Ohutpuulattia???
Onko kellään kokemuksia ohutpuulattiasta? (hinta, naarmuuntuminen, pinnan kylmyys, kovuus, kopiseeko jne...)
Olemme uusimassa olohuoneen ja eteisen lattiaa, jotka nyt muovimattoa. Mietimme mikä materiaali olisi hyvä ja ohutpuulattia kiinostaa. Meillä on 1 vuotias tyttö, ei eläimiä, joten kulutus ei tällä hetkellä mitenkään kovin suuri...
Kommentit (7)
Ketjussa http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/fb.asp?m=5382647 löytyy vähän meidän kokemuksia aiheesta.
meillä on sellaista olohuoneessa (myytiin meille " kovapuulattia" -nimikkeellä, eli näitä kahta nimikettä esiintyy samalle lattialle: kovapuu/ohutpuu).
Tuokusuvadelma on tavallaan kyllä aika oikeassa - molempien huonot puolet yhdistyvät.
Eli tuntuu melko samalta kuin laminaatti jalan alla, mutta pinta ei ole niin kestävää.
Silti olemme olleet ihan tyytyväisiä, ja harkitsimme vakavasti samaa lattiaa uuteenkin asuntoon.
(päädyimme kuitenkin parkettiin kun sopivaa ja sopivanhintaista lopulta löytyi)
Aikanaakn otimme tuon kovapuulattian etenkin mieluisan ulkonäön takia, eli hakemamme väri ja sävy löytyi juuri siitä.
Jotenkin myös puupinta ajatuksena tuntui miellyttävämmältä kuin laminaatti - ei ihan yhtä " kylmältä" .
Naarmu tai pari on tullut, painavan esineen pudottua lattialle. Niitä kai voisi jollain paikka-aineella korjailla.
Kovalla kulutuksella oleviin huoneisiin en suosittelisi, mutta olkkarissa ihan ok.
Emme ole katuneet valintaa. Tosin jos on varaa, aito parketti toki parempi.
(Tai miksei laminaattikin... meillä tosiaan oli tärkeintä silloin että täsmälleen hakemamme tumma värisävy löytyi, ja hintatasokin oli hyvä, n. 25 eur/neliö).
Kovapuu/ohutpuulattia on nimensä mukaisesti kovitettu pinnaltaan. Ei siis todellakaan naarmutu samalla lailla kuin parketti. Se on kovuudeltaan ehdottomasti lähempänä laminaattia kuin parekttia. Ja kuten laminaattiin, siihenkin saa lommon tiputtamalla jonkun terävän esineen. Tämä on huono puoli.
Sen sijaan kovapuulattian pinta on aitoa puuta, toisin kuin laminaatissa. Me ostimme Kährsin Linneaa, josta löytyi meitä miellyttävä sävy. Hinta oli sama kuin laadukkaammman laminaatin. Myyjä oli ehdottomasti kovapuulattian kannalla. Siinä on puun tuntu ja on jalalle lämmin. Meille tosin tulee lattialämmitys, joten siinä mielessä laminaattikin olisi käynyt. Kyseisessä kaupassa oli lattiassa kovapuuparketti, ollut jo pari vuotta. Silti pinta oli säilynyt hyvänä, vaikka asiakkaiden lisäksi sen kovuutta oli testannut mm. pumppukärryt usein. Takuu muistaakseni 10 vuotta, joka riittää meille.
Omassa lapsuuden kodissani parketti on aika hurjan näköinen, mutta eipä se hiontakaan isossa omakotitalossa ihan pikku-urakka ole. Naarmut tulevat nopeasti, mutta hiontaa taatusti ei jaksa tehdä kovinkaan usein, eikä sekään ole ilmaista. Tosin, jos hinta ei olisi ollut este, olisin varmasti päätynyt parkettiin. Mutta meillä tehtiin valinta laminaatin ja kovapuulattian välillä.
