Tulkaa joukolla antamaan diagnoosinne. Mikä minulla on?
Eli viikko sitten alkoi aivan yhtäkkiä ruuan jälkeen huono olo. Oksetti ja piti ravata vessassa. Kesti 5 tuntia. Seuraavana aamuna taa huono olo, ohi illalla. Seuraavana päivänä ei mitään. Sitten siitä eteen päin, joka päivä jossain välissä oksettaa ihan kauheasti, kestää ehkä tunnin ja katoaa. Voi tulla vaikka keskellä yötä eikä riipu siitä olenko syönyt vai en.
Olen meidän perheen vähiten liikkuva eli mahdollisuus että taudit alkaisivat minusta on olematon, 90% tuo lapset, 9%mies ja 1% tulee vierakäynneiltä (sairauksista siis). Ruokamyrkytyksestä tuskin on kyse koska syön samaa mitä muutkin.
Tiedän, raskaudelta kuulostaa mutta kyllä mä melkeen olisin joku neitsyt maaria jos nyt raskaana olisin. Viime sänkykerrasta on aikaa puolitoista kuukautta, imetän ja menkat eivät ole ikinä näin aikasin alkaneet ja syön säännöllisesti cerazetteja. Nämä tekijät yhdessä pitäisi musta olla aika 100% ehkäsy!
Kommentit (12)
Äärimmäisen harvoin kuitenkaan reagoin tällä tavalla mihinkään. Eikä mulla ole edes mitään mihin reagoisin.
Vatsa ei ole kipeä, vaan silleen tavallisesti " heikkona" kun oksettaa. En siis kuitenkaan oksenna. En ole tähän asti ollut millekään allerginen tmv. Välillä etominen loppuu kun syön, välillä se alkaa syömisestä.
Aloituksessa mainitsit että 5 h piti ravata vessassa. Kouristaako vatsaa vai onko kyse vain kuvotuksen tunteesta?
vessassa käydessä välillä on ripuli, välillä uloste ihan tavallista, tuntuu vaan että vatsa täytyy tyhjentää koko ajan. Sori nämä kuvailut.
Jotenkin minulle tulee mieleen ärtynyt paksusuoli mutta toisaalta se harvemmin aiheuttaa selvää kuvotusta. Onko sinulla mitään vatsavaivoja yleensä? Kauanko synnytyksestä on? Miten maha muuten toimii?
Toinen, jota voisin veikata on kuitenkin jonkinnäköinen vatsakatarri. Voisit tietysti ostaa jotain happosalpaajia apteekista (varmista imetysturvallisuus) ja koittaa auttaisivatko ne. Sitten oltaisiin taas jo viisaampia.
Entä stressi/väsymys? Valvottaako vauva?
valvottaa. Jotenkin olen kuitenkin turtunut tähän vuosia kestäneeseen väsymykseen eli en tunne itseäni väsyneeksi. Imetän vielä, nelisen kertaa päivässä. Stressiä en sinällään tunnista, viihdyn kotona lasten kanssa, toki välillä tulee olo että töitä pitäisi löytyä lainojen maksuun mutta ei se ole mikään nyt yhtäkkiä alkanut tunne.
hankit apteekista purkillisen RelaTabseja tms (=maitohappobakteereita) ja käytät lisäksi mahdollisuuksien mukaan muita asidofilus/bifidus -valmisteita. Myös ViSiblin-kuuri olisi hyväksi. Jos oireet eivät kotiokonsteilla asetu muutamassa viikossa, käväise lääkärissä. Aikaisemminkin, jos oireet pahenevat.
t: se auttava käsi
itselläni oireet tulevat jopa vuorokauden viiveellä ja yleensä just pahana olona. Välillä maha on löysällä ja välillä kovalla.
En asu Suomessa mutta eiköhän vastaavia valmisteita löydy apteekista. Taidan myös kokeilla nyt maitotuotteiden poisjättämistä.
oireili minulla juuri noin. Ihmettelin, kun oli pari lievää " vatsatautia" ihan peräkkäin ja kuvotusta (ja mahan turvotusta, ilmavaivoja) usein.
Närästääkö? Onko vatsa kipeä?
Jos oire jatkuu, käväise lääkärissä. Nopeastikin, jos alat laihtua tai ulosteessa on verta.