Voiko 16v lähihoitajaopiskelija kieltäytyä hoitamasta jotain tiettyä
vanhusta, ollessaan harjoittelujaksolla vanhainkodissa? Muuten siis ihan ookoo paikka, mut siellä on parikin pappaa, jotka yrittää hiplata rintoja jne..
Heti aamusta, kun vien puurotarjotinta, niin kattovat sillee tuhmasti.. Ja haluavat tietenkin, että harjoittelijatyttö tekee alapesut.
Koen sen asian kiusallisena! Hoidan vanhuksia mielelläni, mutta en ole mikään seksilelu.. tytt16
Kommentit (63)
*puistatus*
Olen itse vanhustenhoitaja ja kyllä vituttaa ja ahistaa kaikenlaiset kähmijät, vaikka ihan aikuinen olenkin. Sairauksien nimissä kun tuntuu olevan oikeus hakkua, käyttäytyä aggressiivisesti ja käpälöidä. Tähän kohtaan mä voin kertoa (toiseen ketjuun viitaten) että pelastaisin tulipalosta mieluummin koirani kuin yhtäkään hoidettavaani. Joo, joo: opiskelen jo toista alaa.
Ei tarvia olla muistisairaskaan mies kun ehdottelee ja hiplailee. Perversejä kyllä on muutenkin. Olen töissä kotihoidossa ja monta tämmöistä pappaa joilla ei todellakaan muistissa mitään vikaa mutta pitävät joitain hoitajia yleisenä seksileluna. Tuntuu olevan vaikea ymmärtää ettei kuulu palveluihin.
Oli minkä tahansa ikäinen hoitaja kyseessä niin ilmoitusta ohjaajalle ja keskustelua työkavereiden kanssa mitä tehdä. Kenenkään ei tarvitse kestää häirintää.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:06"]
Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys, johon en itsekään osa vastata. Tietäisikö joku muu, miten tilanteessa tulisi toimia?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:06"]
Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?
[/quote]
Mielenkiintoinen kysymys, johon en itsekään osa vastata. Tietäisikö joku muu, miten tilanteessa tulisi toimia?
[/quote]
olen itse joutunut odottamaan samassa huoneessa, kun nuori, halvaantunut mies tyydytti itsensä.
Seisoin toisella puolella huonetta ja ajattelin yleensä ihan muita asioita ja odottelin, että sängystä kuuluu se kolina, että tule ottamaan tyyny pois (käytti siis tarkoitukseen järjestettyä tyynyä) ja pyyhi ja käännä selälleen.
Ei se kyllä sen kummemmin hetkauttanut. Helpommalla kai siinä pääsi, kun sai seisoskella rauhassa omia ajatuksia ajatellen, kuin työkaverit, jotka hiki päässä nostelivat samaan aikaa porukkaa pyörtuoleista päivälevolle.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:57"]Nytkö se onkin 16v tytön vika, kun on valinnut väärän alan? Te ootte törkeitä!!
Itse olen sitä mieltä, että vääränlaisia kosketteluja ei pidä hyväksyä, mutta pakko ne vanhukset jonkun on hoitaa, kun eivät enää kotona pärjää..
[/quote]
oli hieman ristiriitainen kommentti. ei saa suostua mutta jonkun se on tehtävä. kenen siis on mielestäsi hoidettava näitä asiakkaita?
[/quote]
miten työt jaetaan ?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:33"]
vanhusta, ollessaan harjoittelujaksolla vanhainkodissa? Muuten siis ihan ookoo paikka, mut siellä on parikin pappaa, jotka yrittää hiplata rintoja jne..
Heti aamusta, kun vien puurotarjotinta, niin kattovat sillee tuhmasti.. Ja haluavat tietenkin, että harjoittelijatyttö tekee alapesut.
