Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Solariumiin ennen etelänlomaa?

05.01.2006 |

Olemme perheen kanssa lähdössä hiihtolomalla Lanzarotelle. Muu perhe ruskettuu kauniisti, minä palan ensin ja rusketun vasta sitten. Kannattaisiko käydä pari kertaa solariumissa ennen lähtöä? Tietysti aurinkosuojat käytössä koko loman, mutta jos olisi jo vähän päivetystä, ehkei palaisi niin helposti...

Luin jostain artikkelista, että helposti palava ei voisi mennä solariumiinkaan. Pitääköhän tämä paikkansa, onko kenelläkään tietoa ja/tai kokemusta.

t.frilla

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ennen etelänmatkaa syönyt beetakaroteenitabletteja ainakin 2 viikkoa ennen matkaa!

Minulla ainakin se on estänyt pahimmat palamiset ja rusketus kestää pidempään (tosin porkkanan syönnillä on samat vaikutukset)...

Solariumia ei suositella herkästi palaville, ei ainakaan pidempiä aikoja kerrallaan (n. 10 min tais olla maksimi ekoilla kerroilla).

Vierailija
2/4 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin herkkä iho ja palan helposti. Atooppinen ihottuma pahenee aina talvella. Kesä ja aurinko poistavat ihottuman lähes kokonaan. Muutama vuosi sitten uskaltauduin solariumiin ihan lääkärin kehotuksesta. Hän sanoi että joidenkin ihottumaan solarium auttaa. Ja kuinka ollakaan. 3 kertaa solariumissa ja ihottuma alkoi lähteä! En käyttänyt edes mitään suoja voidetta ja silti tuo solarium ei polttanut ihoani kuten aurinko tekee viidessä minuutissa. Minusta myös tuntuu että kestin normaalia aurinkoakin paremmin kuin ennen. Ei ainakaan niin pahasti ihoa kuumottanut sitten kesällä. Saattoi kuitenkin johtua myös siitä ettei minun enää tarvinnut kortisonia käyttää niinkuin ennen. Sehän ohentaa ihoa jos käyttää pitkään. joten ihoni voi paljon paremmin jos vaan jaksan solariumissa käydä. Minusta kannattaa ainakin kokeilla ennen matkaa. Sama mitä nuo tutkimustulokset väittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solarium ei tutkimusten mukaan (muistaakseni luin säteilyturvakeskuksen sivuilta muutama vuosi sitten, voi olla vanhentunutkin tieto) auta palamisen ehkäisemisessä, sillä se vaikuttaa eri ihokerrokseen kuin auringonsäteily. Ts voit kyllä olla tummemman värinen solariumin jälkeen, mutta voit silti edelleen palaa yhtä helposti. Solariumiinkin on muuten suojavoiteita.

Vierailija
4/4 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ottanut enemmänkin, mutta reissumme oli äkkilähtö Egyptiin, enkä siis ehtinyt. Otin kahtena päivänä peräkkäin Solariumia heti alkuun ja mielestäni poskeni punoittivat tavallista pidempään tuon toisen kerran jälkeen. Pidin 2 päivää paussia. Sitten 2 kertaa taas peräkkäisinä päivinä. Ihoni ei varsinaisesti ruskettunut noiden solarium käyntien myötä, mutta sain selvästi hiukan pohjaväriä ja kasvojen pisamat tuli näkyviin.

Olen vaaleaihoinen ja hiuksinen. Palan helposti.Matkalla otin aurinkoa joka päivä n. 4-4,5 tuntia. Kasvoissa nenä-poskipäät käytin lastemme suojakerroin 50 voidetta n. 3 päivää, jonka jälkeen siirryin sk 15 jota käytin yhdessä sk 20 voiteen kanssa kropassa.

Luultavasti tuo sk 50 oli turhan suuri suojakerroin, mutten kuitenkan polttanut nenääni, enkä muutakaan osaa kropastani. tämä on harvinaista. Olen tasaisesti ruskettunut. Harvoin kesällä olen näin päivettynyt.

Aion jatkossakin ottaa solariumkuurin ennen aurinkolomaa ja jos vain mahdollista, niin joku aurinkopilleri pakettikin auttaa asiassa. Itse tuskin sitä ennätän syödä, kun lomamatkamme ovat äkkilähtö tyyppisiä.

Hyvää matkaa sinulla ja aurinkoista lomaa.