Rooma, Pariisi, Berliini vai lontoo?
Mitä suosittelet parin päivän lomalle? Mukaan lähtee 9v ja 1v.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:22"]Berliinissä ihmiet ovat yleisesti ottaen hyvin kylmiä. Johtunee DDR-historiasta.
[/quote]
Tänä kesänä kävin Berliinissä ja rohkenen olla täydellisesti eri mieltä.
Etsimme hotelliamme ja huomasin puhelimen navigaattorista että kävelimme oikeaa katua väärään suuntaan. Eli vähän pyörimme niin heti vanhempi herrasmies tarjosi apua. Metrokarttaa jos jää tuijottelemaan niin nopeasti tulee joku neuvomaan, mikään New York Berliini ei tosiaan ole, mutta ainakin voittaa Pariisin sata nolla ihmisten suhteen.
Tosin voi olla subjektiivinen kokemus koska en ole opiskellut ranskaa yhtään tuntia ja taas saksaa osaan.
Saksalaiset puhuvat myös englantia jos osaavat ranskalaiset eivät suostu edes ymmärtämään englantia vaikka osaisivat, ellet ole ostamassa jotain.
Lontoo on niin tavanomainen paikka siellä käyvät kaikki. Minun suosikki on Berliini ja siihen vielä Potsdamissa käynti. Wien on myös vallan mainio paikka. Roomassa en ole käynyt, voisin kyllä käydä paikkoja katsomassa, mutta siellä kuulemma on koko maa täynnä karvakätisiä pitsanpyörittäjiä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:00"]
Ei mulla muuta, mutta Munchen on kivempi ja nätimpi saksalaiskaupunki kuin Berliini.
[/quote]
Kivempi millä lailla? Kauniimpi se on vain rakennusten osalta. Berliini on aivan mahtava fiilikseltään. Siellä on niin erilaisia ihmisiä, vapaita, rentoja jne. Sieltä puuttuu se Baijerin "junttius" mikä lyö äkkiä Munchenissä vastaan. Kiva kaupunki sekin, mutta ei näitä voi verrata mitenkään. Aivan erilaisia.
[/quote]
En huomannut, että Munchenissä olisi mitään junttimeininkiä.
Siellä kyllä törmää suuremmalla todennäköisyydellä etniseen saksalaiseen kuin Berliinissä, mutta en laske sitä miinukseksi.
Lontoo ehdottomasti!! Lapsille paljon nähtävää, mukava ilmapiiri. Yksi lemppareistani.
Rooma tietenkin!
Ikuinen kaupunki.
Kaupunkien kaupunki.
Ja kaikki tiet vievät Roomaan... :)
Meidän lapset rakastivat Roomaa. Roomassa on kaikkien upeiden nähtävyyksien lisäksi aivan ihania ravintoloita ja terasseja, joissa voi nautiskella herkkuja ulkoilmassa.
Eikä tietenkään saa unohtaa Rooman upeaa eläintarhaa keskellä kaupunkia. Siellä on sellaisia eläimiä, joita ei Suomessa ole nähtykään ja se on ihan ehdoton paikka lapsille.
Neljän miljoonan asukkaan Rooma ei myöskään ole samanlainen ruuhkapesä kuin yli 10 miljoonan asukkaan Lontoo. Eikä Roomassa ole samanlaista terrorisminiuhkaa kuin Ranskassa ja Pariisissa.
Ehdottomasti siis Rooma.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:53"]
Meidän lapset rakastivat Roomaa. Roomassa on kaikkien upeiden nähtävyyksien lisäksi aivan ihania ravintoloita ja terasseja, joissa voi nautiskella herkkuja ulkoilmassa.
Eikä tietenkään saa unohtaa Rooman upeaa eläintarhaa keskellä kaupunkia. Siellä on sellaisia eläimiä, joita ei Suomessa ole nähtykään ja se on ihan ehdoton paikka lapsille.
Neljän miljoonan asukkaan Rooma ei myöskään ole samanlainen ruuhkapesä kuin yli 10 miljoonan asukkaan Lontoo. Eikä Roomassa ole samanlaista terrorisminiuhkaa kuin Ranskassa ja Pariisissa.
Ehdottomasti siis Rooma.
[/quote]
Samoin. Rooma on meidän koko perheen suosikki. Turvallinen, sopivan kokoinen, mielettömän paljon nähtävää, mahtavaa ruokaa ja italialaiset ovat maailman ystävällisimpiä ihmisiä, jotka rakastavat lapsia yli kaiken! Mahtava paikka!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:40"]
Berliini - iso eläintarha lähellä
[/quote]
Ja vieläpä yksi Euroopan parhaista. Lisäksi mm. Madame Tussaudsin vahakabinetti, muutama järvi missä voi käydä uimassa jne. Pienen lapsen kanssa ehkä paras valinta, lisäksi lentoaika on lyhyin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 14:22"]Berliinissä ihmiet ovat yleisesti ottaen hyvin kylmiä. Johtunee DDR-historiasta.
[/quote]
Oma kokemus kyllä ihan päinvastainen. Viime viikon olin Berliinissä ja poikkeuksetta paikalliset todella ystävällisiä. Tarjottiin apua ja kysyttäessä tietä tms myös neuvottiin todella ystävällisesti.
Berliini on mahtava paikka ja halpakin.
[/quote]Ei pidä paikkaansa missään nimessä.
Jos näistä neljästä pitäisi luokitella, niin Roomalaiset ovat suorastaan mulkkuja, Pariisilaiset ehkä hieman koppavan tylyjä ja jäljelle jääneet ihan mukavia ihmisiä.
