Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua ostaa teinille mopoa enkä mopoautoa, olenko huono ihminen?

Vierailija
20.09.2013 |

Teini kärttää mopokorttia. Ja mieluiten tietty mopoautoa, mutta edes sitten mopoa jos ei autoa saa. Olen sitä mieltä, että ei tipu. Vaikka meillä kyllä olisi varaa mopoautoon, mutta ei.

Mopoa ei edes harkita. Mies nuorena joutunut vakavaan onnettomuuteen mopon kanssa (kolmion takaa tullut naisautoilija ajoi autolla hänen päälleen) ja kärsii lopun ikänsä onnettomuudessa saamistaan vammoista. Meille ei tule mopoja tai moottoripyöriä.

Mielestäni mopoauton sijaan teinille riittää polkupyörä. Meiltä on yläkouluun ja lukioon 1 km matkaa, sen vaikka konttaa. Uimahalli on 500 m päässä, kirjastoon 1 km. Tennistä, yleisurheilua, jalkapalloa, jääkiekkoa, kuntosalia, jumppia, sitä tun tätä voi harrastaa 2 km säteellä. Jos haluaa ammattikouluun tai jotain erikoisempia harrastuksia, 300 m päässä on bussipysäkki, josta pääsee 15-20 minuutissa linja-autolla ison kaupungin keskustaan.

Jos haluaa hyvin hankalassa paikassa olevan harrastuksen, minä tai mies voi tuoda ja viedä.

Minusta hänen kuuluu pyöräillä tai kävellä, liikunta ja raitis ulkoilma on kasvavalle nuorelle tärkeitä.

Olen myös perustellut päätöstä sillä, että rahat säästyy sitten oikeaan autoon ja ajokorttiin.

Mutta nurkuna ja kiukuttelu on kaameaa. Auttakaa mua pitämään pääni! Millä vielä järkeilisin teinille päätöstämme?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään ostettu, tosin suurin syy säilytyspaikan puute kerrostalossa. Toinen ei ollut vaillakaan, nyt kuin nuorempi on 20 ja ajaa autoa, hän on sitä mieltä, että oppihan tuota autoa ajamaan muutenkin ja eipähän mennyt bensaan rahaa. Toisaalta, kun me asumme niin keskeisellä paikalla, että kouluun enimmillään oli 2 km ja harrastukset kaikki olleet korkeintaan sen 2 km päässä, urheilukenttä, uimahalli 1 km päässä, niin aika turhahan tuo olisi muutenkin ollut. Kaveritkin asuneet samalla säteellä kuin nuo koulut ja harrastuspaikat.

Vierailija
22/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää olla ylpeä omasta jälkikasvusta, kun uskaltavat olla  niiiiiiiiiiiiiin noloja! Olen muuten itsekin mopoautolla ajanut ja ollut kyydissä. Itsensä nolaamisen taitokin on merkki terveestä itsetunnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuorison perse leviää

Vierailija
24/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:42"]

ja nuorison perse leviää

[/quote]

Nyt on pakko sanoa, että en ole koskaa nähnyt leveä perseistä nuorisoa mopoauton ratissa, hoikkia poikia ja nättejä tyttöjä kylläkin.

En nyt sano ettei heitä ole, mutta kyllä nuorison painonnousu johtuu kyllä ihan muista syistä, kun mopoautoista.

Vierailija
25/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän se nicopetteriynnaica voi kulkee millään muulla kuin mopoautolla kun sehän muuten kastuu sateessa tai kaatuu kävellessää tai ei jaksa kävellä kun ollaan aina itekkin kuljetettu sitä joka ettei missään nimessä meidä prinssi/prinsessan tarvi väsyttää itseään.

Ja sehän voi jopa suuttua tai huutaa meille kuinka paskoja me ollaan eihän se nyt sovi 

Vierailija
26/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että aikuisten ihmisten mielestä mopoautot on noloja. Mulla ei ole mitään mielipidettä noihin. Eikä mulla mitään vihaa ole niitä kohtaan. Jos joku sellasella haluaa ajaa, niin ajakoot. Mitä sitten? En ymmärrä vihaa niitä kohtaan. Mun nuoruudessa ei ollu mopoautoja, mutta tottakai mulla mopo oli. Jos itekki saan lapsia niin saakoon jos haluaa sitten.

Vierailija
27/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että aikuisten ihmisten mielestä mopoautot on noloja. Mulla ei ole mitään mielipidettä noihin. Eikä mulla mitään vihaa ole niitä kohtaan. Jos joku sellasella haluaa ajaa, niin ajakoot. Mitä sitten? En ymmärrä vihaa niitä kohtaan. Mun nuoruudessa ei ollu mopoautoja, mutta tottakai mulla mopo oli. Jos itekki saan lapsia niin saakoon jos haluaa sitten.

Vierailija
28/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:56"]

[/quote]

En sanoisi että mopoautot ovat (pelkästään) noloja, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy ja mopoauto mahdollistaa sen typeryyden toteuttamisen eri mittakaavassa kuin "pelkällä" mopolla toimitetun typeryyden.

Mopoon ei menisi kahdeksaa humalaista teiniä, mopoautoon menee.

Vierailija
29/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mun nuoruudessa ainakin oli mutta  ei ollu niin yleisiä ja ne vanhusten ja vammaisten käytössä kuten tuolla aikaisemmin joku vastaaja jo kertoikin

Vierailija
30/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:42"]

ja nuorison perse leviää

[/quote]

Nyt on pakko sanoa, että en ole koskaa nähnyt leveä perseistä nuorisoa mopoauton ratissa, hoikkia poikia ja nättejä tyttöjä kylläkin.

En nyt sano ettei heitä ole, mutta kyllä nuorison painonnousu johtuu kyllä ihan muista syistä, kun mopoautoista.

[/quote]

Minä olen. Kerran mietin, että niinköhän nuo tuohon molemmat mahtuvat. Kaverikin sanoi, että tyttö lihoi 10 kg sen jälkeen kun sai mopon ja mietti, että mitenkähän sitä nätisti puuttuisi, että liikkuisi enemmän. 

Vierailija
31/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:06"]

[/quote]

En sanoisi että mopoautot ovat (pelkästään) noloja, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy ja mopoauto mahdollistaa sen typeryyden toteuttamisen eri mittakaavassa kuin "pelkällä" mopolla toimitetun typeryyden.

Mopoon ei menisi kahdeksaa humalaista teiniä, mopoautoon menee.

[/quote]

Joukossa tosiaan tyhmyys tiivistyy ja ne tyhmyyksiä nuoret nyt aina keksii. Ei ole mikään mopoautojen luoma ilmiö, että esim. nuoriso humalassa varasta vanhempieasa auton ja porukalla sillä sitten lähtee ajelemaan. Komeasti mopolla voi ajaa kolme päällä ilman kypärää jne.

Tästä nyt voidaan väätää kättä, mutta vanhempien vastuulla on kasvattaa myös lapset ja nuoret omalla esimerkillä vastuulliseen liikennekäyttäymiseen. Taitaa sopia tähän oivallisesti sanonta, mitä isot edellä sitä pienet perässä. 

Vierailija
32/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse sitä mitenkään perustella.

Ostakoon itse jos tarvitsee. Vai vastustatko sitäkin? 

Vierailija
33/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikkea ei voi saada mitä haluaa". 

Ja tämä olisi syytä opettaa jo hyvin pienelle lapselle.

Vierailija
34/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

moposta tulee helvetin hieno rusina jos huonost käy

Vierailija
35/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap:n teiniparkaa... Meillä luultavimmin ostettaisiin molemmat.

Minä sain ensimmäisen moponi 12-vuotiaana ja auton 16-vuotiaana. Nyt tallissa on 4 moottoripyörää ja 3 autoa. Ja ihan normaalipainoinen olen vielä nyt 37-vuotiaana naisena.

Olen todella iloinen, että minulle on annettu jo nuorena mahdollisuus oppia ajamaan erilaisilla ajoneuvoilla, koska vain ajamalla voi oppia taitavaksi kuljettajaksi. Jos en olisi aikoinaan oppinut ajamaan mopolla ja moottoripyörällä, olisin ollut aikamoisessa kusessa mm. asuessani Vietnamissa. Siellä ei tuolloin juurikaan ollut autoja ja piti kulkea 125cc mopoilla.

Karhunpalveluksen lapsellenne teette, jos ette mopoa hanki. Lapsestanne tulee aikuisena luultavimmin sellainen perus-tumpelo kuski, vähän niinkuin suurin osa av-mammoistakin tuntuu olevan täällä käytyjen liikennekeskustelujen perusteella.

Vierailija
36/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:20"]

moposta tulee helvetin hieno rusina jos huonost käy

[/quote]

Ei kai sentään. Onneksi pinkkiin Jopoon ei tule naarmuakaan jos huonost käy

Vierailija
37/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:45"]

Suurin osa aikuistenkin menopeleistä on turhia ja naurettavia (citymaasturit, avoautot, 2 paikkaiset kalliit urheiluautot ... ym.), mitä aikuiset edellä, sitä nuoret perässä. Moottorikäyttöiset menopelit kiinnostavat monesti pelkästään sen takia, että ovat moottorikäyttöisiä, se voi olla myös mielenkiintoinen harrastus, eikä pelkästään liikkumisen apuväline.  Paras on varmaan sanoa rehellisesti että mopoauto on meille liian kallis harrastus, omilla rahoilla saa sitten aikoinaan tehdä mitä lystää. Vanhoja mopoautoja saa halvalla, mutta ne sopii vain tulevalle automekaanikolle jolla oma korjaamo käytettävissä. Kyseessä on siis todellinen harrastus jossa ei kustannuksia aina lasketa. Kateuden poisto naurettavaksi leimaamalla on yleinen tapa selvitä tilanteesta, mutta parempi olla rehellinen.

[/quote]

Citymaasturi nelivetoineen ja korkeine maavaroineen on kieltämättä naurettava käyttöauto täällä ikuisen kesän Suomessa.

[/quote]

Citymaasturi on kyllä naurettava värkki kun sitä käytetään kaupungissa kauppakassina ja yritetään mahtua ahtaisiin parkkihalleihin. Korkeine painopisteineen myös erittäin vaarallinen ja lähtee helposti tottumattoman käsistä. Suuri osa pelkällä etuvedolla varustettuja ja vain muoti-ilmiön takia hankittuja elintason tunnusmerkkejä. Oikean maastoauton ymmärtää maaseudulla, mutta näitä kaupunkileluja ei.

Vierailija
38/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

>>>  Oltais jengillä pantu matalaks, jos ois eteen tullut nuoruudessa. :D

Voisitko lukea Maarit Verrosen "Karsintavaihe" kirjan?  Siinä puhutaan Sinusta.

Vierailija
39/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yhden teinin kanssa väännettiin samasta asiasta, siitä että saako mopoa vai ei. Olisi itse jopa maksanut sen mopon kesätyörahoillaan. Niin kauan kun tässä talossa asuu ja on alaikäinen, ei todellakaan aja mopolla. Mun siskon poika kuoli mopoillessaan, ja mä en ala olemaan kotona paniikissa joka kerta kun tiedän teinin lähtevän mopollansa.

Vierailija
40/100 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 12:24"]

Enkä minä näe autoa vaarallisena, kun lapsilla on sitä järkeä siellä päässä.

[/quote]

No, nimenomaan lapsilla ei ole järkeä päässä! Siinä meillä on oikea mallivanhempi - ja tämä oli sitten sarkasmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi