai lasten kanssa oloa kun minä joko teen ruoan tai ehkä palstailen täällä.

Ei se kyllä ehkä reiluinta ole että kun lähtee töihin, kämppä suurinpiirtein ok, mutta kun tulee takaisin, joutuu siivoamaan täysin muiden jälkiä..

Vierailija
9/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on että joillakin äideillä tökkii tää juttu?

Aamupala lapsille, keittiö siistiks, pesukone päälle, lapset ulos.

Sitten sisälle, lounas pöytään, lapset päikkäreille, pyykit kuivumaan, imurointia, vessanpesua, lastenhuoneen siivousta, mitä ikinä pitääkään tehdä. Sekä lehden lukua ja kahvittelua :)

Lapset herää päikkäreiltä, välipalaa, kohta ulos jos lapset haluaa, iskälle ruokaa kun tulee töistä ja muille kans.

Sitte ihanaa yhdessäoloa perheen kanssa, lapset nukkumaan ja vanhemmille oma aika.

Siis vie mennessäs, tuo tullessas, kuuluu vanha sananlaskukin.

Ei oo vaikeeta!!!

Mies on päivät TÖISSÄ, äiti on päivät TÖISSÄ kotona. Illat vietetään ihan niin kuin muissakin perheissä.

Miten mammoista on tullut näin uusavuttomia????????????

Vierailija
10/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut vaihtelevia systeemejä siivoukseen esim. hommat jaettu valmiiksi 50%-50%, vaikka toinen kotona, koska on ollut vaativia vauvoja, joiden hoitoon on mennyt todella paljon aikaa.

tai kotonaolija hoitaa tiskit ja pyykit, työssäkävijä siivoa illalla lelut lattioilta ja imuroi.

Jokatapauksessa nää on aina ollu meillä sopimusjuttuja, eli yhdessä ollaan keskusteltu.

Vierailija
11/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat vähääkään kasvaneet ja heitä on kolme (jos perhe on viisihenkinen vanhanaikaisella tavalla, eikä kotona ole esimerkiksi vaimon aikamiesveli kahden lapsen lisäksi), leikkivät lapset niin paljon keskenäänkin, että kotona oleva äiti tai isä ehtinee siivota päivän aikana tulleet sotkut. Joka päivä ei ole välttämätöntä imuroida ja pyyhkiä pölyjä, mutta kyllä jokaisen pitäisi pystyä keräämään pois ne sotkut, joita normaalilla elämisellä tulee. Jos siis lapset ovat normaaleja lapsia, joilla on mielikuvitusta ja taitoa keksiä itsekin itselleen tekemistä muutamaksi minuutiksi päivän aikana.

Tokihan nykykotiäitiys on hieman erilaista. Ainakin palstan mukaan. Kotona olevan ei tarvitse siivota eikä hoitaa kotia, koska on kotona lasten takia. Hänen ei tarvitse olla lasten kanssa, koska leikki on lasten työtä. Kotona olevan ei ylipäätään tarvitse tehdä mitään, koska hän on kotiäiti/koti-isä ja täten kaiken arvostelun yläpuolella. Minusta tämä on käsittämätöntä. Minkälaisen kuvan lapset saavat elämästä? Jos päättää jäädä kotiäidiksi saa laiskotella mielin määrin ja jos taas menee töihin täytyy raataa vielä illallakin? Arvatkaapa vain mitä laiskotteluun tottuneet lapset valitsevat isompana.

Vierailija
12/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

shoppailemassa. Välillä jostain ruikutustekstistä saa sen kuvan, että jossain 55 neliön kaksiossa olis muka niin paljon kotitöitä, että odotetaan miestä auttamaan. Joku jopa kertoi, että mies tekee päivällisen töistä tultuaan. Se on minusta jo hupaisaa. Nää samat naikkoset on varmaan kans sellaisia, ett lusmuilevat kotona mahdollisimman pitkään ja sitten hurskaina kauhistelevat töihinpalaavia mammoja.

