Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia imettävän äidin pitää välttää?

16.06.2008 |

Lähinnä tarkoitan ruokia joista vauvalle tulee vatsanväänteitä ja ilmavaivoja. Itse olen kuullut, että uudet perunat ovat vauvalle aika "myrkkyä". Lisäksi olen huomannut että meidän neiti 2kk ei yhtään tykkää jos äiti on syönyt ruisleipää tai kaalia. Eli onko muita ruokia vai välttelenkö edelleen niitä joista itsellenikin tulee ilmaa:)

Kiitos ja rentouttavaa kesää kaikille!

Pinkki & typy 2kk

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ollut täysimetyksellä.Heti 2vk. vanhana alkoi vatsavaivoja huutamaan.

Kokeilin olla syömättä ruisleipää,sipulia yms.mistä itsellekkin tuli vaivoja.

Vauvan oireet ei hävinnyt.Luin netistä että, jos äiti juo maitoa,vauva voi oireilla maidon laktoosille.Olematta kuitenkaan allerginen sille.

Joten itse päätin kokeilla LAKTOOSITONTA MAITOJUOMAA.Joka tepsi 2pv. käytön jälkeen.Olen juonut nyt sitä itse ja omat sekä vauvan oireet on hävinneet.

Kokeilin kerran juoda lasillisen tavallista kevytmaitoa>Ja en ollut itsekkään uskoa mutta,seuraavana päivänä ja yönä taas meillä huudettiin.

Ja omatkin vatsavaivat siinä palasi>itsellenikin tuntuu olevan yhteys tuolla laktoosilla ja imetyksellä.

KANNATTAA KOKEILLA !!! :x

Vierailija
2/18 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs muu ruokavalio, onko yhtä tiukka kuin odotusaikana? Vältättekö edelleen raakaa kalaa, vääränlaisia makeutusaineita, pakastevadelmia ym.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan oireet ei hävinnyt.Luin netistä että, jos äiti juo maitoa,vauva voi oireilla maidon laktoosille.Olematta kuitenkaan allerginen sille.

Muistatko yhtään lähdettä, mistä tämän luit? Äidinmaidosta muistaakseni 7-8 % on laktoosia, käytti äiti maitotuotteta tahi ei. Laktoosiallergiasta en ole ikinä kuullutkaan.

Mä olen ollut siinä uskossa, että laktoosi on laktoosia, sai sitä sitten mistä maidosta tahansa. Viisaammat valistakoon?

KL.

Vierailija
4/18 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysaikana olen syönyt normaalisti. Missään nimessä ei omin päin "varmuuden vuoksi" tule vältellä ruoka-aineita.

KL.

Vierailija
5/18 |
22.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeasti allerginen ei hylaa tai laktoositonta maitoa siedä, mutta itse olen siinä uskossa että lievästi alergiselle voi käydä paremmin laktoositon kuin tavallinen maito sen takia, että vähälaktoosiset tuotteet ovat ns. iskukuumennettuja jossa osa proteineista (jotka siis sen allergian aiheuttavat) tuhoutuvat ja on sittten miedompaa.

Ylipäätään äidin ei pitäisi syödä sellaisia ruoka-aineita jotka aiheuttavat hälle itselleen oireita.

Vierailija
6/18 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin tänään täysimetyksellä olevaa poikaani ensimmäistä kertaa vyöhyketerapiassa juuri noiden vatsavaivojen takia. Vyöhyketerapeutti luetteli vauvalle vatsavaivoja aiheuttaviksi ruoka-aineiksi ainakin äidin nauttiman appelsiinin, omenan, banaanin, raa'an maidon, suklaan, ruisleivän, kaalin, pavut ja herneet. Myöskin D-vitamiinista oli puhetta, että Jekovit olisi vatsaystävällisempi kuin Devitol, koska Jekovit on vesipohjainen ja Devitol puolestaan öljypohjainen. Mutta toiset tietenkin sietävät paremmin eri aineita kuin toiset.

Vierailija
7/18 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään äidin ei pitäisi syödä sellaisia ruoka-aineita jotka aiheuttavat hälle itselleen oireita.

Asiaa. Jos äiti on allerginen vaikkapa porkkanalle, ei tietenkään väen väkisin pidä syödä porkkanaa vain vauvan "siedätyksen" vuoksi :).

Suosittelen lukemaan Suomen lääkärilehden kansallista allergiaohjelmaa koskevan artikkelin osoitteesta http://www.allergia.com/files/639/SLL142008-Allergialiite-NETTIPDF.PDF

"Nyt julkaistavassa ohjelmassa on kaksisuuntainen viesti.

Yhtäältä vakavat allergia- ja astmaongelmat halutaan

hoitaa entistä aikaisemmin ja paremmin. Toisaalta lieviin

allergiaoireisiin ei pidä kiinnittää liikaa huomiota.

Toleranssia on syytä kasvattaa kaikilla. Tähän kuuluu tärkeänä

psykologinen, asenteellinen muutos.

- Eli yksinkertaistaen: pikkuasioista ei kannata nurista.

Allergiassa ei ole olemassa yksioikoista pahenemisen lakia:

useimmiten vähäinen allergia ei pahene vaan pysyy

lievänä. Oireet voidaan saada kuriin pikemminkin "ottamalla

härkää sarvista" eli altistumalla aiheuttajatekijöille

sopivasti.

- Esimerkiksi turhat allergiadieetit, joista pahimmillaan

voi seurata vääristynyttä suhtautumista ruokaan, jätetään

pois. Allergisten arkea rajoitetaan muutenkin mahdollisimman

vähän."

KL.

Vierailija
8/18 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla oli myös vatsavaivoja ja meille suositeltiin vaihtamaan D-vitamiinit D3seen ja oliiviöljypohjaiseen, minä itse syön emäsjauhetta mistä vauva saa magnesiumia ja se pitää mun suoliston ph:n tasapainossa sekä syön maitohappobakteeria, jotka siis maidon mukana vaikuttavat vauvaan. Cuplaton lopetettiin samantien ja samoin Disfatyl. Ja minä vältän sitrushedelmiä, paitsi sitruunaa.

Näillä muutoksilla ja muutama sessio vyöhyketerapiaa on pojan vatsavaivat hävinneet. Ai niin, juotan hänelle myös vettä silloin tällöin.Poika nyt 7,5 vkoa ja mahavaivat alkoivat heti 2 viikon iässä.

Vierailija
9/18 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin usealla vauvalla on vatsavaivoja. TÄmä kuuluu ihan normaaliin suoliston kehittymiseen. Samoihin aikoihin yleensä aloitetaan d-vitamiini ja pian tämän jälkeen cuplaton (juuri niihin vatsavaivoihin. Tipat ärsyttävät entisestään herkässä vaiheessa olevaa suolta. Yleensä nämä vatsavaivat menevät ohi itsestään muutamassa viikossa.

Eri asia tietenkin on jos vauva huutaa tuntikaupalla (lue oikeasti huutaa) eikä mikään tepsi. Siinä vaiheessa varmasti ottaa kaikki keinot mukaan. ITsekin olin kokeiluluontoisella 2 viikon maidoton-munatondietillä kuopuksen kanssa, joka auttoi, mutta oireet ei palanneetkaan kun aloitin taas maidon ja munan käytön oli siis ihan "normaalia" masun purua. (muna alkoi kyllä myöhemmin aiheuttaa ihan oikeasti allergiaripulia). Esikoinen oli ihan oikeasti allerginen ... huusi pienestäkin vahinkoaltistumisesta kun oltais tapettu. Allergisoitui imetysaikana maidolle, munalle, soijalle ja viljoille. Kiinteitä kokeillessa huomattiin myös riisi ja maissi allergiat myös kaikki marjat ja porkkana aiheutti oireita.

Edelleen olen sitä mieltä, että imettävän äidin pitäisi mahdollisuuksien mukaan syödä erittäin monipuolisesti niin että mitään ruoka-ainetta ei tulee liikaa päivän aikana. Näin mahdolliset lievästi allergiaa aiheuttavan ruoka-aineen määrä pysyy pienenä ja pysytään herkemmin oire-tason alapuolella.

Vierailija
10/18 |
27.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin toissapäivänä rasian mansikoita. Eilinen päivä oli sitten todella hankala. Poika on nyt 5vk ja ollut tähän mennessä tyytyväinen. Eilen ei nukkunut koko päivänä kuin max puoli tuntia kerrallaan. Eikä tyytynyt muualla olemaan kuin sylissä. Sylissä olisi nukkunut pystyasennossa ja heti kun joutui sänkyyn niin heräsi. Kovasti kitisi koko päivän.

Vierailija
11/18 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... syön maitohappobakteeria, jotka siis maidon mukana vaikuttavat vauvaan.

Itse asiassa maitohappobakteerit eivät vaikuta maidon välityksellä vauvaan, sillä ne eivät äidin suolistosta pääse verenkiertoon ja sitä kautta maitoon.

Mutta niistä on äidin syömänä se hyöty, että äidin suolisto pysyy kunnossa, jolloin se läpäisee vähemmän mahdollisia "haitallisia" aineita, jotka voivat aiheuttaa vauvalle masuvaivoja.

Jos haluaa vauvan hyötyvän maitohappobakteereista, niitä pitäisi antaa vauvalle suoraan. Erilaisia mhb-valmisteita onkin markkinoilla pilvin pimein. Rela-tipat ovat aika suosittuja, mutta sisältämänsä auringonkukkaöljyn takia eivät kaikille vauvoille sovi. Joissain on elatusalustana käytetty maitoproteiinia, joka voi myöskin aiheuttaa vauvalle masuvaivoja. Apteekista ja luontaistuotekaupoista voi kysellä noista tarkemmin.

Vierailija
12/18 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta mahdollisesta voi tulla vauvalle ilmavaivoja... Ainakin siltä tuntuu kun lukee ihmisten kirjotuksia. Tuntuu että monet unohtavat että pienen vauvan kanssa joka päivä on täysin erilainen. Ainakin meillä! Välillä saattaa viikko/muutama päivä mennä ilman suurempia huutoja ja sitten se taas alkaa. Jos rupeaa erikseen kokeilemaan joka ruoka-aineen niin imetys on luultavasti ehinyt loppua, ennen kun oikeasti tietää aiheuttaako joku tietty aine ilmavaivoja. Vältän tällä hetkellä itse kahvia ja maitotuotteita, mutta enpä tiedä onko siitä todellisuudessa mitään apua. Ehkä itselle tulee parempi mieli kun yrittää.=) Välillä oli myös käytössä cuplaton, rela-tipat, disflatyl. Olevinaan auttoi, mutta ehkä sekin vaan taikauskoa? Mitä enemmän tulee ikää niin sitä mukaanhan vaivat OIKEASTI helpottavat kun suoliston toiminta kehittyy. Varmaan järkevintä on siis syödä terveellisesti ja monipuolisesti! Ja vielä, voiko äidinmaidon koostumukseen edes juurikaan vaikuttaa??? Neuvolasta saadussa imetysoppaassa lukee että ei juurikaan voi, ainoastaan että ravintorasvat siirtyvät äidinmaitoon jo muutaman tunnin viiveellä. Mikä kuullostaa fiksumalta kuin se että esimerkiksi kaikki hedelmät (omena, banaani, viinirypäle, sitrushedelmät) aiheuttaisivet ilmavaivoja. Mistäs sitten vitamiinit?

Tulipa jaaritus...=)

Vierailija
13/18 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin toissapäivänä rasian mansikoita. Eilinen päivä oli sitten todella hankala. Poika on nyt 5vk ja ollut tähän mennessä tyytyväinen. Eilen ei nukkunut koko päivänä kuin max puoli tuntia kerrallaan. Eikä tyytynyt muualla olemaan kuin sylissä. Sylissä olisi nukkunut pystyasennossa ja heti kun joutui sänkyyn niin heräsi. Kovasti kitisi koko päivän.

Kyllä on ihan mahdollista, että tuli mahavaivoja mansikoista. Meidän tytöllä tuli karmeat mahavaivat, jos minä söin pinaattia! Kaikki on mahdollista :/

Vierailija
14/18 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..käytän vain maltillisesti nyt i,etysaikana. pari kertaa on käynyt niin, että mexikolaisen ja itämaisen ruuan mausteet ovat saaneet vauvani pyllyn ihan punaiseksi ja kakan teko on ollut yhtä itkua. muuten en ole vältellyt muuta kuin alkoholia :-) ja hyvin on mennyt!

Vierailija
15/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos huomaat esim. kaalin aiheuttavan vauvalle kivuliaita vatsanväänteitä kannattaa se jättää ruokavaliosta pois. Mutta noin oletuksena ei suositella minkään ruoka-aineen välttämistä.

Uudet perunat eivät nekään ole täysimetyksen aikana mitenkään vaarallisia. Soseina pieniä, uusia perunoita ei pidä antaa vauvalle niiden korkean solaniinipitoisuuden vuoksi (jos oikein muistan).

Mukavaa kesää sinullekin :).

KL.

Vierailija
16/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaalilaatikkoa komppaan!

Eli periaatteella vauvalle kaikkea tissimaidossa, mitään ei pitäs vältellä, ei ainakaan missäännimessä ominpän(nyt puhun siis esim. kokonaan viljojen tai maidon tai kananmunan poisjättämistä!), ilman "näyttöä"!

MUTTA, tosiaan jotkut ruoka-aineet voi laittaa vauvan pumppailemaan, kuten sipuli!, ja toiset vauvat ei sitä pumppaa saa ulos ja sitten ovat kivuliaita! Jos vauvasi vääntelehtii kivusta, juuri ruisleivästä, niin sitä sitten kannattaa syödä maltillisesti! Mutta varmuudenvuoksi ei pidä mitään jättää pois!

nonuli ja tytöt

Vierailija
17/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelen suklaata ja sitrushedelmiä, koska kun söin niitä runsaasti, vauvalle tuli ihottumaa, joka hävisi, kun lopetin niiden käyttämisen. Samat ruoka-aineet aiheuttivat itselleni lapsena ihottumaa.

Välttelen myös valkosipulia, koska toinen lapseni saa siitä vatsavaivoja, joten ajattelen, että tämä vauvakin voi olla sille herkkä. Hernekeittoa en ole myöskään viitsinyt syödä, kun siitä tulee helposti ilmavaivoja. Samoin hiilihappopitoisia juomia välttelen ja sitä ruisleipää.

Vierailija
18/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän esikoinen oli todella herkkämahainen tietyille ruoka-aineille ja sai niistä hirmuisia kipukohtauksia, ilmavaivoja ja ripulia... tosin kyse oli suoli-oireisesta allergiasta. Siitä huolimatta jos ei saanut hänelle pahoja (maito, muna, vilja, soija) ruoka-aineita oli oireeton ja millään normaalisti "ilmavaivoja aiheuttavilla ei ollut mitään vaikutusta. Vauva oli täysin tyytyväinen vaikka söin kaalia, paprikaa, sipulia, omenaa.