Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joulukukat aina olleet näin kalliita?

Vierailija
22.12.2005 |

Haluausin ostaa joulukukkia, mieluiten amarylliksia ja kaikkein mieluiten jonkun kukka-asetelman. Mutta nuo hinnat... ääks.. siis pelkkä amaryllis maksaa vähintään 8 euroa (marketissa) ja 16-20 euroa kukkakaupassa...

Ovatko nuo aina olleet noin tuhottoman kalliita?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että periaatteessa ovat. Sillä joulu on kukkakauppa-alan kuuminta sesonkia. Silloin pitää tahkota ja tehdä rahaa. Nyt tänä vuonna - ehkä saattaa se energian hinnan nousu tai pelko tulevista energialaskuista nostaa kukkien hintaa jonkin verran.

Mielihaluja voi pitää kurissa sillä, että ajattelee joulun kestävän vain kolme päivää, sitten ruvetaankin jo valmistautumaan uuteen vuoteen ja heivataan kaikenlaista joulukamaa taloudesta pihalle... 

Halvimpia lienevät hyasintit, olleet aina.

Jos on viherpeukaloa yhtään, niin sitähän voi itse ruveta valmistaa jouluistutuksia. Esim. tulppaanisipuleita laittaa syksyn kuluessa jouluistutukseksi tulemaan... No, tietysti tuo vaatii jo asiaan sopivia tiloja kodissa...

Vierailija
22/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukukat on kohta alennuksessa. Samoin suklaat. Lelut saattavat jo ollakin.

Itse ostin vain sen saman 3 hyasinttia ruukussa, 6€ (Pirkka). Oliko sitten halvempi viime vuonna, en muista.

Tänä vuonna on joulukuusi, joten en satsaa kukkasiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että periaatteessa ovat. Sillä joulu on kukkakauppa-alan kuuminta sesonkia. Silloin pitää tahkota ja tehdä rahaa. Nyt tänä vuonna - ehkä saattaa se energian hinnan nousu tai pelko tulevista energialaskuista nostaa kukkien hintaa jonkin verran.

Mielihaluja voi pitää kurissa sillä, että ajattelee joulun kestävän vain kolme päivää, sitten ruvetaankin jo valmistautumaan uuteen vuoteen ja heivataan kaikenlaista joulukamaa taloudesta pihalle... 

Jos on viherpeukaloa yhtään, niin sitähän voi itse ruveta valmistaa jouluistutuksia. Esim. tulppaanisipuleita laittaa syksyn kuluessa jouluistutukseksi tulemaan... No, tietysti tuo vaatii jo asiaan sopivia tiloja kodissa...

Aloitus on 16 vuotta vanha. Ei nyt mitään valtavaa hinnan nousua ole tapahtunut, jos silloin sai amaryllyksen 8€, nyt taitaa 2-vanainen olla marketeissa ehkä 9,90 €, 1-vanainen 6,90€. Samassa suhteessa kaikki on kallistunut, tuotantokustannuksetkin.

Vierailija
24/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkoamaryllikset Citymarketissa 2,90/kpl. Niitä kauniiseen maljakkoon.

Kestää muuten kauemmin maljakossa hyvänä kuin ruukussa. :) Itse ostin venähtäneen ruukkuamarylliksen ja leikkasin kukkavarren maljakkoon. Kaveriksi omasta pihasta pari männynoksaa ja yksi lehtikuusenrisu, tuli nätti. Sipuli talteen, jos sieltä nousee vielä toinen kukkavarsi.

Vierailija
25/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amaryllikset oli ennen toisenlaisia, paljon kauniimpia. Minäkin ihmettelen missä tulppaanit ovat, ei todellakaan mistään löydy.

Vierailija
26/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeassa hyasintit oli 0,99 e.

Vierailija
27/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut amarylliksia niin hinta on oli 3,90, tokmannilta ja kukkatalosta sain sillä hintaa. Lisäksi sain Tokmannilta loput hyasintit 20 senttiä kappale.

Joulutähdestä maksoin 4,90 ja siitä riittää jouluiloa moneksi jouluksi, sitä ei millään arvaisi tekokukaksi on niin komea ja mikä parasta ei tartte pelätä, että  kisut saisi siitä myrkytyksen.

Melko samoissa hinnoissa on joulukukat olleet jo vuosia.

Vierailija
28/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen itse asetelman ja joskus vien viemiseksikin. Ostan yleensä jonkun sypressin, hyasintteja ja muita mitä löytyy edullisesti. Kaunis kori, iso rusetti, palloja ja ennenkaikkea paljon luonnosta löytyvää koristeita. Syksyllä kerään puolukanvarpuja, riidenliekoa, sammalta, jäkälää, käpyjä, kauniita oksia, mustikanvarpuja jne talteen ja myöhemmin käyn kuusen ja männynhavuja. Näitä joko tuunaan tai sitten en, näistä koostuu suurin osa asetelmasta. Joskus tein pajunoksista kuusenmuoroisen kartion ( oli aika korkea) jonka peitin sammalella, ihan pieniä palloja istutin siihen, vieressä oli sypressi ja hyasintti sekä koristeita luonnonmateriaaleista. Asetelma oli valtava mutta hintaa jäi reilusti alle 10,-

Tämä oli erikoisen tykätty vieminen ja samanlaisia tuli myyntiin paikalliseen kukkakauppaan seuraava vuonna, hinta oli toki ihan muuta jo sitten.

