Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niinkö se onni päättyi taas lyhyeen?

27.12.2005 |

Kova alavatsakipu vei minut sairaalaan, jossa ekassa ultrassa kokematon lääkäri lähetti mut toiseen paikkaan ultrattavaksi erikoisvehkeellä.

Siellä lääkäri näytti kohdussa sikiöpussin, ei sikiötä. Munasarjassa nestepallo,ekaksi oltiin annettu jo ulkoisen tuomio, mullahan niitä jo kaksi ollut.

Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä,ettei juuri normaalilta alkiolta ulkonakaan näytä, että voisi olla kysta, joka puhjennut juuri.

Jos viikkoja olisi alle 5, toivoa olisi annettu jokseenkin enemmän, mutta kyllä sanoi, että kun viikkoja on 5+2, pitäisi sikiön selvästi näkyä.

Niin, passissa siis lasketaan sulatuspäivästä 2 päivää taaksepäin on hedelmöittymispäivä. Sekin tuli sitten varmistettua, ja jos on pitkäviljely, siihen tulee vielä se lisäaika, eli mulla 70 tunnin viljely ja siitä nyt tuo 5+2 viikot.

Hcg oli tänään yli 4000, eli se kyllä nousee.

Onko kellään käynyt hyvin tällaisella anamneesilla?

Mä olen niin surullinen, ei auttanut, vaikka kerrankin koitin olla optimistinen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä nyt vielä toivosta luovu.

Mä en ole mikään ultraekspertti, joten mitä se sitten voisi tarkoittaa, jos näkyy sikiöpussi muttei sikiötä? Eikös 5 viikkoa ole kuitenkin tosi vähän sanoa yhtään mitään, eli eikös positiivista ole kuitenkin se, että alkio on kohdussa eikä ulkopuolella? Jospa ne kivut vaan johtuivat kystan puhkeamisesta ja vaavilla on kuitenkin kaikki ihan ok...

Tiedän tuon tunteen, kuinka vaikeaa on kun ei ole varmuutta asiasta. Mutta toivosta ei saa luopua vielä.

Toivon puolestasi, että kaikki päättyy kuitenkin hyvin. Kunpa jaksaisit vielä olla optimistinen ja saisit huomata, että se kannattaa.

-Osse

Vierailija
2/8 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että se nyt vain ei jostain syystä näy...... tosi kurjaa!!! Voin vain kuvitella olotilaasi=( Vaikea varmasti uskoa hyvään lopputulokseen, itse ainakin saanut pettyä niin monesti että tuntuu että parempi ajatella mahdollisimman negatiivisesti että pysyy pää koossa. Koita jaksaa!

miten jatkot? seurantoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta musta kyllä kuulostaa aika aikaiselta tuo tuomio. Mulle nimittäin taannoin annettiin aika ensiultraan vasta 7+5, katsoivat, että vasta silloin voi olla varma sikiön näkymisestä. Mullahan löytyi tyhjä sikiöpussi eli tuulimuna. Peukkuja pitelen, että sulla pienoinen vielä näyttäytyisi! Hcg ainakin kuulostaa hyvältä...

Vierailija
4/8 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

ikävä kuulla ultran tuloksesta.... en halua olla negatiivinen, mutta minusta korkea hcg yhdistettynä siihen ettei ultrassa näy mitään on hieman huolestuttavaa.. alla on Käypä hoito -suositukset KU epäilyssä (http://www.kaypahoito.fi/). Sen mukaan ultrassa pitäisi näkyä jo sikiö kun hcg > 2000. Toivon sinulle kaikkea parasta, olet jo joutunut kokemaan kovia!

hymis

----------------------------------------------------------------------

Jos hCG-testin tulos on positiivinen, etsitään kohdunsisäistä raskautta kaikututkimuksella.

Normaali kohdunsisäinen raskaus voidaan diagnosoida sikiön sydämensykkeen perusteella keskimäärin 41 vuorokautta (vaihteluväli 39 ¿ 43) normaalien kuukautisten jälkeen eli noin kaksi viikkoa kuukautisten myöhästymisestä 2.

Raskaus on mahdollista havaita hyvillä laitteilla jo 31 (30 ¿ 33) vuorokauden kuluttua C.

Jos kohtu on tyhjä kaikututkimuksen mukaan ja viimeisistä normaaleista kuukautisista on kulunut noin kuusi viikkoa tai kvantitatiivinen hCG-arvo on yli 1 000 IU/l, on kohdunulkoisen raskauden todennäköisyys 90 ¿ 95 % 3.

Tapauksissa, joissa hCG-arvo on välillä 1 000 ¿ 2 500 IU/l, uusitaan kaikututkimus 2 ¿ 3 vuorokauden kuluttua mahdollisen normaalin kohdunsisäisen raskauden toteamiseksi.

Normaaliraskaudessa kaikututkimuksella pitäisi näkyä kohdunsisäinen raskaus, jos hCG-arvo on yli 2 000 IU/l 4, 5 ja lisäksi hCG-arvon pitäisi suurentua yli 50 % 48 tunnissa 6, 7.

Kokenut kaikututkimusten tekijä pystyy hyvällä laitteella havaitsemaan noin 90 % ektooppisista raskauksista 3 osoittamalla sivuelinten seudun raskauspussin tai munanjohtimen hematooman. Molemmissa tapauksissa on tärkeätä tunnistaa munasarjat selvästi erikseen.

Munanjohdinraskautta ei tule kaikukuvauksessa sekoittaa munasarjan keltarauhaseen (corpus luteum), joka kuuluu normaaliin kohdunsisäiseen raskauteen.

Jos kaikututkimuslöydös on epävarma ja hCG-arvo yli 2 500 IU/l, diagnoosin lopullinen varmistus ja samalla hoitopäätös tehdään laparoskopian perusteella.

Vierailija
5/8 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin ultrassa rv 6+1, että on todennäköisesti tuulimuna, kun näkyi vain pussi, muttei sikiötä. Munasarjassa näkyi myös kysta, jota epäiltiin kohdunulkoisen merkiksi.

Kaksi viikkoa myöhemmin näkyi kuitenkin vahva syke ja nyt mennään jo rv 30...

Toivon samaa sinne ja pidän peukkuja!

Vierailija
6/8 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juu pelko perseessä, mutta pakko pientä toivonkipinääkin on pitää. Mullahan siis tosiaan kohdussa on raskaus, se on näkyvissä, mutta tuossa 5+2 tehdyssä ultrassa ei alkiota nähty. Paljon olen nyt lukenut täältä kokemuksia, ja monella tuntuu olleen samoi, eli toivossa on hyvä elää.

Kun mulla on ollut noi kohdunulkoiset, niissä on molemmissa näkynyt, ettei kohdussa raskautta ole ja munatorvessa on. Nyt tämä lääkäri sanoi, että mielestään se ei ole alkio, vaan keltarauhaskysta, koska on tehnyt munasarjan seutuun epämääräisen nestelammikon.

No, kipu on onneksi poissa, siitä olen hyvin onnellinen, koska se on oikeesti hyvinkin pelottavaa, kun sattuu niin että pelkää tajun menevän.

Vierailija
7/8 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän huoli! Itsellä ei näkynyt rv 6+3 alkiota, rv 8 näkyi, ja tuolla tyttö katselee töllöä :). Kaverilleni tehtiin ivf, joten hedelmöitys oli tiedossa, silti ei näkynyt ultrassa alkiota rv 6+3!!! Viikolla 7 näkyi. Kirjoittele, miten kävi !

Vierailija
8/8 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, että tuo tapahtui viime Jouluna ja nyt meillä tuossa vieressä köllii 4,5kk ikäinen poika!

Eli toinen pas alkiohan leikattiin munatorvesta ja samalla tämä toinen jatkoi kasvuaan kohdussa. IHMEITÄ TAPAHTUU SIIS!!!

Kaikille ihanaa joulua ja Uskoa Uuteen Vuoteen!!!!