Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkeää kiskontaa: Kukkavihkon hinta (hautajasiin)

Vierailija
06.02.2012 |

Hei,

Olin pudottaa korvani päästä kun äiti soitti hautaustoimistosta ja kertoi, että halvin kukkavihko hautajaisiin maksaa 60 euroa! Onko todella noin törkeää kiskontaa. Tietääkö kukaan myydäänkö ko. vihkoja myös tavallisissa kukkakaupoissa ja paljonko olette maksaneet? Viimeisistä hautajaisista on vuosia, joten hinnat on nousseet huimasti. Jos silloin huomasi, että ihmisen kuolemma rahastus on kyllä aivan törkeää. Tällä kertaa kyseessä on etäinen sukulainen, joten pidän 60 euroa pelkkiin kukkiin laittamiseksi törkeänä. Mieluummin vaikka antaisin senkin rahan suoraan leskelle.

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka kritisoitte kukkavihkon hintaa kohttuuttomaksi, niin kertokaa, mikä summa teistä olisi kohtuullinen? Antakaa ihan konkreettinen summa.

Vierailija
122/142 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kukat saadaan myyntihintaa halvemmalla tukusta. Mutta eihän vähittäiskauppias (millään alalla) sillä pärjää, että myy sillä ostohinnalla tuotteen asiakkaalle. Siihen pitää laskea ne palkat, vuokrat, ym. yrityksen kulut päälle, jotta yritys tuottaa. Olen sitä mieltä, että kaikkin meidän pitäisi olla vähintään vuoden yrittäjinä, jotta opittaisiin ymmärtämään yritystoimintaa/tuotteen hinnan muodostumista/mistä työntekijän palkka koostuu ja miten vähän varsinkin pienissä yrityksissä joskus voi kauppiaalle jäädä. Juuri nyt olen itse siinä tilanteessa, että tuijotan koko ajan tilin saldoa ja mietin, riittääkö tämänpäiväisiin laskuihin raha. Entäpä vajaan parin viikon päästä, kun pitäisi maksaa työntekijän palkka, yrityksen vuokra ja itselle jotain. Näyttää siltä, että rahat riittävät niukin naukin 2 ensinmainittuun, mutta joudun elämään mieheni varoilla seuraavan kuukauden tai jos ihme tapahtuu ja kaupankäynti vilkastuu, niin ehkä maksan itselleni palkkaa 500€ kaksi viikkoa myöhässä. Viimevuonna nostin itselleni palkkaa n.1150€/kk (netto) ja tein n. 180tuntia töitä. En silti valita, vaan teen itselleni mielekästä työtä ja toivon voivani joskus nostaa palkkaani edes lähelle työntekijöiden palkkaa. Mutta ei tunnu kivalta että meitä ajatellaan kiskureina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erään läheiseni hautajaisissa vainajan pojan perheellä oli kaunis kukkavihko sekä perheen lapsista jokainen laski yksittäisen punaisen ruusun arkulle. Koomisinta tässä on se, että perhe oli laittanut kukat kuolinpesän piikkiin. Se jos mikä kertoo pihiydestä ja ennen kaikkea häikäilemättömyydestä.

Mitä koomista tuossa on? Ihan normaali käytöntö. Ainakin omassa suvussa on aina lasten kukkajutut menneet kuolinpesän piikkiin. Ne rahathan on tavallaan jo kuoleman jälkeen rintaperillisten ja kysymys on siitä, ettei tarvi heti kaivaa kuvetta ja ei mene noistakaan Euroista sitten perintöveroa. Onko jossain kuolinpesä, jossa ei olisi rintaperilliset ostaneet kuolinpesän laskuun kukkasiaan? Tyhmyyttähän se on, jos ei ole.

Aika monta sukulaista on haudattu, mutta en ole koskaan kuullutkaan,että joku olisi kuolinpesän piikkiin ostanut omaisten kukat. 

Eihän kuolinpesän tililtä saa ennen perunkirjoitusta maksaa muuta kuin vainajan hautauskustannukset, enkä ole edes ajatellut, että omaisten kukkalaitteet olisivat sellaisia. Vain arkulle tulevat ja tilojen koristeluun käytettävät kukat on maksettu kuolinpesän varoista, samoin kuin muistotilaisuuden tarjoilu.

Oma sukuni pitää jo erikseen vain hautajaisia varten ostettavia vaatteita tuhlauksena. Kukiksi kelpaa vallan hyvin pirkkakimppu.

Kuolinpesän osakkaiden kukkalaitteet on kuolinpesän kuluja. Ihan normi käytäntö. Tämä ei tietenkään koske muita hautajaisiin osallistuvia henkilöitä. Se on riidattomassa kuolinpesässä ihan sama mihin ne perinnöt käytetään vai jaetaanko ne.

Vierailija
124/142 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva.

Mitenkähän tuon kukkalaitteen maksamisen kanssa. Alkoi epäilyttää, että millaisen ollenkaan saan, kun tilasin sen halvimman ja lupasin maksaa vasta noutaessani.  

Nyt vasta huomasin jälkikäteen, ettei paljon taida motivoida tekijää kun halvin versio ja vielä ehkä epäilyttävä asiakas siinä mielessä etten maksanut jo valmiiksi.

Toivoo ehkä  sitä mahdollisimman halvalla tehdessään että tulisin edes hakemaan sen teoksensa.  Jättää ehkä varuuksi jokusen kukan poiskin ettei tule niin suurta tappiota kun jättäisin hakematta.

Pitäskö sittenkin mennä maksamaan jo etukäteen?  Mitä mieltä ootta?

Vierailija
125/142 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan siihen kuolinilmoitukseen laittaa tilinumeron, niin säästäis kukkarahat.

Vierailija
126/142 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aihe ei vanhene, kun kuolevaisia olemme ja hautajaisia pidämme.

Hautakimppu on yleensä edullisempi kuin kukkalaite/kukkavihko, jotka tehdään laitteeseen.

Nykyään hinnat ovat vielä hurjempia kuin aiemmin, kukkalaite maksaa usein n. 85-145 e.

Esim. tuolta näkee, millaisia hautakimppuja voisi hankkia. 

https://kukkamaaria.fi/collections/hautajaiset?page=2&sort_by=price-asc…

Vierailija
127/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkkä hautakimppu alkaen 50 euroa? Vaikka siinä ei ole muuta erikoista muihin leikkokukkiin verrattuna kuin että mukana tulee nauha tai kortti muistotekstillä.

En muuten valittaisi mutta on tulossa melko kaukaisen sukulaisen avopuolison hautajaiset, joihin osallistun mutta koska vainajan kanssa ei ollut mitenkään erityisen ystävälliset välit (hänellä oli tapana kommentoida töykeästi) ja hän oli miespuolinen, niin ei huvittaisi maksaa jostain kukkahörsöistä isoa summaa. Osallistun hautajaisiin lähinnä tuenosoituksena sukulaiselle. Joku krysanteemikimppu tai kallakimppu olisi sopivin, eivätkä ne maksa paljoa tavallisina leikkokukkina. Kortin voi kai tekstata itse?

Vierailija
128/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv.Hesasta: halpa on mainitsemasi kukkavihko! Tosin vimeiset 25 v.Hesassa useamissa hautajaisissa käyneenä.Omaisten ilmoitus  1 ruusu,vainaja kun tuhkataan.Koska hautausmaalla ei säilytetä kukkia,sen tuhkauksen ajaksi.Itse pitäisi siunaustilaisuden jälkeen viedä haudalle sitten.Mutta kun useampi tuhka viellä tuntemattomaan hautajaisissa, niin 1 ruusu sopiva.

Vierailija
129/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pelkkä hautakimppu alkaen 50 euroa? Vaikka siinä ei ole muuta erikoista muihin leikkokukkiin verrattuna kuin että mukana tulee nauha tai kortti muistotekstillä.

En muuten valittaisi mutta on tulossa melko kaukaisen sukulaisen avopuolison hautajaiset, joihin osallistun mutta koska vainajan kanssa ei ollut mitenkään erityisen ystävälliset välit (hänellä oli tapana kommentoida töykeästi) ja hän oli miespuolinen, niin ei huvittaisi maksaa jostain kukkahörsöistä isoa summaa. Osallistun hautajaisiin lähinnä tuenosoituksena sukulaiselle. Joku krysanteemikimppu tai kallakimppu olisi sopivin, eivätkä ne maksa paljoa tavallisina leikkokukkina. Kortin voi kai tekstata itse?

Joku yksittäinen neutraali kukka vaan ostamaan matkalla hautajaisiin ja johonkin kaupasta ostettuun vähän parempaan korttipohjaan voi kirjoittaa kauniilla käsialalla vainajan muistoa kunnioittaen tai hyvästit jättäen tai jotain muuta ympäripyöreää, joka ei tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
130/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalaitteet ovat yhä harvinaisempia nykyään hautajaisissa. Yleisin toive on, että tuo halutettasi vain yksi leikkokukka.

Niistä saa kimpun tai kaksi muistotilaisuuteen sitten.

Käyn miltei viikottain kotikaupungin hautausmaalla kun lenkkeilen. Näen aika harvoin kukkalaitteita ja varsinkin arkkuhautauksia. Jos sellanen on ollut, kummun päällä 3- 5 kukkalaitetta.

Kun vainaja on viety tuhkaukseen, on hautakiven ( sukuhauta) edessä 1- 2 kukkakimppua. Tai muistokukat on muistopaasien ( niitä on useita) edessä. Vainajasta tulee myöhemmin nimilaatta muistopaateen.

Vierailija
131/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa tuhlata vähiä rahojaan tällaiseen. Tällainen on siis ihan turhaa vaikka rahaa olisikin. Muutenkin nykymaailmassa ne kukkien viljelyyn ja tuotantoon kuluvat resurssit pitäisi käyttää ihan ruoan ja muun välttämättömän tuottamiseen. Toivottavasti jatkossa yhä useampi uskaltaa ja älyää järjestää näitä kukattomia hautajaisia tai hautajaisia, joissa kukkina on korkeintaan yksi ruusu tai vastaava vallitsevan sesongin kukka. Kukista säästyvillä rahoilla voi sitten järjestää vaikka tarjoilua muistotilaisuuteen niin että hyydekaakku tai voileipäkakku ei lopu kesken. Kunnioitus, arvostus sekä vastaava ja se, että pitää vainajaa itselleen tärkeänä pitää osoittaa vainajalle jo tämän elinaikana. Omaa syyllisyyttä yritetään sitten vain hyvittää osallistumalla hautajaisiin ja kalliilla turhilla kukkalaitteilla, vaikka rahoille olisi ollut parempaakin käyttöä. Itse kaikenlaista nähneenä tämä on selkeä tulkintani.

132/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erään läheiseni hautajaisissa vainajan pojan perheellä oli kaunis kukkavihko sekä perheen lapsista jokainen laski yksittäisen punaisen ruusun arkulle. Koomisinta tässä on se, että perhe oli laittanut kukat kuolinpesän piikkiin. Se jos mikä kertoo pihiydestä ja ennen kaikkea häikäilemättömyydestä.

Mitä koomista tuossa on? Ihan normaali käytöntö. Ainakin omassa suvussa on aina lasten kukkajutut menneet kuolinpesän piikkiin. Ne rahathan on tavallaan jo kuoleman jälkeen rintaperillisten ja kysymys on siitä, ettei tarvi heti kaivaa kuvetta ja ei mene noistakaan Euroista sitten perintöveroa. Onko jossain kuolinpesä, jossa ei olisi rintaperilliset ostaneet kuolinpesän laskuun kukkasiaan? Tyhmyyttähän se on, jos ei ole.

Vanhempieni ja muiden sukulaisten hautajaisissa olemme aina jokainen maksaneet kukkalaitteemme itse, emmekä laittaneet pesän laskuun. Siitähän vasta olisi muhkean riidan saanut aikaan, kun joku olisi voinut ostaa kalliimman laitteen kuin toiset.

moi

Vierailija
133/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelemättä floristien työtä huomaa miten rahastetaan kun hautajaisia on aina pakko järjestää ja niihin yleensä ei kehdata mennä viemättä kukkia. Samat kukat maksaa marketin leikkokukkina jopa alle kympin ja vain sitominen kimpuksi ja kortin tai nauhan tekstaaminen erottaa kimpun hautakimpuksi.

Mites muuten jos ostaa kukkakaupasta kimpun kertomatta sen menevän haudalle? Sitooko floristi muutamasta kukasta ja oksasta samanlaisen kimpun mutta halvemmalla? Ja sitten vain liittää siihen itse sopivan kortin?

Vierailija
134/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein mummon hautajaisiin itse kukkalaitteen. Ikinä ennen en ole sellaista tehnyt, mutta lopputulos oli hyvin onnistunut. Ostin Lidlistä pari kimppua ruusuja, kotipihalta vihreää ja nappikaupasta pätkä kaunista nauhaa. Olin iloinen säästetystä rahasta, mutta tuntui myös mukavalta tehdä kimppu itse.

Vierailija
135/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein veljeni hautajaisiin kukkalaitteen itse. Valkoiset ruusut puupohjaan kiinnitettyyn vihreään sieneen, mukaan paljon katajaa ja varpuja. Mielestäni se asetelma oli kauniimpi kuin monet kukkakaupan tusinalaitteet. Ainakin rakkaudella koottu.

Vierailija
136/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkavihko on mummojen juttuja, yksi kukka riittää hyvin. 

Vierailija
137/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset eivät osta hautajaiskukkia kukkakaupoista, niin pian kukkakaupat häviää. Hautajaiskukat ovat tärkeä tulonlähde kukkakaupoille. Sitten kun ei ole kukkakauppoja, niin voi ostaa hääkimpuksi Pirkka kukkanipun, se vasta on tyylikästä.

Vierailija
138/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättelemättä floristien työtä huomaa miten rahastetaan kun hautajaisia on aina pakko järjestää ja niihin yleensä ei kehdata mennä viemättä kukkia. Samat kukat maksaa marketin leikkokukkina jopa alle kympin ja vain sitominen kimpuksi ja kortin tai nauhan tekstaaminen erottaa kimpun hautakimpuksi.

Mites muuten jos ostaa kukkakaupasta kimpun kertomatta sen menevän haudalle? Sitooko floristi muutamasta kukasta ja oksasta samanlaisen kimpun mutta halvemmalla? Ja sitten vain liittää siihen itse sopivan kortin?

Ehkä erehdyn mutta eikös kukkakaupoissa tietty kukka/vihreä maksa aina sen ja sen verran? Niiden lukumäärästä muodostuu hinta sekä tietty sidonnasta.

Vierailija
139/142 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa hautajaisissa nyt vuoden sisällä, ja aina hankkinut kukkavihon: olen pyytänyt 70e vihon, itse sanonut mitä kukkia siihen laitetaan ja lopputulos on aina ollut todella kaunis. Arkkuhautajaisissa hautakumpu sitten peittynyt upeilla kukilla. Meilläpäin ainakin tapana kaikkien viedä vihko tai sitten kimppu.

Uurnahautauksessa veimme kukkavihot myöskin hautapaikalle siunauksen jälkeen, siellä pidettiin monta kuukautta talvella.

Mahtuivat kyllä vaikka itse uurnapaikka pieni onkin. Kymmeniä kukkavihkoja hautapaikkaa koristamassa.

Vierailija
140/142 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kustannuksia omaiset maksa, vaan omaisten kukkalaitteita lukuun ottamatta rahat hautajaiskustannuksiin menevät vainajan tililtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme