Taas hammaslääkäriasiaa! Kuka tietää?
Olen raskaana ihan alkuvaiheessa, ja eilen lohkesi ensimmäinen poskihammas alhaalta oikealta. Sama hammas on jo kertaalleen korjattu, oikeaa hammasta on vain juuret ja pikkuriikkinen hampaanpalanen. Se siis mikä lohkesi oli vaan se korjattu muovinen hammas. Mutta nyt on iso reikä ikenessä!
Elikkä: milloin mennäänkään ekan kerran hammaslääkäriin raskausaikana? Oliko suositus viikon 12 jälkeen vai miten? Milloin kantsii soitella aikaa? Tuohon nimittäin alkaa tietty kehittyä reikä helposti, jos sitä ei mahd. pian hoideta. Siksipä tässä haluaisinkin kiirehtiä.
Jamssa rv 6+6
Kommentit (6)
Minulla on hammaslääkärin aika (yhden reiän paikkaus) joskus 32 viikolla. Pitääkö se sitten paikata mieluummin ilman puudutusta??? Olen kyllä tosi kipuherkkä....
Saako alkuraskauden aikana ottaa röntgenkuvan hampaasta???
Mulla on otettu röntgen hampaasta alkuraskaudessa, olisiko ollut rv 5 tienoilla. Se otettiin sellaisella pienellä laitteella ihan siinä vastaanotolla, lääkäri ja hoitaja oli samassa huoneessa eikä siitä ole haittaa vauvalle. Olen kysynyt tätä myös Aydin Tekaylta (OYS:n raskaus " guru" ) ja sanoi että asia on ok.
Muuta en osaa tarkemmin sanoa että milloin hammaslääkäriin saisi tai ei saisi mennä, ekassa raskaudessa kävin jossain rv 26 paikkeilla ja silloin paikattiin, nyt tokassa tuo käynti alkuraskaudessa ja paikkaaminen tehtiin toissa viikolla eli rv 32. Minua ei ole koskaan puudutettu kun paikataan joten sen suhteen ei ole ongelmaa, ihan ok oli asentokin selällään ollessa.
Rv 32 voi edelleen puuduttaa, usein vain äideillä alkaa olemaan tukala olo yli 30 viikoilla ja siksi toimenpiteet suositellaan ennen vko 30:ä, mutta puuduttamiselle ei ole lääketieeteellistä estettä. Puuduttamiselle ei ole estettä koko raskauden aikana koska puudutteet ovat paikallis puudutteita eivätkä siis mene verenkiertoon. eri asia on tietenkin yliherkkyys/allergia puudutusaineille, joka on erittäin harvinaista.
Alkuraskauden hammaslääkäri käyntejä jotkut hammaslääkärit estelevät siksi koska pahoinvoinnin aika muutamat äidit ovat hammashoitojen keskellä oksentaneet. Se ei taida olla mukavaa äidille kun ei lekurillekaan. Lääketiteellistä estettä hammaslääkäri käynnille ei siis ole alkuraskuadessakaan.
Röntgeniä EI oteta ellei todella akuutista vaivasta ole kyse. Paksut lyijyliivit laitetaan toki silloin päälle kun röntgenkuvaus on välttämätön.
Viisaudenhampaiden poistoa ei mieluusti tehdä koska se on aika suuri toimenpide. Akuutissa tapauksessa sekin kuitenkin tehdään koska suuren tulhdusriskin sattuessa se on riskialttiimpaa kuin itse hampaan poisto.
M
Multa otettiin vain pieni röntgenkuva, parista hampaasta, laite oli sellainen tukankuivaimen näköinen, ja toki liivi oli päällä. Mutta siis kaksi kuvaa otettiin että sai tietää oliko hampaassa reikä vai ei. Tosiaan, Aydin Tekaylta olen tästä kysynyt ja se sanoi että asia on ok, joten luotan siihen, sentään suomen parhaita, ellei paras, alallaan. Koko suun röntgeniä jätka otetaan röntgenhuoneessa ei sentään sis tehty.
Jos hammas vaivaa nyt niin silloin mennään hammaslääkäärin heti.
Mutta jos ei ole akuuttia vaivaa niin toki voit odottaa vasta vkojen 12 jälkeen. Esim. puudutukset ja paikkaamiset suositellaan ennen raskaus vkoa 30 tehtäväksi.
Isäni mielestä alkuraskaudessa ei ole estettä hammaslääkäri käynnille. Loppuraskaudessa enemmänkin..
Marieela ja P. 13+5