Mitkä juomat/ruoat pysyisi parhaiten sisällä vatsataudin aikana?
Aamulla ripuloin kaksi kertaa ja sen jälkeen olen oksentanut kaksi kertaa (ekalla kerralla kolme oksennusta, tokalla neljä). Olen syönyt tänään aamupalaksi kaurapuuroa+mustikoita ja teetä. Päivällä söin mukillisen jugurttia ja ihan vähän pinaattikeittoa. Vettä olen juonut vain pari desiä. Mutta noikin kaikki on tullut ulos, eikä nyt huvita laittaa mitään suuhun. Pakkohan se tietenkin on ja mietinkin, mitkä ruoat/juomat pysyisi parhaiten sisällä?
Olen raskaana rv 32+2. Eihän tästä taudista ole vauvalle haittaa?
Kommentit (8)
eli muroja, riisejä, viljatuotteet, perunaa ja suolakeksejä. Kovin makeutettuja juomia kannattaa välttää ne lisäävät nestehukkaa.
Osta apteekista mahd. pian maitohappobakteereja. Ne tasapainoittaa ja rauhoittaa masun ja ripulikin loppuu nopeammin. Ovat ihan turvallisia koska niitä voi antaa jos vastasyntyneelle.
Paranemisia.
ps. vatsataudista ei ole vauvalle haittaa. Jos on kovin paha ripuli se voi laittaa supistuksia tulemaan.
Vesi ei ole paras juoma mahataudissa, koska se vaan laimentaa kehon nesteitä. Laimea mehu tai vichy ovat parhaita. Muista juoda mahdollisimman paljon. On mukavampi oksentaa juotua nestettä kuin mahanesteitä. Mahatautia on muuten tosi paljon ollut liikkeellä. Meidänkin perheestä kolmella on jo ollut, itse olen vielä säästynyt neuroottisella käsienpesulla.
mustikoita, juustoa, nämä ainakin on " hyviä" ripuliin.
mustikasta kerkee aina jotain imeytyä vaikka tuntuu että tulee het läpi,suolaista koita jotain,vaikka kädelle tippa suolaa ja kielnenpäälle,jos ei muuta hae apteekista ripuli juomaa8(osmosal)
Paras hoito-ohje on se, että olet syömättä ja annat suolistosi toipua rauhassa. Nestettä voi ja pitääkin nauttia: mahdollisimman kylmää ja vähän kerrallaan. Hyvin toimii seuraava ohje:
1 tl kylmää vettä vartin välein. Jos pysyy kaksi tuntia sisällä, voi määrää nostaa kulaukseen. Makeat juomat vain lisäävät pahoinvointia, siksi mieluummin vettä tai vaikka sitä Osmosalia.
Vaikka aika ristiriitaista tietoa asiasta näyttää olevan. Olen nyt juonut pienen mukillisen mustikkakeittoa ja syönyt yhden suolakeksin. Pelottaa, että tulee kohta ylös. Ja on kamala nälkä! Ja jalkoja ja selkää särkee. Pitäis ottaa Panadol, mutta luulen, että sekin tulee ylös. Tämä on muuten mun ensimmäinen oksennustauti ainakin 20 vuoteen. Siksi olen hieman hukassa. Toivottavasti mies ja poika säästyisi taudilta.
ohjeeksi tuli mm. seuraavaa: juoman kannattaa ollaa kylmää, myös limuja voi juoda. Mm. kurkkua, paahtoleipää hillon kanssa ja mehujäätä voipi tarjoilla. Paasto ei ole kuulemma tarpeen, vaan olon mukaan voi syödä pieniä määriä kerrallaan, juoda pitää usein.
Mä syön vatsataudissa mustikkakeittoa ja näkkileipää. Lisäksi niin paljon vettä, kuin suinkin mahdollista. Toivottavasti paranet pian!
En usko, että taudista on sikiölle erityistä haittaa.