Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hysteroskopia buranan voimin?

Vierailija
30.11.2013 |

Onko joku ollut kohdun tähystyksessä pelkän buranan ja panadolin voimin? Millainen kokemus oli. Jorvissa eivät tee enää nukutuksessa.

Olen menossa polyypin poistoon.

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on sattunut, niin mikä siinä on sattunut? Laitteen laitto kohdunkaulaan, kohdun supistelu tms? Sama kuin yhdellä kommentoijalla, jännittää aivan hirveästi. Mitään suonensisäisiä lääkityksiä ei kyllä ole tulossa, koska papereissa lukee, että heti toimenpiteen jälkeen voi ajaa autoa. Puudutuksestakaan ei ole mainintaa.

Vierailija
2/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hienoa kun Suomessa vaan typistetään koko ajan kaikkea mahdollista helpotusta mitä kamaliin toimenpiteisiin voisi saada. Kohta varmaan tehdään jalka-amputaatiot ja sydänleikkauksetkin hereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin Essure vastaavassa anestesiassa. Siis Panadol ja Burana. Sattui melko lujaa hetken verran kun skooppi painoi jotain kohtaa, mutta meni pian ohi. Ainakin tuossa minun toimenpiteessäni kohdunsuu avattiin lämpimällä huuhtelunesteellä eikä se sattunut ollenkaan. Itse suosittelen kyllä Essurea lämpimästi, paljon parempi kuin perinteinen leikkaus.

Vierailija
4/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 17:39"]

Se on kyllä hienoa kun Suomessa vaan typistetään koko ajan kaikkea mahdollista helpotusta mitä kamaliin toimenpiteisiin voisi saada. Kohta varmaan tehdään jalka-amputaatiot ja sydänleikkauksetkin hereillä.

[/quote]

Joo, kun "nukutuksessa on kuitenkin aina se riski" jne...

Vierailija
5/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sattui, suosittelen puudutusta alusta lähtien. Toki hereillä voi olla.

Vierailija
6/135 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty hysteroskooppia käyttäen 3 Essure-yritystä joista kaksi Buranan ja Panadolin voimalla ja yksi suonensisäisellä Rapifenillä. Riippuu toki paljon henkilökohtaisesta kipukynnyksestä, mulle suonensisäinen oli kivun kannalta parempi, tosin lääke itsessään aiheutti hiukan huonon olon.

Vierailija
7/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa jalka-amputaatiot tehdään hereillä. 

Vierailija
8/135 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten Jorvissa kohdun tähystys tehdään mutta leikkurihoitajana voin kertoa että nukutukselle on muita vaihtoehtoja. Vaikka toimenpidettä varten ei tarvitse nukuttaa, ei se tarkoita sitä että tähystys pitäisi kestää pelkällä suun kautta otettavalla kipulääkkeellä. Panadolia voidaan toki ottaa esilääkkeenä mutta tämän lisäksi varmasti myös Jorvissa voidaan potilaalle laittaa kanyyli ja antaa sen kautta lääkkeitä, jotka rentouttavat ja jopa ns. pistävät tajun kankaalle tähystyksen ajaksi. Tällöin saatat nukkua toimenpiteen aikana etkä tunne kipua. Lisäksi luultavasti käytetään jonkun sortin puudutusta. Tällöin myös toipuminen on nopeampaa ja saat juoda ja syödä pian toimenpiteen jälkeen. Varsinainen nukutus on rankka kokemus ja siinä on aina omat riskinsä, joten potilaita ei enää nukuteta varmuuden vuoksi ellei se ole ihan välttämätöntä. 

Vierailija
9/135 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan jollain buranalla siellä ja pelotti hirveästi etukäteen. No se ei sattunut juuri lainkaan ja ainoastaan oli vittumaista odottaa että se tehdään.

Vierailija
10/135 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:30"]

Itseasiassa jalka-amputaatiot tehdään hereillä. 

[/quote]

Hyi saatana. On se hienoa touhua.

Vierailija
11/135 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:32"]

Mulle on tehty hysteroskooppia käyttäen 3 Essure-yritystä joista kaksi Buranan ja Panadolin voimalla ja yksi suonensisäisellä Rapifenillä. Riippuu toki paljon henkilökohtaisesta kipukynnyksestä, mulle suonensisäinen oli kivun kannalta parempi, tosin lääke itsessään aiheutti hiukan huonon olon.

[/quote]

Ei Essurelle!

http://abclocal.go.com/wpvi/story?section=news/special_reports&id=9339644

Vierailija
12/135 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman anestesiaa ei olisi tullut mitään !!! 5 x operoitu endon takia ja ei synnytyksiä. Enkä edes voi synnyttää kun sectiolla , kun kohtua ja kohdun runkoa kuorittu endometrioosi pesäkkeiden takia niin ohueksi. Siis jos joskus ihme tapahtuu ja tuun raskaaksi. Nyt jouduin olla kolme päivää sairaalassa kovista kivuista johtuen. Rakenteissa vikaa, eikä hysteroskopiaa voitaisi edes tehdä hereillä ollessa. Pelkät 56Mirena - aplikoinnitkin on pitänyt yleisanestesiassa / humauksessa tehdä. Yksilöllinen juttu jokaiselle.

Vierailija
13/135 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään hysteroskopiassa Päijät-Hämeen Keskussairaalassa, missä minulta poistettiin n. 2 cm:n kokoinen polyyppi. Pelkäsin toimenpidettä etukäteen, mutta ei se ollut niin kamalaa mitä pelkäsin. Olin ottanut kotona ohjeiden mukaan panadolia ja buranaa. Aluksi lääkäri vain katsoi kohtuun ohuella tähystimellä. Se ei sattunut juurikaan. Sen jälkeen vaihdettiin isompaan työkaluun, morsellaattoriin, jolla polyyppi "murskattiin" ja imettiin pois. Koska olen synnyttämätön, kohdun kaula puudutettiin ennen kun morsellaattori vietiin kohtuun. Puudutuspiikkejä taisi olla neljä, eivätkä nekään sattuneet käytännössä ollenkaan.

No, tähän loppui kivuttomuus. Polyypin poisto itsessään vei vain muutamia minuutteja, mutta kohtuni supisteli niin paljon, että lääkärin piti odotella aika paljon... supistukset olivat todella kivuliaita, pyörrytti ja hengittäminen oli supistusten aikana hankalaa. Lisäksi puudutuksesta huolimatta instrumentin liikuttelu aiheutti kipua kohdunkaulassa. Kuitenkaan se polyypin murskaus ei aiheuttanut kipua, siis sellaista lisäkipua supistusten lisäksi. Kohdussa ei kai ole kipureseptoreita limakalvolla.

Ilmeisesti toimenpide on aika kivulias useimmilla potilailla, koska kolme hoitajaa ja lääkäri varmistelivat koko ajan vointiani. Minulle myös todettiin, että otin operaation todella rennosti, koska takapuoleni pysyi kiinni penkissä. Ilmeisesti osa potilaista kiemurtelee... lisäksi toimenpiteen aluksi minun jalat sidottiin kiinni niihin jalkatukiin. Ihmettelin sitä aluksi, mutta jälkikäteen tajusin, että osa potilasta varmaan potkii. :D

Kuten sanoin, niin pelkäsin toimenpidettä aika paljon. Jos joudun joskus uudelleen, en pelkää enää. Kivuliasta se oli, en voi kieltää, mutta ei mitään sellaista mitä ei kestäisi. Kipu tuli ja meni, eikä se ollut jatkuvaa. Supistusten välissä ehti huilia. Lisäksi ilmeisesti minun kohtuni supisteli normaalia enemmän. Synnyttäneillä supistelu on vähäisempää.

Kokonaisuudessaan toimenpide kesti 50 minuuttia. Siitä ehkä noin puoli tuntia oli sellaista aikaa, jossa touhuttiin siellä kohdussa. Kivuliain osuus kesti ehkäpä noin vartin.

Aijuu, minulle laitettiin myös kierukka samalla kertaa. Olin kysynyt etukäteen, että voisiko toimenpiteen yhteydessä laittaa kierukan, ja olin saanut myönteisen vastauksen. Olin ostanut kierukan etukäteen ja toin sen mukanani toimenpiteeseen. Voin suositella, sillä siinä rytäkässä ei yhden kierukan laitto tuntunut miltään. :)

Vierailija
14/135 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa keskiaikaiselta, että potilas PITÄÄ SITOA KIINNI, jotta kivulias toimenpide onnistuu. >:[

Vierailija
15/135 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia käytäntöjä länsimaissa kauhistellaan ihan yleisesti. Meillä tehdään paljon täysin ilman mitään lääkityksiä sellaisia operaatioita, jotka muualla sivistyneessä maailmassa kuuluvat automaattisesti anestesiassa tehtäviin. Perusteluna meillä on se, että se on "turvallisempaa" kun potilas on hereillä ja puuduttamatta. Ja paskat...

Vierailija
16/135 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pelkästään rahasta ja liian kilteistä potilaista.

Vierailija
17/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö täältä lisää naisia jotka käynyt hysteroskopiassa? Miten meni? Miten kestit kivun?

18/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käskettiin ottaa etukäteen parasetamolia ja tuon lisäksi laitettiin 4 puudutuspiikkiä.

Ei jäänyt traumoja toimenpiteestä ja töihin menin suoraan poliklinikalta tunnin lepäämisen jälkeen.

19/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä että Jorvissa tehtiin mullekin tää toimenpide ja poistettiin polyyppeja ja myooma. Ei ollut mun kohdalla ainakaan kivulias toimenpide. Eniten tuntui puudutuspiikkien laittamiset.

Vierailija
20/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta kommentoin: tuttu suomalainen anestesialääkäri on töissä eräässä toisessa länsimaassa. Ihmettelee, että siellä saa puudutuksen moniin sellaisiin toimenpiteisiin, mihin Suomessa ei ole tapana antaa. Liekö kyse jostain luterilaisesta mentaliteetista. 'Kyllä tämän muutkin ovat sietäneet.' Tai jotenkin, että pitäisi olla kykenevä 'pieneen' kärsimykseen. Että 'aina ei voi olla kivaa ja hauskaa'. Kun käytännössä tulee yhteiskunnalle halvemmaksikin. Ja voidaan usein naamioida luomun turvallisuuteen. Tänä anestesialääkäri itsekin sanoo, että hänen työnsä on myrkyttää ihmisiä.

Itselleni on tehty eräs toimenpide kaksi kertaa ja toipuminen toisella kertaa oli huomattavasti nopeampaa, koska sain kunnon kipulääkityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan