Uskonnolliset tunnukset tarhan joulujuhlissa
Nyt kun opetusministeriö (vai - virasto) on miettimässä uskonnollisten elementtien käyttämistä koulujen joulujuhlassa, mitä mieltä itse olet tarhojen uskonnollisesta opetuksesta?
Marke alla mietti seurakunnan kerhoon lapsen viemistä, joka ei kuulu kirkkoon, ja sai osakseen aika hyvä ryöpsyt.
Itse koen henkilökohtaisesti, että perheen uskonnollista vakaumusta ei saa halveksia, ja meidät ateistit ja muuta uskontoa edustavat pitäisi ehdottomasti ottaa huomioon yleisissä juhlatilanteissa. Minä yritän olla tuputtamatta omaa näkemystäni kaikille, mutta toivoitsin myös, että meidän perheelle ei tuputettaisi satuja, varsinkaan lapsille joilla ei ole vielä oma analysointikyky kehittynyt tarpeeksi.
Mitä mieltä sinä olet? Toivottavasti en nyt astunut ihan kamalaan muurahaispesään ja saa aikaiseksi kamalaa sotaa. Mutta minua kävi oikeasti kamalasti kiinnostamaan.
Kommentit (38)
Hei!
Itse kuulun kirkkoon, mutta en muista koska olisin viimeksi käynyt kirkossa tai käyttänyt kirkon tarjoamia palveluita. Puoliso ja lapset eivät kuulu kirkkoon ja lapset saavat aikanaan tehdä itse omat valintansa.
Uskonto näkyy joka päiväisessä elämässä (ainakin jouluna) ja mielestäni saakin näkyä. Suuri osa väestöstä on kristittyjä ja saavat sen näyttää. Toki muillakin on oikeus uskoa mihin haluavat ja samoin näyttää siihen liittyviä asioita. Kumpaakaan näkemystä ei tule tuputtaa pakolla vaan tarjolla on hyvä olla vaihtoehtoja.
Mielestäni on kuitenkin ok, että koulun päättäjäisissä lauletaan suvivirttä ja joulujuhlassa on seimi. Sitä voi vaikka pitää muihin kulttuureihin tutustumisena. Toisaalta jos suurin osa lapsista osallistuu tilaisuuteen, niin en näe mitään syytä miksi omani ei saisi olla hommassa mukana. Olipa siellä sitten uskonnollisia elementtejä tai ei. Kyllä hänenkin tulee tietää mistä kristinuskossa on kyse (jollakin tasolla) vaikka ei siihen itse uskoisikaan. Auttaa ainakin ymmärtämään ihmisiä jotka asiaan uskovat.
Eli... kannatan jokaisen vapautta valita oma näkemyksensä, mutta myöskin suvaitsevaisuutta muita kohtaan.
Jenkeissä homma on mielestäni karannut käsistä kun kielletään perinteiset tavat siksi että ne kuuluvat yhteen valta uskontoon. Tosin jenkit ovat aina olleet erittäin kriittisiä omista oikeuksistaan, mutta toivon että vastaava suvaitsemattomuus ei valtaa alaa täällä.
Jouluhan on alkujaan pakanallinen juhla, josta tehtiin kristinuskon levittyä uskonnollinen juhla.
Mielestäni jo suomalaiseen kulttuuriin ja kansanperinteeseen kuuluu joulujuhlat (niitäkin on, jotka haluaisivat lopettaa koulujen ja päiväkotien juhlat). Jouluun kuuluvat, tontut, joulupukki, jouluenkelit, jouluvirsi, tiernapojat ja joulukertomus ihan kuten kinkku, piparit ja lanttulaatikko.
Mutta mielestäni päiväkotien ja koulujen tehtävä on juhlia neutraalisti eli esim. joulukertomus esitetään kertomuksena, ei tapahtuneena totena. Kerrotaanhan lapsille muitakin tarinoita. Mielestäni jo yleissivistyklseen kuuluu tietää suomalaisista joulunviettotavoista. Koulujen ja päiväkotien tehtävä ei todellakaan ole järjestää hartaushetkiä tms. Jos niitä halutaan, ne lapset jotka haluavat/saavat vanhemmiltaan luvan voi viedä kirkkoon ja muille voi olla muuta " vastaavaa" ohjelmaa (esim. sytytetään kynttilät ja ollaan hetki ihan hiljaa ja mietitään miltä se tuntuu)
Oma lapseni saa kyllä osallistua vaikka kaikkiin mahdollisiin juhliin, kristittyjen ja muiden, kunhan häntä ei velvoiteta osallistumaan mihinkään rituaaleihin vastoin tahtoaan vaan hän on tutustumassa ja katsomassa.