Me ollaan muuttamassa vasta ensi viikolla, joten sitten vasta todella näkee, millainen lattia on käytössä. Olen kuitenkin ottanut asiasta selvää monissa viestiketjuissa sekä tietysti useissa liikkeissä. Pelkän mutu-tiedon ja omien aavistuksien perässä ei mielestäni kannata täällä jaella " varmoja" totuuksia.
paljon, eli parketti rakoilee. Lisäksi halusin lankkulattian näköisen. Kuitenkin halusimme lattiasta suurinpiirtein samanpaksuisen laatoituksen kanssa ja aito lankkuparketti on aika paljonkin paksumpaa, joten olisi rajat laattalattian ja parketin välillä olleet rumat, kun toinen on paljon paksumpaa.
Ohutpuulattiassa yhdistyy myös laminaatin ja parketin hyvät puolet ;) Eli saadaan aito puupintainen, lattialämmityksen kestävä, ja kova lattia. Ohutpuu on myös paljon edullisempaa kuin vastaava parketti.
Itse mietimme asian sitten, että ohutpuulattian neliöhinnalla kyllä hiotuttaa ja lakkauttaa parketin uudelleen juuri ja juuri. Miksipä sitten ei ostaisi uutta lattiaa, ennemmin kuin pölyttää koko asunnon hionnalla (kauhea siivo), jos kerran suunnilleen saman verran maksaa uusi ohutpuulattia (mm. vaahtera maksoi 24 e / neliö). Eli jos meillä lattia alkaa näytää pahalta, niin ostetaan uusi ;) Asennus oli todella helppoa, eli sen voi tehdä itse ja se on todella nopeeta.
Olemme asuneet kaksi vuotta talossamme ja vielä ei olla saatu naarmuja aikaiseksi lattiaan (tai ainakaan näkyviä, kun en ole niitä huomannut).
Lattian on ihanan värinen ja kun ostimme asunnon niin luulimme sitä ensin parketiksi. Minusta se on lämpimämpi kuin laminaatti.
Jos rakentaisimme niin varmaan valitisisin saman lattian tai parketin.
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti niin parketin hiominen on tosi iso juttu. Tuttavat on tyhjentänyt sitä varten koko asunnon ja lisäksi voi olla hankalaa saada kunnon ammatilainen tekemään hionnan tai sitten se voi olla tosi kallista.
3.x:
meillä on sellaista olohuoneessa (myytiin meille " kovapuulattia" -nimikkeellä, eli näitä kahta nimikettä esiintyy samalle lattialle: kovapuu/ohutpuu).Tuokusuvadelma on tavallaan kyllä aika oikeassa - molempien huonot puolet yhdistyvät.
Eli tuntuu melko samalta kuin laminaatti jalan alla, mutta pinta ei ole niin kestävää.
Minä sanoisin tuon ihan toisinpäin: ihan eri planeetalta kuin kova ja kylmä laminaatti ja pinta kestää vaikka mitä...
Meillä on öljytty lattia ja se on tosi mukavan tuntuinen jaloissa - lämmin ja luonnollinen. Minun korvieni välissä se vie voiton laminaateista ja lakatuista parketeista " 6-0" . Uskallan veikata, että tuolla pintakäsittelyllä on merkittävä osuus vaikutelmaan.
Mutta tämä teidän täytyy käydä itse märehtimässä lattiakaupassa, tuttavilla, naapureilla, jne...
Lisäksi nimitys ' kovapuulattia' on sikäli osuva, että viilun allahan on laudan runko, joka on tosi kova. Pinnan kovuus kolhuja vastaan perustuu siis rungon antamaan tukeen. Paksummissa laudoissa on pehmeätä pintakerrosta niin paljon, että tavarat uppoavat syvemmälle. Lisäksi kovapuulattian kolhut umpeutuvat ajan mittaaan.
Minun käsitykseni mukaan ohutpuulattiassa yhdistyy laminaatin ja parketin huonot puolet. Sitä ei voi hioa kuten ei laminaattiakaan mutta pinta ei silti ole niin kova kuin laminaatissa. Eli naarmuja tulee, mutta hioa ei voi joten minä en ainakaan löytänyt lopulta ohutpuulattiasta mitään hyvää puolta! Parketille sentään voi tehdä jotain kun siihen tulee naarmuja.