lasten suusta!
niinhän se on että kun lapsi opettelee puhumaan. muuttuvat sanat monesti jonkin verran. oliskin kiva kuulla minkälaisia väännöksiä teidän lapset on saaneet aikaan eri sanoista, vai ovatko keksineet niille jopa hauskoja synonyymejä!
yksi hyvä, minkä netistä löysin, oli pikkupojan versio röyhtäisystä: rintapieru
:D
Kommentit (31)
Tässä kootut " hassut sanat" meidän lapsilta:
temmuli= kenguru
kolojugurtti= viili
ailanto= aurinko
tepatti= teletappi
muuhalainen= muurahainen
matoliina= makarooni
unitello= herätyskello
jyylikynä= lyijykynä
valuvaali= lavuaari
herätysmusiikki= musiikki, joka ei ole unimusiikkia
hiuhaa= siivoaa
leivolla= voidella
titti= tutti
tuntuu että pojan (nyt jo 5v) hassut sanat kohta unohtuu. Mutta ainakin nämä oli: pekpua=ketsuppia, ehuejeja=mehua, kaijaa=kahvia (kiva kun huuteli julkisilla paikoilla " äitille kaijaa!" ), ja tietenkin hiihtimet, kalastin ja nappain=salaattipihdit. Eka laulu oli " äkkiäkki piikee mammale" = hämä-hämähäkki jne.
Tytön puhe on alusta asti ollut paljon selvempää, ja omia sanoja vähemmän. Jokin aika sitten (siis alle 2v) sanoi leppäkerttuja kärpässieniksi ja päinvastoin, ja kysyi monesta tuntemattomasta esineesta: " onko tämä avaruussukkula?"
Noitahan ois ainaki 100 kerrottavana..ku vaan muistais kaikki :) Noo, tässä pari:
- Äiti ruukasi yleensä aamuisin tälläytyä vessassa ennen töihin menoa..Eli siis esim. laittoi dödöä kainaloon. Kerran poika n. 3v oli sitten aamutohinoissa liuennut yksin vessan puolelle..Kohta äiti perässä, että mitä poika touhuaa...Oli sitten dödöpurkki kädessä huitonut dödöä mahaan ja rinnuksiin..." Minä täällä voitelen tissejä, niinku äitiki.."
- Kerran yhden n. 2v:n pojan (juuri ja juuri oppinut puhumaan) pukeutuminen ei mennyt ihan hänen toiveiden mukaan..
" Nonnii, paitaki meni ihan vitulalleen!"
- Puhuttiin askartelusta...Työkaverini aikoi hakea varastosta isomman kartongin (siis pahvin)...Tähän poika 3v. " Joo, minäkin haluan isomman kartanon.."
- Talvella ulkona paljon lunta...Poika 3v toi mulle lumipallon.." Eiku se pitää heittää maahan ku se on maapallo.."
- Työkaverini kutsui erästä tyttöä tylleröksi...Tämän kuuli poika 3v..
" Joo, senkin tyrrelö.."
- Eräälle tytölle n. 3v " Oottakos te minun mussukoita?.." EI me olla mitään mustikoita!"
On ne lapset vaan ihania! :)
Onhan meidänkin 2,8 vuotias sanonut paljon hauskoja juttuja, mutta niitä ei sitten kuitenkaan muista. Kaksi vuotta täyttäneenä poika söi " udukkia sulikalla" . Eli tietenkin jugurttia lusikalla. Päiväkodissa on Benjamin, jonka nimi lausutaan englantilaisittain, eli kuulostaa aika vaikealta. Meni hetki, ennen kuin tajusin poikani tarkoittavan häntä kun puhui pensamiinista. Muita omia väännöksiä ovat:
onko=lentokone
akko=traktori
glögli=glögi
mangariini=margariini
Tuttuni lapsi oli pienenä ihastunut niihin raidallisiin Murkku-mehujäihin. Äitiä oli aika lailla nolottanut, kun tyttö joka kerran kaupan pakastetiskiä ohitettaessa huusi täyttä kurkkua: " Mä haluun MULKKUU!"
Minun 2v10kk tyttö puhunut tosi hyvin ja selkeästi jo hyvin nuoresta. Keksii kyllä omia sanoja jos ei tiedä tai muista jotain.
Muutama muistuu ainakin mieleen:
pyörimäkaappi= esim. kaupoissa oleva pyörivä ulko-ovi
laulutin= soittorasia
muutoinkin neiti aiheuttaa välillä naurunpyrskähdykisä ystäväpiirissäni kun on niin pikkuaikuinen :)
kutsuu kummisetäänsä välillä moguliksi, mummuansa mummukiksi ja koska tytön lempinimi on Allu, tulee siitä välillä Allukki. Tytön tuffa on välillä tuvva-heikki-pappakki.
papukaija=lintukaija
yöpuku=yöpupu
nokkamuki=nokkamaito
mottoripyörä=polkupyörä
jugurtti=kukultti
Kärpänen=hyttynen
Näin meillä ja paljon on muitakin kivoja ja jopa hassunkurisia sanoja, mutta osa on päässyt jo unohtumaankin. Harmi =(
uimahallissa kovaan ääneen; Tuu äiti kattoon täällä on punainen mies (tummaihoinen)
Isällensä sanoi saunassa; sulla on karvahattu jalkojen välissä
Krokotiili=rokoriitti
Smurffi= Snursfi
Lentokone=kekone
Laatikko=laakotti
Pikku Kakkosta katsellessa.. (pikkunen kakkonen)
Pelle Hermanni=Pelle Hemmamma
laatikko=laakotti
kuu=pallo
paprika=paappika
nakki=makkala
tomaatti=mataatti
villapuku=villakkapuku
Saturnia:
Siis piti sanomani että tyttö sanoo Anssia " Aassi" , mutta äkkiäinen kuulee vain lyhyesti s-kirjaimen.
Tomaatti oli ennen toottia ja jätski on läkkii
Kerran lähikaupassa tyttöni silloin vajaa 2,5v kaverinsa 3v kanssa jatkoi riitaansa aiemmin pohtimastaan asiasta:
" minun isällä on kikkeli"
" minun isälläpä, sinun isälläsi ei ole kikkeliä"
-tätä sitten jatkui 3-4 repliikin ajan kovaan ääneen. Ihmekös että jäi ostokset ostamatta ja veimme lapsemme kaupasta ulos. Kaupassa saman ikäiset puistosta tutut pikkupojat tuijotti suu auki näitä pikkuneitejä(meillä kyllä käytettiin sanaa pippeli, mutta kun ystävä käytti tuota toista, niin sillä sanalla sitten kiisteltiin asiasta.)
Poikamme lyhentelee nimiä
Elina = IA
Mikael = KALI
Onneksi on jo oppinut sanomaan oikein nyt 3 vuotiaana.
Uudenvuodenaattona tehtiin pizzaa ja tyttö hössötti jatkuvasti, että " haluu koristella pissaa" eli toisin sanoen latoa täytteitä päälle.
Tyttö pyysi puolinaista namia kun halusi puolikkaan marmeladin. Kun on kerran kokonainen niin miksei puolinainenkin?