Vaunut Saksasta
Vieläkö Saksasta kannattaa tilata vaunut ja miltä netti sivustoilta pääsee katsomaan malleja ja hintoja?
Kommentit (35)
Mä kans katellu eri vaihtoehtoja netistä ja vertaillu jo hintojakin. Samaa mieltä teidän kans siitä, et kantsii ehdottomasti vertailla muidenkin maiden valmistamia vaunuja. Teutoniat erittäin suositut täällä Suomessa, joten hintakin on sen mukainen. Oonki jo käyny Tallinnan Stockmannilla ja kattelin noita x-landereita. Vaikutuksen tekivät. Samoin vinkkinä myös muille et käykää esim. Red Castlen sivuilla (www.redcastle.fr), josta löytyy Keski-Euroopan suosituimmat ranskalaiset vaunut. Kysyin näitä red castleja ja niitä ei saa Suomesta, mutta tilaamalla Ruotsista ja Virosta lähimpänä Suomea sekä tietenkin Ranskasta. Hinta taas paljo edullisempi kuin Suomen vastaavat. Virossa luonnollisesti halvin hinta. Mullekkin tuli tieto, että toimittavat kotiovelle kuluitta. Netissä keskustelukielenä käytin englantia. Lähettivät kotiin esitteet ja hinnat. Myös hollantilaiset Bugaloot tosi suosittuja siellä päin maailmaa.
Nyrhikselle sen verran, et minä en ainakaan kokenut minen kommentteja ja vinkkejä markkinahenkisinä eikä varmaan Sakura72 ja vaikka olisikin niin ollut niin hyvä vain, että tulee monia mielipiteitä ja eri vaihtoehtoja. Minäkin tiedän sen verran, vaik en ammattilainen olekaan, et ei niitä vaunuja todellakaan tehtailla tehdä alusta loppuun vaan osat tulevat toimittajilta ja ne kasataan sitten siinä maassa, joka saa nimeä käyttää. Tätä varmasti minekin tarkoittanet? Kiinastahan ne osat yleensä tulevatkin tai jostain halppis maasta, jokaiseen vaunuun.
Onnea munkin puolesta etsintään ihan kaikille, itselläkin vielä ostosrumba kesken!
Kysymys kaikille vaununsa jo saaneille: oletteko joutuneet maksamaan lisää arvonlisäveroa (eli tuon Suomen ja Saksan verokantojen) erotuksen? Kuka sen on perinyt? En ole mistään löytänyt luotettavaa tietoa siitä, onko suomalaisella kuluttajalla tosiaan velvollisuus maksaa korotettu vero. Laillahan siitä kaiketi on säädetty, mutta kun tiedän tuon alan säädökset niin pirun laajoiksi ja vaikeaselkoisiksi, en ole jaksanut alkaa asiaa selvittämään - vaikka ammattilainen tavallaan olenkin. Meidän perheellä on kokemusta parista Saksan tilauksesta, eikä mitään lisäveroja ole kukaan perinyt.
Ai joo, luotettavaksi tiedoksi en laske parin nettikaupan sivujen antamaa infoa, jonka mukaan suomalaisten asiakkaiden on maksettava korkeampi hinta. Kovasti oudoksuttaa ajatus, että EU:n kansalaiset olisivat samasta putiikista tilatessaan eriarvoisessa asemassa. Vaikka onhan tuota kummempaakin nähty, kuten vaikka Suomen autoverotus...
Ja itse kysymykseen: olen kerran tilannut vaunut Saksasta, ja nyt kuumeen iskettyä taas harkitsen uutta tilausta. Todella paljon halvemmalla voi saada, varsinkin jos on aikaa vertailla hintoja ja seurata tarjouksia. Tosin hiukan hirvittää, kuinka takuuasioiden hoitaminen sujuisi, jos tulisi jotain ongelmia.
Kaksostenrattaat on meillä hakusessa, ja ensi sijaisesti näitä kahta olemme katsoneet.Suomessa maksavat hunajaa, joten onko tietoa saako emmaljungia tai brioja virosta halvemmalla? Tosin muutkin kaksostenrattaat käy.Onko kenelläkään antaa jotain osotetta mistä katella ja kysellä?Kiitos jo etukäteen!=)
tuohon " made in China" -pointtiin. Uskokaa tai älkää, alkaa maailman tilanne olla se, että Kiinalainen laatu alkaa olla parempaa kuin meidän oma kotimainen. Tämä ainakin pätee vaatetusalalla. Ei nyt ihan aukottomasti tietenkään. Puhutaan Kiina-ilmiöstä. Kiinan laatu on viime vuosina mennyt hurjasti eteenpäin ja itse työssäni olen sen nähnyt, että totta se on. Siksi koitan ihmisten käsityksiä oikoa. Mutta en voi sanoa, onko sama lastentarvikkeissa.
Eli ei se Kiina niin iso peikko ole...
Me tilattiin vaunut Saksasta (PingPong-Online)... Ollaan ooteltu niitä jo kymmenen viikkoa vaikka toimitusajat 4-7. Ollaa laitettu sähköpostia sinnepäin onko edes vaunut tulollaan... Saas nähdä kuin käy, ei kiva!
Kyllä EU-säännöksissä on pykälä, joka koskee myös Suomea.
Jos ulkomainen yritys (missä tahansa EU-maassa) toimittaa toiseen EU-maahan (vaikkapa Suomeen) tuotteita kuluttajille erikseen maakohtaisesti määritellyn rajan ylittävästä arvosta verovuoden aikana, joutuu se rekisteröitymään ko, maahan arvonlisäverovelvolliseksi. Näin ollen se joutuu myös maksamaan vastaanottajamaan arvonlisäveroprosentin mukaan veroa.
Jos saksalainen tms. nettikauppa käy edes jonkin verran kauppaa Suomeen on arvonlisävero Suomen 22%, eikä Saksan 16%.
Tämä ei koske Saksasta itse noudettuja tuotteita, vaan ns. etäkauppaa. Tällä estetään veronkiertoa ja perusteetonta veroetua.
Eli on ihan lain mukaista ja velvoitettu siihen.
Me ostimme ennen joulua Hartanin toplinet Saksasta. Maksoimme 420eur kovalla kantokopalla. Eli voin suositella ostoa sieltä, jos vain sielläpäin käy. Pääsee itse kokeilemaan ja varmistamaan värin.
Itse löysin kyseisen kaupungin vaunuliikkeet www.teutonia.de sivulta, siellä jälleenmyyjät. Teutoniaa myy melkein kaikki liikkeet, niin oli hyvä valita liikkeitä sitä kautta.
Midzi rv 35+5
Sen verran on pakko kommentoida, kun itse meinasin tilata Hartanit Saksasta viime keväänä, että ottakaa huomioon, että suomalaiset jälleenmyyjät eivät sitten välttämättä korjaa tai toimita varaosia Saksasta ostettuihin vaunuihin! Kävin vauvatalo johannassa Hartanin värejä tutkimassa ja myyjä tietenkin opasti tässä asiassa. Eli jos vaunuihin tulee jokin vika, niin ne pitää lähettää sinne Saksaan korjattavaksi tai sitten korjata itse heidän lähettämillään varaosilla. Ja takuu ei sitten sen jälkeen enää ole voimassa jos korjaat niitä itse. Joskus on kuulemma käynyt niin, ettei saksalaista liikettä ole takuuasiat enää kauppojen syntymisen jälkeen kiinnostanut. Lähdetkö sitten Saksaan asiasta valittamaan? Aika moni on tyytynyt napisemaan itsekseen, kun ei kuluttajaviranomaisetkaan mitään voi tehdä. Tässä syyt, miksi päädyin sittenkin ostamaan vaununi Suomesta. Parin sadan euron säästö tuntuu aika pieneltä, jos uudet vaunut ovatkin jo heti rikki tai niitä ei saa korjattua.
En tiedä meneekö hiukan ohi, mutta vilkaisin viestejä sen verran, että huomasin keskustelua " tuntemattomien" vaunumerkkien hyvyydestä. Tuttuni hankki ei minkään merkkiset -vaunut (oli niillä joku merkki, mutta ei mikään tunnettu...). Myyjä kertoi, että suurin osa vaunujen osista on tunnettujen merkkien myös käyttämiä osia. Vaunut maksoivat hieman yli 300 euroa.
No, käytössä ovat olleet alle puoli vuotta ja nyt jo rikki useammastakin kohtaa. Että se siitä.
Suomalaiset lastenvaateliikkeiden myyjät varmasti markkinoivat itseään turvallisempana vaihtoehtona kuin postimyyntitilaus - onhan heillä leipä siinä kiinni! Olen kuitenkin kuullut vain positiivisia kommentteja Saksasta tilatuista vaunuista. jos jokin osa on ollut virheellinen tai rikki, on uusi osa tullut luotettavasti tilalle!
Jos osa tuleekin postissa, joutuu sen itse vaihtamaan, mikä ei aina olekaan ihan helppoa kotikonstein ja työkaluin. Siellä on niittejä ja jousia ym. joiden vaihto ei ole aina yksinkertaista, Ja yleensähän takuun kuuluu korvata myös työkustannukset.
Tilasimme sieltä Hartanit esikoiselle ja ovat säilyneet ehjänä ja olemme olleet tyytyväisiä! Suosittelen!
Minni
Kommentti ja huono kokemus meiltäkin päin. Naapurin täti osti ihan suomalaisesta liikkeestä saksalaiset vaunut, Teutonian Priimukset. Huomasi vaunujen koppaosan olevan rikkinäinen jo kuivaharjoitellessa ja minulle esitellessään vaunuja. Eipä onnistunutkaan vaihto ihan tuosta vaan suomalaisessakaan liikkeessä, vaan niissä liikkeen mukaan tehtaan tekemä valmistusvirhe ja lähetettivät tehtaalle ne takaisin marraskuun puolivälissä. Nyt ovat odotelleet kovasti vaunuja takaisin, sillä laskettuaika on 25.1 ja tarve vaunuille kohta olennainen. Sepäs siitä Suomen liikkeiden helppoudesta. Virheellisiä vaunujahan ajoittain sattuu jokaisesta erästä, sitä tuskin voi välttää. Sattui vain huono tuuri. Niin ja ne merkit, mitkä Suomessa ei ole tunnettuja, ei toki tarkoita, ettei niitä muualla maailmassa tunnettaisi ja käytettäisi. Suomi on todella pieni maa, jossa todella suppea valikoima, mutta jokainen varmasti valitsee itselleen mieleiset ja omiin tarpeisiin käyvät niin vaunut kuin muutkin tuotteet.
Toimitus tuli ~bout ajallaan ja piti sisällään mitä oli tilattukin, vaikka asiakaspalvelu oli jotenkin hitaan oloista tuolla päässä. Hoitolaukun neppari hajosi heti kun sitä ekaa kertaa vaunuihin virittelin, eikä sitä niinollen pysty roikottamaan aisassa. Koska samalla olin muutenkin pettynyt tuohon hoitolaukkuun (en tyhmänä ollut käynyt katsomassa kaupassa etukäteen...), kysyin, voiko tuon virheellisen tuotteen palauttaa. Kuulemma voi, ja laitoinkin paketin postiin yli kk sitten. Eipä ole sittemmin mitään kuulunut tai rahoja näkynyt vaikka posti kulkee kuulemma enintään viikon. Pistin eilen meiliä perään asiasta, saas nähdä milloin tulee vastaus. Eli, ngh, vähän on nihkeää, en kyllä voi ainakaan varauksetta suositella.
Lupasivat toimittaa ne 5 viikossa mutta tulivatkin kotiovelle jo 2½ viikossa! Eli todella nopeaa toimintaa. Tulivat myös n. 250 ¿ halvemmaksi kuin ostettuina täältä liikkeestä. Vielä en ole vikaa näissä havainnut.
kiitti kovasti tiedosta, täytyy tsekata noikin vaunut!
itse nyt niiiiin fakkiutunut noihin teutonioihin;)
ja todella, kaikkihan ne jossain " kiinassa" tehdään, joten sillä nyt sen suurempaa merkitystä ole, varmasti kaikki yhtä hyviä ja kestäviä. taitaa olla suurin osa ns.suomalaisistakin vaunuista kiinassa tehtyjä, tod.näk. mun teutoniat mukaanlukien;)
kiitti viel kattavista tiedoista ja hyvää, eikun siedettävää loppuodotusta!
sakura ja helmipöllö 35+6