Koen sen asian kiusallisena! Hoidan vanhuksia mielelläni, mutta en ole mikään seksilelu.. tytt16
[/quote]
ei työstä ole lupaa kieltäytyä
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:33"]
[/quote]
Tämä on ilmiselvästi jonkun pervon fantasia. Eero 50v.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 00:04"]
Lähihoitaja koulutus on toisen asteen koulutus, joka alkaa kun peruskoulu loppuu. Eli 15-16 vuotiaana. Itse loppu vuodesta syntynyt ja taisin olla 14 kun ammattikoulu alkoi
[/quote]
Höpö höpö. Kasilla ollaan 14-15v. Ysillä 15-16v.
Ymmärän hyvin 16v tytön hämmingin tuollaisessa tilanteessa, koulussa jo pitäisi kertoa millaista työ oikeasti on, kaikki vanhukset eivät todella ole herttaisia vaan tosiaan niitä kähmiöitä riittää ja kuten sanottu heidätkin on hoidettava.
Joillekin auttaa se ei, heille jolla on vika on asenteessa. Sitten on dementikkoja, jotka koskaan terveenä ollessaan eivät olisi käyttäytyneet sopimattomasti, he voivat kopeloida omia tyttäriäänkin, silloin ei auta kuin pitkät kädet, hoitaminen mahdollisuuksien mukaan takaa päin, antaa käteen vaikkapa paita, jota dementikon on pideltävä, pidettävä omaa toista kättä edessä ja toisella tehtävä hoitotoimenpiteitä, huumori jne, jokaisen hoitajan on luotava se raja jonka yli ei mennä.
Periaatteessa olen päättänyt että minuun ei kosketa ja jos kyseessä on härski äijä ilmoitan asian napakasti, ystävällisesti, toista nolaamatta. Yhden poikkeuksen olen tehnyt, 98v pappa taputtaa pyllylle kun laitan kenkiä hänen jalkaansa, taputtakoon kun pappa itsekin ilmoittaa ettei etupuolelle koske, eikä hänen juttunsa muutenkaan ole härskejä. Jos sodan käynyt mies on noin vanhaksi elänyt niin ei minun pyllyni siitä kulu jos hän sitä taputtaa. Mutta tosiaan jokainen asettaa omat rajansa.
näihin törmää jatkuvasti kun nuoria tulee ,vanhat on tottuneita "kaikkeen"
Muutaman päivän vanha ketju jo, mutta varmaan aina ajankohtainen aihe.
Ikävä kyllä se on niin, että osalla vanhuksista dementian edetessä tulee herkästi erilaisia käytöshäiriöitä, eikä itsekontrolli enää toimi. Jonkin verran tällä tavoin hankalaa käytöstä voi olla myös vaikeavammaisten ihmisten kohdalla.
Joskus sattuu niitäkin taputtelijoita, jotka ihan täysissä järjissään kokevat nyt vaan hoitajien taputtelun "vanhan miehen huviksi" ja näille kyllä voi sanoa tiukasti, ja sitten rumasti jos ei tiukka auta.
Mutta niiden ihmisten kohdalla, joiden käytös ei ole tahallista syystä tai toisesta, pitäisi osata vähän arvokkaammin torjua nämä lähentelyt. Pitää yrittää muistaa, että dementoituminen saattaa ilmetä sellaisella tavalla, jolla henkilö ei ikimaailmassa olisi ennen toiminut, ja samalla tavalla voi itseasiassa vielä käydä monille meistä.
Tuollainen suihkussa masturbointi on varmaan asia johon en itse puuttuisi vaan olisin vaan mahdollisimman huomaamatta, jos se on itsekseen tapahtuvaa toimintaa.
Minusta harjoittelijaa ei ehkä pitäisi yksin laittaa noihin tilanteisiin ainakaan neuvomatta vinkkejä joilla muut hoitajat lähentely-yritykset torjuvat. Ja harjoittelijan kannattaa ottaa asia puheeksi jos se ahdistaa.
