Psykopaatteja on eniten asianajajissa, vähiten sairaanhoitajissa
Helinä Häkkänen-Nyholmin toimittamassa kirjassa Psykopatia (Edita, 2009) psykopatian yleisyydestä on esitetty seuraavat luvut: vankiaineistossa 15-25 %, henkirikoksen tekijöistä 30 %, sarjamurhaajista 90 % ja kokonaisväestöstä 1 % täyttää psykopatian kriteerit. Huomattava osa psykopaattisista henkilöistä ei syyllisty rikoksiin tai jää niistä kiinni. Häkkänen-Nyholmin mukaan psykopatiaan liittyvä empatiakyvyn puute ja tunnekylmyys selittää sen, miten on mahdollista, että psykopaattinen henkilö voi esimerkiksi syyllistyä massamurhaan.[7] Psykopatian on huomattu olevan yleisempää johtavassa asemassa olevien henkilöiden keskuudessa, ja eräiden selvitysten mukaan jopa 4 % toimitusjohtajina toimivista henkilöistä täyttää psykopatian kriteerit.[8][9]
Häkkänen-Nyholmin mukaan talousrikostuomiota suorittavilla vangeilla on usein psykopatiaa. Heillä psykopaattisista piirteistä korostuivat runsas ärsykkeiden tarve, tavoitteiden puuttuminen, impulsiivisuus ja vastuuttomuus suhteessa muihin, etenkin nuorimmilla vangeilla. 58 % haastatelluista oli sitä mieltä, että yhteiskunta tai yritys ajoi heidät tekemään sen rikoksen, josta heidät tuomittiin. Lähes puolet haastatelluista koki, että heitä ei olisi pitänyt rangaista. Psykopaatit oikeuttavat tekonsa usein ulkopuolisin syin. Psykopaattisimmat vangit oli useimmin tuomittu petoksista, väärennyksistä ja kavalluksista, muut talousrikolliset esimerkiksi kirjanpitorikoksista ja velallisen epärehellisyydestä.[10]
Psykopaatteja tutkineen psykologi Lisa Marshallin mukaan poliitikoilla ja muilla uramenestyjillä on paljon samoja ominaisuuksia kuin rikollisilla psykopaateilla. Psykopaatit haluavat usein valtaa.[11] Psykopaatteja tutkinut Harvardin kliininen psykologi Martha Stout kertoi, että asiasta ei ole tilastoja, mutta Stoutin mukaan poliitikot ovat usein psykopaatteja ja tuskin kukaan psykopaatteja tutkinut kiistää tätä. Stoutin mukaan Adolf Hitler, Pol Pot, ja Nicolae Ceaușescu ovat esimerkkejä, mutta tavallisemmatkin poliitikot voivat olla Stoutin mukaan psykopaatteja.[12]
Kymmenen ammattia joissa psykopaatteja esiintyy eniten, ovat järjestyksessä: toimitusjohtaja, asianajaja, mediatyöntekijät (TV ja radio), myyntimiehet, kirurgit,toimittajat, poliisit, uskontojen johtohahmot, kokit ja julkishallinnon työntekijät. Vähiten puolestaan psykopaatteja puolestaan toimii omaishoitajina, sairaanhoitajina,terapeutteina, käsityöläisenä, somistajana tai tyylineuvojana, avustustyöntekijä, opettaja, luova taiteilija, lääkäri ja kirjanpitäjä.[13][14]
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne takavuosina tapahtuneet massamurhat hoitolaitoksissa ja kotihoidossa olleet nimenomaan sairaanhoitajien tai jonkin hoitoalalla työskentelevän tekosia. Sairaanhoitaja joka on psykopaatti on todella apjon vaarallisempi kuin juristi psykopaatti.
Eikös sairaanhoitajalla juuri ole paljon valtaa potilaan ylitse? Lääkäritkin tekevät päätöksiään sen perusteella, mitä sairaanhoitaja heille kertoo ja ylös kirjaa. Aivan höpöpuhetta nykypäivänä puhua empaattisista sairaanhoitajista. Tottahan heitäkin on, mutta niin on muitakin. Eikös tuossa joinakin vuosian sairaanhoitajakoulutukseen päässyt ilman sitä psykologista testiäkin? Onko se jo otettu takaisin viime vuosien tapauksista viisatuneena? Toki taitava psykopaatti osaisi teisteissä sanoa oikeat asiat, mutta silti.