Vierailija
13/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tokihan nykykotiäitiys on hieman erilaista. Ainakin palstan mukaan. Kotona olevan ei tarvitse siivota eikä hoitaa kotia, koska on kotona lasten takia. Hänen ei tarvitse olla lasten kanssa, koska leikki on lasten työtä. Kotona olevan ei ylipäätään tarvitse tehdä mitään, koska hän on kotiäiti/koti-isä ja täten kaiken arvostelun yläpuolella. Minusta tämä on käsittämätöntä. Minkälaisen kuvan lapset saavat elämästä? Jos päättää jäädä kotiäidiksi saa laiskotella mielin määrin ja jos taas menee töihin täytyy raataa vielä illallakin? Arvatkaapa vain mitä laiskotteluun tottuneet lapset valitsevat isompana.

Tämä on niin totta! Kotiäiti on joku ylempi olento eikä häntä saa arvostella. Toisaalta väitetään, että kotiäiti on joku suloinen hengetär joka MAHDOLLISTAA miehen työssäkäynnin hoitamalla kodin ja lapset. Jos vähän tarkemmin asiaan paneutuu, niin kotiäidin ei omasta mielestään tarvitse tehdä kotona juuri mitään paitsi sivusilmällä vilkuilla lapsia. Kotityöt kuuluvat tasa-arvon nimissä sille työstä palaavalle miehelle. Vaikka äiti ehtisikin tehdä hommat päivän aikana, niin niitähän täytyy tarkoituksella säästellä että miehelle jää tehtäväksi vähintään se 50% (tai enemmän).

Kyllä suomalaiset nykykotiäidit ovat kodinhengettären irvikuvia.

Vierailija
14/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kotityöt kuuluvat sille kotona olevalle. Ne ehtii varsin hyvin tehdä toisen työpäivän aikana ellei lapsia ole se 10. Ilta on sitten pyhitetty yhdessäololle.

Vierailija
15/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kotona, onko näin? Tai sitten erittäin surkea ja sottainen naisihminen.

Vierailija
16/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin täällä palstalla.

Vierailija
17/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotonaolijalle, mutta pari poikkeustakin keksin. Jos on kaksikin lasta, joista pienempää imetetään tiuhaan tahtiin ja ns tuntitolkulla, ehtii se toinen viikari pistää huushollin ylösalaisin. Samoin äiti voi olla masentunut tai muuten järkyttävän väsynyt yöheräämisiin, koliikkiin tms. Ei silloin tajua mitä pitäis tehdä. Joten eipäs hutkita ennen kuin tutkitaan...

Vierailija
18/21 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on ollut aina erittäin huonouninen ja päivisin seurankipeä, joten meillä kyllä kotitöihin on tarvittu kahden aikuisen panos. Minä olen ollut se joka on yksin hoitanut yöheräilyt, joskus tunninkin välein. Niinpä olen nukkunut päivisin silloin kun lapsikin enkä tehnyt kotitöitä sitäaikaa. Kaikenlaistahan sitä ehtii lapsenkin kanssa puuhailla päivän aikana, ruuan laittoa ja keittiön puhtaanapitoa, ehkä joskus saa pyykkejäkin laiteltua. Muuten kyllä siivous jää yhteiseksi, sillä muuten päivisin en ehtisi olla ja leikkiä lapsen kanssa tai ulkoilla. Se on mielestäni minun ensisijainen tehtävä kotona.

Vierailija
19/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuitenkin mielestäni suurin osa on sen kotona olevan vastuulla, eli just se että jäljet korjataan perästä. Samalla vaivalla laittaa astian koneeseen kuin pöydällekin. Minusta sen joka on kotona, tulisi mennä nyt vähän itseensä ja miettiä elintapaansa. Ei ole kiva tulla töistä kotiin ja nähdä koti aina yhtenä kaaoksena. Ei siellä töissäkään mitään lomailua ole.

Vierailija
20/21 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat olleet kotona vuorollaan, joten kumpikin tietää, millaista on kotona ja millaista töissä. Ja ainakin näin helppojen lasten kanssa kuin meillä on, kotonaolevalla jää päivisin aikaa hyvin laittaa ainakin tiskit ja esim. pyykkikoneellinen silloin tällöin. Kaikkia kotitöitä ei meistä kuitenkaan ollut reilua jättää kotona olleelle, vaan työssä käynytkin teki jotain iltaisin/viikonloppuisin. Ja lisäksi kotonaolevalla oli jonkin verran " rauhallista" aikaa tehdä kotitöitä myös iltaisin, kun työssä käynyt oli lasten kanssa.