Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KULTAINEN 60-LUKU JOULUKETJU

23.12.2005 |

Moi Mammat,

Oltiin tiputtu tooooooosi alas, tai sitten mä en ole havainnut meidän uutta pinoa.

Täälä on selkeä joulustressi, vaikka lupasin itselleni, etten sitä tänä vuonna kehitä. Aiheena seuraavat:

- lapsi on yhtäkkiä muuttunu ihanasta nassikasta itkeskeleväksi ja tyytymättömäksi ilm. mahavaivojen takia ja tästä syystä mulla ei ole enää aikaa tehdä mitään muuta kun kanniskella sitä ympäriinsä ja koko elämä pyörii sen ympärillä, että neiti tekee kakan ja sitten vähän helpottaa, mutta kohta taas kanniskellaan huutavaa kääröä ympäriinsä ja kaikki jää tekemättä..

kuten:

- TODELLA huono omatunto esikoisesta ja siitä miten vähän hän saa huomiota ja miten paljon tiuskintaa ilman syytä

- jouluvalmistelut on tosi vähäiset. Joulukuusi hankkimatta, muussit laittamatta, koristelut tekemättä, siivoukset vaiheessa jne...

Luulin etten stressaa tosta joulusta. Varsinkin kun mennään mun vanhemmille ja seuraavana päivänä miehen vanhemmille, joten käytännöllisesti katsottuna ei kotona ollenkaan. Mutta sekin on yksi stressi kun täälä on ihan epidemiaksi asti tota RS- virusta, että miten onnistutaan välttelemään sitä kun on näitä pakollisia vierailuja, joissa on paljon lapsia..

ARGH! Hajooko kenenkään muun pää näin joulunalla vai ootteko te kaikki muut henkisesti vielä kasassa.

Mä odotan vaan kädet ristissä, että olisi ens kesä ja tyttö olisi isompi!

Voi muo.. (itsesääliä roppakaupalla)

PS. Muuten tyttö voi siis hyvin, eli ei ole enää hikoitellut sisäänpäin- joten oikeesti pitäisi olla tosi onnellinen.

Helinä ja Sissi kohta 5 vko

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastailin megapitkän viestin Kasperiinalle ja Helinälle ja se katosi johonkin.

Pakko lähteä hoitelemaan hommia välillä, yritän tehdä sepustuksen myöhemmin uudelleen.

t. Triina

Vierailija
2/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä jo kanniskeltukin lähes koko päivä. On se kumma, että jos yö sujuu hyvin (vain yksi syöttö kolmelta ja herääminen 7.30), niin sitten päivä menee pipariksi. Vatsavaivat ovat olleet kiusana koko päivän, sylissä kyllä nuokuttaisiin, mutta viidessä minuutissa alkaa kiljunta jos laittaa sänkyyn tai koppaan tai vaunuihin. Hartiat alkaa olla ihan jumissa. Käyttekö te muut jossain jumpassa? Olen tässä miettinyt, että pitäisikö aloittaa joku venyttelyjuttu tammikuussa? Jos vaan energiaa riittää...

Kasperiinalle,

minulla on maha ollut niin kipeä tämän sektion aikana tulehduksista johtuen, että viime viikolla vasta nostelin ekan kerran tosi painavia (lue yli 10kg) juttuja. ei tuntunut haavassa, mutta selässä ja mahassa kyllä muuten, kun ei ole yhtään lihasta jäljellä (ainakin siltä tuntuu). Kakkosen jälkeen jouduin äheltämään jo viikko sektion jälkeen esikoista autoon ja kaupan kärryihin ja se kyllä kirpaisi tosi ikävästi ja mielestäni hidasti omaa toipumista. Veikkaisin, että kipusi johtuvat arpikudoksesta ja kiinnikkeistä, joita alkaa muodostua, haavahan ei enää aukea siksi että nostelisit taakkoja. Minulle sanoivat sairaalassa kun haavatulehduksessa olin ja miettivät että joutuuko avaamaan uudelleen arven, että ei oikein kannata kun oli kulunut yli kolme viikkoa ja se oli jo siinä vaiheessa niin ummessa kuin voi olla. Olisi siis täytynyt avata koko haava aivan uudelleen. Ja minullahan raskauden aikaiset vihlaisut johtuivat nimenomaan vatsan rasvakerrosten kiinikkeistä ja arpikudoksesta (niiden venyminen) ei siitä että vanhat haavat olisivat olleet ohentuneet tai pettämässä. Mutta nostele omien tuntojesi mukaan, kyllähän haavassa saattaa tuntua kaikenlaista vielä kuukausia, vaikkei vaarallista olekaan.

Helinälle,

Sinullahan tuota maitoa tuntuu riittävän ihan hyvin, jos kerran pystyt pumppaamaan noin isoja määriä. Minä sanoisin, että vauvaa voi ainakin yrittää syöttää liikaa. Minä kun inhoan pumppaamista, niin tuputan rintaa usemmmin kuin vauva haluaisi ja seurauksena on kauheaa pulimista ja ilmavaivoja. Eli vauvan mahaan ei mahdu määräänsä enempää, mutta on kyllä valmis imuttelemaan, kun nauttii siitä. Jos jaksan pumpata ja rinnat on tyhjän ja pehmeän oloiset, silloin vauvakin on tyytyväinen eikä puli ja rimpuile vatsavaivoissa. Ja nauttii imuttelusta enemmän, kun ei meinaa tukehtua maitosuihkuihin. Mutta taas kerran, nämä jutut on niin yksilöllisiä. Oletko koittanut miten vauva suhtautuu jos pelkästään imetät (sori en millään muista mainitsitko siitä)? Toisaalta, älä uuvuta itseäsi imetyssopan takia, minusta äidin oma jaksaminen on tosi tärkeää.

Mukavaa illanjatkoa!

t. Triina ja pikkumies kohta 8vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triina, kiva kun jaksoit vastata kysymykseeni ja kertoa sektion jälkeisestä elämästä, kiitos! Säikähdin kun tunsin sitä kipua, tuskin se kuitenkaan mitään vaarallista ole...Mutta päätin olla nostamatta pikkumiestä vähään aikaan! Vatsa(ja selkä?)lihakset ovat kyllä kadonneet jonnekin, varmasti jo monta vuotta sitten. Vauvan syöttämisestä ja kantamisesta hartiat ja niska kipeytyvät yllättävän paljon, ehkä uintikin voisi tepsiä hyvin? pitäisi ilmeisesti odottaa jälkitarkastuksen jälkeen? Ja Helinä, olin unohtanut että sinullakin on leikkaushaava. Hyvä kun se ei ole vaivannut sinua sen kummemmin!

Helinä ja Triina, kadehdittavan suuria maitomääriä teillä tuntuu olevan...oma maidontuotanto on selvästi vähentynyt, veikkaan että suurin syy on stressi. Pumpatessa tulee vaivaiset 50 milliä enää (no, onneksi ovat korvikkeet keksitty). En pysty ollenkaan rentoutumaan kun koko ajan tapahtuu asioita ympärillään, edelleen nuo vauvan syöttötilanteet laukaisevat sarjan tapahtumia. Tänään esikoinen mm täytti meidän sekä oman sänkynsä legopalikoilla, palapeleillä ja muilla leluilla ja lopuksi lisäsi siihen pistei:in päälle omat likaiset ja märät talvisaappansa. Yritin juuri tyynnyttää vauvan(jonka hän hetki sitten oli herättänyt just kun tämä oli vihdoin nukahtanut) ja sitten syöttää enkä voinut rynnätä makuuhuoneeseen, vaikka aavistin että jotain siellä tapahtuu. Asunto on kuin pommin jäljiltä joka päivä. No, pääasia että esikoinen ei tee mitään pahaa vauvalle.

Mukavaa kuulla rytmeistänne ja antaahan se vähän toivoa tännepäin;)!Täällä ei kyllä ole juuri mitään rytmiä, tänään esimerkiksi vauveli oli hereillä lähes koko päivän muutamia pieniä torkahdushetkiä lukuunottamatta(max 1/2 tuntia kerrallaan, yleensä n 15 min.). Tämän jälkeen hän nukkui neljän jälkeen n.kolme tuntia putkeen ja sitten ollaan taas valvottu tähän asti. Sama juttu kuin esim. Triina kuvaili(ehkä joku muu myös?)eli vauva saattaa nukkua hyvinkin kun pitää hänet sylissä, mutta saman tien kun hänet laskee sänkyyn, alkaa voimakas protestointi. Kantoliinaa olen miettinyt, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi sellaisen hommaamisen. Onko teillä muilla kantoliina käytössä?

Tokavika, en tiedä postituslistasta, ehkä jossain löytyisi sellaisenkin? Tervetuloa mukaan vaan kirjoittamaan!

Nyt pitäisi ilmeisesti yrittää pistää silmät kiinni hetkeksi, kun on edelleen aika hiljaista talossa:)!

Hei taas, kasperina

Vierailija
4/15 |
30.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin noita hiirmupitkiä viestejänne. Minusta on tainnut vanhemmiten tulla laiska. No jaa, ehkä tämä tästä, mies on nyt taas lomalla, eli kotonakin on kivempaa enkä ehdi niin paljoa roikkua netissä...

Sattuipas silmään tuo Helinän maidontulojuttu. Kuulostaisi kyllä siltä, että sinulla oma maito voisi ihan hyvin riittää... Eli meillä Solin vatsavaivat hellittivät aika tavalla, kun vähensimme vastikkeen antamista jossain vaiheessa reippaasti. Toki painonnousukin sitten hidastui, mutta ilmeisesti neiti söi ihan liikaa (ja pissasi ja pulautteli koko ajan ylimääräisiä ulos). Siis kyllä minun vauvat mielestäni osaavat hotkia liikaakin. Minulla ei siis pumpatessa tule juuri mitään, hyvä kun 40 ml saan tiristettyä, joten tuo 120 ml kuulostaa ylenpalttiselta. :) Niin ja silti vastiketta kuluu enää 40-100 ml illalla ennen nukkumaanmneoa, kaikkina iltoina ei sitäkään... Eli uskaltaisitko kokeilla sitä, että pikkuisen vähentäisit sitä vastiketta ja vaikka tihentäisit sitten syömisvälejä? Ja äläkä tosiaan ota mitään stressiä imetyksestä, se ei ainakaan asiaa helpota...

Kasperinalla kuulostaa olevan melkoinen hulina päällä isomman lapsen kanssa. Toivottavasti alkaisi tilanne helpottaa. Varmasti moinen on tosi rankkaa...

Niin ja vauvan sylissäviihtymiseen helpottaisi varmaan äidin oloa ja eloa tosiaan kantoliina niinkuin joku mietiskelikin... :)

Mutta nyt tulivat isovanhemmat lapsenvahdeiksi. Ajattelin kokeilla itsenäisyyttä ja oikein ilman vauvaa käydä ulkoilemassa ja ihan miehen kanssa kaksin. :)

Mukavaa vuodenvaihdetta kaikille kultaisille!

-kirahvi ja Soli-

Vierailija
5/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips vaan,

Täälä sitä taas hetkellisesi keretään käymään... Sissi vauva ottaa torkkuja, jotka voi kestää tosiaan vain hetken.

Eli Triinan kanssa, meillä aika samanlainen rytmi:

Yöunille n. 21-22

Eka syöttö 01-02

Toka syöttö 05-06

Herää n. 08-09

Ekat päikkärit 09-10 (kesto n. tunnin)

Tokat päikkärit ulkona n.12.00 (kesto n. 2-3 h)

Lyhyet ip.unet n.16 (tunti)

Lyhyet iltaunet n.19 (tunti)

Ja sitten taas kaikki alusta.

Tosin mulla on päinvastainen tilanne kun Triinalla, eli rintamaito ei riitä, joten annan kokoajan vähän ehkä liikaakin (voiko antaa?) Nania lisänä. Tuntuu, että tyttö on liian ähky ja tuntuu myös että en luota omaan maidoneritykseeni ollenkaan luulen, ettei tule mitään ja kun pumppaan niin saattaa tulla 120 ml että heilahtaa..

No nyt se huutaa, palataan kohta takaisin..

Helinä ja Sissi

Vierailija
6/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahaa kipristelee, jos ei joka päivä tule kakkaa. Eilinen jäi väliin ja nyt sitten sitä itkeskellään kun ei tänäänkään ole vielä tullut..(siis Sissillä) :-)

No, nyt vaan pikaisesti palasin vielä lisäämään Kasperiinalle, että mullahan on kanssa tuo leikkaushaava (n. 30 cm pitkä ja aika ruma..)

ja en ole kyllä edes muistanut varoa sen kanssa mitään. Aluksi ehkä en ihan hirveitä kanniskellut, mutta kyllä ne painavat kauppakassit oli pakko kotia raahata.Eikä mulla ole pahemmin vaivannut koko haava.

jA TAAS MENNÄÄN...

TULKAA MUUTKIN VERÄJILLE KERTOMAAN JOLUKUULUMISENNE!

Vierailija
7/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä olemassa myös joku postituslista tämän ikäluokan mammoille? kiinnostaisi kovasti, jos vielä huolitte uusia jäseniä :)

Vierailija
8/15 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOSI ONNELLISTA JA RAUHALLISTA JA ITKUTONTA JA HARMONISTA JA RAKKAUDEN TÄYTTEISTÄ JOULUA KAIKILLE KULTAISILLE!!!!

TOIVOO MEIDÄN JENGI

Vierailija
9/15 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin pikaisesti toivottamaan kaikille oikein ihanaa joulua!! väsymys meinaa vaivata, neitokainen ei vieläkään ole mikään huippunukkuja. Päikkäritkin on lyhyitä joten tällä koneella tulee tosi harvoin vierailtua. Joulu on melkein kasassa, joulupullat ja kinkku uuniin ja pikku järjestelyjä vielä. Neiti on opetellut kiljumaan, tulee varmaan korkea c ihan vaivattomasti, oikein nauttii omasta äänestään. Tulisko oopperalaulaja isona. Voimia ja siunausta teille kaikille kultaisille ja vauvoillemme ihanaa ensimmäistä joulua

toivottavat tuikku ja sofia

Vierailija
10/15 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän laiska olen olut kirjoittelemaan, mutta jos nyt äkkiä...

Meillä Soli naureskelee ääneen ja tarttuu esineisiin erittäin päättäväisen näköisesti. Niin ja kääntelee niitä käsissään asiantuntevan näköisenä. :) Neiit oli eilen melkoisen väsynyt, torkkui illalla useammat pitkät unet ja silti meni " normaalisti" yhden aikaan nukkumaan. Nytkin nukkuu pihalla. Pian kyllä pitää herättää syömään, että ehdimme kauppaankin tänään.

Oletkos Helinä kokeillut Rela-tipoja? Meillä helpottivat kipeisiin masuvaoihin. Pieruja tulee toki edelleen, mutta enää vaivat eivät useinkaan itketä.

Ja meillä ainakin jouluvalmistelut on otettu lyhyen kaavan mukaan. Ihan riittää hössöttettävää vauvassa. Tulee noita jouluja... Me emme kyllä ole edes kotona jouluna, mutta silti. Ensi jouluna haluaisin olla, katsotaan saisinko moisen läpi. ;)

Mutta mukavaa ja rentouttavaa joulua kaikille kultaisille!

-kirahvi ja Soli-

Vierailija
11/15 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helinä, kuulostaapa tutulta!!!

Monta päivää/iltaa on kanniskeltu hartiat kipeiks asti.. tänään käytiin vyöhyketerapiassa, josko auttais, ainaki edellisen tytön koliikkiin toi helpotusta! Meillä on käytetty rela-dropsia jo monta viikkoo kuin myös cuplatonta, eivät ilmeisestikään auta kun niin kovin kipristelee.. Luin jostain et ois vielä semmonen ku Disflatyl-tipat, täytyy varmaan kokeilla niitäki, taidan jättää cuplattoman kokonaan pois.. Kokeilemallahan noista tietää et helpottaako, yhelle käy yks ja toiselle joku muu tuo apua!

Mutta minäkinpä toivottelen OIKEIN MUKAVAA JA CUPLATONTA JOULUA PIKKUSILLE ja KULTAISILLE MAMMOILLE perheineen!!

Vierailija
12/15 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täälläkin on ruuat vähän vaiheessa, mutta eiköhän nuo tuosta joskus valmistu ja jos jää joku tekemättä, niin eipä haitanne :) Vieraita on ravannut koko päivän ja lisää vielä luvassa. Onneksi on Äitien tekemää ruokaa....

Valio lupsuttelee käsiään hartaasti, välillä äidinkin jos osuu tulilinjalle. Kiljuminen ja kirkuminen on ihan pari viikkoa sitten keksittyjä juttuja, niillä saa sikot kikattamaan ympärilleen lattialle. Valio yrittää kovasti kääntyä ja tänään se lähes onnistui, siis mahalta selälle ja takaisin. Tosin isi-kriitikko väitti, ettei toinen lapaluu osunut maahan, joten suoritusta ei hyväksytä...

Koittakaahan rentoutua joulunviettoon, helpotusta vatsavaivoihin kaikille niitä omaaville.... ja pysykää erossa viiruksista!

Tunnelmallista joulua,

Pääsky ja Valio

Vierailija
13/15 |
27.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joulu ja aluspäivät sellaista hulinaa, ettei konetta ole ehtinyt avata. Kahdeksan lasta kun pyöri nurkissa, niin oli menokin sen mukainen. Mitenköhän sellaiset suurperheet oikein selviävät? Minusta nämä muksut, jotka olivat kaikki alle 9v. imivät kyllä mehut siihen malliin, että tänään olen vain nukkunut vauvan kanssa. Isoveljet ovat onneksi viikon isovanhempien luona ja siskonsa on päiväkylässä. Eli aivan ihana hiljaisuus vallitsee tässä huushollissa. Ei olla pikkumiehen kanssa edes ulos jaksettu vielä raahautua, mutta eiköhän tässä tehdä iltalenkkiä seuraavan syötän jälkeen.

Olen ruvennut suosimaan iltalenkkejä, kun muussa tapauksessa joudun kantelemaan pikkuista koko illan. Sylissä on tyytyväinen, mutta anna olla, heti kun lasken sänkyyn tai lattialle, alkaa hervoton ulvonta. Vaunuissa ottaa mukavat iltatirsat ja on sitten paremmalla tuulella iltavalvomisen ja syötän aikana. Meille on alkanut kehittyä jo jonkinlaista rytmiä, eli valvoo iltaisin siinä 19-21/22 jolloin tankataan jatkuvasti. Eka yösyöttö on tuossa lähempänä kahta ja sitten seuraava klo5-6 ja yöunilta herätään yhdeksän aikoihin. Itse suosisin pidempiä välejä, mutta tissit täyttyvät niin, ettei se ole mahdollista. Rintatulehduksen jälkeen olen joka aamupäivä joutunut pumppaamaan toisen tissin tyhjäksi, ja siitä tulee noin pari desiä pakkaseen. En tiedä miten saisin maidontulon pikkasen vähenemään, sillä varsinkin klo 5-6 syötöllä maitoa tulee niin paljon, että aamunukkuminen on yhtä pulimista. Syötän vain yhden rinnan, mutta siitä huolimatta. Muutenkin poika on aikamoinen sylivauva, ainoastaan aamupäivällä viihtyy lattialla, ja yleensä nukahtaa siihen vähäksi aikaa minun aamupalani aikaan (joka siis on vasta klo10 tienoilla). Tämä on kyllä ihanaa, sillä saan syödä ja lukea lehden rauhassa ennen kuin alan laittaa ruokaa perheelle.

Nyt meillä on menossa kuumeinen pähkäily nimestä, sillä ristiäiset on loppiaisena ja vielä ei ole päätöstä tehty. Onneksi sentään kummit on jo valittu. Anoppi painostaa niin, että meinaan hermostua, kun haluaisi tehdä kaiverruksia enkä minä kuulemma halua antaa nimeä.

Nyt kuului inahtelua, maitokone lähtee taas.

Mukavaa uudenvuodenviikkoa kaikille!

t. Triina ja pikkumies 7vk

Vierailija
14/15 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta selvitty ehjin nahoin täälläkin, tosin hyvinkin laiskotellen ja herkutellen, varmaan olis tuo Triinan tehokkaan kuuloinen lenkkeily aloitettava. Mieskin on isyyslomalla loppiaisen yli, joten pääsisi yksinkin teholenkille, jos vaan saisi itsensä liikkeelle :(

Vauveli oppi kääntymään selältä vatsalleen päivää vaille 4 kk vanhana ja ikävä kyllä vatsallaan ei ole kiva olla, joten meillä nyt sitten käännellään takaisin ihan koko ajan. Osaa kyllä kääntyä itsekin, vaan ei oikein ole hoksannut vielä, että taitoa voisi käyttää.

Perjantaina on 4 kk neuvola, joten sitten kuulemme miten meillä on imetyksellä kasvu sujunut, yöt ainakin sujuvat taas paremmin, jopa yhdellä syötöllä 11 tuntia yöunta :)

Nyt pesukoneen lataukseen, yövieraita on riittänyt ja siten vaippapyykin lisäksi lakanapyykkiä.

Mukavaa vuoden viimeistä viikkoa kultaisille äideille ja vauvoille!

Terveisin Pääsky ja VAlio 4kk 1 pv

Vierailija
15/15 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta ja myös sympatiasta tuon aiemman ketjun viestini yhteydessä!

Arkipäivä on jatkunut aika kaoottisena meillä. Esikoinen on edelleenkin aika " pois tolaltaan" (itkee yöt ja välillä päivät ja uhma on valtava). Joulu lisäsi varmasti tätä kaaoksen tunnetta, vaikka yritimme ottaa todella rauhallisesti-ei vierailuja eikä mitään " extraa" . Tietyt lahjat kuten työkalupakki ja pieni porakone(!) ovat lisänneet entisestään valvomisen tarvetta täällä kotona;)!

Onneksi mies on ollut paljon kotona, muuten en kyllä tiedä miten olisin jaksanut. Suorastaan kauhulla odotan välillä sitä päivää kun hänen taas pitää olla paljon töissä ja matkoilla...

Pieni nyyttimme valvoo edelleen aika paljon öisin, välillä tosiaan mietityttää, kannattaako mennä nukkumaan ollenkaan? mutta jossain vaiheessa on levättävä ja jostain syystä en saa juuri päivisin unta(no, eipä ole juuri mahdollisuutta päiväuniinkaan). Vauvan oksentelujen takia olemme käyneet ylimääräisissä painokontrolleissa ja viimeksi neuvolatäti huomautti, miten paljon mieluummin pikkumies kääntää päänsä toiselle puolelle. Iski heti huono omatunto. Ihan hyvä huomio toisaalta, nyt meidän pitää vaan kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten vauva sängyssä makaa ja miten hän on sylissä syöttöjen yhteydessä(en ollut tullut ajatelleeksi, että syötän vauvan lähes aina samasta suunnasta). Onneksi nuo oksentelut ovat vähentyneet ja vauvanhoito tuntuu kyllä helpolta tällä hetkellä verrattuna esikoisen uhmaan. Ehkä suuri syy siihen piilee myös siinä, että esikoinen, vaikka onkin todella energinen, on kuitenkin aina aikaisemmin ollut aika rauhallinen ja erittäin aurinkoinen luonteeltaan. Nyt tämä aurinkoisuus ja kärsivällisyys ovat olleet " tipotiessään" .

Triina, minulla olisi pieni kysymys sinulle. Saanko kysellä, miten varovainen olet nostojen jne kanssa sektion jälkeen ja miten kauan? Nostelin muutama päivä sitten esikoisen(n 15 kiloa) muutaman kerran ja tämän jälkeen on ollut kipua haavan kohdalla. Jotenkin ajattelin, että kun se ensimmäinen kuukausi on takana, niin olisi nyt sitten turvallista ja ok nostella taas...ehkä pitäisi vielä olla varovainen?

Paljon terveisiä teille kaikille ihanille kultaisille!

Oikein hyvää Loppuvuotta!

t. kasperina