Paras laskutuspalvelu?
Olen lopen kyllästynyt siihen, ettei palkkatöitä löydy, vaikka kuinka haen. Nyt olenkin päätynyt siihen, että alan nk. kevytyrittäjäksi, eli en ainakaan heti perusta toiminimeä, vaan hoidan laskutuksen siihen erikoistuneen firman kautta. Kovasti olen kuullut kehuttavan tuota Ukko.fi -palvelua. Onko se niin hyvä, kuin väitetään ja saako asiakas kotitalousvähennyksen verotukseensa, jos hoidan laskutuksen sitä kautta? Ainakin nettisivuilla on tieto, että kodinhoitajat voivat käyttää sitä. Minä tarjoaisin kodinhoitoa ja hoivapalveluita. Tässä taajamassa, missä asun on ainakin todella paljon rollaattorimummoja ja -vaareja, että luulisin avun tarvitsijoita olevan melkoisen paljon.
Kommentit (46)
Kun sinulla on y-tunnus, olet yrittäjä.
Truster laskutuspalveluun https://www.truster.fi/ olen ollut erittäin tyytyväinen. Käytin ennen Ukkoa joka toimi myös hyvin, mutta Truster 49 €/kk paketti on minulle edullisin. Laskutan myös siivoustöitä.
Itse olen käyttänyt bisse.fi laskutuspalvelua koska siinä on vain 2% palvelumaksu.
Kokeilin tuota https://www.bisse.fi palvelua. Toimi kuten piti ja todellakin alhaisin palvelumaksu. Kiitti vinkistä Ansku!
Laskuttaminenhan ei tietääkseni vaadi yritystä, jos maksaja pidättää ennakon ja tekee tulorekisteri-ilmoituksen, jos lasku perustui työntekoon. Jos taas maksaja ei halua näitä tehdä, niin käytän OP-kevytyrittäjyyttä. Saan automaattisen kirjanpidon ja voin hyödyntää verovähennyksiä.
Onpas tämä ketju täynnä mainoksia. XD Itsekin käytin kevytyrittäjälle tarkoitettuja palveluja muutaman vuoden viime vuosikymmenen puolella, ja vaikka oli ihan hyvä palvelu silloin, niin en lähde nimeltä mainitsemaan, kun en tiedä kyseisen palvelun nykyisiä käytäntöjä.
Kevytyrittäjä kirjoitti:
Laskuttaminenhan ei tietääkseni vaadi yritystä, jos maksaja pidättää ennakon ja tekee tulorekisteri-ilmoituksen, jos lasku perustui työntekoon. Jos taas maksaja ei halua näitä tehdä, niin käytän OP-kevytyrittäjyyttä. Saan automaattisen kirjanpidon ja voin hyödyntää verovähennyksiä.
Minusta laskutus vaatii yrityksen, koska Y-tunnuksen vaatimus tulee yritys- ja yhteisötietolain (244/2001) 15 §:n 1 momentista. Työkorvauksen ja palkan voi pyytää ilman Y-tunnusta kunhan pyyntö ei tapahdu laskulla.
=/ kirjoitti:
Olin aikeissa alkaa tehdä töitä Ukko laskutusosuuskunnan kautta, ja heidän mukaansa minun tulisi maksaa alv 24% vaikka olen terveydenhuollon rekisterissä ja oikeutettu 0% alv toimintaan! Kun napautin sanoa tästä asiasta aika tiukkasanaisesti, henkilö yritti laittaa asian leikiksi ja sanoi että alv olisi heille jääpää rahaa??!! Uskomatonta, eli mikäli olisin ollut tietämätön omista asioistan he olisivat kusettaneet omaan pussiin alvit ihan 6-0.
Eikös tuossa tapauksessa Ukko ole laskuttaja ja koska Ukko ei ole terveydenhuollon rekisterissä, joutuu alvin maksamaan? Alvin maksaminen ei ymmärtääkseni liity siihen, onko laskutuspalvelun käyttäjä oikeutettu alvittomaan laskutukseen. Jos haluaa alvittoman laskutuksen, niin se voisi ehkä onnistua sellaisissa laskutuspalveluissa, jossa laskuttajalla on oma Y-tunnus.
