Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniko vuotista synnyttäjää suositellaan menemään lapsivesi- ym. tutkimuksiin?

Vierailija
04.01.2006 |

Oliko jotain yli 35...?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääset lapsivesitutkimukseen kunnallisesti...

Vierailija
2/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisesti sitä kai ei suositella kenellekään, mutta tietyille riskiryhmille tarjotaan siihen mahdollisuus. Meillä tämä tapahtuu 35v ja yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostusta testien menemiseenkin on täällä saanut lukea.

Vierailija
4/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsivesipunktioon liittyy aina keskenmenonriski, minkä takia sitä on vaikea suositella kenellekään. Kuitenkin jos tietyt riskilukemat täyttyvät (niskapoimuturvotus ja sikiön koko np-ultrassa, synnyttäjän ikä, aiempi tausta ja mahdollinen seerumiseulatulos), nousee kromosomihäiriön riski yhtäsuureksi kuin keskenmenoriski. Silloin tarjotaan tämä mahdollisuus.

Tosin ymmärtääkseni tuo mahdollisuus tarjotaan jo rikiluvussa 1:250, kun keskenmenon riski on 1:100. Eli keskenmeno on 2,5 kertaa todennäköisempi kuin lapsen vamma.

Mutta vanehmpi itse päättää haluaako tutkimukseen osallistua. Jos on valmis pitämään vammaisen lapsen, niin kannattaa harkita ottaako ns. turhaa riskiä.

Vierailija
5/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaista lasta? Mulla on ikää 29v ja olen aivan kauhuissani, ajattelin puhua asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä. Tädilläni on down-lapsi enkä ikinä halua joutua samaan tilanteeseen.

Jos neuvolasta ei pääse tutkimuksiin niin pääseekö yksityisen kautta?

Vierailija
6/6 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsivesipunktio ole kuitenkin varma testi? Siis siltäosin mitä siinä tutkitaan (yleisimmät kromosomihäiriöt). Tietysti lapsella voi olla jokin muu vamma mikä ei testissä käy ilmi. Mutta jos testi näyttää lapsen olevan down, lapsi on sitä 100% varmasti.

Nuo niskapoimu-ultrat ja seerumiseulat ovat sitten aika huuhaata. Vammaiset lapset pääsevät niistä läpi ja terveet saattavat näyttää positiivista tulosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi