Salmiakinsyöjät
Olen vkolla 7 ja kauhea salmiakinhimo vaivaa. Miten paljon muut syötte salmiakkia päivittäin - sitähän ei saisi syödä kuin 30g/kerta=200g/vko. Oletteko noudattaneet tätä?
Kommentit (8)
Neuvolassa sanottiin, että verenpaineen nousu ei ole tärkein syy välttää salmiakkia. Siinä on joku ainesosa (en muista nimeä), joka aiheuttaa ihan sikiövaurioita liikaa käytettynä. Minä sain ohjeeksi 50g/pv.
Minulla on myös kova salmiakin himo ja varsinkin oikeen väkevän... Helistimen sivuilta löytyy seuraava tekstin pätkä salmiakista ja lakritsista:
" Odottaville äideille ei suositella säännöllistä lakritsin tai salmiakin käyttöä ja kerta-annokset kannattaa pitää kohtuullisina (alle 50 g päivässä). Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua. Lisäksi on mahdollista, että äidin runsas lakritsin syönti voisi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään."
Omat päiväannokseni ovat pieniä. Toinen mikä himottaa on erittäin kirpeät karkit!! Nam!
mutta on tuo verenpaina sen verran alhainen, että ei ole mitään ongelmia ollut. Vaikka salmiakkiaakkoset , Turkinpippurit, yms ovatkin hyviä, niin ei sitä koko pussia saa kerralla syötyä -ainakaan minä :) -... Askit menee kyllä helposti, mutta niissä on vähemmän :D
T: Viivi_84 ja maha- asukki
Itellä on hirvee sokerin himo, varsinkin suklaan, mutta kyllä toi salmiakki vaan on ihanaa! Tuntuu, että koko ajan tekee mieli makeaa. Kuinka paljon sitä " voi" syödä karkkia odotusaikana. Eihän liiallinen sokeri ole hyväksi. Ja taas rupes tekemään mieli karkkia...
Minä olen ollut siinä mielessä hyvässä tilassa koko odotus ajan että ei ole kertaakaan tehnyt mieli makeaa tai salmiakkia. Oikeastaan olen syönyt vähemmän makeaa nyt kuin ennen. =) Ainut mikä on niin iltaisin saattaa ruveta tekemään mieli kamalasti roskaruokaa, mutta sen himon olen saanut pidettyä kurissa syömällä kilotolkulla mandariineja.
Heidi ja piltti
Minä olen ollut siinä mielessä hyvässä tilassa koko odotus ajan että ei ole kertaakaan tehnyt mieli makeaa tai salmiakkia. Oikeastaan olen syönyt vähemmän makeaa nyt kuin ennen. =) Ainut mikä on niin iltaisin saattaa ruveta tekemään mieli kamalasti roskaruokaa, mutta sen himon olen saanut pidettyä kurissa syömällä kilotolkulla mandariineja.
Heidi ja piltti
Mä olen kyllä kummassakin raskaudessa syönyt salmiakkia ihan entiseen malliin (eli aika paljon) eikä siitä mielestäni mitään oireita ole tullut. Jos on kovin korkea verenpaine tai taipumusta siihen, niin kannattaa rajoittaa, muuten ei kai ole niin vaarallista.
Anna + kaveri 30+6
En ole oikeen perillä, et mistä johtuu salmiakin rajoituskehotus. En ole jaksanut miettiä, et millon syön ja minkä verran. Syön karkkia useamman kerran viikossa, ja silloin vain salmiakkia. Verenpaineet meinaa painua liiankin alas, joten ei kai mitään haittaa. Ehkä kohtuullisuus on tärkeintä tässäkin asiassa, varsinkin jos ei ole mitään erityistä syytä välttää.