Rakastan kukka-asetelmia mutta rahaa näihin ei ole käyttää. Luovana ihmisenä osaan tehdä itsekkin.

Jos raaskit ostaa vaikka vihreää oasis-sientä, siihen saa ihan kaupan neilikkakimpulla (4,-) nätin asetelman. Lisäksi vaikka havuja, varpuja, tekovihreääkin voi käyttää. Vain mielikuvitus on rajana mitä asetelmiin voi käyttää. Itse rakastan enemmän noita luonnonmateriaaleja joten kaikenmaailman pallot sun muut teolliset on vähäisemmässä käytössä. Myös luonnonmateriaaleista voi tehdä palloja.

Nykyään on myös hauskoja maljakoita jotka on pitkälti yhdelle tai muutamalle kukalle ajateltu, niitäkin kannattaa hyödyntää.

Korit on palautunut kivasti aina takaisin kun vihjaa että voi saada myös ensivuonna jos palauttaa :)

Vierailija
29/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu on huonontunut hintaan nähden ei ne ole samoja kuin ennenvanhaan.

30/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa, mistä ostaa. Esim. Rustassa hyasintti halvimmillaan 1€/kpl. Tokmannilla myös halpoja kukkia. Sieltä ostin vaaleanpunaiset amaryllikset hintaan 6€/kpl tai jotain ja nehän kestää pitkään.

Prismasta löysin upeat täydessä kukassa olevat puikkokämmekät 11€/kpl, siihen seuraksi euron pieni viherkasvi (muorinkukka) ja sammalta ulkoa, tosi hieno tuli. Teen aina asetelmat itse.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielojakaan ei enää moneen vuoteen ole saanut mistään.

Mutta ihanaa, että syklaami on palannut, oli suosittu ja yleinen 1920- ja 1930-luvulla, sitten katosi, kunnes tuli taas 1980-luvulla takaisin.

Atsalea on hieno joulukukka, kestää hyvin hoidettuna yli 6 viikkoa. Eikä sen ole pakko olla punainen, senhän voi laittaa johonkin jouluiseen suojaruukkuun.

Vaihtoehtoja löytyy vaikka kuinka. Upein on mielestäni valkoinen perhosorkidea jouluisesti koristeltuna. Joulun jälkeen koristeet otetaan pois, ja kasvista on sen jälkeen iloa pitkäksi aikaa.

Itse olen totaalisen kyllästynyt punaisiin joulukukkiin.

Vierailija
32/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markka-aikaan olisin ehkä 50 raaskinut laittaa kukkaseen kiinni ja nyt meni yli 130, aivan järkkyä!

Markka-aika oli 20 vuotta sitten. Älä viitsi.

Vierailija
33/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on 16 vuotta vanha. Ei nyt mitään valtavaa hinnan nousua ole tapahtunut, jos silloin sai amaryllyksen 8€, nyt taitaa 2-vanainen olla marketeissa ehkä 9,90 €, 1-vanainen 6,90€. Samassa suhteessa kaikki on kallistunut, tuotantokustannuksetkin.

Ach, sooo jaaa, kuka näitä vanhoja ketjuja nostaa ylös? 

Mutta se nyt ainakin pitää paikkansa, että kuuminta sesonkia alalla on joulu.

Vierailija
34/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen itse asetelman ja joskus vien viemiseksikin. Ostan yleensä jonkun sypressin, hyasintteja ja muita mitä löytyy edullisesti. Kaunis kori, iso rusetti, palloja ja ennenkaikkea paljon luonnosta löytyvää koristeita. Syksyllä kerään puolukanvarpuja, riidenliekoa, sammalta, jäkälää, käpyjä, kauniita oksia, mustikanvarpuja jne talteen ja myöhemmin käyn kuusen ja männynhavuja. Näitä joko tuunaan tai sitten en, näistä koostuu suurin osa asetelmasta. Joskus tein pajunoksista kuusenmuoroisen kartion ( oli aika korkea) jonka peitin sammalella, ihan pieniä palloja istutin siihen, vieressä oli sypressi ja hyasintti sekä koristeita luonnonmateriaaleista. Asetelma oli valtava mutta hintaa jäi reilusti alle 10,-

Tämä oli erikoisen tykätty vieminen ja samanlaisia tuli myyntiin paikalliseen kukkakauppaan seuraava vuonna, hinta oli toki ihan muuta jo sitten.

Rakastan kukka-asetelmia mutta rahaa näihin ei ole käyttää. Luovana ihmisenä osaan tehdä itsekkin.

Jos raaskit ostaa vaikka vihreää oasis-sientä, siihen saa ihan kaupan neilikkakimpulla (4,-) nätin asetelman. Lisäksi vaikka havuja, varpuja, tekovihreääkin voi käyttää. Vain mielikuvitus on rajana mitä asetelmiin voi käyttää. Itse rakastan enemmän noita luonnonmateriaaleja joten kaikenmaailman pallot sun muut teolliset on vähäisemmässä käytössä. Myös luonnonmateriaaleista voi tehdä palloja.

Nykyään on myös hauskoja maljakoita jotka on pitkälti yhdelle tai muutamalle kukalle ajateltu, niitäkin kannattaa hyödyntää.

Korit on palautunut kivasti aina takaisin kun vihjaa että voi saada myös ensivuonna jos palauttaa :)

Luonnonmateriaaleista kannattaa kuitenkin muistaa, että omasta mettästäs tai pihaltas saat ottaa mitä tykkäät ja miten paljon haluat, mutta toisen maalta ei ilman lupaa saa ottaa kuin marjoja ja sieniä.

35/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppaaneja ei tosiaan tänä vuonna ole näkynyt missään. Mistähän johtuu?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
36/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella oli aiemmin siinä Sokoksen vieressä maailman paras ja halvin kukkakauppa, johon myös esim. turistibussit pysähtyivät ja tuli turisteja ottamaan valokuvia aivan solkenaan päivittäin. Sitten tuli kaikenmoiset remontteeraukset ja kukkakauppa ei saanut yhtään alennusta vuokrista, vaikka vuosiin ei päässyt siihen oikein mitenkään, ja julkisivu oli paketissa. Meni sitten nurin se.  Yksi Tampreen vetovoimaisimmista paikoista lyötiin nurin ja pankki, joka kiinteistön omisti, oli vaan, että no voi, voi.

Sokoksella on nykyään kukkakauppa ja kukat ihan eri hinnoissa. Aiemmin sait hyasintin katutasosta 2-5 euroa, nyt se maksaa kellarissa moninkertaisesti.

Kuulostaa siltä, että olit itse paikan yrittäjä. En tiedä, kuka muu katsoisi kyseistä kauppaa noin ruusuisten lasien läpi.

Vierailija
37/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen

itse asetelman ja joskus vien viemiseksikin. Ostan yleensä jonkun sypressin, hyasintteja ja muita mitä löytyy edullisesti. Kaunis kori, iso rusetti, palloja ja ennenkaikkea paljon luonnosta löytyvää koristeita. Syksyllä kerään puolukanvarpuja, riidenliekoa, sammalta, jäkälää, käpyjä, kauniita oksia, mustikanvarpuja jne talteen ja myöhemmin käyn kuusen ja männynhavuja. Näitä joko tuunaan tai sitten en, näistä koostuu suurin osa asetelmasta. Joskus tein pajunoksista kuusenmuoroisen kartion ( oli aika korkea) jonka peitin sammalella, ihan pieniä palloja istutin siihen, vieressä oli sypressi ja hyasintti sekä koristeita luonnonmateriaaleista. Asetelma oli valtava mutta hintaa jäi reilusti alle 10,-

Luonnonmateriaaleista kannattaa kuitenkin muistaa, että omasta mettästäs tai pihaltas saat ottaa mitä tykkäät ja miten paljon haluat, mutta toisen maalta ei ilman lupaa saa ottaa kuin marjoja ja sieniä.

Tietenkin, en katsonut oleelliseksi mainita kun jokaisen tämä pitäisi tietää muutenkin.

Onni on oma pieni metsäpala ja jos ei omasta löydy niin kysytään lupa vaikka naapurilta. Aina on lupa tullut ja pieni vaivanpalkka annettu takaisin. Sukulaispoika on metsäkonekuski, häneltä saa tietoa missä kaadetaan havuja ja soitto omistajalle saako havunoksia käydä keräämässä. Jokainen on nauraen luvan antanut, sinnehän ne jää kuivamaan ja jätesäkillisen kerääminen ei vaikuta yhtään mihinkään edes energiapuussa.

Vierailija
38/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Tulppaaneja ei tosiaan tänä vuonna ole näkynyt missään. Mistähän johtuu?

Enpä tiedä, mistä johtuu, ettei tulppaaneita istutuksissa näy, eikä punaisia leikkokukkinakaan kimppuna, mutta oli sentään muutama sekakimppu joissa mukana punaista tulppaania Prisman kukkakaapissa.

Mahtaako sillä olla jotain tekemistä, että amaryllistä saa myös leikkokukkana, vai onko sitä saanut leikkona aina?

39/41 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä amaryllis leikkokukkana on nyt aika uusi trendi, en näitä muista aiempina vuosina juurikaan nähneeni.

Mun lapsuudessa tulppaaneja oli jouluna aina. Nyt ei ole näkynyt.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
40/41 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannukset nousevat kokoajan ja se näkyy myös hinnoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän