Ketipinor tappoi lapseni
Hei!
Päätin yrittää perustaa kansanliikkeen tämän asian tiimoilta. Eli lapsellani todettiin keskivaikea masennus ja paniikkihäiriö keväällä 2014. Monien mutkien jälkeen (niistä myöhemmin) hänelle määrättiin paniikkikohtauksiin Ketipinor -lääkitys. Hän ehti käyttää ko. lääkettä kolmisen viikkoa kunnes teki itsemurhan. Emme osanneet mieheni kanssa ollenkaan aavistaa tällaista. Vasta tapahtuneen jälkeen luimme tarkemmin ko. lääkkeen sivuvaikutuksista (joita on aivan tolkuton määrä), joista yksi on kohonnut itsemurhariski.
Poikamme päiväkirjasta päättelimme myös, että itsemurha-ajatukset heräsivät Ketipinorin käytön alettua, poikamme häpesi kirjoituksissaan itsemurha-ajatuksia eikä siksi ollut uskaltanut niistä kenellekkään puhua.
Netistä löytyy paljon tietoa ko. lääkkeen vaarallisuudesta, eritoten nuorille (poikamme oli 15 vuotias reipas urheilijanuorukainen), mutta esim. lääkettä määrännyt psykiatri ei tästä puhunut, vaan kehui lääkettä uudeksi "ihmelääkkeeksi", jota on turvallista käyttää, koska sitä on niin monelle (kuinkahan monelle???) Suomessa määrätty.
Nyt päätin siis ottaa tämän erittäin vakavan asian esille.
Keillä on kokemuksia Ketipinorista, toivoisin ottavan yhteyttä seuraavaan sähköpostiosoitteeseen ja kertovan (anonyyminä jos haluaa) kokemuksia ko. lääkkeestä. Jos voimme yhdessä ehkäistä yhdenkin turhan kuoleman, se on jo voitto, puhumattakaan laajemmasta julkisuudesta.
Sähköpostiosoite:
ketipinorin_uhrit@hotmail.com
Kiitoksia etukäteen
Kommentit (241)
LouLou kirjoitti:
Mä käytin mirtatsapiinia unettomuuteen työterveyslääkärin suosituksesta, kun hänen mielestään se on parempi unilääke kuin Tenox. Käytin mirtatsapiinia kuukauden ajan ja olin sen koko ajan aivan tokkurassa. Sitten lopetin sen käytön. Se on siis samantyyppinen lääke kuin Ketipinor.
No ei ole. Mirtazapiini on masennuslääke, ketipinor on psykoosilääke.
Unohdit myös kertoa olennaisen. Saitko unta lääkkeen avulla, eli auttoiko se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistunut ei tarvitse mitään masennuslääkettä kun se vaan lisää ruokahalua ja kohta on kuin valas!
Olen saanut ahdistukseen hyvän avun pienestä määrästä masennuslääkettä. Nyt mulla on Ketipinor ja se auttaa. Surullista että aloittajalle on käynyt noin mutta ei voi silti yleistää. Ei kaikki masennuslääkkeet lisää ruokahalua. Ketis voi tehdä niin monilla, mutta se ei ole masennuslääke. Itse olen mieluummin ylipainoinen kuin jatkuvasti ahdistunut. Enkä nimittelisi ketään valaiksi.
Ketipinor on yksi lääkkeistä, joka tunnetusti voi lihottaa. Ei toki joka potilasta.
Itsekin olen saanut tästä lääkkeestä avun. Se rauhotti ja poisti ahdistusta.
Mä vedän hassista aina ku ahistaa.
-Kämy
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei vaikuta kolmessa viikossa.
Vaikuttaahan.
Ketipinor on lääke, jota voi ottaa ahdistukseen pienen pillerin ja se vaikuttaa liki heti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin tuota unettomuuteen. Tutkin nettiä, ja ihmettelin vähän, että mitä lääkäri ajatteli antaessaan noin rankkaa lääkettä, mutta uskoin häntä.
Söin sitä viikon ajan, ja muutuin aivan toiseksi ihmiseksi. Voi kai sanoa, että kadotin itseni. Lopetin sen syömisen, ja päätin että olen mieluummin uneton minä, kuin unelias joku ihan muu.
Ketipinor ei ole mikään "rankka lääke".
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi sitä unettomuuteen varoittamatta mitään, ja kolmen viikon jälkeen aloin ihmetellä vaikutusta (tunsin itseni kuolleeksi), googlasin tarkemmin ja sen käyttö loppui siihen.
Miten tuollainen saa olla markkinoilla?
Hui! Eli sait tietää että lääke on myös psykooseihin, iiiiik. Ja mitä lääkärin olisi pitänyt varoittaa? Et itse lukenut käyttöohjeita ja mahdollisia haittavaikutuksia? Miksi et?
Ei lääkkeessä ole mitään vikaa. Olen syönyt sitä vuosikymmenen vaihtelevalla annostuksella.
Kaikilla lääkkeillä on haittavaikutuksensa. Jopa särkylääkkeiden haittavaikutuksena voi olla päänsärky.
Mulla oli vilkas unimaailma, kun söin ketipinoria yötä vasten aina. Näin paljon unia tai siis muistin aina aamulla, että olin nähnyt unia.
Lääke ei tappanut lastasi. Hän itse (kertomasi mukaan) teki sen.
Eri lääkkeet sopivat eri ihmisille eri tavoin.
Minä olen saanut pian 20 vuotta avun lääkkeestä, jonka monet väittävän olevan "itsemurhalle altistava". Yhtä lääkettä tai lääkäriä ei voi tällaisesta syyttää.
