Saavatko lapset syödä herkkuja viikottain?
Meillä on lauantaina karkkipäivä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että meille ostetaan chipsejä ja limsaa. Vanhempani sattuvat usein tulemaan käymään juuri silloin meillä. On tosi ikävää lapsille, kun vanhempani ovat koko ajan äänessä mesoen, miten lapset ovat nykyisin ylilihavia ja hampaat menevät kun koko ajan syödään jotakin, ja tulee tauti se ja tämä herkuista, ja miten Suomessa on niin paljon liikalihavia, ja miten me vanhemmat ostamme sellaista myrkkyä jne. Mainittakoon vielä, että meidän lapset on tosi hoikkia.
Kommentit (14)
Meillä siis ei ole karkkipäivää, vaan herkkuja ostetaan satunnaisesti kauppareissujen yhteydessä, noin kerran viikossa. Lapsi syö niin vähän mitään herkkuja, etten ole nähnyt tarvetta mihinkään rajoituksiin. Pojalle maistuu mielummin sillivoileipä kuin karkit, siinä on tullut ihan isäänsä.
Jos meillä jollekin pitäisi herkkurajoituksia pistään, niin mulle. Makea maistuu liiankin hyvin ja vaaka näyttää muutamaa ylimääräistä kiloa. Lapsi taas on hyvin hoikka, lääkäri oli oikein iloinen viimeksi, kun paino oli noussut edes vähän.
Mutta ei sipseillä ja limsalla... Niitä lapset ei saa juuri koskaan (eikä me aikuisetkaan). Limsathan on tosi huonoja hampaille ja sipsit nyt muuten vaan sontaa.
Eli meillä lapset saa viikottain saunan jälkeen jätskiä ja ehkä jotain pientä karkkia (esim. lakua). Karkkia ei joka viikko. Lisäksi leivon viikonloppuna päiväkahville jotain hyvää. Yritetään herkutella sillä tavalla, ettei liikaa teollisia mömmöjä syötäisi kuitenkaan. Jos suolaista herkkua kaivataan, niin syödään itse Big Popperilla tehtyjä popcorneja..
joten mikään laku nyt ei oikein mene läpi, varsinkin kun kukaan ei pidä karkista, vaan minusta heidän pitäisi saada herkutella sillä, mikä heistä on hyvää ilman että siitä syyllistetään koko ajan. ap
En tiedä millaista aivopesua mikäkin on ja mitkä on elämäntavan vaikutukset ja mitkä geenien.
Meillä syödään karkkia päivittäin, jos on ruoan syönyt niin saa jälkkärin.
Kaikki 3 lasta on alipainoisia.
Itse olen limua juonut 30 vuotta melkeenpä päivittäin.
Reikiä 2 kpl ja nekin johtuu hampaanväleistä johon ruoka tahtuu vain jäädä.
välillä jäätelöllä, välillä mansikoilla, vadelmilla ym
Karkkia tai sipsejä saavat tosi harvoin. Limpsaa eivät ole edes maistanee.
Meillä kyllä syödään joka aterialla makea jälkiruoka eli kaksi kertaa päivässä tulee kakkua, pullaa tai jäätelöä, eikä kukaan meistä ole lainkaan ylipainoinen! Karkkia syödään tosin vain kerran viikossa kun kukaan ei siitä erityisesti tykkää, mutta isoin poika vaatii lauantaina lauantaipussin kun kaveritkin saa.
Täällä on äitejä, joiden lapset ei tyyliin milloinkaan syö karkkia tai keksejä..
IRL en tunne yhtään perhettä, missä ei olisi vähintään keksiä tarjolla lähes päivittäin. Eikä asia ole ongelma, jos lapset syövät monipuolista ja terveellistä ruokaa EIVÄTKÄ TÄYTÄ HERKUILLA VATSAANSA. Keksistä jälkiruokana ei taatusti ole haittaa kenellekään.
no, karkkia lapset syövät 1-2 kertaa viikossa ja minä syön heiltä salaa päivittäin. Lähes joka päivä on meillä jotain leipomuksia. Limsaa juodaan vain viikonloppuisin.
Ja meillä ollaan hoikkia. Lapset menevät painossa -1 - käyrällä ja minun bmi on 21.
Ei se laatu, vaan se määrä.
Saavat lakupötkön, tikkarin, vanukkaan tms. Kesäaikaan jätskiä saa useamminkin, viikonloppuna leivonnaisia jälkkäriksi. En halua opettaa sokeririippuvaiseksi.
Siis tyyliin piparit jälkkäriksi, tai jätskit kun on hellettä. Leivonkin noin kerran viikossa jotain hyvää. Lauantai on karkkipäivä. Herkkuja toki sitten, kun on kunnon ruokaakin syöty. Lapset menee painokäyrillä vähän miinuksella molemmat. Hampaat pestään aamuin illoin, reikiä ei oo kummallakaan.
Ap:lle ajattelin ehdottaa ihan samaa mitä joku jo ehdottikin, että herkkupäivä voisi olla joku muu kuin se, milloin isovanhemmat tulee kylään. Tarjoa silloin vaikka dippikasviksia (kevyeen kermaviiliin) ja niitä syö sitten siis kaikki, myös isovanhemmat. Ei nekään tarvitse mitään herkkuja, vaikka väinämöisen palttoonnappeja voi tarjota kahvin kanssa nakerreltavaksi. Kun on tuo kakkostyypin diabeteskin niin kamalasti yleistynyt.
on meidän lapsille herkku. Eivätkä lapset minusta päivittäisiä herkkuja kaipaakaan.
MUTTA: viikoittain meillä kyllä syödään makeaa, ehkä suunnilleen kolmena päivänä viikossa. Yleensä se on suklaata, keksiä tai jotain leivonnaista, joskus jäätelöä. Tätä hyvää saa joko jälkiruoaksi tai välipalaksi. Ja jos on jotkut juhlat, niin silloin saa herkutella niin paljon kuin napa vetää. Cocista tai muita kofeiinijuomia en tosin anna meidän 2v ja 4v lasten juoda.
En ole halunnut ottaa käyttöön karkki- tai herkkupäivää, se minusta jotenkin ylilataa makean syömisen hienoutta/harvinaisuutta. Sen sijaen olen yrittänyt opettaa, että herkut on yhden tyyppistä ruokaa, jota voi joskus ottaa kun tekee mieli. Ei sellainen odotettu viikon kohokohta kuin vaikka perjantaikänni jollekin.
Mitä se ap kysyikään... Niin, typerät vanhemmat sulla. Eivät tiedä edes sitä, että reikäisien hampaiden pääsyy on karies-bakteeri, ei sokeri. Ovat varmaan itse sitä sukupolvea, jotka ovat pilanneet lastensa hampaat käyttämällä samaa lusikkaa ja " puhdistamalla" tutit omassa suussaan.¨
Etkö voisi seuraavalla kerralla sanoa vanhemmillesi, ettet ymmärrä, miksi he julistavat tuota "terveys"sanomaansa? Kun kerran teidän lapset ovat aivan normaalipainoisia ja varmasti isovanhemmatkin tietävät, ettei karkkia syödä teillä joka päivä? Monesti tuollainen loukkaava päivittely loppuu, jos ottaa asian oikeasti puheeksi.
Vanhempasi ovat idiootteja.