Voi olla ettei harjoittelija voi kieltäytyä hoitamasta, mutta toisen hoitajan tukea pitäisi voida saada tilanteeseen. Sitten kun on valmistunut, ei sitä työkokemusta oikeasti ole vielä juuri mistään ja sitten pitäisi kuitenkin pystyä nämäkin tilanteet hoitamaan yhtä itsenäisesti kuin kaikki muutkin. Siksi minusta ei ole ehkä järkevääkään kieltäytyä joitain potilaita hoitamasta. Vuoden-parin kuluttua voi samasta saada potkut työtehtävästä kieltäytymisestä.
Jonkun vaan on ne vaikeatkin tilanteet hoidettava.
Niin ja tosiaan vielä, minusta koulussa ei opeteta kovin käytännönläheisesti. Mieluummin opetetaan miten pidetään lapsille satutunti, kuin puhuttaisiin oikeista käytännön haasteista. Se on valitettavaa, että tosi moni opiskelija minunkin työpaikalla on lopulta ihan ummikko tullessaan (mikä ei tarkoita sitä, että kaikkea pitäisi osata!). Noin periaatteessa hoitajan tehtävä on myös tukea seksuaalisuutta, mikä tietysti on eri asia kuin hyväksyä itseensä kohdistuva kähmintä.
Muistelen että seksuaaliasioista olisiko mun koulussa puhuttu ehkä puolitoista tuntia yhteensä. Tämäntapaiset asiat pitäisi antaa tiedoksi jo siellä koulussa ja neuvoa vinkkejä, miten suhtautua ja toimia. 29
Niin ja tosiaan vielä, minusta koulussa ei opeteta kovin käytännönläheisesti. Mieluummin opetetaan miten pidetään lapsille satutunti, kuin puhuttaisiin oikeista käytännön haasteista. Se on valitettavaa, että tosi moni opiskelija minunkin työpaikalla on lopulta ihan ummikko tullessaan (mikä ei tarkoita sitä, että kaikkea pitäisi osata!). Noin periaatteessa hoitajan tehtävä on myös tukea seksuaalisuutta, mikä tietysti on eri asia kuin hyväksyä itseensä kohdistuva kähmintä.
Muistelen että seksuaaliasioista olisiko mun koulussa puhuttu ehkä puolitoista tuntia yhteensä. Tämäntapaiset asiat pitäisi antaa tiedoksi jo siellä koulussa ja neuvoa vinkkejä, miten suhtautua ja toimia. 29
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:18"]
Tietenkin voit kieltäytyä mutta itse lähihoitajana näkisin asian negatiivisena ja arvosanaan vaikuttavana, pitää opetella sopeutumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ja pyrkiä ajattelemaan että yleensä vanhuksilla se on se sairaus joka tekee niitä kolttosia, mutta toki täytyy yrittää asettaaa rajat asiakkaalle. Meillä töissä asiakkaat joilla on taipumis käydä hoitajiin käsiksi hoidetaan yheensä kahden hoitajan turvin.
[/quote]
Seksuaaliseen häirintään ei pidä kenenkään sopeutua. Oli sairaus tai ei, kehenkään ei kosketa ilman lupaa. Lähihoitajaopiskelija ei ole tästä poikkeus. Toivottavasti sinun kohdallesi osuu opiskelija, joka osaa nostaa metelin ajattelutavastasi. Hyi helvetti.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:24"]
Harjoittelupaikassa toimitaan väärin, jos 16v eli alaikäinen opiskelija jätetään tilanteeseen, jossa hän joutuu seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Eli puhu asiasta opettajallesi ja ohjaajallesi, heidän tehtävänsä on myös suojella sinua eikä vain ohjata.
16v ei tee alapesuja yksin sellaisille potilaille, joilla on ongelmia pitää seksuaaliset halunsa kurissa. Toisaalta en oikein ymmärrä, miten 16v opiskelija (siis 2 kk sitten aloittanut) olisi jo nyt itsenäisesti osastotyössä. Tässä vaiheessa pitäisi vasta kulkea toisen hoitajan vierellä.
