* * * JOULUKUUN TÄHTÖSET juhannusviikolla * * *
Kommentit (15)
En ole aikoihin kerinnyt enkä jaksanut kirjotella. Pari viikkoa on mennyt tässä niin etten edes nettiin ole kerinny.
Muutto olisi edessä heinäkuun alussa. Ihana päästä isompaan asuntoon vaikka ei se uuskaan mikään lukaali ole. Hissin olisin taloon tahtonu mut ei se oo näin opiskelijana helppoo ku täytyy ottaa se mitä opiskelijaasuntosäätiö tarjoaa tai joutuu jonon hännille.. :( Ois ollu vaan niin kiva et ois saanu sit vaunut sisälle.. ;) Ihan kädet jo syyhyää vauvan tavaroita laittelemaan vaikka ei mitään kummempaa ookkaan hankittuna.. ;) Ois niin ihana jo sisustaa vauvatavaroilla =)
Vointi on ollu nyt ihan ok. Viime viikon oksennustaudin jälkeen on pahoivointi alkanu helpottaa. Onneksi! Tuntuu vaan taas et oonkohan ees raskaana ku ei mitään merkkejä oo. Masu ei oo kasvanu. Vaikka yks kaveri just sano kun pitkästä aikaa nähtiin et on mul vähän jo masua. Mut vois kyl alkaa pikkuhiljaa oleen vähän enemmän ;) Mut painoa ei tarttis kyl tulla. :) Tähän asti paino pysyny samana. Ruoka ei kyl oikeen maistu. Täytys varmaan yrittää enemmän syödä oikeeta ruokaa ku elän täl hetkelä kaurapuurolla ja leivällä. Töissä joskus oon jotain ruokaa syöny jos on jääny ylimäärästä.
En oo lukenu moneen viikkoon pinoja joten en oikein osaa kommentoida mitään.. koitan nyt taas aktivoitua hieman.. juhannus menee yövuoroissa et jos sillon vaikka sais vähän vanhoja pinoja kateltua töissä..
Lämpöä ja aurinkoa odotellessa..
Pikkupiru 15+2
Kiva lukea hyviä ultrakuulumisia. On se vaan niin helpottava hetki kun kuulee, että kaikki on niin kuin pitääkin.
Täälläkin kyllä edelleen tulee niitä fiiliksiä, että onhan kaikki masussa hyvin. Liikkeitä en ainakaan tunnistettavasti ole vielä tuntenut ja tässähän saattaa hyvinkin mennä vielä kuukauden päivät ennen kuin niitä tuntee. Ihan kateellisena kuuntelee/lukee niitä jotka tuntevat jo tässä vaiheessa liikkeitä. Vielä ensikertalaiset. Tai ne joilla on jo niin selkeä vauvamaha ettei siitä todellakaan voi enää ulkopuolisetkaan erehtyä. Mutta odotellaan odotellaan : )
Täälläkin tulee "eksyttyä" välillä vauvan/lastentarvike sivuille. Vaunuja lähinnä ihailemaan : ) Oon ajatellu et elokuussa vois uskaltaa jo ihan kauppoihinkin niitä katselemaan. Sitä vaan odottaa nyt rakenneultraa seuraavana etappina. Sitä ennen kun ei olekaan mitään muuta käyntiä.
Oikeesti tuntuu, että kaikilla muilla on neuvolakäyntejäkin vaikka kuinka kun itse olen käynyt vasta kerran. Vaihteleeko se kaupungeittain/kunnittain näin paljon? Miten muut Helsinkiläiset ootte neuvoloissa käyneet näin alkuvaiheessa?
Nimistä niin oon kyllä niin samaa mieltä, että kivoja tyttöjen nimiä on vaikka kuinka, mutta missä kaikki itseä miellyttävät pojan nimet. Olen vielä varma, että meidän perheeseen tulee liuta poikia ; )
Pientä juhannuslomaa odotellessa -Hanne- ja masupupu 15+6
Täällä sataa vettä tuutin täydeltä=/
Tietää tämä päivä taas taistoa lasten kanssa,kun ei ulos päästä eikä oikeen muutakaan mukavaa 4:n seinän sisällä...Se on mukavaa kun 5 isompaa lasta jankuttaa ettei oo mitään tekemistä ja pienin sitten muuten vaan pyörii jaloissa,stressaantuneena isompien taistosta!
