Voiko 16v lähihoitajaopiskelija kieltäytyä hoitamasta jotain tiettyä
vanhusta, ollessaan harjoittelujaksolla vanhainkodissa? Muuten siis ihan ookoo paikka, mut siellä on parikin pappaa, jotka yrittää hiplata rintoja jne..
Heti aamusta, kun vien puurotarjotinta, niin kattovat sillee tuhmasti.. Ja haluavat tietenkin, että harjoittelijatyttö tekee alapesut.
Koen sen asian kiusallisena! Hoidan vanhuksia mielelläni, mutta en ole mikään seksilelu.. tytt16
Kommentit (63)
Vanhusten hoito on juuri tuota, olen ollut 10v vanhainkodissa ja kokoajan on ollut ainakin yksi tuollainen papparainen, dementikkoja kaikki. Tiukka ei, joka sekään ei useimmiten auta, pitkät kädet ja huumoria mukaan, voin kertoa että kun edes naista muistuttaa saa saman kohtelun.
Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:06"]
Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?
[/quote]
näitä on ja tullee olemaan on vaan totuttava olemaan läsnä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:33"]
vanhusta, ollessaan harjoittelujaksolla vanhainkodissa? Muuten siis ihan ookoo paikka, mut siellä on parikin pappaa, jotka yrittää hiplata rintoja jne..
Heti aamusta, kun vien puurotarjotinta, niin kattovat sillee tuhmasti.. Ja haluavat tietenkin, että harjoittelijatyttö tekee alapesut.
Koen sen asian kiusallisena! Hoidan vanhuksia mielelläni, mutta en ole mikään seksilelu.. tytt16
[/quote]
tämä "ongelma" on kyllä tiedossa jo alalle hakiessa.
"Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?"
Siirrytään sivulle, käytetään kuntouttavaa työotetta eli asiakas tekee itse sen sijaan kuin tekisimme hänen puolestaan. Ajatellaan muita asioita ja katsotaan, että asiakas ei tipu tuolilta tai ole muuta yllättävää vaaramomenttia. Alastomuuteen tottuu.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:03"]
[/quote]
tämä "ongelma" on kyllä tiedossa jo alalle hakiessa.
[/quote]
Silti se ei kuulu kenenkään alalla olevan työhön, alistua kosketteluun. Samoin kuin ei kuulu alistua nimittelyyn tai väkivaltaankaan, vaikka nekin ongelmat ovat hoitoalalla tiedossa. 16-vuotias on monessa asiassa vielä melkein lapsi ja tuollaiset kokemukset pitää puhua auki ja käsitellä. Siinä kehittyy ammatillisuus ja omanarvontunto. Hoitoalahan on väkivaltaisimpia aloja maassamme. Asioiden sietäminen ja opiskelijoiden kokemusten vähättely ei auta asiaa.
Jos papoilla toimii kädet ja pää sen verran, että pystyy itse pöntöllä istuessaan tekemään alapesun, älä suostu tekemään sitä. Tätä voi perustella myös ihan kuntouttavalla työotteella. ;) Eli siis lasket vettä käsisuihkulla, pappa pesee itse vehkeensä. Itse voi pestä pesulapulla takapuolen jonne harva vanhus ylettää, ja samalla voi "korjailla" papan mahdollisesti huonoa pesujälkeä takaapäin. Kosketteluun ei pidä missään nimessä alistua, vaikka tekijä olisikin muistisairas.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 07:17"]
Muutaman päivän vanha ketju jo, mutta varmaan aina ajankohtainen aihe.
Ikävä kyllä se on niin, että osalla vanhuksista dementian edetessä tulee herkästi erilaisia käytöshäiriöitä, eikä itsekontrolli enää toimi. Jonkin verran tällä tavoin hankalaa käytöstä voi olla myös vaikeavammaisten ihmisten kohdalla.
Joskus sattuu niitäkin taputtelijoita, jotka ihan täysissä järjissään kokevat nyt vaan hoitajien taputtelun "vanhan miehen huviksi" ja näille kyllä voi sanoa tiukasti, ja sitten rumasti jos ei tiukka auta.
Mutta niiden ihmisten kohdalla, joiden käytös ei ole tahallista syystä tai toisesta, pitäisi osata vähän arvokkaammin torjua nämä lähentelyt. Pitää yrittää muistaa, että dementoituminen saattaa ilmetä sellaisella tavalla, jolla henkilö ei ikimaailmassa olisi ennen toiminut, ja samalla tavalla voi itseasiassa vielä käydä monille meistä.
