Raskausmyrkytyksen oireista...
Kävin neuvolassa ja lähdin sieltä tippa silmässä " kirjanoppinut nuori th" , jonka vastaanotolla en ole ennen käynyt peläytti minut monessakin asiassa; jos minulla oli nyt verenpaineen alapaine 2 pykälää korkeampi kuin esim. lääkärinmittauksessa, onko siitä jo syytä epäillä raskausmyrkytystä, kun mitään muita oireita ei ole? Paino kylläkin oli hieman liikaakin noussut, mutta mitään turvotuksia ei ole. Minulla on verenpainetauti jo ennestään ja mittailen paineita myös kotona, ja ne ovat olleet ihan ok. Th soitti vielä perään, että huomenna pitää mennä mittauttamaan paine. Minulla on ennenkin ollut, että kun lääkärissä tm. mitataan paine on korkempi ja arvatkaa vaan miten on huomenna, kun vielä hermoilen asiasta. Itse olen sitä mieltä että tämä nyt vaan oli yksi satunnainen kerta, jolloin paine oli korkeampi, josta ei vielä olisi syytä peläyttää....
Lisäksi hän kuunteli sydänääniä vartin ennenkuin löysi ne ja vauva on kuulemma poikittain ja on kaksi viikkoa aikaa kääntyä tai tulee " vaikeuksia" , eipähän tullut kovin luotettavaa käsitystä koko käynnistä.
Mitä mieltä olette?
Tiltu vko32
Kommentit (2)
Tuli vain mieleen oma kokemukseni raskausmyrkytyksestä.
Oloni oli mainio ja kävelin pitkiä kilometrien lenkkejä kauniissa syksyssä. Mm yliaikaistarkastukseen nkl:lle kävelin n. 10 km. Onneton vielä kerroin kuinka kiva oli kävellä auringonpaisteessa. Kaikkien mittausten jne jälkeen lääkäri ilmoitti, että nyt et lähde mihinkään kuin osastolle. Syyna raskausmyrkytys. Olinpa ihmeissäni.
Kyllä, olin iso. Paineista en mitään tiennyt, yleensä hyvät. Oloni ei ollut huono. Mielestäni turvotuksen määrä ei ollut mitenkään erityinen. Tuntui hölmöltä jäädä osastolle.
hoitajia riittää..Minunkin kohdalle niitä sattunut. Ei korkea verenpaine pelkästään ole oire myrkytyksestä varsinkaan jos sinulla jo ennestään verenpainetauti. Tietääkseni myrkytystilaan liittyy myös päänsärkyä ja proteiinia virtsassa, turvotusta ym.
Vauva voi kääntyä vielä rv 38 pää alaspäin joten ei syytä huoleen..Toki sitä varmaan tarkkaillaan sitten parin viikon päästä ellei ole kääntynyt ettei sitten tule yllätyksiä jos synnytys alkaa. Varmaankin tuossa 37 viikolla tehdään synnytystapa arvio ellei vaiva ole kääntynyt pää alaspäin. Mutta älä huolestu liikaa. Asioilla on tapana selvitä ja unohda moiset terveydenhoitajan huonot lohkaisut..hän ei vaan osannut esittää asiaansa oikeella tavalla eikä antanut sinulle tarpeeksi tietoa.