Ryömimisestä...onko normaalia
että vauva, lähtenyt kuukausi sitten ryömimään (nyt 7kk) käyttää eteenpäin mennessä oikeestaan vaan toista jalkaa ja molempia käsiä? Onko muilla ollut vastaavaa? Kun kokeilen kävelyttää niin kävely sujuu ihan normaalisti mun kannatellessa kainaloista, kun ei vielä osaa kävellä...Joku vaan joskus (tällä palstalla) kertoi aivoissa olevan kehityshäiriö, jos ryömiminen tms on pääosin toispuoleista. Eli onko jollain ollut vastaavaa ja terve lapsi? Kiitos vastaamaan vaivautuneille:)
Kommentit (7)
Ryömimistapoja on TASAN yhtä monta kuin on lapsia tässä maailmassa !!
*Että kehityshäiriö 7kk jos toista jalkaa käyttää vähän enemmän ryömimiseen kuin toista*
Ei ole ikinä edes päähän pälkähtänyt , että siitä voisi päätellä jotain?! Mutta tätä palstaa lukiessa tulee kyllä ihan sekapäiseksi muutenkin, eikö totta?;)
Täytyis vissiin käyttää enemmän omia aivojaan. Väsymyksen piikkiin laitan nää mun hörhöilyt...:)Ei pidä uskoa kaikkea lukemaansa...
Aivojen puoliskot eivät työskentele tasaveroisesti. Mutta voi yhtä hyvin olla vaan persoonallinen tapakin. Jos myöhemmin huomaat " toispuoleisuutta" esim . lapsesi ei kiipeä puolapuissa vuorotahtiin ynms. Siinä vaiheessa voi ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysyä mitä voisi ottaa huomioon, jotta tuetaan myös heikompaa a.puoliskoa.
Lapsi alkaa luultavasti käyttää toistakin jalkaa kunhan kehittyy hommassa. Näin ainakin meidän pojalla; ensin potkin vauhtia vain toisella jalalla.
Joten älä huoli!! : )
Oma lapseni ei koskaan ryöminyt, mutta itse olen ryöminyt vauvana ja käyttänyt vain ja ainoastaan oikeaa kättäni siihen hommaan, en siis jalkojani ollenkaan. Aivan normaali ihminen minusta on siitäkin huolimatta kasvanut, joten ihan turhaan tuollaisia asioita mietit, jokainen vauva ryömii tavallaan.