Tupakoitiinko teillä kotona, 70-luvun lapset?
Meillä ei, mutta muistan, että kun meni jonkun luokse kylään, siellä saattoi melkein leijailla savuverho ilmassa ja haju oli karsea. Jotkut kaverini myös muistavat, että molemmat vanhemmat polttivat pitkillä automatkoilla koko ajan.
Kommentit (40)
olohuone leijaili sinertävää savua. Ja jos tuli vieraita, nämäkin polttivat sisällä. Huh, mikä kulttuuri.
Pikkusisarusteni synnyttyä 10v.jälkeeni isä sai lähtöpassit ulos käryttämään. Onneksi.
menin eräänä päivänä kaverin luokse äiti sinä keittiössä laittoi ruokaa spaddu suussa ja siintä tupakasta tippui kastikkeeseen iso määrä tuhkaa sen äiti ei välittänyt jatkoi vaan sekoittamista vaikka huomas :(
pyys sitten muakin syömään kun sai safkat valmiix arvaa tekikö mieli oli kyllä kamala nälkä ,mutta oli pakko valehdella ,että söin juuri himassa ennenkuin lähdin tänne.
olin myö pari kertaa heidän mökillää n,70km ajomatka ja kummatkin vanhemmat veti röökii koko ajan kuin korsteenit!!! eipä siinä mitään voinu sanoa.
nyt kyllä poltan itsekkin ,mutta en ikinä sisällä talossa tai autossa!!!
no joskus harvoin autossa jos ketään muita ei ole kyydissä.
oli muuten koulussa kamalaa istua tai olla tän kaverini vieressä kun vaattet,reppu ja penaali hais hel****** tupakalle!!!eihän tuo itse mitään varmaan haistanut kun ollut aina siinnä savussa.
Monen kaverin ja sukulaisen luona oli kyllä ihan tavallista. Normaalisti savua ei juuri huomannut, mutta kun naapurin isännät tuli käymään niin johan oltiin " pilvessä" . >:p Isä poltti myös autossa silloin, kun muu perhe ei ollut kyydissä.
Vm. 1978
sisällä ja autossa vaikka äidilläni on paha astma. Raukka yritti ikkunoita avata kun puoli sukua kessutteli meillä mlutta vieraat komensi ikkunan kiinni laittamaan ettei tule kylmä :(
Sain sitten minäkin allergian ja astman muttei sekään tupakointiin mitenkään vaikuttanut. Eihän astmaatikot nyt muita saa terrorisoida. Pitää ihmisillä olla oikeus tupakoida missä tahtoo.
Myös isoisäni poltti tuolloin ulkona, 1980-luvulla lopetti kokonaan, ja on nyt kohta 80v.
Ulos menivät kaikki polttamaan, en ole koskaan ollut talossa Suomessa, jossa poltettu sisällä. Hyi hitto. Äitini myös lopetti tupakoinnin aina raskausajaksi.
Minulla on muuten rakastavat, ihanat ja huolehtivat vanhemmat, mutta ei vaan mene päähäni miksi ihmeessä he saattoivat altistaa meidät lapset sellaiselle?! Pelottaa, mitä se passiivinen tupakointi on ehkä saanut aikaan.
Itse (eikä myöskään mieheni) en polta ja suojelen omia lapsiani tupakansavulta todella tarkasti.
s. 1972.
isän työsuhde yksiössä jossa ei ollut parveketta. Siellä sitten iskä ja äiti + kaveri lauma kessuteli ihan rauhassa....yöks... Siihen aikaan tais olla ihan normaalia röökaa sisällä.
maha pystyssä. Äitini mukaan mitään valistusta tupakan vaaroista ei häneen korviinsa ollut kantautunut vielä tuolloin.
Kyllä meilläkin poltettiin ja ihme kyllä, ei tämän astmaisempi ole minusta eikä siskostanikaan tullut.
Tätä oonkin just pohtinut kun nykyään niin hirveesti puhutaan noista tupakoinnin haitoista ja vaaroista.
Tottahan se tietty on mut välillä tuntuu et mennään liiallisuuksiin.
En kyllä lapsettomanakaan antaisi kenenkään polttaa meillä sisällä, ja parvekkeellakin vain ovi tiukasti kiinni.
Miehenkin patistan kävelemään aina eritahtiin kun mennään vaunujen kanssa ulkona jos meinaa röökiä alkaa polttelee.
Ja autossa polttaminen.. uhhuh! Ei meillä.
Mut siis se missä mennään mun mielestä liiallisuuksiin on se että jos jompikumpi vanhemmista polttaa niin pitäis tyyliin desinfioinnissa käydä ennen kuin saa koskea taas lapseen/vauvaan. Kädet nyt tietty pestään mut ei kais se lapsi siihen kuolis vaik ei pestäiskään.
Molemmat, iskä norttia ja äiti malboroa, sitten -82 tekivät molemmat tupakkalakon. Ihmettelin kun opettaja kysyi että eikö meillä enää polteta?????Johon ihmeissäni vastasin että ei, tekivät tupakkalakon. Oon varmaan vähän haissut tupakalle!!!
tupakaksi, eikä kukaan piitannut, jos valitin että savu kirvelee silmiä tms. Autossa myös poltettiin. Minulle tuli jonkinlainen keuhkoputkien supistumistauti, astmantapainen, joka parani vasta kun sisällä tupakoinnista luovuttiin.
Parhaimman kaverini luona poltti molemmat vanhemmat neljän seinän sisällä ovet kiinni. Äitini inhosi aina, kun tulin heidän luotaan.
autossa niin, että lapset takapenkilla ja ikkunat vain n.sentin pari rakosilleen.. Eli takapenkillehän se savu siitä liikehti.. Sisällä polttivat mm. keittiön pöydän ääressä. Itselläni nykyään astma.