Uniapnea
Onko kenelläkään? Olen menossa testeihin ja haluisin vähän etukäteen valmistautua mitä ehkä on tulossa..
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ensaanutilmaa kirjoitti:
Sain cpap-laitteen. Jouduin palauttamaan kun en nukahtanut sen kanssa ollenkaan. :(
Kannattaa joku laite tai hoito hommata. Uniapnea ei ole mikään pikkujuttu. Miehelläni meni noin vuosi tottua laitteeseen. Hänellä todettiin uniapnea aivoinfarktin jälkeen.
JA tässä tullaan juuri siihen että se saattoi tulla juurikin hengityskatkoksien vuoksi, aivot jää ilman happea!
TarKas66 kirjoitti:
Hei!Sa
Tseppiä kaikille ua-potilaille! Ja teille, jotka ette hoida itseänne: olette vaarassa saada vakavia sairauksia, jopa äkillinen kuolema sydänkohtauksen takia on mahdollinen. Näin kävi esimerkiksi Yön laulajalle Olli Lindholmille.
HÄN EI HOITANUT ITSEÄÄN! EI halunnut sitä laitetta!
Mä sain heti sierainmaskin ja se osui mulle tosi hyvin. Nukun kyljelläni, enkä vehtaa, pysyn ihan hyvin samas paikas.
Ruokavaliota kans kannattaa katsoa, sokeristuvien ruokien vähentäminen auttaa lounaan jälkeiseen väsymykseen, vähennä leipää, pastaa, perunaa, pienennä annoksia, ei tartte lopettaa!
Minä en tottunut cpap-laitteeseen. En nukkunut juuri ollenkaan. Sain sitten kiskot ja niiden kanssa nukun hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että ihmiset ensin lihottavat itsensä ylipainoiseksi ja sitten maksattavat yhteiskunnalla seuraukset. :(
Usein uniapnea poistuu laihduttamalla tervepainoiseksi.
Kun pyysin yli kymmenen vuotta sitten, ollessani vielä normaalipainoinen, päästä uniapnea tutkimuksiin, ei onnistunut. Kun olin lihonnut riittävästi, pääsin tutkimuksiin. Käytettyäni nyt kolme vuotta laitetta paino on noussut edelleen tasaisesti, enkä ole huomannut laitteen käytöllä mitään vaikutusta. Väsyttää vain enemmän. Painonalentamiseen ei saa mitään apua. Lääkärin mukaan riittää, että käyttää laitetta. Elämänlaadulla ei niin väliä. Aivoinfarktia odotellessa. Ennaltaehkäisevää hoitoa kun ei saa.
Tuttavaperheessä yksi mies kuoli uniapnean aiheuttamaan sydänkohtaukseen, koska ei ollut hakenut hoitoa.
Sen jälkeen olikin aikamoinen ryntäys tutkimukseen ja uniapneadiagnooseja tuli pelottavan korkealla prosentilla. :) Ylipainoisista kaikilla todettiin uniapnea, eri ikäisiä miehiä ja naisia.
Cpap-laitteen saaneet sanovat piristyneensä ihan eri ihmisiksi. Aiemmin vaivannut väsymys, aivosumu, aikaan saamattomuus, makean nälkä ja lihominen oltiin pistetty ikääntymisen piikkiin, vaikka syy oli siinä että aivot olivat ilman happea suurimman osan yöstä.
Onneksi saivat hoidon ennen kuin isompaa vahinkoa ehti tapahtumaan.
Siis todella moni sairasti uniapneaa tietämättään, mutta kärsi sen ankarista seurauksista yötä päivää.
Käykää, hyvät ihmiset, uniapneatutkimuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitoon ole muuta keinoa kun tuo cpap?
Minulla on taatusti uniapnea, mutta en ole hakeutunut hoitoon.
En tottunut edes purentakiskoon, miten sitten tuommoiseen naamariin.
minä laihdutin uniapnean pois. siis ihan kunnolla hoikaksi niin kuin ihmiset olivat ennen tätä uniapneaepidemiaa. ihan itse olin itseni lihottanut uniapneapotilaaksi.
Mulla meni kuukausi tottua ua-laitteeseen, nyt ei osaa mennä nukkumaan ilman sitä. Nukun paremmin ja herään pirteänä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla keskivaikea uniapnea. Jotkut piristyvät välittömästi cpap-hoidon alettua. Toisilla, kuten minulla, kestää kuukausia. Maskin käytön opettelu voi olla haastavaa. Ja onhan se laite aikamoinen seksintappaja. ;) Nykyään nukun vähemmän kuin ennen ja olen silti paaaaaljon pirteämpi.
Ei se mitään seksiä tapa, eihän sitä seksin aikana käytetä. Sitten kun oikeasti alkaa nukkua, laitetaan päälle. Ainoa haittapuoli siitä on, että tahtoo jäädä kasvoille painaumia jos ihan koko yön käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut edes purentakiskoon, miten sitten tuommoiseen naamariin.minä laihdutin uniapnean pois. siis ihan kunnolla hoikaksi niin kuin ihmiset olivat ennen tätä uniapneaepidemiaa. ihan itse olin itseni lihottanut uniapneapotilaaksi.