Tuollainen suihkussa masturbointi on varmaan asia johon en itse puuttuisi vaan olisin vaan mahdollisimman huomaamatta, jos se on itsekseen tapahtuvaa toimintaa.
Minusta harjoittelijaa ei ehkä pitäisi yksin laittaa noihin tilanteisiin ainakaan neuvomatta vinkkejä joilla muut hoitajat lähentely-yritykset torjuvat. Ja harjoittelijan kannattaa ottaa asia puheeksi jos se ahdistaa.
Voi olla ettei harjoittelija voi kieltäytyä hoitamasta, mutta toisen hoitajan tukea pitäisi voida saada tilanteeseen. Sitten kun on valmistunut, ei sitä työkokemusta oikeasti ole vielä juuri mistään ja sitten pitäisi kuitenkin pystyä nämäkin tilanteet hoitamaan yhtä itsenäisesti kuin kaikki muutkin. Siksi minusta ei ole ehkä järkevääkään kieltäytyä joitain potilaita hoitamasta. Vuoden-parin kuluttua voi samasta saada potkut työtehtävästä kieltäytymisestä.
Jonkun vaan on ne vaikeatkin tilanteet hoidettava.
[/quote]
kaikkeen tottuu ja työ työnä
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 07:32"]
Opiskelija ei saa olla yksin hoitotilanteissa. Jos jotain sattuu, vastuu on ohjaajalla.
[/quote]
juuri näin , mutta peseminen ei hoitotoimenpide.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:18"]
Tietenkin voit kieltäytyä mutta itse lähihoitajana näkisin asian negatiivisena ja arvosanaan vaikuttavana, pitää opetella sopeutumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ja pyrkiä ajattelemaan että yleensä vanhuksilla se on se sairaus joka tekee niitä kolttosia, mutta toki täytyy yrittää asettaaa rajat asiakkaalle. Meillä töissä asiakkaat joilla on taipumis käydä hoitajiin käsiksi hoidetaan yheensä kahden hoitajan turvin.
[/quote]
Seksuaaliseen häirintään ei pidä kenenkään sopeutua. Oli sairaus tai ei, kehenkään ei kosketa ilman lupaa. Lähihoitajaopiskelija ei ole tästä poikkeus. Toivottavasti sinun kohdallesi osuu opiskelija, joka osaa nostaa metelin ajattelutavastasi. Hyi helvetti.
[/quote]
peesi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:29"]
Ymmärän hyvin 16v tytön hämmingin tuollaisessa tilanteessa, koulussa jo pitäisi kertoa millaista työ oikeasti on, kaikki vanhukset eivät todella ole herttaisia vaan tosiaan niitä kähmiöitä riittää ja kuten sanottu heidätkin on hoidettava.
Joillekin auttaa se ei, heille jolla on vika on asenteessa. Sitten on dementikkoja, jotka koskaan terveenä ollessaan eivät olisi käyttäytyneet sopimattomasti, he voivat kopeloida omia tyttäriäänkin, silloin ei auta kuin pitkät kädet, hoitaminen mahdollisuuksien mukaan takaa päin, antaa käteen vaikkapa paita, jota dementikon on pideltävä, pidettävä omaa toista kättä edessä ja toisella tehtävä hoitotoimenpiteitä, huumori jne, jokaisen hoitajan on luotava se raja jonka yli ei mennä.
Periaatteessa olen päättänyt että minuun ei kosketa ja jos kyseessä on härski äijä ilmoitan asian napakasti, ystävällisesti, toista nolaamatta. Yhden poikkeuksen olen tehnyt, 98v pappa taputtaa pyllylle kun laitan kenkiä hänen jalkaansa, taputtakoon kun pappa itsekin ilmoittaa ettei etupuolelle koske, eikä hänen juttunsa muutenkaan ole härskejä. Jos sodan käynyt mies on noin vanhaksi elänyt niin ei minun pyllyni siitä kulu jos hän sitä taputtaa. Mutta tosiaan jokainen asettaa omat rajansa.
[/quote]
kaikki lähtee hoitsuista itsestään on niin erilaisia näkemyksiä , tässä sen näkee jotkut herttaiset ja mukavat asiakkaat saavat siis taputella hoitajia pyllylle mut EI KAIKKIA hoitajia ,mistä asiakas voi tietää ennen kun kokeilee mihin kukin hoitaja lähtee mukaan ,kun ei kerta ole yhteistä linjaa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:03"]
Ymmärän hyvin 16v tytön hämmingin tuollaisessa tilanteessa, koulussa jo pitäisi kertoa millaista työ oikeasti on, kaikki vanhukset eivät todella ole herttaisia vaan tosiaan niitä kähmiöitä riittää ja kuten sanottu heidätkin on hoidettava.
