lasten suusta!
niinhän se on että kun lapsi opettelee puhumaan. muuttuvat sanat monesti jonkin verran. oliskin kiva kuulla minkälaisia väännöksiä teidän lapset on saaneet aikaan eri sanoista, vai ovatko keksineet niille jopa hauskoja synonyymejä!
yksi hyvä, minkä netistä löysin, oli pikkupojan versio röyhtäisystä: rintapieru
:D
Kommentit (31)
neiti nyt 6v sanoi noin 2vuotiaana,mehukattimehua " Tekomehuvesi"
Prinsessa oli " pintalokka"
Ja kerran kun oltiin mieheni kanssa lähdössä kaksin syömään ja lapset jäi kotiin,ihmetteli samainen neiti miksi äiti niin paljon meikkaa ja laittaa tukkaa.
Sanoin:Äiti ja isi menee hetkeksi kaksin ulos kun ollaan niin paljon sairastettu ja oltu vain sisällä että äidistä tuntuu että kohta kaatuu seinät päälle.
Pieni neiti katsoi tovin ja juoksi kovaa isille huutaen:äkkiä,äidillä tippuu taulut niskaan!!!!=)
ja ihmeteltiin pitkään miksi kaveri huutaa aamiaispöydässä " ossiii, ossiii!!" kunnes selvisi, ettei kyse olekaan mistään mielikuvituskaverista vaan JUUSTOSTA! ;) Eikä meillä siis puhuta edes ruotsia!
Robotti on oppodi :)
puhelin on mummu (ilmeisesti mummu usein meille soittelee ;))
Ja onhan noita, mutta eihän niitä tähän hätään muista...
IDA_SOFIA:
-ÄITI MÄ OON OLLUT 2KERTAA NAIMISISSA(HÄISSÄ)5V
-KUUMA PAUNA(KUUMA PERUNA)3V
-HEINO HUUTAMUS(PIKKU-VELI,VELJEN LEMPINIMI HEINO)3V
-PASAANI HUUTAMUT(FASAANI)3V
" kannattaa mennä naimaan kun siitä saa paljon lahjoja" (eli hänen mielestään häät on vaan lahjan saamisia varten)
Oma 2v7kk sanoi 2v iässä (ja sitä ennen) pippeliä vippaseksi :) ennekuin oppi oikeen muodon.
Tyttäreni huuteli kovaan ääneen ulkona innoissaan Auta, Auta! n.1v
Ihmiset joskus katsoivat ihmeissään tytärtäni, joka vain ilmaisi nähneensä auton.
Kerran tyttäreni huuteli taas kovalla äänellä. Olimme täydellä bussi pysäkillä...
Tällä kertaa ihmiset katsoivat minua ja aika paheksuvasti!
Tyttö huusi uudestaan ja uudestaan että " Kaikilla paaljoon kaakkkaaa!" oli n.1,5v silloin ja tarkoitti että kaikilla paljon kaakaota.
Olimme silloin menossa mummolaan ja tyttäreni oli tarkistanut minulta hetkeä aikaisemmin että onko mummolassa varmasti kaakaota.
Olin vastannut että mummolla on paaaljon kaakaota, se riittää kyllä varmasti kaikille!
Kuopus 11kk ei vielä paljoa puhu.
Sanoo vain äiti, tätä, ee (=ei) ja äh (kun häneltä kieltää jotain)
seisoi kerran iltasella keittiössä ja huusi kovaan ääneen " äkkiä äkkiä" . Aikamme siinä ihmeteltiin mistä on kyse kunnes alkoi leikata: systeri seisoi pakastimen vieressä ja osoitteli sinne. Vasta oltiin syöty jätskiä jota pikkuinen kovasti yritti sanoa. No meni oma aikansa kunnes systeri toisti samaisen tempauksen ja huusikin " jätkiä jätkiä" :-)
sama systeri mm. järkytti äitini kertomalla kauppareissun saldon: " isi osti 5 kiloo kalkkia" . No kysehän oli nimenomaan kalkista vaikka olisi muuta voinut kuvitella kun ärrä vielä tytöltä silloin puuttui.
Itse olen joskus terävänä väittänyt (kun isäni selitti kerran kesällä jollekulle meidän auton etupenkillä istuneelle että menen syksyllä kouluun) että " eei mun tartte mennä kouluun, minähän tiedän leikkuupuimurit ja kaikki" . Aika hyvin kaupunkilaistytöltä :-)
Omia sanontoja mulla on ollut mm. " siitä tapasta" eli sen takia
-minskuliina
mutta nyt joulun aikaan tuli tosi ihana, kun eräs perheenjäsen sai lahjaksi kakkukuvun, niin Jarkko nimittää sitä kakkupupuksi =)
Kun mulla oli kerran menkat ja oltiin yhtäaikaa asioilla ni tokas et äitillä hienot punaiset vaipat, minulla ei ole....
sit monesti sanoo naapurin setää tädiksi.
Sit tänään viimeks tokas mummalle kaupas sidehyllyn kohdalla et mumma ostaa vaippoja....
Ja kerran sanoi erään kauppakeskuksen edes et mennään viinakauppaan. vaikka ei ole koskaan edes siellä ollut ja vanhemmat suht raittiita=)
Nippanakki (lippalakki)
Joulupipo (tonttulakki)
" Mihinkäs se ruokailutäti meni?" (tarjoilijasta)
Suksikset (sukkikset)
Sanovat " Älä pelleile!" = " Ä-ä pee-ee-ee!"
tytön ollessa jotain 2-3 vuoden ikänen:
papukaija=papekoija
makarooni=kokomooni
Paprika=pakkilla
delfiini=hyppykala
kukko=kiekukana
syömään=ruokaamaan
P ja K kirjain sekoittuvat, joten meillä pojat ovat " koipia" , paikka on " kaippa" , pökäle on " köpäle"
Ainakin muilla perheenjäsenillä on hauskaa :D!
Täti kehotti veljeäni sanomaan " äiti" johon veljeni tokaisi " kaakki" . Oli vielä ensimmäinen sanansa... Itse olen valistanut äitiäni viemällä kondomipakkauksen hänelle ja sanomalla " olisit syönyt näitä, niin ei olisi tuota *veljeni nimi*akaan tullut!"
Kaupassa huusin että anna perselihaa! Eli persiljaa.
Meidän pojan suusta:
-Ketsuppi oli pienempänä Topi, nyt 3,5 vuotiaana Kepputti
-Tuleen ja palamiseen liittyviä sanoja; polttuu=palaa, tulittaa=sytyttää tai tuli leviää, palattaa= polttaa (mökkeilty on paljon grillin ääressä)
-hiihtimet=sukset (ihan loogista, onhan olemassa myös luistimet...)
-kattimehu= tiivisteestä tehty mehu (Mehukatti)
kiva kun näinkin moni on vastaillu..:) aivan ihania kaikki ja osassa sai kyllä nauraa paljonkin..:D
kivoja piristyksiä lomapäivään lukea tämmösiä!:)
ja eikun lisää vain!
Pitää laittaa omat jatkoksi,
itse kuulemma sanoin pienenä mustelmaa mustaselmaksi,
ja kun rakensin legoista talon, se oli ilotalo...
kysyi muutama päivä sitten kun mieheni sisko kokeili minun hääpukua et " mikä kokkeli pukua" ? tarkoitti et " kuka kokeili pukua"
Sitten kerran kun söimme ruokaa kotona ja kuopus alkoi kesken syönnin " kakalle" , niin tämä vajaa 3v. tokais että xxxxx pieree hunajaa! =)
sit hauskoja sanoja:
vitamiinitabletti= tappatiia, vaikka osaakin sanoa tabletti
heippa= heipparallaa kuusenalla
kirja= kilh-ja ei osaa sanoa r-kirjainta
lokoliini = makarooni
hanksahainen= ranskalainen
pykälä = kypärä
uimakupu= uimapuku
siivet= viikset
haisuhäntä=haisunäätä
katiili=tapiiri
pukea pois= riisua
nämä ainakin muistui näin äkkiseltään mieleen......
tämä oman tytön (1v5kk) suusta. Tyttö tunnistaa Kärppien logon hienosti (isänsä joskus opettanut että " tuossa on Kärppä" ) mutta tuo puhepuoli ei vielä kunnolla luonnista vaan kirjaimia puuttuu. Innoissaan kuitenkin osoittelee aina logoa missä milloinkin sen näkee ja kerran kaupassa ohi käveli n. viisissäkymmenissä oleva mies jolla oli takissa Kärppälogo. No eiköhän tyttö kajauta kirkkaalla äänellä kädellä vielä osoittaen että " pappa!" ...
piti jo kommentoida ääneen että kylläpä sinä aina tuon Kärppälogon tunnistat :-)
-minskuliina
pikkusiskona sanoi pienenä:
saunatakki: naunanakki
kahvi: pahvi
kivi: pivi
ohjelma: ooelma
kaakao: kaakuu