Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supisteluista kyselisin

01.01.2006 |

Miltä tuntuu kivuliaat supistukset joita ei saisi olla vielä tässä vaiheessa? On vähä vaikea erottaa onko se kivulias vai muuten vain epämiellyttävän tuntuinen. Lenkkeily on jäänyt kokonaan, kun aina alkaa tuntua mahassa tosi inhottavalta ja ei pysty kävellä, vaan on pakko melkein pysähtyä. Onkohan tämmöset supistelua vai jotain muuta. Ja lisäksi vielä sellanen kysymys, että mikä aiheuttaa kohdunkaulan lyhenemisen? Ajattelin kyllä soitella huomenna neuvolaan mutta kysyn huvikseen täältäkin. Siis esikoista oottelen, joten en oo vielä oikein perillä näistä jutuista ;)

lyyli rv 27+1

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla supisteli tosi paljon jo 20rv:n jälkeen, lähinnä olivat kai harjoitussuppareita (siis sellainen kiristävä tunne). Jossain vaiheessa kun sinnittelin fyysisessä työssä, vatsa alkoi tuntua jatkuvasti kireältä, ikäänkuin kuin harjoitussuppari olisi jäänyt päälle. Tuollon ei vielä olleet vaikuttaneet kohdunkaulan tilanteeseen. Vähitellen (olisiko ollut 28-30rv) supistukset alkoivat tuntua kivuliailta, kiristävän tunteen lisäksi tuli polttavaa ja vihlovaa kipua. Tuolloin lääkäri määräsi lepoon. Eivät siis ehtineet ennenaikaisesti vaikuttaa kohdunkaulan tilanteeseen, mutta olisivat saattaneet ilman lepoa. Eli kyllä siinä kivussa oli selkeä ero tuohon kiristävään tunteeseen, jota tosiaan ainakin minulla oli aika varhaisesta vaiheesta asti!

Toivottavasti oli jotain apua, onnellista loppuodotusta:)

t:Äiti ja poika 8,5kk

Vierailija
2/9 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu epämiellyttäviltä, oikeisiin suppareihin liittyy ihan selvä kipu, kuin kuukautisissa.

Itsekin mietin raskauden edetessä että mistä sen tietää milloin ne supparit on kipeitä. En enää edes oikein muistanut miltä kuukautiskivut tuntuvat. Kipeät supistukset erottaakin oikeastaan vasta sitten kun ensimmäinen sellainen tulee. Minulla tämä tapahtui rv 36. Harjoitussupparit alkoivat joskus rv 17 muistaakseni, eivätkä vaikuttaneet kohdunkaulan tilanteeseen. Jos epäilyttää, tilanne on hyvä tarkistaa tai ainakin jutella siitä neuvolan th:n kanssa. Jokaisen keho on kuitenkin erilainen.

Frida rv 38+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minullakin ollut paljon ihan noita samoja oireita, eli voimakas kiristys alavatsassa ja tosi kehno olo. Etenkin niitä tulee kun kävelee kaupungilla ja joskus tosiaan ei pysty enää kävelemään. Mut vaikka parhaimmillaan monta tuntia päivässä on supistellut, niin kohdunkaulaan ne eivät ole vaikuttaneet. Ei siis hätää.

Kannattaa kuitenkin levätä! Itse olen huomannut että kun vihdoinkin olen malttanut makailla päivälläkin ja laiskotella, niin supistelut ja kaikki muutkin oireet ovat helpottaneet ihan selvästi. Eli kannattaa uskoa niitä hoitajatätejä kun käskevät ottaa rauhallisesti. :-)

Voimia odotukseen!

Vierailija
4/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ne ovat pehmentäneet kohdunsuuta niin, että lääkäri määräsi sairaslomalle.

Ensimmäisessä odotuksessa ei ollut minkäänlaisia supistuksia ja tässä toisessa kivuttomat alkoivat vkon 20 jälkeen. Kuvittelin kivuttomien supistusten kuuluvan asiaan, kun niitä niin monella tuntuu olevan enkä sen kummemmin niitä ihmetellyt. Sitten viikon 24+ lääkärintarkastuksessa tosiaankin todettiin jo kohdunsuun pehmenneen, mikä ei vielä tässä vaiheessa olisi kovin suotavaa.

Eli kannattaa noita kivuttomiakin supistuksia aina yrittää välttää, jos mahdollista (rasituksen vähentäminen jne.) ja käydä lääkärille näyttäytymässä varmuuden vuoksi.

Vierailija
5/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikka minkälaista tuntemusta mahassa. Välillä nippaa sivusta, välillä keskeltä, välillä edestä. Välillä koko mahasta. En tiedä mitkä näistä on harjoitussuppareita, mitkä liitoskipuja, mitkä mitäkin.

Entä jos en tunnista semmoisia suppareita joiden vuoksi pitäisi mennä lääkäriin? Tunteeko sen mahan päältä jos kohtu on ihan kovana? Tuntuu, että kaikki muut kertovan suppareita tulevan milloin mistäkin ja minä en edes tiedä miltä niiden pitäisi tuntua. Taas tämmöistä esikoisen odottajan mietiskelyä...

Tytteli-83 rv 17+0

Vierailija
6/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntee kyllä mahan päältä kädellä koettamalla. Se tuntuu siltä kuin vatsalihakset jännittyisivät itsekseen. Myös tuntemus vatsalla on samanlainen, kuin lihasjännitys jota ei voi hallita. Kivuliaassa supistuksessa kipu kestää joitakin kymmeniä sekunteja, alkaa lievänä, voimistuu mojovaksi ja sitten taas lievenee. Ja tuntuu usein myös alaselässä. Myöhemmin raskaudessa myös hengitys tuntuu työläältä supistuksen aikana kun kohtu painaa keuhkoja.

Raskauteen kuuluu kaikenlaisia kipuja ja kolotuksia, kaikki ei onneksi ole supistuksia. Jos vatsa on pehmeä kivun aikana, kyse on jostain muusta kivusta, esim. liitoskivusta tai kohdunkannattimien venymisestä. Lyhytkestoiset ja repäisevät kivut ja nippaukset ovat yleensä " hyvänlaatuisia" , samoin häpyluun ja nivusseudun kipu kävellessä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :-)

Vierailija
7/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli oikein kuvaava vastaus!

Vierailija
8/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on fyysisesti raskas työ ja tarjoavat joka kerta neuvolassa sairaslomaa. Olenkin välillä äärettömän väsynyt, koska yöt nukun vähän huonosti (valvon melkein joka yö tunnin tai pari). Viimeksi oli lääkärin neuvola pari viikkoa sitten, jossa lääkäri totesi kohdun suun olevan kiinteä ja kiinni mutta kohdunkaula oli jo lyhentynyt puoli senttiä. Lääkäri ei kyllä mitenkään näyttänyt huolestuvan asiasta mutta itseä jäi mietityttämään (lääkäri tuntui jotenkin epävarmalta tällä kertaa, ei meinannut löytää ensin koko kohdun suuta, ja jotain tupisi siinä, mutta sanoi kyllä että se on kiinteä).

Ja th sanoo, että koko alamahan täytyy mennä kovaksi, mutta kun vauva on lääkärin mukaan poikittain navan korkeudella ja tuntuu, että alapuolella ei oo mitään. Siis maha menee kovaksi siitä kohti missä on vauva mutta hankala sanoa meneekö alhaalta. siis mistä voin tietää puskeeko vauva itseään mahanahkaa vasten (sitä se on harrastanu jo kauan) vai onko se supistus, koska kumpiki tuntuu samalta. Tosin niissä on se ero, että aikasemmin se tuntui vain tietyssä kohtaa, jos se puski esim jalalla ja näkyi siinä kohtaa pullistuma mutta nyt se on koko maha ja näkee tavallaan pään ja polvien tai pyllyn ääriviivat. jotenkin tullut sellanen tunne, että ei se voi olla mitään muuta kuin supistusta. Mutta onkohan se vaarallista että kohdunkaula on lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen ja puoleen jo tähän mennessä. Sairaslomalle on vaikea jäädä. jos kuuntelis pelkästään omaa oloaan, olisin jo jäänyt mutta aina ajattelen työnantajaa, enkä kehtaa jäädä. Vaikka vauvan hyvinvointi kai tässä on kaiken etusijalla.

Vierailija
9/9 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on menossa vasta rv 20+4, ja kohdunkaula on vain 2 cm. Viikolla 13 mitta oli 3 cm, mutta mittaajana oli eri lääkäri. Tämä tämänpäiväinen totesi, että kohdunkaula on kiinni, mutta " hiukan pehmeä" , kuulemma kaikki kunnossa. Soitin vielä synnytyspolillekin ja kyselin tuosta lyhenemisestä, mittaustuolos riippuu kuulemma lääkäristä, ei ole syytä huolestua. Minulla ei ole ollut paljon harjoitussupistuksiakaan, lähinnä joskus yöllä, mutta muuten jomottaa alavatsaa kyllä. Hiukan pelottaa ennenaikainen synnytys, mutta kai sitä täytyy luottaa lääkäriin ja kätilöön, ja uskoa ettei syytä huoleen ole.