Joillekin auttaa se ei, heille jolla on vika on asenteessa. Sitten on dementikkoja, jotka koskaan terveenä ollessaan eivät olisi käyttäytyneet sopimattomasti, he voivat kopeloida omia tyttäriäänkin, silloin ei auta kuin pitkät kädet, hoitaminen mahdollisuuksien mukaan takaa päin, antaa käteen vaikkapa paita, jota dementikon on pideltävä, pidettävä omaa toista kättä edessä ja toisella tehtävä hoitotoimenpiteitä, huumori jne, jokaisen hoitajan on luotava se raja jonka yli ei mennä.
Periaatteessa olen päättänyt että minuun ei kosketa ja jos kyseessä on härski äijä ilmoitan asian napakasti, ystävällisesti, toista nolaamatta. Yhden poikkeuksen olen tehnyt, 98v pappa taputtaa pyllylle kun laitan kenkiä hänen jalkaansa, taputtakoon kun pappa itsekin ilmoittaa ettei etupuolelle koske, eikä hänen juttunsa muutenkaan ole härskejä. Jos sodan käynyt mies on noin vanhaksi elänyt niin ei minun pyllyni siitä kulu jos hän sitä taputtaa. Mutta tosiaan jokainen asettaa omat rajansa.
[/quote]
kaikki lähtee hoitsuista itsestään on niin erilaisia näkemyksiä , tässä sen näkee jotkut herttaiset ja mukavat asiakkaat saavat siis taputella hoitajia pyllylle mut EI KAIKKIA hoitajia ,mistä asiakas voi tietää ennen kun kokeilee mihin kukin hoitaja lähtee mukaan ,kun ei kerta ole yhteistä linjaa.
[/quote]
juuri tämän takia ei voi asiakasta moittia
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:03"]
[/quote]
[/quote]
aivan tässä tulos kun kaikki ei noudata yhteisiä "pelisääntöjä"
Siis miksi ihmeessä ikä ja sairaus antaisi luvan koskea ja käpälöidä? Ei kenenkään tarvitse siihen vaan tottua tai olettaa että se nyt on ok kun sehän kuuluu tähän työhön ja että siitä ois aikoinaan varotettu...jokaisella on itsemääräämis oikeus jota työ ei voi muuttaa...tuollaisista asioista pitää puhua ja käpälöivä vanhus hoidettava kahdella hoitajalla...yksin asiaa ei pidä joutua murehtimaan eikä kukaan saa koskea hoitajaa....ihme tuollanen käytös että se nyt vaan kuuluu työhön...rintojen puristelu ja pepulle lätkäisyt, ei kuuluu.. ei sellasta hyväksytä.
Eikö noilta vanhoilta papoilta mene ikinä seksihalut?? Yököttävää. Eikö niille voi antaa jotain lääkettä, ettei tarvi enää runkata. Hyi helvetti.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:09"]
[/quote]
Tämä on ilmiselvästi jonkun pervon fantasia. Eero 50v.
[/quote]
Aivan. Ap nauraa kippurassa, kun sai kaikki tähän leikkiin mukaan. Ootte te kanssa...
Ei nyt varmaan ideana ole, että harjoittelija pähkäilee tällaisia kysymyksiä yksinään tai av:lla. Voi myös olla, että asiaan on monia näkökulmia, ehkä löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin suostuminen ja kieltäytyminen.
Puhu ohjaajasi tai jonkun muun vakihenkilökuntaan kuuluvan kanssa.
ottakaa huomioon että jotku hoitaa nuoria aikuisia miehiäkin keh.vam.
Mä sanoisin että harjoittelujaksolla ollesssasi voit neuvotella jos toiset voisivat hoitaa ne hankalat tapaukset. Myöhemmin työssä sitten kyllä joutuu varmasti semmosiakin hoitamaan - ja vanhemmiten siihen varmasti oppii suhtautumaan mutkattomammin ja huumorillakin.
Hiplailuun ei pidä alistua. Jos potilas ei pidä käpäliään irti sinusta, voit jättää hoitotoimen tekemättä ja pyytää toisen hoitajan apuun. Sinun tulee ilmoittaa asiasta heti ohjaajallesi ja/tai osastonhoitajalle. Toki potilaat tulee hoitaa, mutta niin, ettei hoitajiakaan alenneta tuollaisella käytöksellä. Muistisairauksiin voi liittyä estotonta ja ruokotonta käyttäytymistä. Se on hyvä ymmärtää, jotta voi suhtautua oikealla tavalla, mutta sitä ei pidä sallia.
sh