Minä laskutan keskimäärin 14 000 euroa kuussa + alv. Joten toi 2 % olisi useampia satasia kuukaudessa. Tosin olen itse maksanut nimeltä mainitsemattomalle laskutuspalvelulle pitkän aikaa nyt yhteensä 4 % syystä että tämä laskutuspalvelu otti myös vastuu- ja tapaturmavakuutuksista 2 %. Siirryin tänään Trusteriin, toki pelkään niiden maksuhalukkuutta, mutta riski kannattaa ottaa (säästö tuhansia euroja vuodessa).
Ja lisään vielä että tuo 2 % tarkoitti siis halvimpia laskutuspalveluita (bisse, yms). 2 % olisi minulla lähes 300 euroa kuukaudessa. Sen takia nämä puoli-ilmaiset laskutuspalvelut, joilla kuukausiveloitus ovat parempia.
Markkinoiden halvin laskutuspalvelu voi olla ihan hyvä siihen asti, kunnes se menee konkkaan ja viimeinen lasku jää tilittämättä. Taustafirmojen taloustiedot kannattaa tarkistaa huolella ja huomioida se, että monissa laskutuspalveluissa on töissä se 1-3 ihmistä, niin ongelmien ilmetessä et välttämättä saa jeesiä ihan heti. Siksi kai Ukoilla, Eezyillä ja Freella hyvin asiakkaita.
Jos laskutusta on tuhansia euroja kuukaudessa ja laskuttaa alvin, niin alv-alarajahuojennuksen ja laajemman verovähennysoikeuden takia rahallisesti paljon fiksumpaa perustaa toiminimi. Sen kertoo sekin, että monet laskutuspalvelut tarjoavat nykyään myös toiminimiyrittäjille kirjanpitoa samaan tapaan kuin op kevytyrittäjä.
Halvin taitaa olla Billed.fi 1,5% palvelumaksulla, mutta en ole vielä itse kokeillut. Palvelu kuitenkin vaikuttaa hyvältä.
Täytyy kyllä kehua Billed.fi palvelu oli todella nopeaa ja asiantuntevaa.
Moderaattorit voisivat kerrankin olla hereillä ja poistaisivat tällaisen mainosspämmin
Itsellä kokemusta Ukosta, mikä toimi niinkuin piti. Nyt pitkästä aikaa laskuttamassa kevytyrittäjänä ja yritän vertailla eri vaihtoehtoja ja joitain eroja näin päälle päin näyttäisi olevan. Oletettavasti kaikki kuitenkin luotettavia?
Täältä aika kattava listaus eri palveluista palvelumaksuineen:
Mais55 kirjoitti:
Lopeta spämmääminen, apina.
Olen Wolt kuski ja laskutin Trusterin kautta heidän ohjeistuksen mukaan. Sain osan laskutuksesta verovapaina matkakorvauksina. Muutenhan tuo ruuan kuskaaminen ei ole ollenkaan kannattavaa kun tuntipalkaksi tulee kulujen ja verojen jälkeen joku 6-7eur. Nyt onkin niin että kaikki verot kuluista peritään takaisin koska truster ei oo jotenkin tehnyt kuluraportointia kunnolla ja riitelen nyt verottajan kanssa kuka joutuu maksamaan mätkyt. Todennäköisesti vieritetään minun niskoilleni. Tajuttoman amatöörimäistä toimintaa ja sekoilua Trusterin puolelta!!! Asiakaspalvelu mennyt aika hiljaiseks viime aikoina eikä edes vastaa viesteihin. Toivottavasti saavat verottajalta samalla mitalla kun sekoilevat tällä tavalla ja laittavat asiakkaansa maksamaan sekoilustaan.
Tämän lisäksi Trusterista muitakin vastaavia juttuja nyt liikkeellä:
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70055500/truster-partners-oy-saartoon-ty…
https://www.hs.fi/talous/art-2000009849881.html
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kln-tiedot-woltin-ja-foodoran-lahete…
Joo toi https://pooli.fi/ on ollu tosi jees. Hyvin tuntevat ainakin rakennusalan hommat kun itse niitä teen. rahat voi hetipalkan (vai mikä oli) takia olla nopeimmillaan seuraavanapa päivänä tiliillä ja asiakaspalvelu autto kun oli liiton kans ongelmaa...