ja kouluissakin et-oppilaat ja eriuskoiset oppilaat eivät silloin näihin tilaisuuksiin osallistu! That simple! Eiväthän kristitytkään osallistu vastoin tahtoaan esim. muslimien juhliin. Minkään uskonnon juhlallisuuksia ei kuitenkaan voi muuttaaa " uskonnottomiksi" tai neutraaleiksi muiden miellytämiseksi ja vaatimus siitä on mielestäni täusin käsittämätön ja absurdi. Itse täytyy valita vain mihin osallistuu!!!!!!!!
Mutta yhtälailla uskonnonvapautta on oikeus uskonnon vapaaseen harjoittamiseen. Suvaitsevaisuuttakin kuulutetaan yleensä lähinnä niin päin että enemmistön on oltava suvaitsevainen kaikenkarvaiseten vähemmistöjen spesiaalinäkemyksille.
Toisin päin, eli niin että myös vähemmistöt suhtautuisivat enemmistön tapoihin, kulttuurin ja uskontoon avarakatseisesti ja suvaitsevaisesti taitaa olla suht harvinaista täällä Suomessa näissä uskontoasioissa erityisesti.
Tämä kommetti vähän sivuraiteilta, mutta kuitenkin.
...ja Maamme-laulun tilalla laulaa vaikka Ratiritiralla koska Suomesssa asuu muitakin kuin Suomen kansalaisia.
Joulu on kristillinen juhla ja seurakunnan kerhon pitää tehdä joulu juhla ei-kristilliseksi?
Vaaditaan että maassa olevat muslimit tekevät Eid juhlan ei-muslimiksi ja sitten hyokätään juutalaisten ja hindujen kimppuun?
Eiko se riitä että vanhemmat järjestävät lapsilleen jotain muuta tekemistä silloin kun on kyse uskontoon kuuluvasta juhlasta?
Vai eiko se ole sallittua pyytää vanhemmilta jotain?
että joulupukki tuo lahjoja ja vain kilteille lapsille... että sellaisia satuja saa ihan vapaasti opettaa, ja minun äitinä on opetettava että se on satua. miksei sit jouluevankeliumiakin voisi lukea, tähteä pitää joulukuusessa tai enkeleitä (krist.symboleita nekin!!) ja vaatia kotona vanhempia ' oikaisemaan' nämä saduiksi kuten muitakin noit, tonttu,mörkö-yms. satuja tarvii vanhempien oikoa saduiksi eikä oikeasti olemassaoleviksi! Joten mielestäni ihan turha haloo näistä suomalaisista uskonnollisista tunnuksista juhlissa on noussut - niitä kun oikeasti on ihan hirveän vähän ja varsinkaan niin että ihan OPETETTAISIIN lapsille päiväkodissa/koulussa että ovat tosia nämä jutut... SUVAITSEVAISUUTTA myös kristinuskoa ja perinteitä kohtaan, please.
Tästä asiasta on ollut jo kova keskustelu elämänkatsomus palstalla. Vastaan mielipiteeni sit tännekin.
Asumme Kristityssä maassa, mutta myös maassa jossa on uskonnon vapaus. Mielestäni tarhoissa/kouluissa on yhä oltava Joulujuhlat/kirkot, mutta ne jotka eivät kuulu kirkkoon (ateistit/muita uskontoa edustavat)niin niiden ei tarvi osallistua niihin vaan heille on sitten järjestettävä muuta toimintaa. Ja vaikka jossain tarhassa suurin osa lapsista olisi ei kirkkoon kuuluvia niin silti niille muutamille kirkkoon kuuluville pitäis järjestää jonkinlaiset joulujuhlat koska niin kun sanoin, asumme Kristityssä maassa.
Tähän samaan syssyyn voisin pistää että poikani tarhassa ainakin puolet ovat ei kirkkoon kuuluvia mutta silti siellä järjestettii joulujuhla. Mut joulukirkkoa ei ollut. Juhlissa ei ollut mitää uskonnollista. Tarha jakoi jokaselle lapselle lahjan mut se oli henkilökunta kun jako, ei pukki.
Jouluhan on kristuksen syntymäjuhla, miksi ateisti sellaista ylipäätään viettää? Päiväkodin joulujuhla on ainakin meillä illalla eikä siihen ole pakko osallistua.
Mun joulussani ei ole kristillistä sanomaa vaan vietän joulua valon voittona pimeydestä. Kristillisyyden puute ei mielestäni nakerra suomalaisuuttani.
Päiväkodissa saa mun puolestani olla näkyvissä kristillisiä elementtejä, kunhan ei edellytetä tunnustuksellista uskonnon harjoittamista (rukoilu, virret) ja kunhan uskon asioita ei esitetä kiistattomana, ainoana totuutena.
Muutenkin olen sitä mieltä, että uskonnolliset yhteisöt voisivat itse huolehtia jäsenistönsä uskonnollisesta kasvatuksesta. Se ei ole valtion ja kuntien tehtävä.
Suomessa on uskonnonvapaus, mutta välillä tuntuu, että uskonnottomilla vasta onkin vaikeaa. Tyttärestäni oletettiin automaattisesti, että hän on kristitty, ja niinpä hänet vanhempien tietämättä vietiin päiväkotiryhmänsä mukana kirkkoon. Tuskinpa siitä vakavaa sielullista vammaa syntyi, mutta olisimme halunneet hänen tekevän jotain järkevämpää (korvaavaa toimintaa oli järjestetty muihin uskontokuntiin kuuluville lapsille) ja ainakin olisimme halunneet tietää tilanteen luonteesta etukäteen.
Ja id-al-fitr on aivan liian islamilainen. Hanukka puolestaan ihan liian juutalainen. Mutta yllättäen niitä juhlitaan islamilaisissa maissa ja Israelissa ihan riippumatta siitä sopiiko se maan uskonnottomille tai toisuskoisille.
Meillä päiväkodin joulujuhlat ovat olleet iltaisin, jolloin sinne menemisen voi valita. Jos enkeli taivaan tms. suomalaiseen jouluperinteeseen kuuluva ohjelmanumero on liikaa, on tehtävä omat johtopäätökset.
Opetushallitus on juuri linjannut, että vain julistava opetus on jätettävä koulujen yhteisissä juhlissa ulkopuolelle ja nuo perinteeseen kuuluviksi katsottavat, ihan määritellyt asiat, saavat jäädä.
Jos lähdetään sille tielle, että jokainen yksittäinen perhe voisi omien mieltymystensä mukaan sanella, mitä juhlissa saa olla ja mitä ei, jotta se sopisi juuri heidän ei-kristilliseen uskontoonsa ja sen tulkinnan tiukkuuden alalajiin, jota he harjoittavat - tai uskonnottomuuteensa - jäisivät juhlat todennäköisesti kokonaan järjestämättä.
Tätä en katso kohtuulliseksi (edelleen) kristityn enemmistön näkökulmasta.
Vein ulkomailla asuessa lapset lähetystön joulukirkkoon vain siksi, että oppivat kulttuuritraditioon kuuluvaa käytöstä, musiikkia ja toimintatapoja. Ei ole syytä alkaa karsia tätä kotimaassa. Ainakaan vielä. Palataan asiaan sitten kun enemmistö on militantisti uskonnottomia.
niin tänä jouluna enemmän on mietityttänyt nuo päiväkodista ja telkkarista tulevat joulupukkijutut, ja niiden " selittely" . Kun en oikein sitä joulupukkiakaan haluaisi väittää todeksi, kun en uskontoakaan. Lapset näyttävät ottavan sen ihan yhtä totena tai satuna kuin enkelit ja Jeesuslapsenkin.
Joulukirkossakin nämä uskonnotta kasvatetut lapseni kävivät päiväkodin kanssa (vaihtoehtoista ohjelmaa ei ollut järjestetty, enkä vaatinut), ja kun kysyin mitä siellä oli, vastasivat näin: 2v tyttö " siellä oli vauvanukke!" ja 5v poika " oli nukke ja aasi, ja se aasi synnytti sen vauvan" Kysyin eikö vauvalla ollutkaan äitiä, juttu jatkui " oli sillä sittenkin äiti, mutta ei ollut isää, olikohan aasi sen isä...?" . Tarinan oikea laita ei sitten lapsia kiinnostanutkaan, mutta ehkä ensi jouluna.
Joulupukista pojan teoria on tällä hetkellä, että niitä on monta, ja se oikea asuu Korvatunturilla. Silti lahjatoiveet esitettiin äidille...
Uskonnonvapauslaki ei lähde siitä, että enemmistö olisi oikeassa tai että enemmistöllä olisi enemmän valtaa muihin nähden. Jokaisella on oikeus uskontoon tai uskonnottomuuteen.
Miksi siis kristityt saisivat sanella, mitä ei-kristittyjen juhlaan pitäisi kuulua?
Miri:
Jos lähdetään sille tielle, että jokainen yksittäinen perhe voisi omien mieltymystensä mukaan sanella, mitä juhlissa saa olla ja mitä ei, jotta se sopisi juuri heidän ei-kristilliseen uskontoonsa ja sen tulkinnan tiukkuuden alalajiin, jota he harjoittavat - tai uskonnottomuuteensa - jäisivät juhlat todennäköisesti kokonaan järjestämättä.Tätä en katso kohtuulliseksi (edelleen) kristityn enemmistön näkökulmasta.
Vai että joulu ei kuulu ateisteille. Kyllä minulle ja peheelleni kuuluu joulu tonttuineen, joulupukkeineen ja jouluruokineen! Meidän jouluumme ei jeesus-lasta kuulu, mutta kyllä joulun vietolla on paljon pidemmät perinteet kuin kristinuskolla Suomessa.
Samoin vietämme pääsiäistä, maalaamme munia ja lapsi käy virpomassa. Emme silloinkaan juhli jeesuksen ylösnousemusta.
Päiväkodissa lapset kävivät halutessaan joulukirkossa. Ihan ok, sinne ei ole pakko mennä. Sen sijaan minua ärsyttää, että he joka päivä ennen joulua lauloivat myös esim. lasten jouluvirsiä. Opettakoot uskovaiset perinteitään kotona ja pyhäkouluissa. Minä haluan lapseni pysyvän ihan erossa niistä tarinoista, ja minulla ja muilla uskonnottomilla on kyllä siihen oikeus. Ilman että kieltäydymme tärkeiden juhlapäivien viettämisestä.
Kukaan ei halua sanella, mitä ei-kristittyjen juhlaan pitäisi kuulua. Esitän vain, että on kohtuutonta kenenkään sanella, mitä kristillisen juhlapyhän viettoon pitäisi kuulua.
Joulun perinteistä voisi kirjoittaa vaikka miten pitkän esseen. Ne Ruotsin kautta tulleet porvariskotien joulukuuset ym. nisset ja nasset ovat hyvin nuorta perua Suomessa. En usko, että nykyisen joulun vietossa olisi yhtään puhdasta pakanallista perinnettä sellaisenaan säilyneenä, vaikka itse valonajan juhlalla olisi kuinka pitkät juuret. Kaikki on iloisesti toisiinsa sekoittunutta.
Kaikki tämä on todellakin saivartelua. Lopputulema on se, että valtaosa tässä maassa on edelleen kristittyjä, jotka viettävät kristillistä juhlapyhää ja uskonnonvapauslaki takaa sen, ettei siihen tarvitse kenenkään osallistua.
Uskonnonvapauslaki takaa (onneksi vielä toistaiseksi) sen, ettei sitä voida myöskään keneltäkään kieltää. Opetushallitus on tämän asian koulujen osalta hiljattain melko yksiselitteisesti linjannut.
Tosin kaikille ei-kristityillekään tämä ei näytä olevan ihan niin valtaisa ongelma. Esikoisen joulujuhlassa jouluevankeliumia luki huivipäinen muslimityttö. Hänen vanhemmilleen ei näyttänyt olevan ongelma se, että lapset kasvavat monikulttuurisessa ympäristössä, jossa MYÖS enemmistön uskontoon liittyvät tavat ja kulttuuri ovat esillä.
Joulu on sekoitus pakanallisia vanhoja traditioita, joulupukkeja, coca-cola pukkeja, krääsää, jouluvaloa, hyvää ruokaa, johon on ympätty Jeesuksen syntymä. Meillä kirkkoon kuulumattomien perheessä, sitä juhlitaan koska siihen liittyy hienoja pakanallisia menoja ja se katkaisee pitkän talven ilon, rakkauden ja suvun juhlaan.
Luettuani juttujanne tulin siihen tulokseen, että en vieläkään halua lapseni laulavan virsiä tai kuulevan jouluevankeliumia tai muuta kristillistä höpötystä. Jos olisikin niin, että tarhan kristillinen kasvatus tapahtuisi vain ja ainoastaan joulujuhlassa ja kirkossa, olisin enemmän kuin tyytyväinen, mutta niitä virsiä harjoitellaan ja juttuja löpistään niin, että lapsi tietää mistä varmasti on kysymys.
Uskontoa voi harjoittaa seurakunnan piirissä ne jotka sitä haluavat, jättäkää päiväkoti uskonnollisista harjoituksista vapaaksi alueeksi. En toki pillastu muutamasta tähdestä (meilläkin on joulutähtivalo kotona) tai muutamasta enkelistä, vaan siitä, että kirkkoon kuulumaton lapseni hoilaa koko matkan tarhasta: Kiitos sulle Jeesukseni, paras joululahjamme. Emme kuulu kirkkoon, joten en halua lapseni 3-vuoden iässä tulevan jo kristillisen aivopesun piiriin.
Olen aina vastustanut valtionuskontoa henkeen ja vereen. Ja tulen aina vastustamaankin.
Kristityt viettäkööt ihan vapaasti kristillisesti juhlapyhiään, kunhan eivät tuputa uskontonsa harjoittamista muillekin. Joulu kun ei ole kaikille uskonnollinen juhla. Lapseni päiväkodissa oli oikein mukava joulujuhla, ilman virsiä ja joulukirkko oli eri päivänä.
Joulun vieton perinteet ovat tietysti sekoittuneita, osin pakanallisia (mistäs vaikkapa se possu piparkakkujen muodossa tulee), mutta kukin antakoon itse merkityksensä tavoille ja symboleille. Mitenköhän ensimmäiset kristityt viettivät joulua?
Joulujuhlat eivät ole pakollisia ja hyvä niin. Tiedän, että on ihmisiä, joiden vakaumukseen ei kuulu sen paremmin kristitty kuin pakanallinenkaan joulu. Mutta eikö kristillisten juhlien järjestäminen olisi ennemminkin kirkon tehtävä?
Ninni-03:
Joulu kun ei ole kaikille uskonnollinen juhla.
Varmaan ei ole kaikille uskonnollinen juhla, mutta se on kristityille, ja jos uskonnottomat eivät siitä pidä niin juhlikoon jotain muuta juhlaa. Miksi on pakko juhlia kristillista juhlaa ja sanoa juhlivan sitä ei-kristillisesti ja sitten valittaa kun kristityt pitävät sitä uskonnollisena juhlana?
Jos sinulla ei ole uskontoa, niin on vapaus valita mitä juhlit. Mutta ei ole vapautta sanellella muille miten heidän pitäisi juhlia omaa uskonnollista juhlaa.
Onko tuo niin kauheata että lapsi tuli kotiin laulaen kristillistä joululaulua - olisithan voinut sanoa lapsellesi että laulaisi jotain muuta laulua.
Minusta jokaisella perheellä on oikeus elää oman vakaumuksensa mukaan. Siksi minusta päiväkodissa pitää olla aina vaihtoehto, jos jotain kristillistä sisältöä on ohjelmassa. Siis jos seurakunnasta tullaan pitämään hartautta tms. niin muun uskoisille lapsille pitäisi järjestää muuta ohjelmaa, jos vanhemmat näin haluavat.
Itse toki uskovana äitinä olen ihan tyytyväinen, että lapseni hoitopaikassa (ryhmis) mennään pari kertaa vuodessa kirkkoon ja seurakunnasta käydään pitämässä pääsiäishartautta. Mutta ymmärrän myös sen, että kaikki eivät halua lapsiensa osallistuvan, joten heille pitää järjestää muuta ohjelmaa.
Fakta on kuitenkin se, että kristinusko kuuluu vahvasti suomalaiseen elämäntapaan. Jouluun kuuluu kristilliset perinteet, samoin muihin juhlapyhiin. Ei niitä minun mielestäni missään tapauksessa saa vähätellä ja jättää pois siksi, että ne eivät kaikkia miellytä. Se ketä ei miellytä Jeesuslapsi seimessä vaatikoon muuta ohjelmaa siksi aikaa ja laittakoon vaikka korvatulpat lapselleen kevätjuhlan suvivirren ajaksi ;)
Ainkin oman lapseni hoitopaikassa tavallisessa päivittäisessä toiminnassa ei ole yhtään mitään uskonnollisuuteen viittaavaakaan, joten nämä muutaman kerran vuodessa olevat erikoistilanteet eivät todellakaan voi olla liian paljon. Jos haluaa päästä täysin uskonnottomaan kulttuuriin, niin sitä saa aika kauan hakea...