Miten teit sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut edes purentakiskoon, miten sitten tuommoiseen naamariin.minä laihdutin uniapnean pois. siis ihan kunnolla hoikaksi niin kuin ihmiset olivat ennen tätä uniapneaepidemiaa. ihan itse olin itseni lihottanut uniapneapotilaaksi.
Miten teit sen?
Uniapnea ei ole vain lihavien vaiva. Sitä on normaalipainoisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tottunut cpap-laitteeseen. En nukkunut juuri ollenkaan. Sain sitten kiskot ja niiden kanssa nukun hyvin.
Mulla ihan sama juttu. Se laite on suoraan helvetistä. Ei mitään toivoa saada unta sen kanssa. Tuntuu kuin olisi Quantamo Bayssa ja joku laittaisi vesiletkun suuhun sekä paineen päälle. Kisko on ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne kiskot hammaslääkärin tekemät vai apteekista ostetut? Hammaslääkärin tekemät maksaa n. 600 € ja apteekin kiskot on halvat mutta lienevätkö hyvät? Itse olen miettinyt kiskoja maskin tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea ei välttämättä maksa yhteiskunnalle paljoakaan. Yksi kontrolli parin vuoden välein plus laite, joka kestää kymmenen vuotta. Matkavakuutuksen laitteen takia joutuu maksamaan itse ja se tulee yhtä kalliiksi kuin laite.
Mitäs lääkärit määräsivät turhat lääkkeet, jotka lihottivat satakiloiseksi.
Eikö matkavakuutus oteta muutenkin matkalle lähtiessä? Eihän se laitteen hintaa ole, se laite on todella kallis.
Minulla on ollut cpap 10 vuotta. Keskivaikea obstruktiivinen uniapnea. Pakko sanoa että vihaan laitetta edelleen. Pystyn nukkumaan vain kyljelläni ja pää on tyynyn reunalla, ettei tyyny paina maskia ja aiheuta ilmavuotoa. Selälleen kääntyessäni suu loksahtaa auki ja silloin maski ei ole enää tiiviisti. Väsymykseen en ole huomannut tulleen helpotusta. Ehkä jos nyt olisin pari viikkoa ilman maskia, voisin huomata, että väsymys olisi vielä kovempaa. Olen alusta asti käyttänyt laitetta myös päiväunien aikana. Hengityskatkoksiin apu on ollut merkittävä ja siksi sitä käytän. Olin diagnoosin saadessani reilusti ylipainoinen, mutta keuhkolääkäri sanoi että maskista en pääse eroon vaikka olisin normaalipainoinen. Cpapin käyttö ei kiloja karsinut, mutta tein vihdoin elämäntapamuutoksen ja laihduin normaalipainoiseksi. Painetta laskettiin vähän, mutta edelleen laitteen käyttö tarpeen. Ikävä, mutta tarpeellinen kaveri.
No kyllähän se on seksin tappaja. Mulla ainakin halut hävinneet ihan olemattomiin rakkineen ilmestymisestä yöpöydälle. En koe enää itseäni viähättäväksi vaan vialliseksi kun edes hengittää osaa. Enkä vedä maskia edes naamalleni silloin jos puolisoni on hereillä pidempään ettei näe minua sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen testi on tulossa? Epäilen itselläni olevan. Onko teillä sairastavilla ylipainoa?
Testi on sellainen että nukut kotona laitteen kanssa joka kerää dataa nukkumisestasi. Datan pohjalta sitten tehdään diagnoosi ja sitten joko saat cpap-laitteen tai et saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että ihmiset ensin lihottavat itsensä ylipainoiseksi ja sitten maksattavat yhteiskunnalla seuraukset. :(
Usein uniapnea poistuu laihduttamalla tervepainoiseksi.
Kun pyysin yli kymmenen vuotta sitten, ollessani vielä normaalipainoinen, päästä uniapnea tutkimuksiin, ei onnistunut. Kun olin lihonnut riittävästi, pääsin tutkimuksiin. Käytettyäni nyt kolme vuotta laitetta paino on noussut edelleen tasaisesti, enkä ole huomannut laitteen käytöllä mitään vaikutusta. Väsyttää vain enemmän. Painonalentamiseen ei saa mitään apua. Lääkärin mukaan riittää, että käyttää laitetta. Elämänlaadulla ei niin väliä. Aivoinfarktia odotellessa. Ennaltaehkäisevää hoitoa kun ei saa.
Oletko kokeillut lapioida vähemmän tavaraa kyselyaukosta sisään ja liikkua enemmän?
cpap on pelastus. en nimittäin ikinä jaksaisi laihduttaa uniapneaa pois nii silloin tää cpap on pelastus. painoni on noussu cpapista huolimatta melkein 40 kiloa ja silti nukun aika hyvin paitsi herään kylläki syömään aamuyöllä. en saa unta enää jos en saa syödä.
Minäkin sain uniapneadiagnoosin. Ylipainoa on kertynyt eli minäkin olen lihottanut itseni uniapneapotilaaksi.
Menin testeihin, koska tuttavista pelottavan suuri prosentti on saanut uniapneadiagnoosin, lihavista kaikki.
Nyt odottelen että saan laitteen.
Paljon vaarallisempaa on olla hengittämättä! Arvaas kuinka siinä käy! Juuri siihen hengittämiseen se auttaa se kone!