Ei kannata tuudittautiua siihen uskoon, ettei tietyissä ammateissa olisi epäempaattisia vallanhaluisia ihmisiä, jos huomaa sellaista. Siitäkin huolimatta, että suurimmalle osalle sairaanhoitajia ja lääkäreitä moni on ikuisesti ja aiheesta kiitollinen. Psykopaatti voi uida minne vain, vaikka lastenhoitajaksi, opettajaksi, sairaanhoitajaksi, sielunhoitajaksi. Omaan vaistoon ja selviin merkkeihin kannattaa luottaa, vaikka kuinka epäilisi järkeään.
Ymmärrän hyvin, että psykiatria voisi houkutella psykopaatteja useastakin syystä. Tässä muutamia, jotka tulevat mieleen:
- Kokemus vallasta, jonka saa pelkästään sanoja käyttäen. Koska psykopaatille valehtelu ei ole minkäänlainen ongelma, niin tämä on puhdasta vallankäyttöä.
- Psykopaatti saattaa haluta ymmärtää muiden ihmisten käytöstä paremmin, koska he pystyvät ymmärtämään aika nuoresta asti, että useat ihmiset toimivat eri tavalla kuin he itse. Tämä kannustaa tutustumaan aihepiiriin muutoinkin, joten jatkaminen viralliselle opiskelijastatukselle ja tutkintoon asti on luontevaa.
- Psykopaatti saa psykiatrian koulutuksen kautta lisää työvälineitä ohjata muiden toimintaa tehokkaasti omien halujensa mukaisesti.
Vähiten sotella ja eniten tuulivoimarunkkareissa.
Eiköhän niitä hoitsuja ole moninkertainen määrä ja osa on uudelleenkoulutuksessa ja saattavat olla jotain päihdetyyppejä.
Olen itse asianajotoimistossa töissä ja karkeasti voisi sanoa, että juristeista tälle alalle suuntautuvat ylitunnolliset kympinoppilaat ja ihmiset, joita kiinnostaa valta ja/tai raha.
Joihinkin selkeästi psykopaattisiinkin kollegoihin olen törmännyt (varmasti jokainen asianajaja on), mutta yleensä työyhteisössä pärjää siten, että näitä ihmisiä välttelee kaikin keinoin tai myötäilee "samaa mieltä, hauki on lintu". Usein psykojen käytöstä hillitsee se, että työyhteisössä sekoilu voi johtaa vallan menettämiseen.
Toisesta koulukiusaajastani tuli luokanopettaja, toisesta sosionomi ja myöhemmin vielä sosiaalityöntekijä. Molemmat heistä ovat oppikirjaesimerkkejä valkokauluspsykopaatista.
En ollut tästä yllättynyt. Sote- ja opetusalalla on paljon entisiä koulukiusaajia, jotka saavat mielihyvää alistamisesta. Minkälainen opettaja esim. laittaa luokan kingit valitsemaan joukkueet liikuntatunneilla?
Olen itse ollut töissä sekä sote-alan yksikössä että koulussa toimistorottana ja niin paljon nähnyt tätä sielläkin. Olen nähnyt paljon mm. itkeviä hoitoalan opiskelijoita (aika isoa osaa heistä on itkettänyt myös joku kirurgi). Varsinkin juuri hoitoalalla osa lähtee opiskelemaan uutta ammattia jopa jo heti valmistuttuaan.
Myyntityö. Tavallinen myyjä... Paikallisen lahkon osasto sossuineen ja hyvine ihmisineen. Moni vuokranantaja ja kiinteistöjehu.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:10"]Kaksi juristia olen tuntenut.
Molemmat lyhyenläntiä ukkoja. Puistattavia psykoja molemmat.
[/quote] ai että ihan kaksi? Kelpo vertailuaineisto!