Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maito-allergiset, paino ei nouse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

31.12.2005 |

Kuka voisi auttaa mua? Alkaa jo ottaa päästä.

Pojalla on ollut maito-allergia pienestä asti. Oireet selvät mm.mahakipu ja ihottuma, mutta testi ei näytä allergiaa (Tiedän, etteivät ole luotettavia.)

Soijamaidolla ollaan eletty tähän päivään saakka. Poika on aina ollut laiheliini ja paino reippaasti miinuskäyrällä. Syö kuitenkin kuin hevonen ja on tosi touhukas poika. Ruoka ei vaan näytä imeytyvän.

Nyt käytiin 2-v. tarkastuksessa ja pettymys oli suuri painoa oli tullut liian vähän: painokäyrä -7.

Onko kellään samoja kokemuksia. OLETTEKO KOKEILLEET SOIJATONTA ruokavaliota ja onko päino lähtennyt nousuun? Mihin tämä tilanne voi pahimmillaan johtaa? Pitkä sairaalareissu? Onneksi ei ole hengenahdistuksia!

Pojalla on atooppinen ihottuma ja astma. Välillä maidottoman ruokavalion aikana ihossa ollut ihottumaa kasvoilla, mutta ovat pian hävinneet. Kanamunaa ei olla annettu.

Neuvoton ja kohta toivoton...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottanut viimeisen vuoden aikana ja nyt melkein 3v. poika voi jo syödä lähes kaikkea.

Vierailija
2/10 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se syö tavallisesti ruokaa, kunhan siinä ei ole maitoa eikä kananmunaa ja juo 4 pullollista nutramigen korviketta. Nyt me kokeillaa jos vaikka se tavallinen maito kävisikin. Annetaa 5ml enemmän maitoa päivittäin ja testataa tuleeko reaktiota. Tänään sai 15ml maitoa plus 3 karjalanpiirakkaa missä on maitoproteiinia eikä sille oo tullut mitää. Ois se ihanaa jos maito kävis sille!

Onko lapsellasi todettu allergia? Ota allergialääkärille puheeks jos lapsesi voisi alkaa juomaan nutramigeniä. (Jos hän on alle 2v?). Koska mun pojallakin oli yhessä vaiheessa painokäyrä alhaalla kunnes aloitti juomaan Nutramigeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiatesti siis näyttää negatiivista, mutta selvät oireet ovat olleet alusta lähtien. Ongelmana on, että poika ( 2 v.) ei reakoi nykyisin mahakivuilla eikä pahemmasti ihottumalla.

1-1,5 iässä annettin maitoa, mutta 1,5 v. tarkastuksessa huomattiin, että paino ei ole noussut normaalisiti/tavallisen tahtiin vaan on pysähtynyt, jolloin aloitin uudelleen soijavalmisteiden annon.

Sehän se just ongelmallista on, että allergisoiva aine aiheuttaa (maito ja joku muu? soija?) tuon, että ruoka ei imeydy, joten sitä ei suoraa ja nopeasti näe.

Apteekin soijavalmisteita jne. en ole vuoden jälkeen antanut, koska pidän niitä lääkevalmisteina. Kaupasta olen ostanut soijajuomaa..., mutta nyt olen siirtynyt riisi/kaurajuomaan.

Kiitos vastauksista ja toivon edelleen " konkareilta" neuvoja

Vierailija
4/10 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön maitoallergia huomattiin kun 10-kuisena aloin kokeilla hapanmaitotuotteita. Imetin 1v3kk asti, ja sen jälkeen " maitona" on ollut kaupan soija- ja kauramaitoa. Niistä olen suosinut soijamaitoa proteiinin vuoksi, mutta viimeisen kuukauden tytön (2v3kk) maha on ollut koko ajan löysällä ja peppu näppylöillä. Nyt on ollut viikon verran ilman soijamaitoa tai -jogurttia, ja kakkatahti on harventunut joka toisen päivään (ennen joka päivä, mikä sekin kyllä ihan normaalitahti), ja kakka on ollut pitkästä aikaa kiinteää.

Meillä onneksi tytön paino on noussut hyvin koko ajan, vaikka hoikkenikin aika lailla yhden ja kahden ikävuoden välillä (oli aika pyöreä vauva). Koko ajan on saanyt rasvalisän ruoan joukossa (kylmäpuristettua rypsiöljyä n. rkl), kalkkilisä tablettina, ja olen yrittänyt huolehtia että saa paljon lihaa ja siten proteiinia.

Kokeile ihmeessä soijatonta ruokavaliota, mutta kauhean kauan ei varmaan kannata odotella ettei kasvu häiriinny liikaa.

Vierailija
5/10 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla olikin sitten vielä bonuksena kotimaisten viljojen allergia..

ja kun ei iho reaktioita alkuunsa ollut (tuli vasta eliminaatio-altistuksessa nuo iho oireetkin mukaan) Oli hankala selvitellä mikä oli.

Meillä siis pojalla ei ravinto tuntunut imeytyvän pojalla ja käyrät laskivat olivat tuossa -25 paikkeilla pahimmillaan.

Nyt kun ruokavalio ollut kohdallaan niin käyrät nousseet -10 tasolle ja viimeksi ovat puolivuotiaana olleet näin hyvät käyrät.

Nyt poika siis 2v 8kk ja pituutta 90cm ja painoa mahtavat 13kg, josta alkesästä tullut jo 2,5kg

Vierailija
6/10 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla -1 käyrällä, kun pituus on keskitasoa. Eli ihan normaali. Poika oli sen ikäisenä (ja maitoallergisena) jopa pyöreähkö. Pojalla allergiat (maito, muna, soija, herne, kaura) huomattiin selvittääkin vasta vähän ennen 2v ikää, joten söi ilmeisesti niin paljon, että pystyi korvaamaan ruuan huonon imeytymisen. Ruoka tuli selvästi huonosti sulaneena läpi, muuten oireet olivat melko lievät eikä testeissä näkynyt mitään. Tyttö taas on ollut vauvasta asti selvästi moniruoka-allerginen, ja aina vähän hoikempi kuin poika. Nyt allergiat alkavat jo helpottaa, maitoa sietää jo hyvin pienissä määrissä, mutta soija-allergia on tosi paha, samoin kala. Munaa ei olla edes kokeiltu vielä, kun kanakaan ei käynyt.

Ruokavaliossa tytöllä on siis n. 25 sopivaa ruoka-ainetta, ja koko ajan testaillaan uusia, kun ei ole flunssassa jne. Rasvaa olen laittanut ruokiin ihan reilusti, ja tarjonnut suosiolla lempiruokia usein. Samoin makeaa on saanut vielä jälkiruuaksi, esim. sitä imelää Ekströmmin kiisseliä. Minusta sillon kuin ruokavalio on niukka, saa unohtaa terveellisen ruokavalion opettamisen, jotta energiaa tulee riittävästi. Nutramigen -korviketta saa vielä 2dl/vrk, viimeiset purkit on menossa.

Yli 2v pärjää ilmankin maitoa, jos muuten ruokavalio on monipuolinen, joten suosittelen kokeilemaan soijatonta ruokavaliota, jos soijan (ja muiden palkokasvien) sopivuus epäilyttää, ja muidenkin epäilyttävien jättämistä samalla kertaa, jos ne eivät ole ravitsemuksen kannalta tärkeitä ruokia. Esim. naudanliha saattaa olla sopimaton joillekin maitoallergisille. Lääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta saa tarkempia ohjeita, mutta ainakin kokeilun ajan riittää, että antaa kalkkia 500-600mg, rasvaa reilusti ja lihaa tavallista enemmän.

Vierailija
7/10 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tuo kertomasi niin tutulta!

Meillä ei allergiat näkyneet verikokeissa (rasteissa) eikä prickeissä, oireina levottomuus, lievä atopia ja tuo paino. Olin hermoraunion partaalla, kun poikamme söi 10 kk iässä aamupalaksi puuroa 4 dl, lounaaksi 3 perunaa, kasvikset, lihaa / kalaa, välipalaksi banaanin + jogurtin + leipää, päivälliseksi sama satsi perunoita tykötarpeineen ja illalla toinen 4 dl puuroa. Ja paino tippui. Lapsi söi ihan oikeasti enemmin kuin mieheni.

Meillä imetyksen lopettaminen vuoden iässä toi vasta " kunnon" allergiaoireet esille, jolloin selvä ripulointi ja iho-oireet alkoivat.

Keväällä mentiin 10 ruoka-aineella; altistuskokeella löytyi maito, viljat, kanamuna,kala. Soijasta kyllä tuli selkeä vesiripuli, imetyksen jälkeen kokeiltiin ensin soijatuttelia. Soijan sopimattomuuden jälkeen meillä on ollut vuoden käytössä Peptiditutteli. Nyt ollaan 3 viikkoa sitten kokeiltu tavallista maitoa, ja se näyttää sopivan.

Meillä tuo painokäyrä oli alimmillaan - 22. Kun ruokavalio saatiin kuntoon, ja suoli rauhoittumaan, painoa alkoi tulemaan selkeästi. Nyt ollaan menty tasaiseen tahtiin -14 käyrällä, ja se on ihan ok meillä. Hoikka poika meillä on edelleen, ja rasva + öljylisää käytetään.

Mutta, en tiedä tuliko vastausta kysymykseesi, meillä siis karsittiin ruokavalio " varman päälle" ravitsemussuunnittelijan kanssa, ja kun paino lähti nousuun, alettiin ottaa yksitellen uusia ruokia kokeiluun.

Vierailija
8/10 |
01.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt en ymmärtänyt, kenen mielestä lapsi on liian laiha? Mielestäni painokäyrän ollessa -7 lapsi on melko lailla sopusuhtainen. Jos olen oikein ymmärtänyt, " vanhanmallisen" painokäyrästön mukaan yksi painokäyränväli on 10, eli lapsesi paino on nollakäyrän ja ensimmäisen alakäyrän välillä, ihan reippaasti ekan alakäyrän yläpuolella. Se merkitsee sitä, että lapsi on pituuteensa nähden vähän hoikempi kuin " keskivertolapsi" , mutta niinhän meitä aikuisiakin on monenlaisia. Omilla lapsillani painokäyrä on -13% - -18%:n luokkaa, enkä pidä heitä kuitenkaan erityisen hoikkina, ovat vaan siroja.

Onko lapsesi aina ollut painon kanssa miinuskäyrillä? Jos on, niin tuskin on odotettavissakaan, että sieltä yhtäkkiä yläkäyrille kipuaisi. Ei ne miinuskäyrät ole sen huonompia kuin plussakäyrätkään, vaikka usein tuntuukin, että pikkulasten odotetaan olevan " hyvinsyöneitä pullukoita" . Kyllä meillä ainakin jääkaapin ovi aukeaa ihan jo lasten toimesta tiheästi ja lisäksi keittelen ja tarjoilen isot satsit lämmintä sapuskaa kaksi kertaa päivässä plus puurot, leivät ja välipalat, ja silti lapset ovat niillä miinuskäyrillään. Eikä ole kyse ruuan imeytymättömyydestä. He vaan ovat rakenteeltaan sellaisia, eikä nyt yleensäkään ihmiset kaikkea syömäänsä suoraan verrannollisesti liho. :)

Ok, jos painonnousu on teillä pysähdyksissä niin voi olla aiheellista miettiä missä mättää, mutta pelkkien miinuskäyrien perusteella ei tarvi huolta kantaa.

Meitä nyt vaan on monenlaisia.:)

Vierailija
9/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opin?

--7 käyrä on vielä normaali, suuret vaihtelut eivät!!!!!!! (Huh jollakin yli -20)

-annan rasvalisää ja kalsiumia (jotenkin oon luullut, että d-vitamiini riittää, tyhmä minä ja rasvaan pitänyt pahana ja kasviöljyä ei lihottavana, taas tyhmä minä)

Kiitoksia kaikille vastanneille ja olen nyt viisaampi ja vähemmän huolissaan, mutta soijat jää nyt ruokavaliosta.

Vierailija
10/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittelen vielä sinua myös vaikka tästä onkin jo mainittu. Itsellämme 3,5v esikoistyttö joka mennyt alakäyrillä ja reippaasti koko ikänsä. Ensimmäiset 2v mentiin -20 käyrällä ja siitä eteenpäin tähän päivään asti -25 käyrällä. Tutkimuksia on tehty jos minkälaisia (verikokeita, allergiatestejä, luustokartoitus, sydänfilmi ym. ym.) ja ravintoterapeutit ja kaikki kierretty, mitään allergioita tm. sairautta ei ole löytynyt. Viimeisin lääkärintarkastus oli 2 kk sitten ja sai taas terveen paperit mukaan ja diagnoosin " sukuvika" eikä tarkastuksia enää tehdä niin tiuhaan, seuraava lääkärin vastaanotto vuoden päähän. Pituus menee ihan normaalisti ja ruokahalua löytyy enemmän kun monella " normaali" painoisella. Nyt pikkuveli menee myös käyrällä -20 (ikää 1.10v) joten lapsemme vaan kasvavat laiheliineina, eikä sille mitään voi vaikka monet kauhistelevatkin meidän hoikkeliineja = ). Itse olemme miehen kanssa kasvaneet myös hirvittävän laihoina joten perineet ovat kasvuvauhtinsa. Minulle itselleni on vasta nyt tullut " normaali" painoindeksi joten samaa voi varmaan odottaa lapsiltakin! Siksi itse en ole pahemmin ihmetellyt alhaista painoa lapsilla kun olen ollut samanlainen.