Uskaltaisko sitä miehelle ehdottaa kierrosta uuteen ikeaan...=)
Eilen olin neuvolassa ja kaikki paremmin kuin hyvin.Tässä näitä mittaus ym tuloksia jos kiinnostaa=)
Rv 15+2
Painoa alusta 2kg
rr 100/59
syke 155 krt/min
pissa puhdas
sf 13cm
Olisko siinä ne tärkeimmät?=)
Seuraava taas 4 viikon päästä.
Tytölle nimeä on mulla taas hankalempi löytää.4 tyttöä on joten tuntuu että kivat nimet jo käytettynä=)Pojalle olis monta hyvää ehdotusta,meidän poikien jo olemassa oleviin nimiin hyvin sointuvaa.
Niin ja liikkeitä nyt tuntunut maanantaista päivittäin,hymyyn vetää naaman!!
Mukavaa tiistaita kaikille!
Petite-te ja bèbè rv 15+
Täällä on kauhean harmaa ilma. Ajankuluks vaihteeks siivoilin aamulla ja kävästiin ulkosallakin, ennenku rupeaa satamaa.
Mulle on iskeny hirveä tarve siivota ja tehä kokoajan jotain. Paikalleen jos jää, tulee pahoinvointi niin kovaks ettei pystyssä pysy.
Mulla tuntuu noissa nimiasioissa olevan niin, että tytölle on vaikeampi keksiä nimiä. Pojalle olis jo valmiina neljäkin ei nimivaihtoehtoa, mut tytölle ei ainuttakaan.
Johtuu varmaan siitä, että nuo kolme poikaa on jo ennestään.
Esikoinen kyllä on tyttö, mutta mulla olis sillon ainoastaan se yks nimi minkä laittasin, jos tytön saisin ja seki on siis käytetty.
Tuntuu että kaikki nimioppaat on täynnä nykyaikasia , jopa outojakin tytön nimiä , mut ihan vanhaakaan en haluais laitella... no saap nyt nähä kumpi sieltä tulee:)
Itte en vielä liikkeita kauheasti ees odottele. Mulla ei oo yhessäkään raskaudessa tuntunu liikkeitä kun vasta rv. 20 jälkeen, joten aikaa on vielä.
Painoa ei ole vielä tullu, päin vastoin lähteny ton pahoinvoinnin takia. Mut eiköhän tääkin asia kohta korjaannu.
Tässäpä taas kuulumiset...nyt kanin ulkohäkkiprojektin kimppuun:) Sateista huolimatta mukavaa tiistaita kaikille.
...aurinko paljoa paistele. Töissä on tylsää ja motivaatio nolla, lisäksi viikonlopun aikana iski hirveä kurkkutauti. Eilinen meni oksentaessa, pahoinvointi otti takapakkia, luulin sen menneen jo ohitse. Ehkäpä se johtui väsymyksestä ja flunssasta.
Vatsa pömpöttää vaihtelevasti, mutta olen kyllä ihan avoimesti kertonut kun joku on kysellyt kuulumisia. Seuraava neuvola minulla on vasta monen viikon päästä ja edellisestäkin on jo viikko. Odotan kyllä kovasti että liikkeet alkaisivat tuntua.
Nimiä en ole miettinyt vielä yhtään, toivoisin kyllä saavani tytön! :) En myöskään ole vaunuja ja istuimia jne katsellut, vaatteita en aio ostaa lainkaan, sillä sain jo säkkikaupalla lahjoituksia. Aion siis keskittyä varustepuoleen hankinnoissani!
Tukivyön mahalle ostin ja seuraava hankinta onkin tukisukat, pelkään niin saavani suonikohjujaa :D
Mites teillä varustelupuoli? Kokemuksia tukivyöstä? Onko pahoinvointia ollut?
Miten on tullut painoa? Minulla oli laskenut eilen melkoisesti paino, jopa alle lähtöpainon. Johtunee kai huonosta ruokahalusta!
Toisaalta ihan ihanaakin että raikastuu ilma, mutta toivottavasti nyt välillä taukoaisi tuo sade että pääsee ulkoilemaan. Tai pääseehän sitä toki sateellakin, muttei se ole yhtä kivaa kuin jos olisi hyvä ilma..
Painon noususta on ollut puhetta, viime neuvolakäynnillä ei ollut vielä tullut yhtään, mutta nyt luulen että on kyllä, maha on kasvanut aikamoisesti.. meillä ei ole kotona vaakaa, mikä on ihan hyvä kun olen vähän hermoilija tuon painon nousun kanssa. Lähtöpaino oli 55kg, esikoisesta tuli 15kg ja kakkosesta 10kg, loppuraskaudessa paino nousi hurjaa vauhtia, saas nähdä miten nyt käy. Ensi viikolla on neuvola.
Lomakin alkaa ensi viikon jälkeen, ihanaa! Toivottavasti nämä säät nyt helpottaa vaikkakin ollaan melkein koko loma ulkomailla. Mutta lintsille ja puuhamaahan pitäisi päästä kuitenkin, ja olisi kiva mennä ihanan aurinkoisena päivänä :-)
t.Werde 13+6 (kait, olen mennyt laskuissa sekaisin ;-))
Toivottavasti en nyt lähetä tätä viestiä kahteen kertaan. Laitoin sen jo kertaalleen, mutta se ei näkynyt ja sivu valitteli jälleen teknisiä ongelmia. Katsotaan miten käy.
Meillä ei ole vielä nimiä juuri mietitty. Viime viikolla selailin kyllä salaa almanakkaa sillä silmällä. Muutama ihan hyvä tuli vastaan sekä tyttöjen että poikien nimissä. Saa nähdä mikä vääntö nimestä saadaan aikaan miehen kanssa:)
Välillä on jostain syystä sellainen tunne että saan pojan, mutta se menee nopeasti ohi. Minulle on oikeastaan ihan sama kumpi sieltä tulee, kunhan tulee terveenä.
Kivi kyseli pahoinvoinnista, se on onneksi täällä helpottanut. Ajoittain tulee lieviä ällötysoloja, jos verensokeri laskee liikaa. Paino oli minullakin laskenut vähän kun viimeksi kävin neuvolassa. Ei haittaa yhtään.
Vaikuttaa siltä, että neuvolakäyntien määrä olisi jotenkin neuvolakohtaista... Minusta tuntuu, että saan olla jatkuvasti menossa sinne! Olen käynyt jo 3 kertaa terkalla, kerran lääkärissä ja kerran ultrassa (nyt on suunnilleen 13+5 rv). Seuraava neuvolakin on jo heinäkuun alussa ja toinen ultra +vielä yksi neuvolakäynti on sovittu heinäkuun loppuun. Siellä on taas joku uusi harjoittelija, en tiedä johtuuko käyntien runsaus sen sekoilusta vai muusta.. ongelmien takia siellä ei ole tarvinnut onneksi käydä.
Meillä ei ole vielä mitään vauvatarvikkeita. Parin tutun kanssa on ollut puhetta että heiltä voisi löytyä jotain ylimääräisiä vaatteita sitten lähempänä. Netistä olen selaillut muita tarvikkeita huvikseen. Jos sitten syksyllä alkaisi vasta hamstrata. Vielä se ei tunnu ajankohtaiselta. Sen sijaan ostin jo varalle äitiysvaatteita alennusmyynnistä. Maha ei ole vielä juuri kasvanut, mutta parempi ostaa silloin kun halvalla saa:)
tuo neuvolakäyntejen määrä, ainakin näin raskauden alussa. Itse olen nyt rv.13+5 ja olen ollut tasan kerran neuvolassa rv.11+1. Seuraava neuvola on sitten 27.7. Nyt olen tosin menossa lapsivesipunktioon Tyksiin ensiviikolla ikäni vuoksi(37V). Joten minä en tosiaankaan ole neuvolassa päässyt hyppäämään. Itselläni ei myöskään tuo maha vielä näy vaatteet päällä mutta iltaisin nukkumaan mennessä kun on turvotusta niin vatsaa löytyy kyllä ihan tarpeeksi. Lapsillekkaan emme ole vielä kertoneet koska jos sieltä punktiosta tulee huonoja uutisia niin ajateltiin että on helpompaa vielä odotella tuloksia kun mahdollisimman harva tietää vielä raskaudestani. Emme siis ole kertoneet vielä kenellekään. Tosin jos tuloksien saanti kestää kuukaudenkin niin eiköhän raskaus silloin näy jo ulospäinkin, varsinkin kun on jo kuudes tulossa ja vatsanpeitteetkään ei ole enää kaikkein timmeimmässä kunnossa. Hauskaa ja turvallista odotusta kaikille ja juhannuksia!
pitkästä aikaa
yritin kerran kirjoittaa tänne, mutta en onnistunut järjestelmän kaatumisen vuoksi.
Maha on ryöpsähtännyt valloilleen, valtava kessi. Väsymys alkaa helpottaa, eikä laattakaan lennä enää juuri ollenkaan.
Tänään on toinen neuvola, vaikka äitiyspolilla olen käynyt jo viidesti, on vähän suhdeluvut päälaellaan. Pääsen tänään kuuntelemaan dopplerilla vasta ensimmäistä kertaa sydänääniä, kun ensimmäisellä neuvola-ajalla oli se np-ultra.
Liikkeet tuntuvat jo, mutta luulen, että istukka on edessä vaimentamassa, sillä liikeet eivät tunnu käsissä vaan ainoastaan mahassa sisällä. Potkujen äänet kuuluvat kuulemma selvästi jo läpi, kun kuuntelee korva mahassa.
Ei harmita yhtään, jos olis viileä kesä, mutta sitä ei taida vielä tietää.
oikeen hyviä juhannuksia kaikille
eriskummallinen 15+6
kesäflunssaa pukkaa ja olo ei niin hyvä...
Mutta onneksi aurinko vaihteeksi paistaa!!!
Eriskummallinen kirjoitti:Ei harmita yhtään,jos olis viileä kesä,mutta sitä ei taida vielä tietää.
Kyllä mua harmittais=)Jo lastenkin takia!!Siis ainakin jos satais ja olis niin kylmä ettei kertaakaan päästäis rannalle ja mereen uimaan tms mitä koko talvi on odotettu...
Raskaana ollessa tietenkin on helpompi jollei oo ihan hirvittävän kuuma!Olen 3:sti odottanut pitkällä loppuraskaudessa,kuuman kesän aikana ja huh!(lapset syntyi elokuun lopussa ja 2x lokakuun alussa)
Nyt onneksi raskaus niin alussa ettei isosta mahasta ole haittaa kesän kuumalla.
Mitä sitä ei sitten kärsisi lasten vuoksi??=)
Oikeestaan olen joka kerta ollut raskaana,alussa tai lopussa,kesällä.
Yhtään raskautta ei oo alkanut syksyllä ja päättynyt keväällä!
Lapset on syntyneet helmi-maalis-elo-2xloka-ja marras.
Seuraava siis joulukuussa,eli aika syksy/talvivoittoista on=)
Olen kyllä haaveillut siitä touko-kesäkuun vauvasta,mutta taitaa jäädä siksi haaveeksi=)
Nyt kuitenkin oikeen mukavaa viikonloppua kaikille.Itse poistumme taas kotosalta ja en ole netin päässä,joten vilkutus ensiviikkoon!
Petite-te ja bebe rv 15+ ööh jotain 4 tms
Pitkästä aikaa, kun ei millään meinaa jaksaa ja ehtiä koneelle. Väsymys on nimittäin vieläkin välillä niin megalomaanista, että voisin nukkua 16 h vrk:ssa.
Huomasitteko muut, että oireita tulee aina eniten juuri kuukautisten alkupvm aikaan? Mulla ainakin selvästi pahimmat olleet 4, 8 ja 12 rv:t. Jolloin olen nukkunut päivät ja itkenyt lopun aikaa.
Viime viikonloppu meni niin vollottaessa ettei mitään rajaa. Koetin lukea pojalle "Suomen lasten historia" kirjaa, mutta eihän siitä mitään tullut, kun oli juuri nälkävuodet menossa, ja joka lauseen jälkeen piti pysähtyä niiskuttamaan. Siinä lapset lumihankeen nälkäisinä paleltui ja onneksi laamanni löysi ne, mutta taapero ehti siitä niin järkyttyä, että menetti puhe- ja kävelytaitonsa jne. Huh huh mikä lasten kirja. On muuten 'isoille' lapsille ihan hyvää luettavaa. Meillä on ollut tapana, että minä luen sitä ääneen 10-vuotiaalle. Mutta nyt meitä molempia ihan oikeasti nauratti, että miten ihmeessä mulla voi itkettää niin kovasti etten pysty lukemaan ollenkaan...
Mulla on paljon supistuksia. Mikä on kyllä pelottavaa. Viholantaa myös. Kerran oli niin kivulias supistus, että hyvä kun pystyi hengittämään. Ensi ma neuvola, ehkä hän sitten voi katsoa kohdunkaulan tilanteen tms?? En pysty kävelemään kilmoetriäkään tai täytyy pitää molemmin käsin mahasta kiinni.
Kauhean kiirus viikko takana: työkiireet + ostettiin isompi ausunto (!!!) + oma asunto meni välittäjälle. Ei tätä kyllä kukaan kesäkuussa osta :( Mutta kaupat uudesta on viim syyskuussa, joten toivottavasti siihen mennessä menee... Joten yötä myöten on täytynyt jynssätä vanhaa asuntoa väsymyksestä huolimatta ja työpäivän keskellä juosta allekirjoittamaan lippulappusia.
Canttarelli 12+6
Tämä viikko on mennyt Bon Jovin keikan jälkimainingeissa. Oli niin upea keikka, ettei meinaa millään laskeutua maanpinnalle. Hyvin jaksoi masukkikin olla keikalla, vaikka tosin meinasi auringonpistos iskeä juuri ennen Bon Jovia. Olimme neljännessä rivissä etualalla, joten paikka oli mitä loistavin. Istuin maassa koko lämppäribändin soiton ajan ja onneksi menikin aurinko pilveen juuri ennen BonJovia. Kyllä tuli huudettua ja varovasti pompittua. Toisella kädellä piti suojata masukkia edessä pomppivilta yli-innokkailta teinitytöiltä.
Mieliala on aika herkkä tällä hetkellä. Keikalla pääsi monta kertaa itku, kun tuli omia suosikkibiisejä. Varsinkin kun Ritchie lauloi "I'll be there for you". Ja eihän Jonia voi edes sanoinkuvailla, minkälainen esiintyjä hän oli..
Eilen vietettiin töissä minun läksiäisiä. Työkaverit olivat keränneet kolehdin ja sain läksiäislahjaksi ihanan kalevala-kaulakorun ja korvakorut ja kimpun kukkia. Vielä on ensi viikko töitä jäljellä vanhassa paikassa, jonka jälkeen on 5 viikon kesäloma ja tämän jälkeen siirryn toiseen toimistoon uudella paikkakunnallamme.
Raskausviikot tuntuvat menevän hurjaa vauhtia eteenpäin. Rakenneultraan pääsen (yksityisellä) heinäkuun lopulla. Heinäkuun 10. päivä taisi olla seuraava neuvola. Puoli väli alkaa jo häämöttää.. kiva kiva!!
t. Kapa 15+5 (15+2)
Ihanaa, kun paistaa aurinkokin, vaikkakin tuulee =)
Lapset odottavat innolla tämänpäiväistä mökkireissua, ja kaksi nuorinta ovat ihan täpinöissään, kun menen heidän kanssaan sinne junalla.
Itkuherkkyydestä oli puhetta, itse eilen häpesin eilen puhelun jälkeen, kun soitin pysäköinninvalvojalle sakosta, ja itkeä volisin ihan kauheasti, kyllä heti puhelun jälkeen hävetti, mutten pystynyt piettelemään itkua millään, illalla sitten katsoin tv-ohjelmaa, missä oli hauska kohta, nauroin sitä sitten tikahtuakseni varmaan 15 minuuttia . . voi että tätä mielialan vaihtelua !
Ihanaa lähteä mökille ekaa kertaa tänä kesänä, saa saunoa ja uida rantasaunassa ( no ehkä minua ei sinne kylmään järveen saa) , mutta lapset varmaankin sitä innokkaammin.
Äitini tekee ihania ruokia, ja mukavahan sitä on luonnonhelmassa olla =)
Täytyy lähteä vielä imuroimaan, että jää koti sitten vähän siistimmäksi, mukavaa, ja rentoa juhannusta kaikille!
mannerto rv 15 & kolme pientä tinttaraa
Päiviä kaikille! Reissusta on kotiuduttu, eilen illalla myöhään. Ihan mukavasti meni kaikki, esikoinen vain ei oikein osannut vieraissa nukkua senkään vertaa mitä kotona ja viime yökin täällä kotona meni melkoisilla karjunnoilla, saa nähdä mitä tästä nyt tulee. Toivottavasti kohta rauhoittuu. Vähän vaan hirvittää kun olisi heinäkuussa pari muutakin reissua, että jos ei jätkä tahdo tottua.
Tämän viikon jutut lukaisin pikaisesti, mutta en nyt osaa hirveästi mitään henkilökohtaista kommentoida. Itkuherkkyydestä oli juttua, ja se on tuttua täälläkin. Ihan mikä tahansa voi laukaista pillityksen, ja aika usein ilman (näkyvää) syytäkin tulee itkettyä. Lisäsyylliseksi epäilen kyllä ihan tätä väsymystä, jota esikon riekaleyöt eivät mitenkään paranna.
Aloitin muuten nyt ihan omin päin rautakuurin kun aloin epäillä alhaista hemppaa osasyyksi tähän väsymykseen, joka on siis täysin järkyttävää. Olen niin poikki, että saatan alkaa itkeä ihan siksi kun tajuan, että nyt pitäisi taas ruokkia esikoinen. Vaipanvaihto tuntuu hetkittäin täysin järjettömältä ponnistukselta ym. Esikoisen aikana kärsin alhaisesta hb:sta koko raskauden, ei tahtonut lisäraudallakaan nousta kuin juuri ja juuri sinne normaalin alarajan tuntumaan. Ajattelin, että ehkä mulla se alkuaankin huono rautavarasto ei ole ehtinyt yhtään palautua kun edellisraskaudesta on niin vähän aikaa, kun tämä väsymys on vielä järjettömämpää kuin esikoisen aikana.
Mulla ei hemppaa ole neuvolassa mitattu, ei kyllä ole vielä ollutkaan kuin yksi käynti rv:lla 8. Seuraava on tulossa ensi viikolla jolloin viikkoja 14. Aion kyllä vaatia, että tällä kertaa mittaavat. On tosiaan muuten varsin eri lailla näitä käyntejä paikkakunnasta riippuen, kuten joku muukin kirjoitteli. Minä en olisi saanut edes 6 viikon päähän edelliskäynnistä vaan yli 2 kk väliä yritti terkka ujuttaa, mutta sitten jo ärähdin. Niin joo ja hassua, mullakin tulee huomenna jo toinen äitipolin käynti, ennen kuin olen kahta kertaa neuvolassa käynyt.
Vauvanvarusteista oli vielä ollut juttua. Mitään en ole vielä tälle tulevalle pikkuiselle hommannut, kun jotenkin on vieläkin aika epäuskoinen olo. Esikoisellekin kyllä aloin ostella melko myöhään, ensimmäisen vaatekappaleenkin taisin hankkia vasta siinä puolivälin paikkeilla. Meillä on esikoiselta hirveästi vaatteita (olemme saaneet paljon) ja paljon muutakin tavaraa, joten hankintalistalla ovat lähinnä tuplarattaat ja sänky sitten joskus. Masutuubeja tai tukivöitä en ole kokeillut, kun ne minunlaiselleni sinivalaalle eivät varmaan edes menisi päälle. Minulla kun on tuolla masussa aika paljon muutakin kuin vauvaa...
Nimikeskusteluun vielä pikaisesti, että tytölle minulla on ehdotus olemassa, pojalle ei (tai ehkä ensimmäinen nimi). Emme ole vielä niistä miehen kanssa jutelleet, esikonkaan kanssa hän ei halunnut keskustella asiasta ennen kuin vauva oli syntynyt. Taitaa olla vähän taikauskoa hänelläkin ;).
Nopeasti kuulumiset,
Maanantai meni kivasti mummilassa, ja ulkoillessa, mehu ja herkkuvoileivät menivät hyvin kaupaksi.
Pientä päänsärkyä taas näin iltatuimaan havaittavissa, tulisiko helpommin näin aurinkoisella säällä, kun joutuu silmiä siristelemään . .
Massu kasvaa tasaisesti, mutta kyllä sen jo ulkopuoliset huomaa, väsymyskään ei ole vielä helpottanut, toivotaan että se jo kohta antaisi periksi, ja tulisi sitä kauan kaivattua energiaa.
Mukavaa juhannusviikon jatkoa !
mannerto rv 14 + 4