Kaksosista ja periytyvyydestä:
Eikös se nyt olekin niin että jos on suvussa paljon kaksosia, niin silloin se periytyvyys (tai siis alttius siihen) siirtyy aina naisen kautta?
Anopin kanssa väännetään peistä, kun yrittää saada meitä tekemään niitä kaksosia, kun itsekin on. Ja hänen isänsä on. Yritin sanoa että tarttis tyttären siihen kaksosten saamiseen, siis tämän periytyvyyden tahi alttiuden kannalta. Jos meille tulisi, niin olisi ihan sattuman kauppaa.
Tivaa vain että kun kerran hänen isänsäkin on toinen kaksosista ja hän (anoppi) itsekin on toinen kaksosista, niin silloin se periyty miehestä...
Tai siis saatteko mun sepustuksesta selvää :)
Kommentit (15)
periytyy usein äidin puolelta. Kaikki ei ole mustavalkoista ja helppoa.
Eli miehen perimä ei voi mitenkään vaikuttaa ei-identtisten kaksosten syntyyn. Identtiset taitavat olla " luonnonoikku" , eivät periytyvä ominaisuus.
äidiltä tyttärelle. (Mies määrää sukupuolen ja nainen lukumäärän)
Identtiset kaksoset sit taas voi saada kuka tahansa ja se ei ole perinnöllistä
terv. ei identtisten kaksosten äiti
jos ei-identtisiä kaksoset niin äiti on ollut hyvä tuottamaan munasoluja. siis kaksi hedelmöittynyt yhtäaikaa.
jos identtiset niin munasolu jakautunut kahtia syystä tai toisesta, siinä voi kai olla isälläkin jotain tekoa.
eli jos sinä olet nainen ja suvussa ei-identtisiä kaksosia on sinullakin " riski" heh..
mutta jos miehen suvussa identtisiä niin taaskin kaksoset mahdollisuus.
että äiti periyttää tyttärelleen munasarjat, jotka tuottavat useita munasoluja kerralla. Siten se kaksosuus periytyy äitilinjassa.
Eli oletetaan että on perhe, jossa on isä tai äiti toinen kaksosista. Nämä saavat kaksi lasta, tytön ja pojan. Tytär, on näistä lapsista se, joka todennäköisemmin saa kaksoset. Jos tämä poika saa tyttären, on tällä tyttärellä suurempi todennäköisyys saada kaksoset, kun mahdollisella veljellään.
Menikö vaikeeksi?
Eli tosin sanoen, olet oikeassa. Anopillasi pitäisi olla tytär, jolta kinuaa kaksosia, todennäköisyys paljon suurempi :D
Eli jos mies on toinen kaksosista, hän tällöin omaisi kyseisen geenin, jonka avulla hänen tyttärensä olisi mahdollista saada kaksoset. Hänellä itsellään ei kuitenkaan olisi kohonnutta " riskiä" saada kaksoset. Tällä selitetään sitä, että kaksosuus usein " hyppää sukupolven yli" .
Niin ja sitten on myös tsiljoona poikkeusta ja eri tapaa ;D Tämä nyt pyrkii selittämään osan kaksostapauksista.
Alttius useammille munasoluille on täysin naisen ominaisuus, sekin selittää kaksosia. Joillakin tulee useampia munasoluja samassa kierrossa herkemmin kuin toisilla. Samoin munasolun jakautuminen riippuu naisesta.
Mutta ei nämä pelkästään periytymisistä ole kiinni. Sattumalla on usein sormensa pelissä ;) Kaksosia voi tulla kenelle tahansa oli sukurasitetta tai ei ;)
alttius periytyy äidin kautta.
Isällähän niitä siittiöitä on miljoonia, mutta äidistähän se on kiinni kuinka monta munasarjaa siellä hedelmöittyy samaan aikaan!
Sano sille anopilles vaan et hoh hoijaa!
Mun äidinäiti on muuten kaksonen, joten innolla odotan josko se osuis mun kohdalle koskaan tuo kaksosten saanti. Kukaan ei kyllä hänen jälkeen ole kaksosia suvussa saannut. Niin ja äidin isänäitikin oli aikaan kaksonen, mutta liekö sillä sitten merkitystä...
Minun isän puolelta on kaksosten saaminen peritty. Isän puolella on kuudet kaksoset ja äidinpuolella ei ollenkaan. Ja lisäys, että aksoset on erimunaisia =)
Vierailija:
Minun isän puolelta on kaksosten saaminen peritty. Isän puolella on kuudet kaksoset ja äidinpuolella ei ollenkaan. Ja lisäys, että aksoset on erimunaisia =)
t: jo aiemmin ketjuun vastannut
Niin ja se vielä, että ainoastaan erimunaiset kaksoset ovat periytyvää " mallia"
Identtiset kaksoset ovat " luonnon oikku" , joka voi osua kenen tahansa kohdalle.
t: erimunainen kaksonen
Kaksosuuden alttius voi ihmiselle periytyä sekä äidiltä että isältä. Eli oletetaan, että on Maija, jonka isä on kaksosista toinen. Maija on itse yksönen, sillä hänen äitinsä ei ole perinyt alttiutta kaksosuuteen eikä Maijan äidin munasoluihin enää vaikuta se, kuka mies ne kehittyneet munasolut hedelmöittää. Mutta Maija, se joka syntyy isän ja äidin sukusoluista, se saa alttiuden kaksosuuteen omalta isältää. Maija ei siis ole kaksonen, vaan isänsä puolelta saanut alttiuden itse synnyttää kaksoset myöhemmin.
Eli ap:n tapauksessa ap:lla ja miehellään ei ole lisääntynyttä mahdollisuutta saada kaksosia. Mutta kun he lapsen saavat, niin tällä syntyneellä lapsella se isompi mahdollisuus on ap:n miehen takia.
Eli ap on oikeassa ja anoppi väärässä.
Vierailija:
oma äitini ja mummoni väittivät myös sen periytyvän isän puolelta, koska pappan puolella oli kaksoset ja myös mummoni sai kaksoset. Googleta aiheesta!