Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo suuttui, sanoi, että olen laittomasti hoitovapaalla!

Vierailija
05.01.2006 |

Tilanne on se, että perheessämme on yksi alle 3-v. lapsi ja hoidamme lapsen kotona. Kela maksaa sen kotihoidontuen mun miehelle, ja itse olen töissä sanonut, että olen hoitovapaalla. Pomo kuuli sen, että mun mies saa sen rahan ja sanoi, että mun olis alettava tekeen kokopäiväsesti töitä, koska en ole mukamas hoitovapaalla, kun sitä rahaa ei mulle maksata. Tällä hetkellä teen töitä, mutta vain n.5 päivää kuukaudessa. Mun mies tekee myös osa-aikahommia. Verotuksellisista syistä se kelan raha tulee miehen tilille.

Mitä mieltä olette mun pomon kommenteista?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten selität sen, että sinä olet hakenut hoitovapaata, mutta rahat maksetaan VEROTUKSELLISISTA syistä miehellesi.

Jos sinä olet hakija, kotihoidontukea verotetaan sinun veroprosenttisi mukaan, ihan sama kenen tilille rahat menevät.

Jotta verotus menee miehesi prosentin mukaan, täytyy hänen olla virallisesti se, joka kotihoidontuen teillä saa.

Eli sinä et todellakaan ole hoitovapaalla.

Vierailija
22/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verotuksellisista syistä kotihoidontuki maksetaan isälle eikä tosiasiallisesti hoitovapaalla olevalle äidille. Sehän on siis sama asia kuin veronkierto. Kela ei asiaa hyväksyisi, jos se sen tietäisi. Eikä verottaja todellakaan.

Pomolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, kuten sanottu, tuella ja hoitovapaalla ei ole tekemistä toistensa kanssa muuten kuin siten, että tuki pitäisi maksaa hoitovapaalla " virallisesti" olevalle eikä toiselle vanhemmalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun hakee kodinhoitotukea, niin sitä kai voi hakea kummalle vanhemmalle vain, jos molemmat niitä lapsia kaitsee tasapuolisesti ja tietysti se kannattaa katsoa pienemmän veroprosentin mukaan.

Tartteeko ylipäätänsä työnantajalle kertoa, kenelle se kotihoidontuki maksetaan. Mitä se työnantajalle kuuluu.

Käsitin että ap on itse hoitovapaalla, eikä hoitovapaalla olevan tartte välttämättä sitä tukea hakea. Sen voi hakea myös toinen vanhemmista. Pääasia, että lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa.

Vierailija
24/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työnantajan ei tarvitse myöntää hoitovapaata jos toinen puoliso on hoitovapaalla, eli molemmat eivät voi olla samaan aikaan. Ja jos mies kerran saa kotihoidon tuen, hän on silloin periaatteessa hoitovapaalla tai hoitaa lasta, vaikka ei sitä oikeasti tekisikään. Eli ap:n pomon ei tarvitse myöntää hoitovapaata ap:lle. Sama asia kuin se, että sairasta lasta ei voi jäädä molemmat vanhemmat hoitamaan samaan aikaan.

Vierailija
25/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos molemmat vanhemmat käyvät töissä ja hoitavat kakaransa itse?

Minusta tässä on nyt sekotettu käsite hoitovapaa ja se kotihoidontuki. Ei ne ole mielestäni riippuvaisia toisistaan.

Voihan hoitovapaalle jäädä ja vaikka opiskella ja hoidattaa kakaransa sukulaisilla. Sitten voi jos on rahapulassa hakea sitä oikeutettua tukea, koska lapset eivät oo kunnallisella hoidossa.

Ja mitä tulee ap ukkoon, niin ei kai se millään hoitovapaalla ole. Saa vaan sitä tukea, siinä missä muutkin työssäkäyvät, jotka hoitaa kakaransa itse.

Vierailija
26/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun miehesi on hoitovapaalla, sinä et.

Ihme vedätystä tuokin.

Vierailija
27/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jos siis teet sille, jos taas teet toiselle firmalle ilman sivutoimilupaa niin nekin se voi kieltää).

Nää ois mun mutu-tietoja, älä näiden perusteella käräjille lähde ;-)

Vierailija
28/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän pomosi on oikeassa. Miksi toimitte tuolla tavoin?

Vierailija
29/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan mukaan kotihoidontuki maksetaan sille, joka on hoitovapaalla lasten kanssa.

Vierailija
30/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttä päivää, toinen päivä- ja toinen yövuoroa.

Mutta osittaista hoitovapaata ei ole pakko myöntää. mut jos se on sulle sen myöntänyt niin sit on.

Vierailija
31/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kotihoidon tuen saamisen edellytyksenä on, että perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Kotihoidon tukea maksetaan myös perheen muista alle kouluikäisistä lapsista, jotka hoidetaan samalla tavalla. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevista lapsista kotihoidon tukea maksetaan kuitenkin sen vuoden heinäkuun loppuun saakka, jolloin lapsi täyttää 7 vuotta.

Tuki voidaan myöntää heti vanhempainrahan tai vanhempainrahakauden jälkeen pidetyn isyysrahakauden päätyttyä. Sitä maksetaan, kunnes nuorin lapsi täyttää kolme vuotta tai siirtyy kunnan järjestämään päivähoitoon, tai perhe valitsee yksityisen hoidon tuen. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja.

Vierailija
32/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jotenkin tuo nyt kuulostaa ihan käsittämättömälle. Sinä olet siis poissa töistä hoitovapaalla, ja miehellesi kuitenkin maksetaan se kodinhoidontuki.. Niin eikös se miehesi sitten just ole sillä hoitovapaalla ja sun pitäis mennä töihin. En minä tiedä.. ihan älytön juttu.

Vierailija
33/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nainen olisikin hoitovapaalla? PÄÄASIA ON, ETTÄ SE ALLE 3 VUOTIAS ON KOTIHOIDOSSA

Vierailija
34/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tuen maksaminen

Lasten kotihoidon tuki maksetaan sille lapsen vanhemmista tai muulle huoltajalle, joka pääasiassa hoitaa lasta. Tuki maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen tuen saajan pankkitilille kuukauden viimeisenä arkipäivänä. Sitä ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta.

Mahtoi unohtua aiemmalta kopioijalta.

Vierailija
35/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa. Kelalle on ihan sama kuka lapsen hoitaa. äiti, isä, mummo, naapuri. Mitä miehesi on ilmoittanut työpaikallaan? Jos hän ei ole hakenut hoitovapaata, niin pomosi on väärässä. Oletteko muuten tehneet hakemuksen töihin kirjallisena? Jos ette, niin tehkää.

Vierailija
36/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi kerran on lapsen kanssa kotona ja saa kotihoidontuen siitä niin miksi sinä et sitten mene töihin täyspäiväsesti!!!???

Vierailija
37/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole mitään tekemistä hoitovapaan kanssa.

Käsitinkö oikein, että teet töitä työnantajallesi? Ethän sinä silloin voi olla hoitovapaalla jos teet töitä vakituiselle työnantajallesi, vaikka vuoroja olisikin noin vähän!

Jos tekisit ne muutamat vuorot muualla ja olisit kokonaan pois leipätyöstäsi, silloin voisit sanoa olevasi hoitovapaalla.

Vierailija
38/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitotuki maksetaan sille, joka lasta pääsääntöisesti hoitaa. Kelalle on ihan sama kuka se on, mutta rahat menee sen tilille. Menkää nyt lukeen Kelan sivuilta ja onhan se tuohon ylöskin kopioitu.

Vierailija
39/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikalle ei voi olla se, että " mies on kotihoidontuella" . Jos haluat varmistaa hoitovapaasi, siirrä kelan edut itsellesi. Ei työpaikan ole pakko antaa sinun olla poissa töistä! Sun täytyy vaan valita: hoitovapaa, irtisanoutuminen tai työnteko.

Vierailija
40/46 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevat töihin ja milloin eivät? Tuo on irtisanomisperuste!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän