Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti suomalainen voi oppia puhumaan hyvin eestiä?

Vierailija
28.12.2005 |

Osaako kukaan sanoa, mistä voisi saada eestin kielen oppitunteja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten paljon ehdit ja jaksat panostaa. Itselläni on sellainen tausta, että on kuullut eestiä varmaan 10 vuotta satunnaisesti aina kun ollaan kyläiltyä tuttavien luona (jotka siis pääsääntöisesti ovat opetelleet suomea). Ymmärrän siis melko hyvin arkipuhetta ja sanoja, mutta kielioppi oli ihan hakusessa, samoin kirjoittaminen. Käyn kerran viikossa 1,5 tuntia kansalaisopiston kurssilla ja opiskelen itse kirjastosta lainaamista kielioppikirjoista jokusen tunnin lisää.

Tuntuu että opin valtavasti, vaikka muut kielet eivät ole olleet kovin helppoja koskaan.

Joten kõik hea Sinule eesti keele ka!

Vierailija
2/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin ihan oikeaa vastausta kysymykseen, en tietoa pilkun paikasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona oppikirjan kanssa + kuunnellut sellaista kirjaan kuuluvaa levyä. Joskus kuuntelen myös eestin radiota, mutta kanavat kuuluvat aika huonosti, varsinkin jos ei ole aivan kirkas ilma.

Haluaisin ihan siksi oppia, että olisi paremmat mahikset työnsaantiin. Mun alalla sitä parempi, mitä useampaa kieltä osaa - ja sen olen huomannut etteivät virolaiset enää osaa niin hyvin suomea. Mikä on musta ihan ok juttu. Mutta sysäys siihen, että haluan itse ymmärtää :)

Vierailija
4/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli on niin lähellä suomea, että yrittämällä ja virheistä (joita samankuuloisten mutta erimerkityksisien sanojen kanssa tulee takuulla) oppien voi oppia todella tehokkaasti ja nopeasti.

Vielä tuohon Eesti-Viro-asetelmaan, että omat tuttuni ovat kertoneet, että Viro on suomalaisten " keksimä" nimitys, joka on tullu eräästä Eestin maakunnasta. Valtion nimi on Eesti Vabariik, englanniksi Estonia.

Vierailija
5/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenäisesti :/ siksi kaipaisin jotain oppitunteja. Se kirjoitus on mulle ihan hepreaa!

Vierailija
7/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka haluaisivat suomalaisen ystävättären. Voisit puhua kieltä vaikka joka tapaamisella. Puhumalla oppii parhaiten!

Itse kävin kansalaisopiston tunneilla neljä talvea ja pärjään hyvin Eestin matkoillani.

Netissä on perheaiheisia foorumeita, voisin suositella vaikkapa mm. http://www.perekool.ee/

On ihan kiva seurata ja verrata Suomenlahden molemmin puolin asuvien perheiden arkea ja elämää... :-)

Vierailija
8/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

enterin vasemmalla puolella on merkki josta painamalla tulee ¨seuraavan kirjaimen päälle. Eli ¨-merkki ja u on yhtä kuin ü.

Kas sa ise olet pärist Eestista?

Vierailija
9/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" u

Vierailija
10/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko on?

Vierailija
11/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vabandage, aga minu Eesti keel ei ole hea...;) Ma õpin küll kogu aega.

Vierailija
12/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka puhuvat NIIN hyvää suomea, ettei KUKAAN erota heitä ei-suomalaisiksi...joten se kynnys puhua on tosi korkea.

No on mulla pari ihan suht hyvää kaveria myös, mutta tapaan heitä harvoin.

Vierailija
13/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämähän on mukavaa... :) Päris lahe :)

Vierailija
14/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä yhtä ohjelmaa jossa joku nero jenkki vietiin islantiin ja se oppi kielen muistaakseni kahdessa viikossa(?) niin että pärjäsi aivan hyvin tv:n suorassa haastattelussa!!!!

Vierailija
15/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa harmittaako kun ymmärtää muttei vaan osaa riittävästi sanoja, että voisi yrittää lauseita!!!

T. Se joka on ollut kielikylvyssä jok 10 aastad.

Vierailija
16/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei naura sulle.

Vierailija
17/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en saa mitään fiksua itsestäni irti! Ja sitten kun yritän lukea enemmän eestiksi, niin alkaa mennä jotkut sanat sekaisin suomen kanssa :) Mutta siltikään en saa tuotettua kieltä! Turhauttavaa!

t.ap, jonka varmaan pitäis mennä sinne kansalaisopistoon :)

Vierailija
18/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ovat suomalaiset " keksineet" Viro-nimen, kuten ovat keksineet Ruotsin, Saksan, Tanskan jne. Eesti Vabariik nyt sattuu olemaan suomeksi VIRON TASAVALTA ja jokaikisellä kielellä on oikeus nimetä maailman maat miksikä haluavat. Miksi virolaiset kutsuvat Rossija-maata Venemaaksi? Eikö se ole täysin " keksitty" nimi?

Vierailija:

Vielä tuohon Eesti-Viro-asetelmaan, että omat tuttuni ovat kertoneet, että Viro on suomalaisten " keksimä" nimitys, joka on tullu eräästä Eestin maakunnasta. Valtion nimi on Eesti Vabariik, englanniksi Estonia.

Vierailija
19/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuulemma mennä Saarenmaalle harjoittelemaan, sieltä saisin sympatiaa!

Miten muuten olet Suomeen päätynyt, vai Eestistä käsinkö kirjoittelet ja missä olen kauniin ja vaikean suomen kielen noin hyvin oppinut?

Vierailija
20/21 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tietty eestissä paljon sanoja, jotka ymmärtää jos ei suomen niin ruotsin kautta. Mutta tarkoititko sitä vai jotain muuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän