asuuko joku yli 5 km:n päässä järvestä/merestä?
löytyykö suomesta jostain napapiirin eteläpuolelta asuinpaikka, joka on yli 5 km:n päässä järvestä?
M
tausta:
ministeri lehtomäki meinais, että jätevesiasetuksissa voisi joustaa, jos asukkaita max kaksi ja asuu yli 5 km:n päässä järvestä. itse olen asunut suomessa elämässäni viidessä paikassa ja kaikissa on ollut järvi/meri alle viiden kilometrin säteellä. nytkin asun maaseudulla itä-suomessa metsän keskellä siten, että pihasta ei ole näköyhteyttä naapureihin. vaan järveen ei kyllä ole viittä kilometriä. asuuko siis joku sellaisessa paikassa, jossa järveen/mereen olisi yli 5 km?
Kommentit (4)
Siitä huomaat kyllä, miten järvet on jakautunut Suomessa. Itsekin Itä-Suomessa asuneena tiedän, että siellä viiden kilometrin säteellä oli yleensä vähintään yksi, yleensä kolmesta neljään järveä. Toista se on täällä länsi-Suomessa, lähimpään järveen taitaa olla kahdeksan kilometriä, meren rantaan 25 kilometriä.
... mä olen asunut pirkanmaalla, pääkaupunkiseudulla ja porin lähellä. siis tämän itä-suomen lisäksi. kaikissa oli järvi/meri lähellä.
mut ok, joku asuu kauempana vedestä. ja tosiaan pohjanmaalla en ole asunut.
ap
Länsi-Suomessa aina olen asunut, eikä kertaakaan ole ollut yli 5 km järveen, eikä suvustanikaan löydy kuin yksi perhe, joilla on 5,5-6 km järvelle. Mutta tiedän, ettei aina mene näin
Pohjanmaalla on ainakin tällaisia alueita! Meillä on merelle 8 km ja järviä ei täälläpäin edes ole:)).
Ei Suomessa joka kolkassa ihan oikeasti ole edes järviä...