Uutta tutkimustietoa aspartaamista
Kannattaiskohan miettiä kahdesti, ennen kuin laittaa suuhunsa jotain " lightia" . Tää tutkimus on aika heviä kamaa....
http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=34040
Lyhyesti suomeksi:
Aspartaamin on todettu aiheuttavan rotille aivosyöpää
...jo 20mg/kg aspartaamilla on todettu olevan karsinogeenisiä vaikutuksia. Nykyinen eurooppalainen suositussaantimäärä on 40mg/kg...
...Aspartaamia lisättiin rottien ruokavalioon 8 viikon ikäisestä alkaen niiden kuolemaan saakka. Aspartaamimäärät suhteutettiin ihmisten suositusmääriin....
...Kun rotta kuoli, sen kudokset tutkittiin ... Rotilta löytyi merkittäviä lymfoomia, kasvaimia ja leukemiaa. Tutkijat epäilevät, että ne ovat kyktöksissä aspartaamin hajoamistuotteeseen, metanoliin, joka muuntautuu sekä ihmisten että rottien elimistössä formaldehydiksi. Aikaisempien pitkäaikaistutkimusten mukaan sekä metanolilla että formaldehydillä on yhteyksiä leukemiaan ja lymfoomiin.
...Kaikkien koerottien keski-ikä on jäänyt normaalia alhaisemmaksi.
Koko tutkimus osoitteessa
http://ehp.niehs.nih.gov/members/2005/8711/8711.pdf
Kommentit (9)
Sakariini ja syklamaatti taas eivät.
kohtuullisilla annoksilla. On tietty epämiellyttävää lukea tällaisia tuloksia, mutta niin kauan kuin Suomessa viranomaiset eivät vahvista, niin uskallan käyttää light-tuotteita. Maailmalla on kuitenkin tutkimuksia ja " tutkimuksia" , luotettavuuden kanssa on vähän niin ja näin...
metanoliksi ja aminohapoiksi, joita on yleisesti muutenkin normaalissa ruuassa. Siksi on vaikea uskoa tai ymmärtää miten aspartaami voisi olla haitallista.
Katos tutkimuksen päivämäärä, valmistunut viime kuussa. Ei ole viranomaiset vielä ehtineet asiaan reagoida. Ja aspartaamia on valitettavasti hirvittävän paljon muissakin elintarvikkeissa kuin limsoissa, mm. jugurteissa. Jos pakkauksessa ei lue aspartaami, voi lukea " sisältää fenyylialaniinin lähteen" tai E951.
keinomakeutettuja ruokia tai juomia.
Vierailija:
metanoliksi ja aminohapoiksi, joita on yleisesti muutenkin normaalissa ruuassa. Siksi on vaikea uskoa tai ymmärtää miten aspartaami voisi olla haitallista.
Metanoli muuntuu edelleen formaldehydiksi. Tutkimuksessa mainitaan, että sekä metanolilla että formaldehydillä on yhteyksiä syöpätauteihin.
Vierailija:
Metanoli muuntuu edelleen formaldehydiksi. Tutkimuksessa mainitaan, että sekä metanolilla että formaldehydillä on yhteyksiä syöpätauteihin.
Mutta metanolia saadaan ihan yleisesti pieniä määriä kaikista ruuista. Ja samalla tavalla se hajoaa silloinkin formaldehydiksi. Appelsiinimehu sisältää tosiaan enemmän metanolia kuin light-limsa, joten aiheuttaako sekin syöpiä?
siltähän tuo tutkimuksen mukaan näyttäisi. Metanoli on metanoli.
saa metanolia VÄHEMMÄN kuin lasillisesta appelsiinimehua.