Pomo suuttui, sanoi, että olen laittomasti hoitovapaalla!
Tilanne on se, että perheessämme on yksi alle 3-v. lapsi ja hoidamme lapsen kotona. Kela maksaa sen kotihoidontuen mun miehelle, ja itse olen töissä sanonut, että olen hoitovapaalla. Pomo kuuli sen, että mun mies saa sen rahan ja sanoi, että mun olis alettava tekeen kokopäiväsesti töitä, koska en ole mukamas hoitovapaalla, kun sitä rahaa ei mulle maksata. Tällä hetkellä teen töitä, mutta vain n.5 päivää kuukaudessa. Mun mies tekee myös osa-aikahommia. Verotuksellisista syistä se kelan raha tulee miehen tilille.
Mitä mieltä olette mun pomon kommenteista?
Kommentit (46)
Tämähän on vähän vastaavaa kuin, että jää hoitovapaalle ja vie lasta hoitoon silti. Ei väliä. Rahaa et tietenkään saa, jos lapsi on kunnallisessa hoidossa, mutta hoitovapaalla saat olla. HOITOONVIENTI ON SUBJEKTIIVINEN OIKEUS. Hassulta kuulostaa, mutta näin se vaan on...
Ihanko oikeasti ihmettelet, miksi pomosi suuttui?
Tottakai toimitte väärin. Pointti on siinä, että olet nyt luvatta pois töistä, eikä työnantajasi ole pakko ottaa sinua takaisin.
Molemmat vanhemmat eivät voi olla hoitovapaalla, toisinsanoen kotona lapsen kanssa siten, että työnantajalla on velvollisuus ottaa takaisin.
terv
3 lapsen äiti ja esimies
4 § Osittainen hoitovapaa
Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkun saada siihen saakka, kunnes lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (Momenttia muutettu, lainmuutoksen voimaantulo 1.11.2003. Laki alkuperäisenä)
Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista.
Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta sen yksityiskohtaisista järjestelyistä ei voida sopia, on hänelle annettava osittaista hoitovapaata yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät työntekijän esityksen mukaan. Osittainen hoitovapaa annetaan tällöin lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta. Jos työaika on järjestetty keskimääräiseksi, se tulee lyhentää keskimäärin 30 tunniksi viikossa.
Kiinnittäkääpä huomio siihen kohtaan missä sanotaan että molemmat vanhemmat voivat olla saman kalenterijakson aikan hoitovapaalla, mutta eivät yhtä aikaa.
Joko tai.
Olet joko vapaalla tai töissä työsopimuksessa sovitun tuntimäärän.
Pomollasi on oikeus vaatia, että sinä teet sovitun tuntimäärän.
Kotihoidontuella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Ja kun se ei ole luvallista, niin myönnetty hoitovapaa on saatu väärin perustein.
Samoin mies oli töissä.