Oliko lapsesi päihteidenkäyttäjä?
Tuota, ketipinoria ei myönnettäisi tuohon
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on pelastanut elämäni, joten todellakin suututtaa tällaiset aloitukset! Jokaiseen lääkkeeseen liittyy omat riskinsä, joihin alaikäisen vanhempien tulee ehdottomasti tutustua ennen lääkityksen aloittamista. On helppo syyllistää muita ja siirtää vastuu muille.
Kuinka moni lääkettä vastustavista perustaa tietonsa omaan lääketieteelliseen tai farmakologiseen koulutukseensa ja kuinka moni on lukenut netistä valikoimansa sivut? Oma psykiatrini sanoi, että Ketopinor ei ole sen vaarallisempi kuin muukaan lääke, eikä lääkärin ammattietiikka antaisi mahdollisuutta toimia vastoin potilaan parasta. Suomessa, kunnon holhousyhteiskunnassamme ei edes saisi myydä lääkettä, jolla on enemmän haittoja kuin hyötyjä!
Suosittelen terapiaa avuksi suruun. Kostaminen ja syyllisten etsiminen saa vain negatiivisia tunteita aikaan, eikä se paranna ketään pitemmässä juoksussa.
Kerrohan oma ikäsi ja mihin ketipinor auttoi ja miten se ilmeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on pelastanut elämäni, joten todellakin suututtaa tällaiset aloitukset! Jokaiseen lääkkeeseen liittyy omat riskinsä, joihin alaikäisen vanhempien tulee ehdottomasti tutustua ennen lääkityksen aloittamista. On helppo syyllistää muita ja siirtää vastuu muille.
Kuinka moni lääkettä vastustavista perustaa tietonsa omaan lääketieteelliseen tai farmakologiseen koulutukseensa ja kuinka moni on lukenut netistä valikoimansa sivut? Oma psykiatrini sanoi, että Ketopinor ei ole sen vaarallisempi kuin muukaan lääke, eikä lääkärin ammattietiikka antaisi mahdollisuutta toimia vastoin potilaan parasta. Suomessa, kunnon holhousyhteiskunnassamme ei edes saisi myydä lääkettä, jolla on enemmän haittoja kuin hyötyjä!
Suosittelen terapiaa avuksi suruun. Kostaminen ja syyllisten etsiminen saa vain negatiivisia tunteita aikaan, eikä se paranna ketään pitemmässä juoksussa.
Kerrohan oma ikäsi ja mihin ketipinor auttoi ja miten se ilmeni.
Trolli
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei tappanut lastasi. Hän itse (kertomasi mukaan) teki sen.
Eri lääkkeet sopivat eri ihmisille eri tavoin.
Minä olen saanut pian 20 vuotta avun lääkkeestä, jonka monet väittävän olevan "itsemurhalle altistava". Yhtä lääkettä tai lääkäriä ei voi tällaisesta syyttää.
Oliko lapsesi päihteidenkäyttäjä?
Aloitus on vuodelta 2014, joten ap ei välttämättä ole vastaamassa täällä 12 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Raportoithan tuon eteenpäin viranomaisille, on tärkeää että nuo sivuoireet saadaan tilastoitua.
Nuorille määrättävien psyykelääkkeiden kanssa pitäisi olla tosi varovainen, koska aivokemia toimii hyvin erilailla kuin aikuisilla.
Lääkkeiden haittavaikutuksista kannattaa ilmoittaa lääketietokeskukseen. Netistä löytyy lääkkeiden haittavaikutusten ilmoittaminen.
Mieli ja tunteet eivät edes ole aivoissa, toki aivojen toimintaa tarvitaan elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan en tuomitsisi lääkkeiden käyttöä, itselleni Venlafax oli Se Apu, joka auttoi heti ja on saanut pidettyä masennuksen poissa tekemättä elämästä kuitenkaan tasapaksua haahuilua. Tässä tapauksessa tärkeintä olisi kuitenkin ollut tarkka seuranta varsinkin heti alkuvaiheessa ja mahdollisten sivuvaikutusten läpikäyminen lääkärin kanssa. Olen pahoillani ap:n ja perheen puolesta..
Venlaflaxinista tiedän muutaman aikuisen ketkä käyttävät, ja on mielestään ollut hyvä.
No jaa, vauhtia tullut lisää, tavarat unohtuvat muisti heikentynyt, äkkipikaisia reaktioita.
Omalla kohdallani tuo lääke nosti sydämen sykkeen korkealle. Humahdin ikäänkuin uneen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi depressioon ja paniikkih.määrättiin neurolepti? Eikö depressiolääkitys auttanut?
Määrätään usein lapselle ja nuorille nukahtamista helpottamaan ja ahdistukseen.
Osanottoni :/
Toivottavasti aloitusta ei poisteta sähköpostiosoitteen takia, joskus oma aloitus poistettiin yhteystiedon takia
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vilkas unimaailma, kun söin ketipinoria yötä vasten aina. Näin paljon unia tai siis muistin aina aamulla, että olin nähnyt unia.
Unien näkemisen puute, painajaiset, toistuvat unet, unien muistamattomuus jne. on yhteydessä mielenterveyden häiriöihin ja heikentyneeseen hyvinvointiin. Ihminen käsittelee alitajuisesti asioita silloin. Muutokset unissa ja unen laadussa on syytä pistää merkille.
Ap:n lapsi oli masentunut.
Hänelle ei annettu masennuslääkettä vaan neuroleptiä.
Oletko sä oikeassa ketjussa?