Siis voiko vauvan liikkeet muka jo tuntea viikolla 11
Kaverini väittää kiven kovaan, että tuntee vauvansa liikkeet jo nyt, viikko 11 tulee kuulema täyteen.
Voiko muka oikeesti pitää paikkaansa?
Odottaa kyllä jo toista lastaan, mutta mä oon saanut sen käsityksen, että silloikin voi liikkeet tuntea vasta n.viikolla 16.?.
Kommentit (40)
Ei taida uskoa sattumaan. :D
Oikeesti, ei ne vaan mitään liikkeitä ole. Sä kuvittelet! Tunnet suolistokaasuja vaikka lapsi miten siellä heittää ISON kuperkeikan. Toi varmaan tapahtu 12 viikon ultrassa? :D
13
Ei, jos ei ole omia kokemuksia. Vaikka kuinka moni kertoisi omat kokemuksensa niin kertojan päässä on vikaa, eikä tietenkään sinun, joka et kuuntelemaan muita ilman kettuilua ja ylenkatsetta. Joko olet näitä ihmisiä, jotka eivät pysty kuvittelemaan mitään muuta kuin omat kokemuksensa maailman ainoiksi oikeiksi, tai sitten sinulla on jotain kaunoja, joiden vuoksi haluat mitätöidä toisten vauvaonnea ja kokemuksia.
Minun lapseni ovat jo syntyneet pidemmän sitten, ja kertomani ultrakokemus ko. raskaudestani opetti minut tunnistamaan ja erottamaan sikiön liikkeet muista kupruista. Sen jälkeen liikkeet voimistuivat vähitellen. Olen todella pahoillani, jos sinulle tuottaa henkisiä ongelmia selvitä tästä.
Jos sikiö on päästä peppuun 4 cm, siihen siis jalat päälle, sanoisin että on todella kummallista edes kyseenalaistaa, etteikö senkokoisen eläväisen tekemiä voltteja vatsassa voisi tuntea. Ainakin oman vatsani kokoon nähden tuonkokoinen vauva on jo siellä ihan merkittävä ylimääräinen "palanen". Ymmärrän hämmennyksen, jos oma vatsa on kokoa hehtaarihalli.
14
Jos pystytte tuntemaan kuplan liikkumisen suolessanne, niin miksi ette vauvaa, joka on todennäköisesti isompi kuin suurin osa noista kaasukuplista? Vauva on kuitenkin kiinteä, ja jos äiti esim. makaa vatsallaan, tai vatsaa painetaan, niin vaatii jo todellista luupäisyyttä jankuttaa, että ilmakuplat voi tuntea, mutta vauvan aiheuttamaa liikettä ei. Ja tuon ikäinen sikiö todellakin tekee voltteja siellä, eikä vain heiluta pikku kätöstään.
yhdeksäs raskaus alkanut ja olen tuntevinani "liikkeitä" rv 5 :)
Tässä vaiheessa aineenvaihdunta muuttuu, maha kovalla tms. ja ilma siellä vaan kiertää. Kun oikein tarkkaan seuraa, niin hoksaa, että tällaisen kuplinnan/tuntemuksen jälkeen tulee aina pieru :)
ei se vauva SUOLESSA ole. Siksi sitä ei niin helposti tunne kuin pienen pienen ilmakuplan.
ei se vauva SUOLESSA ole. Siksi sitä ei niin helposti tunne kuin pienen pienen ilmakuplan.
vaan noin 4 x 3 cm kokoinen hillittömästi pomppiva pieni ihminen pienen kohdun sisällä.
Miksi ihmeessä kukaan jaksaa vängätä asiasta, jossa ei ole mitään vänkäämistä?
Aiemmassa raskaudessani tunsin sikiön vasta viikon 20 tienoilla, joten en kuvitellut yhtään mitään.
ps. toivon, että ap:n ystävä lukee palstaa: Kyllä! Kyllä muutkin ovat tunteneet vauvan liikkeitä jo noilla viikoilla! Se on harvinaista, muttei lainkaan mahdotonta.
ps 2. myös kätilö sanoi ultratessaan, että liikkeet voi tuntea.
14
En ymmärrä, miksi tällaisesta asiasta pitää vängätä. Luulisi sen olevan ulkopuolisille yhden tekevää, tunteeko raskaana oleva todella vauvan liikkeet varhaisessa vaiheessa, vai kuvitteleeko vain. Kukaan ei pysty varmasti sanoa, mitä toinen tuntee, eikä näistä varhaisten liikkeiden kokemuksista ole kenellekään mitään haittaa, joten tästä on turha väitellä.
T. kohta kolmen lapsen äiti nyt rv 16, ja vauvan liikkeitä alkanut tuntemaan tai kuvittelemaan rv 14-15.
Minulta lääkäri kysyi viikolla 12+ olenko jo tuntenut jotain liikkeitä. Vastasin hämmästyneenä että olen, mutta en ollut uskoa sitä että voisivat jo tuntua näin aikaisin, joten pohdin että kuvittelenko koko asian. Tähän lääkäri sanoi että kysyi juuri sen takia, koska se on jo täysin mahdollista siinä vaiheessa minun kohdallani kun istukka oli takana oikeassa kohtaa ja kyseessä todella hoikka äiti. Viikolla 18+ muistaakseni liikkeet tunsi toinenkin ihminen ulkopuolelle.
Että näin "suolisto kupliat" :'D
Miksi ap sua häiritsee, jos ystäväsi on toista mieltä? Miksi tuollaisesta asiasta pitää vängätä ylipäätään? Oli sitten mahdollista tai ei, niin ei ole sinun asiasi sen kummemmin. Onkohan ilmassa ap nyt pientä katkeruutta?
Kyllä tulee ekana katkeruus mieleen. Eipä tulisi itsellä mieleen alkaa analysoimaan toisen ihmisen raskaudenajan tuntemuksia. Jos mun ystävä kertoisi tuntevansa sikiön liikkeitä, niin miksi ihmeessä alkaisin vänkäämään asiasta. Ei se ole multa pois mitenkään.
No itse tunsin ekat liikkeet tosi aikaisin kun istuin auringossa ihan rauhassa. Ei ne mitään kunnon liikkeitä tai potkuja ole eikä tuntuneet vatsan päällä vaan sisällä alamahassa. Oli kuin pieni perhonen olisi lepattanut siellä. En ole koskaan aikaisemmin tuntenut mitään sellaista enkä sen jälkeen. Lepatus tuntui n. rv 13-16 ja sen jälkeen alkoi tuntua pieniä potkuja. Kun vauva kasvoi niin alkoi tunkea jalkaa melkein vatsanahasta läpi tai siis siltä se näytti kun kantapää oli siinä niin että sitä sai kutittaa nahan läpi. Vauva aina jähmettyi hetkeksi kun sitä kantapäätä kutitti ja sitten veti jalan pois ja alkoi hyöriä mahassa. Ei ole ihme että syntyikin sitten napanuora tiukasti kaulan ympärillä ja onneksi ei ollut tukehtunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
minäkin sen ajattelisin :)
Kaveri vaan on "vähän" herkkä, vetäisis herneet kunnolla nenään, jos minä kertoisin epäileväni.
Kun eihän lapseton voi sellaista tietää..
Niin miksi sun pitäisi epäillä? Onko se sulta jotenkin pois? Ei aito ystävyys koostu tuollaisesta vänkäämisestä eikä ystäviä kohtaan käyttäydytä noin.
Monikoiden liikkeet tuntuu usein aiemmin, koska vievät tilaakin enemmän.
Mullakin kaksosraskaudessa kun tunsin liikkeet, neuvolassa ei uskottu.
Ekassa raskaudessa tunsin liikkeet joskus rv 18 ja tokassa muistaakseni 12-13. Ne on helpompi tuntea kun tietää edellisestä kokemuksesta, millaisia ne ovat.
Täällä tuntui myös esikoisen liikkeet rv 12. :)
Mulla on tehty lääkkeellinen tyhjennys keskenmenon takia, vauva vastasi rv 12 kokoa.
Ehkä joku pyörähdys voisi tuntua, mutta ei sillä ole sellaisia kunnon raajoja vielä, joilla hipsuttaa.
Muissa raskauksissa olen viikoilla 16-18 alkanut tuntea liikkeitä
Ei todellakaan voi. Katsopa ihan piruuttas vaikka netistä millanen papu tuon ikänen sikiö on. EI VOI. kyllä mäkin tunnen vatsassani välillä kaikenmaailman liikkeitä, johtuen milloin jostain ilmakuplista ja milloin lihasten värinöistä ja onhan niitä helppo erehtyä luulemaan lapsen liikkeiksi. Mutta järki käteen nyt hei ihmiset näissä jutuissa!
Ai niin, en ole raskaana.
t. 2 lapsen äiti