Olen raskaana h.13+, BMI 42 ja ajattelin noudattaa Painonvartijoiden Piste-ohjelmaa.
Muita samanhenkisiä? Tietysti ei orjallisesti mutta kyllä ajattelin ihan omankin terveyden kannalta tätä noudattaa. En halua että paino raskauden aikana nousee ja kun vauva on syntynyt alkaa laihdutuskuuri.
En halua ennenaikaisesti kuolla ja jättää lapseni ilman äitiä ja miestäni leskeksi.
Kommentit (9)
vaikka olisikin täysimetyksellä. Tämä sivulauseena...
kyselee eräs keskustelua lukemaan eksynyt lyllerö...
ylipainoinen odottaja, jolla sokerit on koholla. Olen noudattanut tuota diabetes ruokavaliota, jättänyt sokerit ja valkoiset vehnäjauhot pois ja laihtunut.
En käytä light tuotteita oikeastaan yhtään. Jugurtti on rasvatonta, mutta muuten ns. normaalituotteita.
Ei taatusti ole epäterveellistä, päin vastoin, ja laihduttaa turvallisesti.
oma BMI oli 35, sanoisin että:
Ota mieluummin odotusajalle se neuvolan ohjelma, koska se on järkevä ja terveellisempi kuin pv. Unohda se pv. Minulla jäi verenpaine päälle odotusajalta, joten tiedän mistä puhun, kun taistelen terveyteni kanssa.
Unohda odotusaikana kaikki hirmu suolainen (verenpaine!) ja sokerinen (raskausdiabetesriski). Unohda valkoinen vehnäjauho ja vaihda täysjyvään ja rukiiseen. Vähennä perunan määrää ja rasvaisten kastikkeiden määrää. Unohda kerma ja marinaadit+ leivitetyt ruuat. Vaihda rasvaiset pullat tavalliseen pullapitkoviipaleeseen. Syö paljon hedelmiä ja vihanneksia, laita lautaselle vähintään puolet vihannesta. Napostele hedelmiä, älä karkkia ja suolaista. Tee siitä pysyvä elämäntapa. Painonnoususi pysyy näin kurissa. Minulla nousi vain 8 kg, joka sekin jäi laitokselle ja kotiin tultua lähti vielä 4 lisää.
Vauvan synnyttyä syö noin 2500 kcal päivässä eli kunnolla vähärasvaista kotiruokaa ja liiku tunnin kävelylenkki päivässä (vaunulenkeille!) + hyötyliikunta päälle, kaikista parasta sinulle ja vauvasi terveydelle ja imetykselle. (Jos imetys vaan sujuu). Opettele elämään sen ohjelman mukaan ja huomaat ennenpitkää vauvan syntymän jälkeen, että et tarvitse pisteidenlaskemista. Minä tiputin 15 kg tälla tavoin viime vuonna ja pidin joulukuussa vähän löysempää kuria, lihomatta. Nyt jatkan sen toisen puolikkaan kanssa, mutta kalorimäärä on pienempi (1800), koska en enää imetä. Minulla on kotona stepperi ja kuntopyörä ja loikkaan aina niille, kun pikkuväki on untenmailla tai leikkii ja ulkona on kurja keli.
Turvallista raskautta!
Unohdan siis PV:n raskauden ajaksi ja keskityn siihen raskaudenaikaisen diabeteksen ruokavalioon ja sen noudattamiseen.
Miten vaarallista se on sitten jos noudattaa tarkasti ohjelmaa, liikkuu enemmän ja sattuu siinä sivussa laihtumaan? Tarkoituksena ei olisi siis kauhea laihdutuskuuri vaan yrittää pitää painon samassa lukemassa kun nyt (periaateeessahan siinä laihtuu jos paino ei nouse kun sikiö kasvaa, kohtu ym).
Rupean liikkumaan enemmän ja jätän karkit pois, olen ollut oikea karkkisyöppö viimeaikoina :(
noudattaminen ole vaarallista. Se on nimenomaan suunniteltu raskaana oleville, eikä ole haittaa, vaikka koko perhe noudattaisi sokeritonta kokojyvä ruokavaliota!
sen takia laihtumista raskausaikana ei suositella, että kun rasvasolut sulaessaan vapauttavat niissä olevat kuona-aineet ja myrkyt. Näin ne verenkierron mukana joutuvat myös sikiöön.
Tämä ei siis ole mitään takuuvarmaa faktaa, vaan jostain kuultu, näin se kai on, juttu
Raskausaikanahan ei saa laihduttaa. Toki syömisistä kannattaa huolehtia, pidä vaikka ruokapäiväkirjaa, syö aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala ja valitse ne kaikki terveellisistä ja vähärasvaisista ja -sokerisista tuotteista. Käy kävelyllä ja ulkoile. Jätä pois ylimääräiset herkut. Varmasti laihdutkin, muttet laihduttamalla vaan syömällä terveellisesti. Paikkareiden pisteet on aika alhaiset, joten niitä noudattamalla et saa (eikä vauvasi) kaikkea, mitä tarvitte jaksaaksenne loppuraskauteen ja synnytykseen saakka hyvin. Tai vauvahan ottaa ilmeisesti äidin elimistöstä sen, mitä tarvitsee, joten hallaa teet itsellesi (ja sitä myötä tietysti vauvallekin), jos alat laihduttamaan. Lisäksi laihdutus käsittääkseni pistää elimistöön kerääntyneet myrkyt liikkeelle ja se taas ei ole hyväksi vauvalle. Elä ja syö ja ole niin, ettei paino raskausaikana nouse, muttei laskekaan ja siinä vaiheessa, kun vauva ei ole enää täysimetyksellä, voit alkaa laskemaan pisteitä, kun muistat imetyksestä saatavat lisäpisteet kumminkin.
t. raskaaksi tullessa BMI41