[/quote]
Jos tuo viimeinen oli tarkoitettu neloselle eli minulle, niin en ole ap. Olin vain tuolla sijaisena, ja ihmetytti kyseinen käytäntö. Tosin en koskaan aiemmin ollut joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen. Jäi mietityttämään, toimittiinko tuossa ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 18:45"]
"Änkeän nyt tähän keskusteluun esittämään oman kysymykseni. Miten toimitaan seuraavassa tilanteessa: potilas on niin huonossa kunnossa, ettei sitä saa jättää suihkutuoliin yksin. Suihkutilassa pitää olla aina hänen kanssaan joku samaan aikaan. Potilas kuitenkin tahtoo harjoittaa seksuaalisia tarpeitaan suihkussa, ja toki hänellä on periaatteessa oikeus siihen. Pitääkö hoitajan tosiaan olla siinä kattomassa toisen masturbointia? Olen joskus joutunut tällaiseen tilanteeseen. Potilasta ei läsnäoloni haitannut (ties vaikka olis ollut päinvastoin -.-), mutta itse koin tilanteen todella kiusallisena. Kyseessä siis tapaus, jota piti vahtia koko ajan.. Miten yleensä hoitokodeissa/sairaaloissa tms toimitaan tällaisissa tilanteissa?"
Siirrytään sivulle, käytetään kuntouttavaa työotetta eli asiakas tekee itse sen sijaan kuin tekisimme hänen puolestaan. Ajatellaan muita asioita ja katsotaan, että asiakas ei tipu tuolilta tai ole muuta yllättävää vaaramomenttia. Alastomuuteen tottuu.
[/quote]
tuttua näitä on runsaasti ,parasta vaan tottua
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 23:57"]Nytkö se onkin 16v tytön vika, kun on valinnut väärän alan? Te ootte törkeitä!!
Itse olen sitä mieltä, että vääränlaisia kosketteluja ei pidä hyväksyä, mutta pakko ne vanhukset jonkun on hoitaa, kun eivät enää kotona pärjää..
[/quote]
oli hieman ristiriitainen kommentti. ei saa suostua mutta jonkun se on tehtävä. kenen siis on mielestäsi hoidettava näitä asiakkaita?
Tietenkin voit kieltäytyä mutta itse lähihoitajana näkisin asian negatiivisena ja arvosanaan vaikuttavana, pitää opetella sopeutumaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ja pyrkiä ajattelemaan että yleensä vanhuksilla se on se sairaus joka tekee niitä kolttosia, mutta toki täytyy yrittää asettaaa rajat asiakkaalle. Meillä töissä asiakkaat joilla on taipumis käydä hoitajiin käsiksi hoidetaan yheensä kahden hoitajan turvin.
Harjoittelupaikassa toimitaan väärin, jos 16v eli alaikäinen opiskelija jätetään tilanteeseen, jossa hän joutuu seksuaalisen häirinnän kohteeksi. Eli puhu asiasta opettajallesi ja ohjaajallesi, heidän tehtävänsä on myös suojella sinua eikä vain ohjata.
16v ei tee alapesuja yksin sellaisille potilaille, joilla on ongelmia pitää seksuaaliset halunsa kurissa. Toisaalta en oikein ymmärrä, miten 16v opiskelija (siis 2 kk sitten aloittanut) olisi jo nyt itsenäisesti osastotyössä. Tässä vaiheessa pitäisi vasta kulkea toisen hoitajan vierellä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 07:32"]
Opiskelija ei saa olla yksin hoitotilanteissa. Jos jotain sattuu, vastuu on ohjaajalla.
[/quote]
Kyllä saa olla yksinkin, ei ohjaajan tarvitse kytätä yksinkertaisia tilanteita koko ajan. Eri asia on esim. lääkkeen anto ja vaikka katetrointi. Kyllä pesulle voi opiskelijan jättää yksinkin potilaan kanssa jos potilas on yhden hoidettava, mutta en koskaan jättäisi opiskelijaa enkä työkaveria yksin potilaan kanssa, joka käpälöi tai on väkivaltainen. Ap:n on puhuttava asiasta heti oh:n ja ohjaajan kanssa.