Olen toki saanut mukavaakin kohtelua kaikissa kaupungeissa, mutta Rooma on ainoa paikka, jossa olen oikeasti suuttunut saamastani kohtelusta.
Berliinissä olen vieraillut ja käyttänyt palveluja näistä ylivoimaisesti eniten, eikä minulla ole sieltä yhtäkään ikävää kokemusta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:31"]Lontoo helpoin/halvin matkustaa.
[/quote]No eihän ole varsinkaan halvin, eikä helpoinkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:53"]
Ehdottomasti siis Rooma.
[/quote]
Samoin. Rooma on meidän koko perheen suosikki. Turvallinen, sopivan kokoinen, mielettömän paljon nähtävää, mahtavaa ruokaa ja italialaiset ovat maailman ystävällisimpiä ihmisiä, jotka rakastavat lapsia yli kaiken! Mahtava paikka!
[/quote]Italialaiset ovat ystävällisiä, mutta roomalaiset tunnettuja kusipäisyydestään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:49"]
Noista ehkä Berliini (eläintarhat) tai Lontoo. En kuitenkaan lähtisi 1-vuotiaan kanssa, joka ei ymmärrä kaupungista mitään ja haittaa muiden liikkumista paljon.
[/quote]
Pöh. Me oltiin 1-vuotiaan kanssa Pariisissa ja se oli yksi parhaita reissuja joita olemme tehneet. Toki lapsi tykkäsi istua rattaissa ja katsella vilinää ja oli muutenkin helppo tapaus.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 09:53"] Meidän lapset rakastivat Roomaa. Roomassa on kaikkien upeiden nähtävyyksien lisäksi aivan ihania ravintoloita ja terasseja, joissa voi nautiskella herkkuja ulkoilmassa. Eikä tietenkään saa unohtaa Rooman upeaa eläintarhaa keskellä kaupunkia. Siellä on sellaisia eläimiä, joita ei Suomessa ole nähtykään ja se on ihan ehdoton paikka lapsille. Neljän miljoonan asukkaan Rooma ei myöskään ole samanlainen ruuhkapesä kuin yli 10 miljoonan asukkaan Lontoo. Eikä Roomassa ole samanlaista terrorisminiuhkaa kuin Ranskassa ja Pariisissa. Ehdottomasti siis Rooma. [/quote] Samoin. Rooma on meidän koko perheen suosikki. Turvallinen, sopivan kokoinen, mielettömän paljon nähtävää, mahtavaa ruokaa ja italialaiset ovat maailman ystävällisimpiä ihmisiä, jotka rakastavat lapsia yli kaiken! Mahtava paikka! [/quote]Italialaiset ovat ystävällisiä, mutta roomalaiset tunnettuja kusipäisyydestään.
[/quote]
Pah, mitä sontaa!
Taidat sekoittaa pariisilaisiin. Roomassa olemme perheen kanssa lomailleet jo lähemmäs 15 kertaa, eikä yhtään "mulkkua" ole koskaan tullut vastaan. Mulkkuihin sen sijaan on törmätty Ranskassa useastikin. Ranskalaisten koppavuus ja ylimielisyys on yleismaailmallinen käsite ja täyttä faktaa.
Italialaiset - myös roomalaiset - on kaikkein ystävällisin kansakunta, johon olen koskaan tutustunut. Ja he todellakin rakastavat lapsia!
Mikä on hyvä ajankohta matkustaa Roomaan? Olen joskus ollut elokuussa, ja meinasin läkähtyä kuumuuteen.
Roomassa, Pariisissa ja Lontoossa olen käynyt kaikissa kolmessa paikassa pari kertaa ja niistä suosittelisin tuon ikäisten lasten kanssa Lontoota. Sieltä löytyy kaikille tosiaan kaikkea mm. Lontoon eläintarha jossa kävin molemmilla kerroilla ja on siis ihan keskusta alueella. Metro on paras ja helpoin kulkuneuvo, mutta yhtenä päivänä suosittelen ottaan sellaisen hopp-on-hopp-off bussin, joka kiertää kaikki merkittävimmät nähtävyydet. Lisäksi ihan kiva kokemus oli jokiristeily ja sai nähdä Lontoota hiukan eri perspektiivistä. London eye oli myös huikea kokemus. Ainoa miinus omasta mielestä oli hyvien ruokapaikkojen löytäminen, mutta voi olla etten vaan osannut etsiä... Ja oisin halunnut siis jotain muuta kuin pub-ruokaa. Ruoan puolesta paras paikka on ehdottomasti Rooma ja varsinkin heidän taivaalliset jäätelöt on jo oma makuelämys.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:14"]
Mikä on hyvä ajankohta matkustaa Roomaan? Olen joskus ollut elokuussa, ja meinasin läkähtyä kuumuuteen.
[/quote]
Rooma on ehdottomasti kevät- ja syksykohde. Kesällä on aivan liian kuumaa. Roomalaiset itsekin viettävät kesällä aikaansa läheisissä merenrantakaupungeissa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 15:11"]
1 v ei nauti mistään kaupunkimatkasta
[/quote]
1-v nauttii mistä tahansa matkasta, jolla vanhemmat ovat mukana.
Jos sattuu ihan hirvittävästi, niin voiko sitä edes itkeä? Ehkä tämä vaihtelee eri ihmisillä. Itse olen synnyttäessäni (ilman kivunlievitystä) karjunut niin paljon kuin kurkusta lähtee.